Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 27.12.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 12 minut.
5/5 - (1 vote)

Auta od naszych zachodnich sąsiadów cieszą się od wielu lat w Polsce nieustającą popularnością. Jedni samodzielnie wybierają się po wymarzony pojazd, inni zdają się na ludzi, którzy zajmują się profesjonalnym sprowadzaniem z zagranicy pojazdów. Czy w związku z tym trzeba się godzić na kupowanie kota w worku? Absolutnie nie! Przecież historia pojazdu z Niemiec może zostać sprawdzona na kilka sposobów  jeszcze przed zakupem samochodu. Oto one.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Pojazd z drugiej ręki

Jeśli chcemy kupić używane auto, trzeba na pewno zabezpieczyć się przed niechcianymi niespodziankami. Samochód używany po wypadku, niesprawne i zużyte elementy czy cofany licznik to tylko część możliwości. Przecież może jeszcze się zdarzyć, że pojazd był kradziony albo użyto go do przestępstwa. Nikt nie życzyłby sobie kłopotów, które mogą się z tym wiązać. Dlatego zamiast wierzyć w opowieści o tym, że „Niemiec płakał, jak sprzedawał i jeżdżone było tylko do kościoła i sklepu”, warto zweryfikować, jaka jest prawda.

Przeczytaj także nasz artykuł o tym, dlaczego jazda próbna przed zakupem używanego samochodu jest taka ważna!

Koniecznie trzeba to zrobić, by uniknąć wydatków. Przykładowo za samochód z cofniętym licznikiem przepłaca się już w momencie zakupu. Potem także znacznie droższe może okazać się jego utrzymanie, kiedy maszyna z teoretycznym przebiegiem 100 tysięcy km zaczyna szybko się psuć. Z kolei można też mieć nieprzyjemności, jeśli policja dojdzie do tego, że nowy nabytek służył jakiś czas temu przestępcom lub pochodził z kradzieży.

 Na co zwrócić uwagę sprawdzając historię pojazdu z Niemiec?  

Ogłoszenie o samochodzie brzmi zachęcająco? Trafia się prawdziwa okazja? Handlarze nastawieni na zysk ukrywają oczywiście wszelkie mankamenty sprowadzanych samochodów. Dlatego warto sprawdzić pojazd z pomocą profesjonalisty. Faktyczny stan techniczny auta jest kluczowy przy podejmowaniu decyzji o zakupie auta.

Sprawdzenie przeszłości pojazdu z Niemiec pozwala uniknąć niepotrzebnych kosztów i nieprzyjemnych konsekwencji. Czemu więc dokładnie należy się przyjrzeć, jeśli wybieramy samochód używany? Trzeba wówczas przede wszystkim zwracać uwagę na:

  • stan licznika – cofanie jest częstym procederem, a rekordziści przekręcają licznik nawet o kilkaset km
  • warstwę lakieru – nierówności świadczą o tym, że pojazd jest powypadkowy
  • ślady wilgoci – zaparowane lampy to sygnał, że pojazd jest popowodziowy
  • wyposażenie – nieoryginalne części to dowód na awaryjność lub wypadkowość pojazdu.

Warto też pamiętać, że historia pojazdu z Niemiec udostępniona jest w kilku źródłach, z których możesz skorzystać i sprawdzić dane zagraniczne przy zakupie pojazdu.

Często wystarczy do tego numer rejestracyjny samochodu, który znajduje się na terenie Niemiec czy też jest już w Polsce. O tym, jak sprawdzić historię pojazdu po numerze rejestracyjnym, dowiesz się klikając w link!

Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec?

Trafia się prawdziwa gratka – świetny samochód z Niemiec. Atrakcyjny model w korzystnej cenie. Mało kto by się oparł takiej pokusie. Niektórzy kupują bezrefleksyjnie Inni bronią się, że chętnie by postawili na sprawdzenie auta z Niemiec, ale boją się, że żeby sprawdzić  historię auta sporo się wykosztują.

Oczywiście istnieją serwisy, w których za dokładne sprawdzenie auta z Niemiec trzeba zapłacić. Nie jest to jednak duża kwota.

Już za około 50 zł dowiemy się o wymarzonym i wypatrzonym do zakupu „Niemcu” prawie wszystkiego. Najpopularniejsze strony, na których można sprawdzić raport na temat auta z Niemiec to między innymi:

  • autoDNA
  • CarVertical
  • DekoderVIN
  • VinInspect
  • EpicVin
  • Autocheck
  • VinAudit
  • CARFAX

Tymczasem historia pojazdu z Niemiec za darmo również jest bez problemu dostępna i można ją samodzielnie sprawdzić. Do tego może przydać się raport z usługi Historia Pojazdu.

