Chyba każdy słyszał o sytuacjach, gdy samochód ledwo poskładany po poważnej kolizji był oferowany jako auto bezwypadkowe, a ledwo „zipiący“ rupieć mający kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu, na liczniku nagle miał tych kilometrów kilkadziesiąt tysięcy. Na szczęście obecnie łatwiej jest się przed tym bronić, bo w Internecie dostępna jest historia pojazdu po numerze rejestracyjnym.

Sprawdzenie historii pojazdu bez wychodzenia z domu?

Wiele osób, chcąc kupić używany samochód, na spotkanie z potencjalnym sprzedawcą idzie z zaprzyjaźnionym mechanikiem. To dobry sposób, by wykryć pieczołowicie ukryte mankamenty samochodu, zamaskowane naprawy blacharskie czy inne niewidoczne na pierwszy rzut oka uszkodzenia pojazdu. Niestety kosztuje to wiele czasu, czasami pieniędzy na podróż i generalnie nie jest to specjalnie efektywny sposób na szukanie „zdrowego“, w pełni sprawnego i nie kryjącego żadnych przykrych niespodzianek auta.

Na szczęście od stosunkowo niedawna jest sposób, by nie ruszając się z domu, w łatwy sposób wstępnie sprawdzić samochód. Sprawdzanie numeru rejestracyjnego w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców jest od 2014 roku dostępne dla każdego dysponującego dostępem do Internetu i jest całkowicie bezpłatne. Jak z tej bazy korzystać? Czy wystarczy sam numer rejestracyjny samochodu? Jak sprawdzić dokładną historię samochodu bez wychodzenia z domu?

Numer rejestracyjny samochodu – jak znaleźć właściciela?

Bezpłatna baza „Historia pojazdu“ została przygotowana przez Ministerstwo Cyfryzacji i znajduje się pod adresem historiapojazdu.gov.pl. Opiera się na Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, która wcześniej była dostępna tylko urzędnikom – obecnie dostęp do zgromadzonych tam danych ma każdy. Sprawdzenie samochodu po rejestracji jest proste . Wystarczy nam numer rejestracyjny samochodu, data pierwszej rejestracji pojazdu i numer VIN. Wszystkie te dane znajdują się w dowodzie rejestracyjnym auta, więc sprzedawca nie powinien mieć żadnych problemów by nam je podać.

Czego dowiemy się z tej bazy? Sprawdzanie rejestracji samochodu umożliwi nam dostęp do takich danych jak rok produkcji pojazdu, aktualna polisa OC, historia badań technicznych auta, zarejestrowane podczas kolejnych przeglądów stany licznika, status rejestracji oraz czy pojazd nie został skradziony. Możemy wydrukować sobie przejrzyście zredagowany raport, w którym znajdziemy między innymi wszystkie istotne dane techniczne samochodu, wersje nadwozia, i tak dalej. Te informacje nie są pozornie bardzo ważne, ale wszystkie odstępstwa od formy, jaką pojazd miał w momencie wyjazdu z fabryki, powinny od razu zapalić u nas w głowie czerwoną lampkę.

W raporcie znajdziemy też informację kto jest właścicielem auta, kiedy został wydany aktualny dowód rejestracyjny oraz pełną historię auta na terenie Polski. Np. poprzednich właścicieli, datę pierwszej rejestracji w Polsce oraz poprzednie badania techniczne wraz ze stanem licznika. Niestety nie ma danych dotyczących przebiegu pojazdu przed 2014 rokiem, ale wraz z upływem kolejnych lat ta niedogodność będzie siłą rzeczy coraz mniej istotna. Z bazy nie dowiemy się też czy auto nie zostało skradzione za granicą i czy nie brało udziału w wypadkach. Należy mieć tylko nadzieje, że z czasem funkcjonalność serwisu „Historia pojazdu“ będzie się jeszcze rozszerzać.

Historia pojazdu po numerze rejestracyjnym poza Polską

Sprawdzenie przeszłości auta, które przyjechało do nas z zagranicy jest znacznie trudniejsze. W chwili obecnej nie ma jednego standardu usługi, umożliwiającego sprawdzanie numeru rejestracyjnego w innym kraju. Niektóre państwa, takie jak na przykład Dania czy Szwecja, umożliwiają zapoznanie się z historią pojazdu w sposób podobny, albo jeszcze prostszy, jak w Polsce. 

W innych krajach, na przykład takich jak USA czy Kanada, kupujący musi polegać na bardzo dokładnych, ale płatnych raportach. Potrafią być one bardzo szczegółowe, zawierać na przykład zdjęcia i opisy uszkodzeń, ale nie należą do najtańszych. Niemniej warto z nich korzystać – sprawdzenie samochodu po rejestracji w Stanach Zjednoczonych może oszczędzić nam wiele kosztów i rozczarowań, gdy po wielu tygodniach nie taniej przecież morskiej podróży wymarzone autko okaże się być kupą złomu.

Sprawdzenie historii pojazdu po numerze rejestracyjnym z Niemiec

Polacy najchętniej sprowadzają samochody z Niemiec, a tam też nie ma możliwości bezpłatnego sprawdzenia historii pojazdu. Można skorzystać namiastki takiej usługi czyli płatnych dekoderów VIN lub sprawdzić co na temat danego auta może nam powiedzieć Autoryzowana Stacja Obsługi. Sprawdzanie rejestracji samochodu w ASO jest płatne i niestety nie dowiemy się nic na temat napraw poza oficjalną siecią serwisów producenta samochodu, niemniej każde auto na którymś etapie swojego „życia“ bywało w Autoryzowanych Stacjach Obsługi, więc choćby częściowe dane będziemy mogli uzyskać.

Do niedawna uzyskanie jakichkolwiek oficjalnych informacji na temat auta było praktycznie niemożliwe. Dziś jest dostępna historia pojazdu po numerze rejestracyjnym, a z czasem zapewne będziemy mieli coraz więcej możliwości uzyskania wiedzy na temat interesującego nas auta. Dzięki Internetowi nawet zwykłe wpisanie numer VIN w wyszukiwarkę Google nierzadko może nas zaskoczyć. Jest całkiem spora szansa, że już wcześniej ktoś natknął się na interesujący nas pojazd i postanowił opisać swoje negatywne doświadczenia ostrzegając innych przed potencjalnym oszustwem.

PODSUMOWANIE:

  • W dzisiejszych czasach nie już jesteśmy skazani tylko na „obstukiwanie“ auta ze znajomych mechanikiem – warto sprawdzić historię auta online.
  • Auto zarejestrowane w Polsce sprawdzisz pod adresem historiapojazdu.gov.pl. Potrzebujesz numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji.
  • W przypadku aut sprowadzanych zza granicy, szczególnie z Ameryki Północnej, warto zamówić szczegółowy płatny raport.
  • W wielu krajach historia pojazdu po numerze rejestracyjnym nie jest dostępna online – wtedy warto skorzystać z internetowych dekoderów VIN albo sprawdzić co na temat danego auta wiedzą w ASO.
Bartłomiej Skrobol

Bartłomiej Skrobol

Z wykształcenia dziennikarz zajmujący się nowymi technologiami, z praktyki specjalista do spraw komunikacji internetowej i ubezpieczeń. Prywatnie fan motoryzacji, muzyki i gier komputerowych.