Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska
Aktualizowano: 06.03.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.
1.9/5 - (16 votes)

W ostatnich latach turbosprężarki są powszechne stosowane w silnikach diesla i znacznej części silników benzynowych. Dzięki nim zwiększa się moc, a co za tym idzie dynamikę silnika. Niestety, jest to element dość awaryjny i wcześniej lub później wylądujesz z nim w warsztacie. Sposobem na ekonomiczne, a jednocześnie skuteczne poradzenie sobie z problemem jest regeneracja turbosprężarki.

Kiedy potrzebna jest regeneracja turbosprężarki?

 Turbosprężarka jest jednym ze sposobów na zwiększenie mocy silników samochodowych. Trzeba przyznać, że mechanizm jest dość wydajny, ale wymaga odpowiedniej ochrony i eksploatacji. Wydawać by się mogło, że fabrycznie nowa turbina powinna starczyć na całe życie samochodu.

Czytaj także: Jaki silnik do gazu

Tak jest tylko w teorii, bo w praktyce jest to bardzo wrażliwa część silnika, która źle znosi niewłaściwe traktowanie. Niektóre usterki są też efektem awarii innych podzespołów. Na szczęście regeneracja turbosprężarek jest dobrym sposobem na usunięcie większości usterek tego elementu osprzętu. Naprawa turbiny w taki sposób jest równie skuteczna co wymiana, ale znacznie tańsza.

Co najczęściej psuje się w turbosprężarce?

W turbosprężarce uszkodzić się może właściwie wszystko: wirnik, koło kompresji, łożyska, pierścienie czy turbiny. Część ta podlega bardzo dużym przeciążeniom, dlatego o awarię nietrudno. Do najczęstszych problemów z turbo należą:

  • rozszczelnienie się wirnika,
  • uszkodzenie elementów przekazania napędu,
  • zużycie łożysk,
  • zniszczenie wirnika,
  • zapieczenie się układu zmiennej geometrii.

Najczęściej powodem kłopotów z turbiną jest brak smarowania, które powoduje większe tarcie między łożyskami a osią wirnika. Niebezpieczne dla mechanizmu jest też dostanie się do jego wnętrza ciała obcego. Regeneracja turbosprężarki bywa też koniecznością, gdy w efekcie wycieku oleju dostał się on do układu oddechowego czy też dolotowego.

Sygnałem kłopotów z turbosprężarką jest głośna praca. Zwykle ta część chodzi na tyle cicho, że nawet nie myślisz o jej istnieniu. Jednak, gdy turbina zaczyna pracować głośniej, słyszysz metaliczny odgłos tarcia czy hałas nasila się przy wyższych obrotach lub większym obciążeniu silnika, masz czym się niepokoić.

Typowym objawem wyeksploatowanej turbosprężarki jest wysokie zużycie oleju i niebieski dym wydobywający się z wydechu. Choć jeśli masz diesla i filtr cząstek stałych, to tego ostatniego elementu raczej nie zauważysz. Oznaką poważnych kłopotów są: czarny dym z rury wydechowej, ślady oleju na przewodach między turbiną a intercoolerem lub kapanie oleju z tego ostatniego elementu.

Czytaj także:

Biały dym z wydechu

Już przy pierwszych sygnałach nieprawidłowo działającej turbiny, udaj się do serwisu. Nie warto z tym zwlekać, bo im szybciej turbosprężarka trafi „na warsztat”, tym mniejsze ryzyko, że uszkodzisz ten element trwale i regeneracja nie pomoże.

Ważne: większość awarii turbiny jest efektem oszczędzania na jakości oleju. Aby wydłużyć żywotność turbosprężarki warto postawić na olej wysokiej jakości, najlepiej ten zalecany przez producenta danego silnika.

Jak regeneruje się turbosprężarka?

Profesjonalna regeneracja turbosprężarki prowadzona jest z użyciem oryginalnych części i wymaga specjalistycznego sprzętu oraz wiedzy. W trakcie procesu wymieniane są wszystkie zniszczone elementy. Przywracane są też fabryczne ustawienia wraz z wyważeniem rdzenia.

W pierwszej kolejności oceniany jest stan techniczny tej części, co ustawia dalsze czynności. Na tym etapie identyfikowane są wszystkie usterki – zanieczyszczenia, nieszczelność, dziury czy ubytki. Po demontażu turbiny, robiony jest test diagnostyczny, podczas którego sprawdzane są wszystkie parametry.

Tutaj robotę robi odpowiedni sprzęt. Następnie turbosprężarka jest rozkładana i każdy z elementów dokładnie czyszczony. Fachowcy najczęściej przy tej pracy używają myjki ultradźwiękowej lub wysokociśnieniowej. Dodatkowo niektóre komponenty są jeszcze piaskowane.

Drugi etap akcji pt. „turbosprężarki regeneracja” polega na wymianie zużytych, zniszczonych lub uszkodzonych elementów. Używa się do tego nowych, oryginalnych części właściwych dla danej turbiny. Serwisanci wyważają też wałek, koło kompresji oraz rdzeń turbiny.

Na koniec turbosprężarka jest ponownie montowana w samochodzie. Do montażu używane są nowe uszczelki, zaciski, tule, pierścienie i śruby. Czyli wymianie na nowe podlegają wszystkie elementy uszczelniające i montujące układ.

Pamiętaj: regeneracja turbo trwa zazwyczaj do 24 godzin. Dokładny czas naprawy określany jest na etapie diagnozy stanu technicznego części.

Ile kosztuje naprawa turbosprężarki?

Regeneracja turbosprężarek jest zdecydowanie tańszą opcją w porównaniu z wymianą na nową. Regenerowane turbo kosztuje od kilkuset do  1 tys. złotych. Jednak, jeśli jest wykonana dobrze, to nasz układ doładowana „pożyje” kolejne 100-300 tys. kilometrów. Czyli tyle, ile „żyje” nowe turbo, którego cena jest jednak wielokrotnie wyższa. Nowa turbosprężarka kosztuje kilka tysięcy złotych, a do tego musisz doliczyć jeszcze koszty robocizny.

Usługi fachowca kosztują, ale nie warto na tej czynności oszczędzać. Wybór zazwyczaj jest prosty – albo regenerację zrobisz dobrze i długo pocieszyć się naprawionym turbo. Albo wybierzesz tanią, niechlujną usługę i wtedy dość szybko za regenerację doładowania zapłacisz drugi raz.

Uwaga: regeneracja turbosprężarki powinna opierać się wyłącznie o nowe, posiadające certyfikaty części.

Czy opłaca się regeneracja turbiny?

Jak widać po szybkim porównaniu kosztów regeneracji turbosprężarki i wymiany jej na nową, pierwsza opcja zdecydowane wygrywa. Regeneracja turbosprężarki jest procesem, który eliminuje większość awarii, którym ulega ta część. Co więcej, turbina po takiej naprawie pracuje bez problemów przez kolejne setki tysięcy kilometrów, czyli tyle, ile nowa turbosprężarka.

Żeby regeneracja turbosprężarki naprawdę się opłacała, trzeba ją zrobić już przy pierwszych objawach, które sygnalizują, że coś z tą częścią jest nie tak. „Zaspanie” z tematem może skończyć się takim uszkodzeniem turbiny, że ratunkiem będzie tylko wymiana elementu na nowy.

Gorzej, jeśli przedłużająca jazda z uszkodzonym turbo „wysadzi” ci silnik i będzie się on nadawał na złom. A jest to jeden z „czarnych” i realnych scenariuszy.

Gdzie oddać turbo do regeneracji?

Regeneracja turbosprężarki należy do tych procesów, które najlepiej przekazać w ręce fachowców, którzy mają wiedzę na temat budowy i działania tego elementu. Mają też warunki oraz sprzęt, który pomaga w szybkim i skutecznym zregenerowaniu turbiny. Obecnie większość warsztatów dobrze radzi sobie z tego typu naprawami, niemniej zawsze warto sprawdzić opinie danego miejsca w zakresie tego rodzaju usług.

Przy wyborze miejsca, w którym będziesz robił naprawę turbiny, zwróć uwagę na czas naprawy. Regeneracja turbosprężarki nie jest skomplikowana i powinna się zamknąć w 24 godzinach. Jeśli warsztat wydłuża ten proces, może to oznaczać, że nie ma odpowiedniego sprzętu, ludzi lub zaplecza.

PODSUMOWANIE:

  • Regeneracja turbosprężarki jest skutecznym sposobem na usunięcie większości usterek tej części samochodowej.
  • Odpowiednie smarowanie i używanie jakościowych olejów (najlepiej zgodnie ze wskazaniami producenta silnika) przedłuża żywotność turbiny.
  • Regeneracja turbosprężarki jest kilkukrotnie tańsza od wymiany tej części na nową.
  • Turbina po profesjonalnie przeprowadzonej regeneracji powinna posłużyć przez kolejne 100-300 tys. kilometrów, czyli tyle samo co nowa.

Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej