07/09/2020 18 sierpnia, 2021 Komunikacyjne
Ten artykuł przeczytasz w 9 minut.

Auta od naszych zachodnich sąsiadów cieszą się od wielu lat w Polsce nieustającą popularnością.  Jedni samodzielnie wybierają się po wymarzone auto, inni zdają się na ludzi, którzy zajmują się profesjonalnym sprowadzaniem aut z zagranicy. Czy w związku z tym trzeba się godzić na kupowanie kota w worku? Absolutnie nie! Przecież historia pojazdu z Niemiec może zostać sprawdzona na kilka sposobów. Oto one.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Auto z drugiej ręki

Jeśli chcemy kupić używane auto, trzeba na pewno zabezpieczyć się przed niechcianymi niespodziankami. Samochód po wypadku, uszkodzone i zużyte elementy czy cofany licznik to tylko część możliwości. Przecież może jeszcze się zdarzyć, że auto było kradzione albo użyto go do przestępstwa. Nikt nie życzyłby sobie kłopotów, które mogą się z tym wiązać. Dlatego zamiast wierzyć w opowieści o tym, że „Niemiec płakał, jak sprzedawał i jeżdżone było tylko do kościoła i sklepu”, warto zweryfikować, jaka jest prawda.

Przeczytaj także nasz artykuł o tym, dlaczego jazda próbna przed zakupem używanego samochodu jest taka ważna!

Koniecznie trzeba to zrobić, by uniknąć kosztów. Przykładowo za samochód z cofniętym licznikiem przepłaca się już w momencie zakupu. Potem także znacznie droższe może okazać się jego utrzymanie, kiedy auto z teoretycznym przebiegiem 100 tysięcy km zaczyna szybko się psuć. Z kolei można też mieć nieprzyjemności, jeśli policja dojdzie do tego, że nowy nabytek służył jakiś czas temu przestępcom lub pochodził z kradzieży.

Na co zwrócić uwagę?  

Ogłoszenie o samochodzie brzmi zachęcająco? Trafia się prawdziwa okazja? Handlarze nastawieni na zysk ukrywają oczywiście wszelkie mankamenty sprowadzanych samochodów. Dlatego warto sprawdzić pojazd z pomocą profesjonalisty. Sprawdzenie historii pojazdu z Niemiec pozwala uniknąć niepotrzebnych kosztów i nieprzyjemnych konsekwencji. Czemu więc dokładnie należy się przyjrzeć, jeśli wybieramy używany samochód? Trzeba wówczas przede wszystkim zwracać uwagę na:

  • stan licznika – cofanie jest częstym procederem, a rekordziści przekręcają licznik nawet o kilkaset km
  • grubość lakieru – nierówności świadczą o tym, że auto jest powypadkowe
  • ślady wilgoci – zaparowane lampy to sygnał, że auto jest popowodziowe
  • wyposażenie – nieoryginalne części to dowód na awaryjność lub wypadkowość pojazdu.

Warto też pamiętać, że historia pojazdu z Niemiec dostępna jest w kilku źródłach, które można sprawdzić. Natomiast o tym, jak sprawdzić historię pojazdu po numerze rejestracyjnym, dowiesz się klikając w link!

Jak sprawdzić historię pojazdu?

Trafia się prawdziwa gratka – świetny samochód z Niemiec. Atrakcyjny model w korzystnej cenie. Mało kto by się oparł takiej pokusie. Niektórzy kupują bezrefleksyjnie. Inni bronią się, że chętnie by postawili na sprawdzenie auta z Niemiec, ale boją się, że to może kosztować.

Oczywiście istnieją serwisy, w których za dokładne sprawdzenie auta z Niemiec trzeba zapłacić. Nie jest to jednak duża kwota.

Już za około 50 zł dowiemy się o wymarzonym i wypatrzonym do zakupu „Niemcu” prawie wszystkiego. Najpopularniejsze strony, na których można prześledzić historię auta to między innymi:

  • autoDNA
  • CarVertical
  • DekoderVIN
  • VinInspect
  • EpicVin
  • Autocheck
  • VinAudit
  • CARFAX

Tymczasem historia pojazdu z Niemiec za darmo również jest bez problemu dostępna i można ją samodzielnie sprawdzić chociażby w usłudze Historia Pojazdu.

Historia pojazdu z Niemiec w usłudze Historia Pojazdu

Jeszcze do niedawna trudno było zweryfikować w systemie historię auta sprowadzonego od naszych zachodnich sąsiadów. Na szczęście od kwietnia 2020 roku usługa ta dostępna jest bezpłatnie na stronie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. To właśnie tam dostępna jest od ręki historia pojazdu z Niemiec za darmo. Usługa ta realizowana jest przez Ministerstwo Cyfryzacji, w celu potwierdzenia wiarygodności ofert sprzedaży. Na stronie historiapojazdu.gov.pl wystarczy więc wpisać dane:

  • numer rejestracyjny pojazdu
  • datę pierwszej rejestracji
  • numer VIN czyli unikalny numer pojazdu nadawany i umieszczany na pojeździe przez producenta.

Na tej podstawie można zweryfikować informacje dotyczące danego pojazdu. System opiera się w przypadku, gdy interesuje nas historia pojazdu z Niemiec, na serwisie zewnętrznym AutoDNA. Z kolei, jeśli auta nie ma w CEPiK, informacje na jego temat można uzyskać, korzystając w serwisie z profilu zaufanego. Dostępne dane na temat samochodu można uzyskać natychmiast i wydrukować je w formacie PDF.

Wizyta w ASO

Historia pojazdu z Niemiec jest czytelna także dla specjalistów, którzy na co dzień zajmują się serwisowaniem samochodów. W Autoryzowanej Stacji Obsługi pojazdów można sprawdzić nie tylko samochody pochodzące z polskiego rynku, ale właśnie także te sprowadzane z zagranicy.

Jednak trzeba mieć świadomość, że sprawdzić można jedynie stan pojazdu, który był serwisowany w autoryzowanych warsztatach. Naprawy wykonane poza nimi nie są widoczne w systemie. Do ASO trzeba oczywiście udać się osobiście i uiścić opłatę za usługę.

Uzyskana w ten sposób historia pojazdu z Niemiec kosztuje od 100 do 250 zł. W trakcie wizyty należy poprosić o pełną historię serwisową samochodu. To informacja z pewnego źródła pokazująca rzeczywisty stan auta. Każda nieścisłość powinna być ostrzeżeniem. Ważna informacja dotyczy także faktu, że do ASO należy udać się z właścicielem auta. To on uzyska informacje na temat stanu faktycznego stanu licznika i danych zapisywanych przy kolejnych przeglądach.

Sprawdzenie historii pojazdu z Niemiec – trudności

Jeśli samochód jest już zarejestrowany w Polsce, to sprawdzenie go jest bardzo proste. Wystarczy, że wybierzemy jeden z wymienionych sposobów i dowiemy się o samochodzie, który planujemy kupić, wszystkiego, co potrzebne. Słabiej może to wyglądać, gdy auto jest jeszcze za granicą. Historia pojazdu w Niemczech jest do prześledzenia, ale może to sprawić więcej trudności. Samochody u naszych zachodnich sąsiadów przechodzą przegląd czyli tzw. TUV co 2 lata.

Po nim w dokumentacji odnotowany zostaje przebieg i ewentualne usterki. Jeśli mamy do wglądu dokumenty, wszystko można sprawdzić. Jeśli jednak nie, trzeba się posiłkować innym rozwiązaniem. Historia pojazdu w Niemczech dostępna jest na płatnych niemieckich stronach, na których można zweryfikować historię pojazdu przy pomocy numeru VIN.

Szczególnie trzeba uważać w autach sprowadzanych z Niemiec na stan licznika. Nieuczciwi sprzedawcy chcą zarobić, oferując samochody z niskim przebiegiem. A nieświadomy niczego klient tylko traci. Po pierwsze może nadziać się na auto, które po przejechaniu ponad 200 tysięcy km, mimo że licznik pokazuje znacznie mniej, zacznie się psuć. Ale to jeszcze nie najgorsze rozwiązanie. Jeśli przekręcony gdzieś po drodze z Niemiec licznik wyjdzie na jaw podczas kontroli drogowej lub przeglądu technicznego, nowy właściciel samochodu będzie miał spore problemy.

Od 1 stycznia 2020 r. zgodnie z art. 306a kodeksu karnego, zmiana stanu licznika pojazdu jest przestępstwem. Grozi za nie od 3 miesięcy do nawet 5 lat pozbawienia wolności dla zleceniodawcy i wykonawcy.

Co oznacza też spore kłopoty dla właściciela auta. Dlatego przed tym, zanim zdecydujemy się na zakup auta pochodzącego z Niemiec, musimy go dokładnie sprawdzić. Dzięki temu unikniemy kłopotów, niepotrzebnych kosztów i rozczarowań, a cieszyć się będziemy wymarzonym i sprawnym autem.      

OC samochodu z Niemiec

Kupując auto z Niemiec, musisz także pamiętać o kwestii ubezpieczenia. Zwłaszcza jest to istotne, jeśli samochód nie zostanie przywieziony na lawecie. W momencie wjazdu do Polski auto musi mieć aktualną polisę OC. Jeśli więc wjeżdżasz do kraju na niemieckich tablicach, musisz na ten czas wykupić krótkoterminową 30-dniową polisę OC, która kosztuje ok. 100 zł. Jest to ubezpieczenie potrzebne na czas załatwiania formalności związanych z przerejestrowaniem pojazdu. Natomiast po rejestracji należy wykupić już pełną, roczną polisę.

PODSUMOWANIE:

  • Samochody używane z Niemiec cieszą się dużą popularnością w Polsce, jednak przy ich zakupie warto sprawdzić historię pojazdu.
  • Za około 50 zł można sprawdzić historię pojazdu z Niemiec na stronach typu AutoDNA, CarVertical i wielu innych podobnych.
  • Informacje na temat historii pojazdu można uzyskać na Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w bezpłatnej usłudze Historia Pojazdu.
  • Uwierzytelnienie informacji na temat samochodu możliwe jest także w ASO podczas wizyty, za którą płaci się od 100 do 250 zł.
  • Szczególną uwagę warto zwrócić na grubość lakieru, grubość lakieru czy części zamienne.
  • Historia pojazdu w Niemczech może zostać sprawdzona na podstawie niemieckich przeglądów technicznych TUV oraz na niemieckich stronach pozwalających sprawdzić auto po numerze VIN.
  • Na czas przerejestrowania samochodu w Polsce należy wykupić 30-dniowe OC, a następnie roczne ubezpieczenie OC.

Dorota Bajorek

Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.