Przemysław Pepla
Przemysław Pepla
Aktualizowano: 14.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 4 minut.
Rate this post

Sezon wiosenno-letni w pełni, więc przypominamy wszystkim tym kierowcom, którzy nie obudzili się jeszcze z zimowego letargu, o odpowiednim przygotowaniu samochodu do sezonu letniego oraz przeprowadzeniu kompleksowego przeglądu pozimowego. Jak to zrobić i na co zwrócić szczególną uwagę? O pomoc merytoryczną w tym temacie poprosiliśmy eksperta sklepu z częściami samochodowymi iParts.pl.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Woda, szampon, myjka ciśnieniowa i do boju!

W pierwszej kolejności po zimie samochód powinien zostać poddany gruntownemu czyszczeniu i myciu. Pamiętajmy, że sól radzi sobie doskonale nie tylko z lodem na drodze, ale i z blachą samochodową. Dlatego też nr 1 na naszej wiosennej liście to wizyta w ręcznej myjni i dokładne mycie wszystkich zakamarków nadwozia. Nie zapominajmy również o podwoziu. To tam zalega największa ilość soli i błota, więc potraktujmy odpowiednio spód auta myjką ciśnieniową.

Po dokładnym wymyciu karoserii można na koniec zabezpieczyć ją woskiem. Poszukajmy również ewentualnych miejsc zaatakowanych przez korozję i postarajmy się, w miarę możliwości, ją usunąć. Dla bardziej wtajemniczonych w temat czyszczenia samochodowego nadwozia polecamy dodatkowo glinowanie, które pomoże usunąć najgorszy brud.

Nie można zapominać także o skontrolowaniu stanu technicznego szyb reflektorów i ich ewentualnej polerce.

Wymieniaj przed zimą i po zimie

Nie będziemy się rozwodzić nad wymianą opon z zimowych na letnie, ponieważ to temat oklepany i powszechnie znany, miejmy nadzieję. Zajmiemy się natomiast płynami eksploatacyjnymi, jak np. olej silnikowy.

Olej silnikowy pracuje w okresie zimowym w wyjątkowo trudnych warunkach, a wiosna to idealny czas na jego wymianę. Szczególnie użytkownicy aut z jednostkami wysokoprężnymi oraz filtrami DPF powinni wówczas zadbać o nowy film olejowy w swoim samochodzie. Podczas zimy w oleju silnikowym może znajdować się trochę paliwa, ponieważ w tym czasie trudniej jest wypalić sadzę niż latem. Nie ma jednak jednej uniwersalnej zasady co do czasu, w którym olej powinien zostać wymieniony – mówi Daniel Bień, ekspert sklepu internetowego iParts.pl.

Warto przy okazji skontrolować, czy po zimie nie pojawiły się jakiekolwiek wycieki. Najlepiej poprosić w tym temacie profesjonalnego diagnostę, aby zdjął chroniącą od spodu silnik płytę i przyjrzał się misce olejowej, narożnikom chłodnicy, turbosprężarce i łączeniu skrzyni biegów z jednostką napędową. O ile w przypadku wycieków spod miski olejowej czy pokrywy zaworów usunięcie usterki kosztować będzie grosze, o tyle wyciek z turbosprężarki czy simmeringu łączącego skrzynię i silnik będzie trudny do usunięcia.

Teraz przyjrzyjmy się układowi chłodzenia. Jeżeli zauważymy nieszczelności w tym systemie czy też pocenie się któregoś z węży, reagujmy natychmiast. Rozgrzany płyn chłodzący pracuje bowiem pod dużym ciśnieniem, a jazda z nieszczelnym chłodzeniem jednostki napędowej może się skończyć przepaleniem uszczelki pod głowicą silnika i unieruchomieniem samochodu.

Kolejna płyn eksploatacyjny do odhaczenia na wiosenno-letniej liście serwisowej, to płyn hamulcowy.

W okresie zimowym istnieje największe prawdopodobieństwo zawilgocenia płynu hamulcowego, dlatego też sprawdzenie stanu płynu jest jak najbardziej uzasadnione. Taka usługa nie jest kosztowna (w wielu serwisach darmowa), a sana wymiana płynu w układzie hamulcowym powinna się zmieścić w kwocie od 100 do 150 zł. Pamiętajmy, że układ hamulcowy daje nam bezpieczeństwo na drodze, a prawidłowe parametry płynu hamulcowego zapewniają odpowiednią czułość hamulca oraz jego skuteczność przy dużym obciążeniu układu hamulcowegoprzestrzega Daniel Bień.

Parametry układu jezdnego do kontroli

Skontrolowane powinny być również tarcze/bębny hamulcowe, a także mechanizmy zacisków i/lub rozpieraczy oraz stan klocków hamulcowych zawieszenia samochodu.

Taka kontrola jest niezbędna w przypadku wjazdu ze znaczną prędkością w dużą dziurę w jezdni, których nie brakuje na polskich drogach, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Jeżeli samochód po takim zdarzeniu zaczyna „ściągać” w lewo lub w prawo, konieczny jest pomiar parametrów układu jezdnego na stanowisku czterogłowicowym. Analogicznie rzecz się ma, jeżeli po wjechaniu w dziurę, zmieniło się położenie koła kierownicy do jazdy na wprost – przekonuje ekspert iParts.pl.

Przemysław Pepla
Przemysław Pepla

Dołącz do dyskusji

Słowenia samochodem
Słowenia samochodem Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Słowenia, będąca jednym z preferowanych przez nas kierunków na wycieczkę samochodową, zachwyca swoim kompaktowym rozmiarem i różnorodnością krajobrazów. Od urokliwych miasteczek aż po górskie wierzchołki w Triglavskim Parku Narodowym, podróżowanie po tym kraju autem staje się bardz...
Czytaj dalej
Autostrady na Słowacji
Autostrady na Słowacji Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Słowacja, kraj pozbawiony dostępu do morza, przyciąga turystów, zwłaszcza w sezonie zimowym. Jej górski teren w połączeniu z dobrze rozwiniętą infrastrukturą turystyczną, przyciąga wielu Polaków na  wakacje. Autostrady na Słowacji to ponad 600 km dróg. Planujesz letni lub zimowy wy...
Czytaj dalej