Czym jest usługa Historia pojazdu i jak w niej sprawdzić historię auta z Niemiec

Jeszcze do niedawna trudno było sprawdzić historię auta sprowadzonego od naszych zachodnich sąsiadów. Na szczęście od kwietnia 2020 roku możesz skorzystać z usługi, którą masz bezpłatnie na stronie CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców). To właśnie tam masz informacje podane od ręki o  historii samochodu z Niemiec za darmo. System informatyczny i usługa zostały zrealizowane przez Ministerstwo Cyfryzacji w celu potwierdzenia wiarygodności ofert sprzedaży. Na stronie historiapojazdu.gov.pl wystarczy więc wpisać takie dane w wymagane pola, jak:

  • numer rejestracyjny pojazdu
  • data pierwszej rejestracji
  • numer VINczyli unikalny numer pojazdu nadawany i umieszczany na pojeździe przez producenta.

Na tej podstawie będziesz mógł sprawdzić historię samochodu z Niemiec. Centralna Ewidencja Pojazdów w przypadku, gdy interesuje nas historia pojazdu z Niemiec, opiera się na serwisie zewnętrznym AutoDNA.

Żeby sprawdzić informacje na temat auta z Niemiec, które nie jest zarejestrowane w Polsce, dodatkowo będzie potrzebny profil zaufany. Jeśli używanego samochodu nie ma w CEPiK, sprawdzona historia pojazdu jest do uzyskania, poprzez logowanie za pomocą profilu zaufanego. Dostępne dane zagraniczne na temat samochodu można uzyskać natychmiast i wydrukować je w formacie PDF.

Jak sprawdzić historię auta z Niemiec w ASO (autoryzowana stacja obsługi)?

Historia pojazdu z Niemiec jest czytelna także dla specjalistów, którzy na co dzień zajmują się serwisowaniem samochodów. W Autoryzowanej Stacji Obsługi można sprawdzić nie tylko samochody pochodzące z polskiego rynku, ale właśnie historię także sprowadzanych z zagranicy pojazdów.

Jednak trzeba mieć świadomość, że sprawdzić można jedynie stan pojazdu, który był serwisowany w autoryzowanych warsztatach. Naprawy wykonane poza nimi nie są widoczne w systemie. Do ASO trzeba oczywiście udać się osobiście i uiścić opłatę za usługę.

Uzyskana w ten sposób historia auta z Niemiec kosztuje od 100 do 250 zł. W trakcie wizyty należy poprosić o pełną historię serwisową używanego samochodu. To informacja z pewnego źródła pokazująca rzeczywisty stan auta. Każda nieścisłość powinna być ostrzeżeniem. Ważna informacja dotyczy także faktu, że do ASO należy udać się z właścicielem pojazdu.

Żądanie właściciela samochodu, żebyś zrobił to bez jego obecności powinno wzmóc twoją czujność. Tylko on uzyska w ASO informacje takie, jak dane techniczne, stan faktyczny licznika i informacje  zapisywane przy kolejnych przeglądach samochodów.

Sprawdzenie historii auta z Niemiec – trudności z tą usługą

Jeśli samochód sprowadzony jest już zarejestrowany w Polsce, to sprawdzenie go jest bardzo proste. Wystarczy, że wybierzemy jeden z wymienionych sposobów i dowiemy się o samochodzie, który planujemy kupić, wszystkiego, co potrzebne. Słabiej może to wyglądać, gdy pojazd jest jeszcze za granicą. Historia pojazdu w Niemczech jest do prześledzenia, ale może to sprawić więcej trudności. Nie zawsze można dogadać wszystko z właścicielem pojazdu.

Są przynajmniej dwa skuteczne sposoby na sprawdzenie przebiegu auta i jego historii:

  • wyciągnięcie informacji z przeglądu techniczego
  • sprawdzenie po numerze VIN.

Żeby dowiedzieć się więcej o kondycji używanego samochodu, w tym czy nie ma on przekręconego licznika, warto profesjonalnie sprawdzić przebieg auta. Jeśli jest on jeszcze za naszą zachodnią granicą, w pierwszej kolejności sprawdź TÜV, czyli raport z niemieckiego przeglądu technicznego, które pojazdy u naszych zachodnich sąsiadów przechodzą co 2 lata.  W dokumentacji odnotowany zostaje jego przebieg i ewentualne usterki z przeszłości. Możesz więc dostać oś czasu, na której zaznaczone są problematyczne historie z przeszłości, a od których może zależeć obecny stan techniczny upatrzonego samochodu.

Z raportu poznasz też miejsce i datę przeglądu. Jeśli mamy do wglądu dokumenty, wszystko można sprawdzić.

Jeśli nie masz dostępu do dokumentacji możesz bezpośrednio odezwać się do autoryzowanej stacji kontroli i u nich sprawdzić przebieg pojazdu oraz inne potrzebne ci dane samochodu. Każda z sieci diagnostycznych ma bowiem bazę, w której przechowuje informacje na temat wszystkich przeglądów technicznych. Dowodem na to, że dany samochód ma ważne badanie techniczne jest też pieczątka w dowodzie  rejestracyjnym i naklejka na tablicach rejestracyjnych. Na nich też sprawdź, gdzie było robione badanie.

Jeśli jednak ten sposób nie zadziała, trzeba się posiłkować innym rozwiązaniem. Historia pojazdu w Niemczech est do sprawdzenia na płatnych niemieckich stronach, na których masz możliwość zweryfikowania  historii pojazdu podając numer VIN. To dość popularny sposób, o czym może świadczyć fakt, że najczęściej zadawane pytania w wyszukiwarkach przy okazji weryfikowania zagranicznych aut dotyczą m.in. numeru VIN.

Znajduje się on na stałych częściach wozu oraz w dowodzie rejestracyjnym. Musisz wiedzieć, że dzięki niemu możesz sprawdzić takie dane techniczne jak typ nadwozia czy rodzaj wyposażenia. Idąc dalej, rozkodowanie wiadomości przypisanych do numeru VIN pozwala na ocenę, czy opis danego pojazdu jest zgodny ze stanem faktycznym czy jednak nie stanowi oferty uczciwej.

Szczególnie trzeba uważać w autach sprowadzanych z Niemiec na stan licznika.

Nieuczciwi sprzedawcy chcą zarobić, oferując samochody z niskim przebiegiem. A nieświadomy niczego klient tylko traci. Po pierwsze może nadziać się na auto, które po przejechaniu ponad 200 tysięcy km, mimo że licznik pokazuje znacznie mniej, zacznie się psuć.

Ale to jeszcze nie najgorsze rozwiązanie. Jeśli przekręcony gdzieś po drodze z Niemiec licznik wyjdzie na jaw podczas kontroli drogowej lub przeglądu technicznego, nowy właściciel używanego samochodu będzie miał spore problemy.

Od 1 stycznia 2020 r. zgodnie z art. 306a kodeksu karnego, zmiana stanu licznika pojazdu jest przestępstwem. Grozi za nie od 3 miesięcy do nawet 5 lat pozbawienia wolności dla zleceniodawcy i wykonawcy.

Co oznacza też spore kłopoty dla właściciela auta. Dlatego przed tym, nim dojdzie do zakupu samochodu pochodzącego z Niemiec, musimy go dokładnie sprawdzić. Dzięki temu unikniemy kłopotów, niepotrzebnych wydatków i rozczarowań, a cieszyć się będziemy wymarzonym i sprawnym autem.      

OC pojazdu z Niemiec

Kupując samochód sprowadzony z Niemiec, musisz także pamiętać o tym, by wykupić obowiązkowe ubezpieczenie samochodu. Zwłaszcza jest to istotne, jeśli samochód nie zostanie przywieziony na lawecie. W momencie wjazdu do Polski dany samochód używany musi mieć aktualną polisę OC. Jeśli więc wjeżdżasz do kraju na niemieckich tablicach, musisz na ten czas wykupić krótkoterminową 30-dniową polisę OC, która kosztuje ok. 100 zł. Jest to ubezpieczenie potrzebne na czas załatwiania formalności związanych z przerejestrowaniem pojazdu. Natomiast po rejestracji należy wykupić już pełną, roczną polisę.

Wysokość składki za obowiązkowe ubezpieczenie OC samochodu z Niemiec, podobne jak w przypadku innych pojazdów, zależy od wielu czynników. Jednym z nich będzie fakt, że maszyna jest sprowadzana. Zależność jest dość prosta – statystycznie cena za obowiązkowe ubezpieczenie jest wyższa dla samochodów, które są świeżo sprowadzane w przeciwieństwie do tych, które od jakiegoś czasu są obecne na polskich drogach.

Kupując ubezpieczenie samochodu z Niemiec pomyśl też o innych polisach, takich jak ubezpieczenie autocasco czy assistance.

W tym przypadku także wysokość składki za ubezpieczenie będzie wyliczona indywidualnie w oparciu o wiele zmiennych, jednak kwestia sprowadzenia pojazdu nie będzie miała znaczenia.

PODSUMOWANIE:

  • Samochody używane z Niemiec cieszą się dużą popularnością w Polsce, jednak przy ich zakupie warto sprawdzić historię pojazdu.
  • Za około 50 zł można sprawdzić przeszłość pojazdu z Niemiec na stronach typu AutoDNA, CarVertical i wielu innych podobnych.
  • Informacje o historii pojazdu można uzyskać na Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w bezpłatnej usłudze Historia Pojazdu -wystarczy użyć do logowania profil zaufany na stronie historiapojazdu.gov.pl.
  • Historię samochodu można także sprawdzić w ASO podczas wizyty, za którą płaci się od 100 do 250 zł.
  • Szczególną uwagę warto zwrócić na grubość lakieru, czy części zamienne.
  • Sprawdzanie przebiegu auta można zrobić na podstawie niemieckich przeglądów technicznych TUV oraz na niemieckich stronach. Na tych ostatnich podaje się numer VIN, by sprawdzić dany samochód.
  • Na czas przerejestrowania samochodu w Polsce należy wykupić 30-dniowe ubezpieczenie OC, a następnie standardowe roczne ubezpieczenie OC. Dodatkowo możesz zdecydować się na ubezpieczenie AC czy assistance.

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Dołącz do dyskusji

  • Moto pisze:

    A autobaza.pl zapomnieliście wspomnieć o naszym polskim rozwiązaniu.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej