Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 29.03.2024 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 4 minut.
2.2/5 - (21 votes)

W kolejnym kroku w kierunku bezpieczniejszych dróg, Unia Europejska zatwierdziła plan wprowadzenia nowych regulacji dotyczących posiadania prawa jazdy przez osoby powyżej 65 roku życia. Te zmiany, mające wejść w życie od stycznia 2024 roku, wywołują burzę emocji wśród społeczności kierowców. Nowe przepisy przewidują obowiązkowe badania psychologiczne dla starszych kierowców, co ma za zadanie poprawić bezpieczeństwo na drogach oraz zmniejszyć liczbę wypadków.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Główne cele i przesłanki

Projekt „wizja zero”, inicjatywa Komisji Europejskiej, stoi za zmianami w prawie jazdy seniorów. Jego celem jest zdecydowane zmniejszenie liczby wypadków drogowych oraz eliminacja ofiar śmiertelnych. Raporty statystyczne wskazują, że ryzyko wypadków u osób powyżej 65. roku życia jest porównywalne z grupą wiekową 18-24 lat. To alarmujące dane, które wskazują na potrzebę reakcji.

Obowiązkowe badania dla kierowców seniorów

Szczegółowe zmiany w prawie

W ramach nowych regulacji, kierowcy powyżej 65. roku życia będą musieli regularnie przechodzić badania psychologiczne. Planowane jest, że te badania będą przeprowadzane co dwa lata, a po ukończeniu 75 lat – rocznie. Ich celem będzie diagnoza ewentualnych problemów z koncentracją oraz ogólnym stanem zdrowia psychicznego kierowców.

Poza badaniami, projekt zakłada wprowadzenie kursów odświeżających dla kierowców powyżej 70. roku życia. To próba zwiększenia świadomości i umiejętności starszych kierowców, co ma być kluczowym elementem w walce z tragicznymi konsekwencjami wypadków.

od kiedy badania dla kierowców po 65. roku życia?

Komisja Europejska planuje wprowadzenie obowiązkowych testów dla osób powyżej 65. roku życia, które chcą nadal prowadzić pojazdy. Celem tych badań jest ocena zdolności koncentracji, pamięci oraz koordynacji ruchowej. Zgodnie z nowymi przepisami, badania te będą musiały być przeprowadzane co dwa lata, a po osiągnięciu 75 roku życia – corocznie.

Zwolennicy tego rodzaju kontroli podkreślają, że podobne przepisy funkcjonują już w krajach takich jak Hiszpania, Dania czy Szwajcaria.

W myśl nowych regulacji, prawo jazdy wydane osobom po 65. roku życia miałoby obowiązywać przez maksymalnie 5 lat. Po upływie tego okresu, seniorzy musieliby poddać się badaniom oceniającym ich stan psychofizyczny lub ponownie zdawać egzamin na prawo jazdy. Twórcy projektu rozważają także wprowadzenie dodatkowych kursów doszkalających z technik prowadzenia pojazdu w kolejnym etapie.

Co na to kierowcy?

Eksperci podkreślają, że nowe regulacje są krokiem we właściwą stronę. Jednakże, istnieje potrzeba dalszych badań i analiz, by zoptymalizować te zmiany pod kątem rzeczywistego wpływu na bezpieczeństwo na drogach. Konieczne jest również uwzględnienie indywidualnych przypadków oraz różnic w zdolnościach psychologicznych seniorów.

Czytaj także: Badania dla zawodowych kierowców

Nowe przepisy wywołują wiele różnych opinii. Jedni uważają, że to krok we właściwym kierunku, który przyczyni się do zmniejszenia liczby wypadków oraz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Z drugiej strony, pojawiają się obawy dotyczące ewentualnego ograniczenia swobody starszych kierowców oraz możliwych trudności w przedłużaniu ważności prawa jazdy.

Obowiązkowe badania dla kierowców seniorów

Perspektywa przyszłości

Nowe przepisy dotyczące praw jazdy seniorów w UE stanowią istotny krok w poprawie bezpieczeństwa na drogach. Obowiązkowe badania psychologiczne dla starszych kierowców mają na celu wykrycie ewentualnych problemów z koncentracją, co może znacząco wpłynąć na zmniejszenie ryzyka wypadków drogowych. To wyzwanie, które stawia społeczność kierowców przed potrzebą adaptacji i zmian w podejściu do zdolności prowadzenia pojazdu w starszym wieku.

Podsumowanie

  1. Kierowcy powyżej 65. roku życia będą poddawani regularnym badaniom, odstępy między nimi zależne od wieku.
  2. Planowane wprowadzenie kursów dla kierowców powyżej 70. roku życia.
  3. Wprowadzenie zmian ma na celu redukcję wypadków drogowych.
  4. Nowe regulacje budzą różne emocje – od entuzjazmu po obawy o ograniczenie swobody.
Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej