Naprawa bezgotówkowa
Naprawa bezgotówkowa to sposób likwidacji szkody polegający na rozliczeniu kosztów pomiędzy warsztatem a ubezpieczycielem, bez udziału właściciela pojazdu. Naprawa bezgotówkowa nazywana jest także wariantem warsztatowym lub sposobem likwidacji szkody metodą serwisową.
Na czym polega likwidacja szkody metodą bezgotówkową?
Wybór sposobu likwidacji szkody komunikacyjnej należy do właściciela pojazdu. Może on wybrać likwidację szkody metodą gotówkową lub bezgotówkową. Ta ostatnia zakłada likwidację szkody metodą serwisową, polegającą na rozliczeniu wszelkich kosztów bezpośrednio pomiędzy warsztatem a towarzystwem ubezpieczeniowym. Cały proces odbywa się bez udziału właściciela pojazdu, który wstawił auto do warsztatu i odbiera go po zakończonej naprawie. Sam nie pokrywa żadnych kosztów, o ile wcześniej przedstawiciel warsztatu zaakceptował kosztorys sporządzony przez ubezpieczyciela.
Jakie są warianty likwidacji szkody?
Drugim sposobem likwidacji szkody jest wariant kosztorysowy czy gotówkowy. Oznacza on, że właściciel auta otrzymuje odszkodowanie bezpośrednio od towarzystwa i realizuje naprawę samochodu na własną rękę. Wyceny szkody dokonuje rzeczoznawca ubezpieczyciela, który na podstawie oględzin i przy pomocy specjalistycznych programów, dokonuje kosztorysu naprawy.
Metoda bezgotówkowa – wady i zalety
Likwidacja szkody metodą bezgotówkową jest bardzo wygodnym rozwiązaniem dla właściciela pojazdu. Cały proces naprawy odbywa się bez jego udziału. Niekiedy, zgodnie z zapisami w umowie, na czas naprawy pojazdu może przysługiwać mu także samochód zastępczy. To, na co powinien zwrócić szczególną uwagę wlaściciel, to części na jakich zostanie przeprowadzona naprawa. Warto sprawdzić w OWU, czy ubezpieczyciel gwarantuje naprawę na częściach oryginalnych czy ich zamiennikach.
Przykład:
Pani Ewa miała stłuczkę, w której uszkodzony został jej pojazd. Zgodnie z umową ubezpieczenia AC, likwidacja szkody odbędzie się metodą bezgotówkową. Zadaniem Pani Ewy jest odstawienie samochodu do warsztatu współpracującego z ubezpieczycielem. Rozliczenie za usługi odbędzie się na linii ubezpieczyciel-warsztat, a Pani Ewa będzie mogła odebrać samochód po naprawie, bez konieczności angażowania swoich oszczędności.
Sprawdź inne hasła i definicje z branży ubezpieczeniowej:
A | B | C | D | E | F | H | I | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | W | Z