Bonus-malus

Bonus-malus to system naliczania zniżek i zwyżek, które przyznawane są właścicielom samochodów przez towarzystwa ubezpieczeniowe. System ten, lata bezszkodowej jazdy nagradza zniżkami (bonus), a szkody karze zwyżkami (malus). 

Jak działa system bonus-malus?

Tabela zniżek i zwyżek, czyli popularne bonus-malus, jest stosowana przez każdego ubezpieczyciela i związana z dotychczasową historią szkodowości kierowcy. W uproszczeniu, jest to system nagród i kar, które towarzystwa stosują w stosunku do swoich klientów. Kierowcy, którzy jeżdżą bezpiecznie – mogą liczyć na uznanie ubezpieczyciela i przyznanie mu zniżki w OC, natomiast Ci, którzy mają na swoim koncie szkodę – zostaną ukarani wyższą ceną ubezpieczenia. W ten sposób, towarzystwo ubezpieczeniowe uzależni wysokość składki z ryzykiem, jakie przyjmuje na siebie ubezpieczając danego kierowcę. 

Ile wynoszą zniżki i zwyżki w systemie bonus-malus?

System ten działa na podstawie tzw. klas taryfikacyjnych, którym zostają przypisane procentowe wartości. Klasy taryfowe ustalane są na podstawie historii kierowcy. Zasada jest banalnie prosta – im wyższa klasa taryfowa, tym niższa cena ubezpieczenia OC. Powszechnie przyjęło się, że rocznie możesz zyskać lub stracić jedną klasę taryfową. 

Bonus oznaczający zniżki sprawi, że bezszkodowy kierowca, zapłaci za obowiązkowe ubezpieczenie mniej od tego, który zostanie ukarany zwyżkami w OC. A w jaki sposób są naliczane zniżki i zwyżki? To zależy od konkretnego towarzystwa ubezpieczeniowego. Każdy ubezpieczyciel stosuje indywidualny system, według którego klasyfikuje kierowców. 

Zazwyczaj rok bezszkodowej jazdy oznacza 10 proc. zniżki, natomiast w przypadku każdej szkody, towarzystwo zastosuje 10 proc. zwyżki. Nie jest to jednak regułą, ponieważ niektóre zakłady, za 12 miesięcy bez szkody na koncie, przyznają nawet 20 proc. ulgi.

Sprawdź inne hasła i definicje z branży ubezpieczeniowej:

A | B | C | D | E | F | H | I | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | W | Z