14/04/2020 15 maja, 2020 Komunikacyjne

Szybkie, sportowe auto. Silnik o dużej pojemności, ogromna moc. Rozwijasz nim większe prędkości, w związku z czym stanowisz większe zagrożenie na drodze. Ubezpieczycielom się to nie podoba, więc “honorują” Cię zwyżkami w ubezpieczeniu. Sprawdzamy, jak bardzo pojemność silnika wpływa na cenę OC. 

Na początek moglibyśmy zastanowić się nad zasadnością łączenia dwóch kwestii – pojemność silnika a OC. Dumać jednak nad tym nie ma sensu, bowiem doskonale wiemy, że auta z dużym silnikiem oznaczają wyższe koszty ubezpieczenia. Dlaczego? Jak kształtują się stawki OC w zależności od pojemności silnika w cm3? 

Stawki OC: co wpływa na wysokość składki OC?

Towarzystwa ubezpieczeniowe kalkulując podstawową składkę OC biorą pod uwagę szereg różnych czynników. Część z nich dotyczy profilu kierowcy, ale znaczenie mają też parametry techniczne auta. Na ostateczną wysokość ubezpieczenia wpłynie wiek kierowcy, jego doświadczenie za kierownicą czy miasto, po ulicach którego się porusza. Druga strona medalu to dane dotyczące pojazdu. Tutaj z kolei znaczący wpływ będzie miała pojemność silnika. Nie bez przyczyny, jako jeden ze sposobów na tańsze OC w przypadku młodych kierowców, wskazuje się na wybór auta z mniejszym silnikiem.

Dlaczego pojemność silnika ma takie znaczenie? W oczach ubezpieczycieli, kierowcy poruszający się autami o dużym silniku, rozwijają na drodze zawrotne prędkości i są bardziej skłonni do brawury. Co za tym idzie – stanowią o wiele większe zagrożenie na drodze, jednocześnie zwiększając prawdopodobieństwo sytuacji, w której ubezpieczyciel będzie musiał pokryć szkody będące wynikiem ich szaleństwa. 

Stawki OC [tabela] – jak to wygląda w praktyce?

Wiemy już, że zachodzi wyraźna korelacja pomiędzy pojemnością silnika a opłatami OC. Jak duża jest to zależność? Sprawdziliśmy to przeprowadzając przykładową kalkulację dla właściciela aut o różnej pojemności silnika. To, jak kształtują się średnie ceny rynkowe przedstawiamy w tabeli poniżej. 

Wyliczyliśmy składkę OC dla 42-letniego Pana Macieja z Krakowa, który prawo jazdy posiada od 22 lat i nigdy nie spowodował żadnej szkody. Jest właścicielem Forda Focusa z 2017 roku. Dla zweryfikowania zależności pomiędzy pojemnością silnika a OC, sprawdziliśmy cenę ubezpieczenia dla aut o czterech różnych wielkościach silnika.

Najtańsze ubezpieczenie OC dla auta o pojemności 999 cm3 kosztowałoby naszego bohatera dokładnie 437 złotych. Gdyby jednak wybrał auto z nieco większym silnikiem, to w przypadku modelu z pojemnością 1596 cm3, koszt polisy wzrósłby już do 539 złotych. A jak wyglądałoby to w przypadku samochodu z silnikiem o pojemności 2300 cm3? Wówczas Pan Maciej za ubezpieczenie komunikacyjne zapłaciłby aż o 188 złotych więcej niż w przypadku ubezpieczenia auta z silnikiem poniżej 1.0 cm3. 

 

Pojemność silnika (w litrach) Średnia cena OC
do 1.0  437 zł
1.1 – 1.4 481 zł 
1.5 – 1.8 539 zł 
1.9 – 2.2 577 zł 
powyżej 2.2 625 zł

A teraz na miejsce naszego doświadczonego kierowcy, posadźmy młodego studenta, który prawo jazdy posiada od niecałych dwóch lat. Parametry auta pozostają niezmienne. W jego przypadku widać jednak, że pojemność silnika ma zdecydowanie większy wpływ na ostateczną wysokość opłaty OC. Rezygnując z silnika o największej pojemności jest on w stanie zaoszczędzić aż 731 złotych. Różnica robi wrażenie… 

 

Pojemność silnika (w litrach) Średnia cena OC
do 1.0  1207 zł 
1.1 – 1.4 1336 zł 
1.5 – 1.8 1549 zł 
1.9 – 2.2 1728 zł 
powyżej 2.2 1938 zł

Pojemność silnika a stawka OC dla młodych kierowców

Co łączy młodych kierowców z samochodami o dużej pojemności silnika? Dwie rzeczy. Po pierwsze – zamiłowanie młodych do szybkości, więc wybieranie aut o dużych silnikach. Po drugie – niezbyt przyjazne traktowanie przez ubezpieczycieli. Nie jest tajemnicą, że młody kierowca, bez doświadczenia za kółkiem, zapłaci za OC zdecydowanie więcej niż doświadczony szofer z wypracowanymi zniżkami. Cenę jego ubezpieczenia podnosi dodatkowo fakt wyboru auta o dużej pojemności silnika – a te młodzi wybierają najchętniej. Według polityki ubezpieczycieli, te dwa czynniki stanowią na drodze mieszkankę wybuchową. Efekt – zdecydowanie droższe OC. 

PODSUMOWANIE:

  • Towarzystwa ubezpieczeniowe kalkulując podstawową składkę OC biorą pod uwagę szereg różnych czynników – począwszy od profilu kierowcy, a skończywszy na parametrach ubezpieczanego auta.
  • Każdy ubezpieczyciel bierze pod uwagę pojemność silnika. Zasada jest prosta – im większy silnik, tym droższe OC. 
  • Młodzi kierowcy, który z upodobaniem wybierają auta z silnikami o największej pojemności, muszą liczyć się z horrendalnymi stawkami OC. 
  • Jednym ze sposobów na tańsze ubezpieczenie jest zakup samochodu z mniejszym silnikiem.
Anna Rychlewicz

Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.