Katarzyna Matusiak
Katarzyna Matusiak
Aktualizowano: 16.10.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut.
5/5 - (1 vote)

Łożysko koła to kluczowy komponent w konstrukcji każdego samochodu, pełniący funkcję łącznika pomiędzy piastą a kołem. Działa jako element umożliwiający swobodne obrotowe ruchy koła przy minimalnym tarcia. Choć łożysko może wydawać się małym i niepozornym detalem, odgrywa niezwykle ważną rolę w zapewnieniu komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Sprawne łożysko koła gwarantuje płynność ruchu, redukuje wibracje oraz dba o równomierny rozkład sił działających na koło podczas jazdy. Zaniedbane czy uszkodzone łożysko może prowadzić do poważnych problemów, włączając w to ryzyko utraty kontroli nad pojazdem. Dlatego tak ważne jest, aby dbać o jego stan i reagować na pierwsze objawy awarii.

Główne funkcje łożyska koła

Łożysko koła pełni w samochodzie kilka kluczowych funkcji, które mają bezpośredni wpływ na jakość jazdy oraz trwałość innych komponentów pojazdu:

  • Redukcja tarcia między elementami ruchomymi: Jednym z głównych zadań łożyska koła jest minimalizowanie tarcia, które występuje między obracającymi się częściami. Dzięki temu koło obraca się płynnie i sprawnie, co przekłada się na lepszą efektywność paliwową i mniejsze zużycie innych elementów.
  • Wsparcie dla koła podczas jazdy: Łożysko koła odgrywa ważną rolę w utrzymaniu koła w odpowiedniej pozycji w stosunku do karoserii pojazdu. Zapewnia stabilność koła oraz dba o to, aby obciążenie pojazdu było równomiernie rozłożone, co jest niezbędne do prawidłowego działania układu zawieszenia i komfortu jazdy.
  • Absorpcja wstrząsów i obciążeń: Podczas jazdy, zwłaszcza po nierównych drogach, samochód jest narażony na różnorodne wstrząsy i obciążenia. Łożysko koła pełni funkcję amortyzatora, pomagając absorbować te siły. Dzięki temu chroni inne elementy samochodu, takie jak układ zawieszenia, przed nadmiernym zużyciem i uszkodzeniami, a pasażerowie odczuwają większy komfort podczas podróży.
Łożysko koła
Łożysko koła

Objawy uszkodzonego łożyska koła

Uszkodzone łożysko koła może prowadzić do szeregu niepożądanych skutków, które wpłyną na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Oto najbardziej charakterystyczne objawy wskazujące na problemy z łożyskiem:

  • Charakterystyczny hałas: Jednym z najbardziej rozpoznawalnych oznak uszkodzonego łożyska jest specyficzny hałas towarzyszący jazdzie. W zależności od stopnia zużycia i rodzaju uszkodzenia, może on przyjmować formę szumienia, buczenia czy nawet metalicznego stukania. W miarę postępującego zużycia, intensywność tych dźwięków zwykle wzrasta, stając się bardziej dokuczliwa podczas przyspieszania czy skręcania.
  • Wibracje kierownicą: Uszkodzone łożysko może powodować nieprzyjemne wibracje, które są odczuwalne przez kierowcę poprzez kierownicę. Wibracje te mogą być subtelne na początku, ale z czasem stają się coraz bardziej wyraźne, wpływając negatywnie na poczucie prowadzenia pojazdu.
  • Niejednolite zużycie opon: Niesprawne łożysko może prowadzić do nierównomiernego obciążenia koła, co z kolei skutkuje asymetrycznym zużyciem bieżnika opony. Może to prowadzić do wcześniejszej wymiany opony z powodu jej nierównomiernego zużycia.
  • Nieścisłości w prowadzeniu pojazdu: Uszkodzenie łożyska może wpłynąć na zdolność kierowcy do utrzymania pojazdu na wyznanej trasie. Pojazd może zaczynać „ciekać” lub zbaczać z wyznanej ścieżki, zwłaszcza podczas jazdy z większą prędkością lub na zakrętach.
  • Nadmierna temperatura w okolicy piasty koła: Uszkodzone łożysko może generować nadmierne tarcie, które w konsekwencji prowadzi do wzrostu temperatury w okolicy piasty koła. W skrajnych przypadkach może to nawet doprowadzić do przegrzania i uszkodzenia innych komponentów koła. Regularne kontrolowanie temperatury w tej okolicy, np. poprzez dotknięcie dłonią po dłuższej jeździe, może pomóc w wczesnym wykryciu problemu.

Różnice w objawach uszkodzonego łożyska w kołach przednich i tylnych

Chociaż łożyska w kołach przednich i tylnych są zasadniczo zbliżone w budowie, ich montaż odbywa się w odmiennych miejscach. W przednich kołach łożyska są zazwyczaj umiejscowione w kolumnie MacPhersona i wbijane są w piastę koła. Czop przegubu półosi napędowej przechodzi przez środek łożyska, zabezpieczony specjalną nakrętką.

Jest to konstrukcja wysoce odporna, która dobrze radzi sobie z dużymi obciążeniami. Warto jednak zaznaczyć, że w zawieszeniu przednim występują siły boczne, które są znacznie silniejsze niż w tylnej części samochodu.

Łożysko musi być więc w stanie przetrwać dodatkowe napięcie, które pojawia się podczas gwałtownego skrętu kierownicą. W samochodach z napędem przednim, gdzie większy ciężar spoczywa na przednich kołach, możliwość uszkodzenia łożyska przedniego jest większa.

Czytaj także: Regeneracja turbosprężarki

Z kolei łożyska tylne mają mniej skomplikowane zadanie i potrafią przetrwać ponad 150 tys. kilometrów. Łożyska na osi sztywnej są mniej podatne na obciążenia boczne, co pozwala im działać w optymalnych warunkach. Wyjątkiem jest sytuacja, w której ustawienie zawieszenia jest nieprawidłowe lub gdy kierowca często wprowadza auto w poślizg. Intensywny poślizg tylnej osi może znacząco obciążać łożyska, które nie zostały stworzone do tak intensywnej pracy.

Symptomy uszkodzonego łożyska w tylnej części samochodu są łatwiejsze do zidentyfikowania, gdyż charakterystyczne dźwięki dochodzące z tej części pojazdu trudno jest pomylić z odgłosami silnika czy skrzyni biegów. Głośny lament tylnej części samochodu jest szczególnie dobrze słyszalny po złożeniu tylnej kanapy.

Przyczyny uszkodzeń łożysk koła

Lożyska koła, choć solidnie wykonane, nie są odporne na różnego rodzaju czynniki zewnętrzne i wewnętrzne, które mogą przyspieszyć ich zużycie lub uszkodzenie. Oto główne przyczyny problemów z łożyskami koła:

  • Naturalne zużycie z czasem: Podobnie jak większość komponentów mechanicznych, łożyska koła ulegają naturalnemu zużyciu w miarę upływu czasu i pokonywania kolejnych kilometrów. Regularne przeglądy i konserwacja mogą przedłużyć ich żywotność, ale w końcu każde łożysko osiągnie swój kres eksploatacyjny.
  • Jazda po nierównościach i wybojach: Nierówne powierzchnie, takie jak dziury w drodze czy wyboje, mogą generować silne wstrząsy i obciążenia dla łożysk koła. Częsta jazda w takich warunkach przyspiesza ich zużycie i zwiększa ryzyko uszkodzeń.
  • Wpływ korozji i wilgoci: Wilgoć, sól drogowa i inne korozje generujące substancje mogą negatywnie wpłynąć na łożyska koła, zwłaszcza jeśli nie są one odpowiednio chronione lub konserwowane. Korozja może powodować osłabienie materiału łożyska, co prowadzi do jego przedwczesnej awarii.
  • Uderzenia lub wypadki: Bezpośrednie uderzenia w koło, na przykład podczas stłuczki czy uderzenia w krawężnik, mogą powodować natychmiastowe uszkodzenie łożyska lub przyspieszyć jego zużycie. Nawet drobne kolizje mogą wpłynąć na integralność łożyska.
  • Niewłaściwe montowanie lub niewłaściwe napięcie: Błędy podczas montażu, takie jak niewłaściwe napięcie łożyska, czy też używanie nieodpowiednich narzędzi, mogą prowadzić do jego przedwczesnego zużycia lub uszkodzenia. Dlatego tak ważne jest, aby prace związane z łożyskami koła były wykonywane przez wykwalifikowanych mechaników.

Co robić, gdy podejrzewamy uszkodzenie łożyska koła?

Jeżeli zauważasz jakiekolwiek niepokojące objawy wskazujące na potencjalne uszkodzenie łożyska koła, ważne jest, aby działać szybko i odpowiednio. Oto kroki, które powinieneś podjąć:

  • Konsultacja z mechanikiem: Pierwszym krokiem powinno być skonsultowanie się z doświadczonym mechanikiem samochodowym. Opisz dokładnie zaobserwowane objawy, takie jak hałasy czy wibracje, które wskazują na problem z łożyskiem. Mechanik będzie mógł dokładnie ocenić stan łożyska, przeprowadzić diagnozę i zalecić odpowiednie działania.
  • Unikanie jazdy na duże odległości z uszkodzonym łożyskiem: Jeżeli istnieją poważne podejrzenia co do stanu łożyska, lepiej unikać długich tras lub jazdy z dużą prędkością. Uszkodzone łożysko może prowadzić do poważniejszych problemów, takich jak utrata kontroli nad pojazdem czy uszkodzenie innych kluczowych komponentów.
  • Planowanie naprawy lub wymiany: Jeśli po konsultacji z mechanikiem okaże się, że łożysko koła jest uszkodzone, najlepszym rozwiązaniem będzie jego naprawa lub wymiana. Często wymiana jest bardziej opłacalna i bezpieczna niż próba naprawy poważnie uszkodzonego łożyska. Zaleca się, aby taki zabieg był przeprowadzany jak najszybciej, aby uniknąć dalszych komplikacji i zagwarantować bezpieczną jazdę.
Łożysko koła
Łożysko koła

Koszty związane z wymianą uszkodzonego łożyska koła

Sam element, jakim jest łożysko koła, nie jest specjalnie kosztowny. Pomimo faktu, że łożyska w kołach zaleca się wymieniać w parach – nawet jeśli jedno z nich jest wciąż sprawne – suma za naprawę nie jest nadmiernie wysoka. Sytuacja zmienia się, gdy łożysko jest połączone z piastą. W takim wypadku konieczna jest wymiana całego zestawu.

Łożyska drugiej generacji są konstrukcją niepodlegającą demontażowi, więc nie powinno się próbować ich wyciągać siłą. Największy koszt czeka tych kierowców, w których pojazdach zastosowano kompleksowe zestawy. Łożysko trzeciej generacji jest połączone nie tylko z piastą, ale również z mechanizmem zwrotniczym.

Często w takim zespole integruje się również czujniki systemów takich jak ESP czy ABS.

Warto również zaznaczyć, że koszt wymiany łożyska może być różny w zależności od techniki jej przeprowadzenia. Często popełnianym błędem jest próba wbijania łożyska przy użyciu młotka czy imadła. Takie działanie może prowadzić do niewłaściwej instalacji, co z kolei skutkuje bicie koła i przyspiesza degradację łożyska.

Przy wyborze serwisu warto upewnić się, czy dysponuje on odpowiednimi narzędziami przeznaczonymi do wymiany łożysk. Po dokonaniu wymiany nie ma zwykle konieczności regulacji geometrii zawieszenia, chyba że był to powód awarii łożyska.

Podsumowanie

Łożyska koła odgrywają kluczową rolę w funkcjonowaniu naszego pojazdu, wpływając bezpośrednio na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Zapewniają płynne i stabilne obracanie się kół, minimalizując tarcie i absorbując wstrząsy podczas przejazdu po nierównościach.

Dbałość o stan techniczny łożysk koła jest więc nie tylko kwestią oszczędności, ale przede wszystkim dbałości o własne bezpieczeństwo oraz pasażerów. Niepokojące objawy, takie jak niecharakterystyczne dźwięki, wibracje czy problemy z prowadzeniem pojazdu, mogą wskazywać na konieczność przeprowadzenia dokładnej kontroli stanu łożysk.

Zachęcamy każdego kierowcę do regularnych przeglądów i kontroli stanu łożysk w swoim pojeździe. Pamiętajmy, że prewencja i wczesne wykrycie potencjalnych problemów często okazuje się być znacznie tańsze i mniej stresujące niż późniejsze naprawy awaryjne. Dbając o stan naszych łożysk, dbamy o dłuższą żywotność naszego pojazdu, komfort jazdy oraz, co najważniejsze, bezpieczeństwo na drodze.

Katarzyna Matusiak
Katarzyna Matusiak

Autorka wielu tekstów poradnikowych o tematyce finansowej i ekonomii. Z wykształcenia specjalistka ds. Public Relations. Dzięki pracy w towarzystwach ubezpieczeniowych, posiada niezbędne doświadczenie, którym dzieli się z czytelnikami bloga Beesafe.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej