Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz
Aktualizowano: 10.05.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
Rate this post

Olej silnikowy to kluczowy element, który ma bezpośredni wpływ na działanie silnika. Każdy silnik bierze olej, ale niekiedy odbywa się to w sposób niekontrolowany. Oleju ubywa, a Ty jesteś skazany na częste dolewki? Sytuacji, gdy silnik bierze olej nie warto bagatelizować. W przeciwnym razie czeka nas remont silnika, a w skrajnych przypadkach wymiana jednostki napędowej na nową. Sprawdź, dlaczego silnik bierze olej i co robić, gdy mamy do czynienia z nadmiernym zużyciem oleju silnikowego! 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Silnik bierze olej – kiedy jest to normalne? 

Każda jednostka napędowa w pewnym stopniu pobiera olej. W niektórych przypadkach sytuacje, kiedy silnik bierze olej są całkowicie naturalne. Dzieje się tak chociażby w przypadku samochodów sportowych, gdzie silniki charakteryzują się znacznie większymi luzami na uszczelkach zaworowych czy pierścieniach tłokowych.

Czytaj także: Oleje silnikowe

Niekontrolowane branie oleju, które skutkuje tym, że jesteśmy zmuszeni do częstych dolewek, powinno jednak zapalić czerwoną lampkę w naszej głowie. Choć w instrukcji obsługi niektórych samochodów możemy znaleźć zapis mówiący o normach dotyczących brania oleju na poziomie 1 litra na 1000 km, warto wiedzieć, że jest to norma mocno przesadzona, która jest jednocześnie sprytnym zabiegiem producentów. 

UWAGA: Niski poziom oleju może nieść za sobą wiele konsekwencji, które będą z pewnością odczuwalne dla naszego portfela.

W wyniku jego niedoboru może dojść chociażby do zerwania filmu olejowego, co w efekcie może doprowadzić nawet do zatarcia silnika. Co więcej – olej ma duże znaczenie w przypadku pracy niektórych części, takich jak chociażby napinacz łańcucha rozrządu.

Chcąc uniknąć remontu silnika czy konieczności wymiany go na nowy, warto trzymać rękę na pulsie. Dlatego też zaleca się regularną kontrolę zużycia oleju silnikowego. 

Dlaczego silnik bierze olej? 

Sytuacje, gdy silnik bierze olej nie zawsze będą zwiastowały problemy. Dlatego, kiedy już odhaczymy obowiązkowy punkt regularnego kontrolowania zużycia oleju i zauważymy, że ten jest niepokojąco niski, warto sprawdzić wszystkie części i podzespoły, które w jakikolwiek sposób mogą odpowiadać za nadmierne branie oleju.

Dlaczego silnik bierze olej? Jakie są prawdopodobne przyczyny nadmiernych ubytków? Przyczyn tego, dlaczego silnik bierze olej może być kilka. Jak sprawdzić którędy silnik bierze olej? Jako pierwszą usterkę warto wyeliminować nieszczelne pierścienie tłokowe, które maja bardzo delikatna konstrukcję i z czasem mogą zacząć przepuszczać olej. Nagar, który powstaje w wyniku spalania oleju może z kolei blokować pierścienie w rowkach i osadzić się na zaworach.

Kolejnymi z przyczyn mogą być problemy z nieszczelnością turbosprężarki, zniekształcenia korbowodu czy chociażby zużycie pompy wtryskowej. Warto też sprawdzić uszczelniacze zaworowe. Dobra wiadomość jest taka, że jeśli to one okażą się przyczyną tego, że silnik bierze olej, usterkę uda nam się szybko i tanio naprawić. 

Jak sprawdzić którędy silnik bierze olej? 

Jeśli chcemy uniknąć poważnych problemów z silnikiem i ustrzec się przed wymianą całej jednostki na nową, warto regularnie sprawdzać poziom oleju, by po prostu trzymać rękę na pulsie. Pamiętaj, że podczas sprawdzania poziomu oleju samochód powinien stać na równej i płaskiej powierzchni, a po wyłączeniu silnika warto odczekać parę minut. Następnie wyciągamy bagnet i przecieramy go suchą ściereczką, po czym wkładamy go ponownie i wyjmujemy odczytując aktualny poziom oleju. 

UWAGA: Bardzo często oznaką tego, że silnik bierze olej jest zmiana zabarwienia spalin.

Jeśli te mają szaroniebieską barwę i z łatwością możemy zaobserwować niebieski dym, nie warto zwlekać, a należy jak najszybciej zweryfikować stan poszczególnych zespołów i odkryć przyczynę niekontrolowanego ubytku oleju. Może się jednak zdarzyć, że silnik bierze olej, ale nie kopci.

Niewielkie porcje oleju, które pobierane są pomiędzy kolejnymi wymianami nie powinny raczej objawiać się w postaci niebieskiego dymu. Jeśli mimo wszystko zauważymy niepokojące objawy świadczące o tym, że silnik bierze olej, warto zwrócić się do mechanika, by ten zdiagnozował problem i uchronił nas przed jeszcze większą awarią. 

Silnik bierze olej – jaki preparat pomoże w tej sytuacji?

Potwierdziły się Twoje przypuszczenia dotyczące tego, że silnik bierze olej? Co robić w takiej sytuacji? Przede wszystkim zasięgnij porady mechanika i zweryfikuj stan wszystkich podzespołów, które mogłyby mieć na to wpływ. Chcąc ograniczyć zużycie oleju silnikowego i uchronić się przed koniecznością nieustających dolewek możemy pokusić się o zastosowanie specjalnego preparatu, który nie tylko poprawi kondycję jednostki napędowej i zmniejszy zużycie paliwa, ale przede wszystkim ograniczy właśnie spalanie oleju silnikowego.

Jeśli chcesz zapobiec sytuacji, w której silnik bierze olej – jaki preparat powinieneś zastosować? Na rynku znajdziemy wiele dodatków do oleju silnikowego, które podczas pracy silnika rozpoczynają proces jego regeneracji. W efekcie powstaje warstwa, która ma odbudować zużyte powierzchnie pierścieni, panewek czy cylindrów i wypełnić ubytki przyczyniając się jednocześnie do zwiększenia szczelności poszczególnych części.

W ten sposób nie tylko jesteśmy w stanie zmniejszyć branie oleju, ale także zabezpieczyć silnik przed dalszym zużyciem i nieco go zregenerować.

PODSUMOWANIE: 

  • Niski poziom oleju w silniku może nieść za sobą wiele konsekwencji. W efekcie konieczny może okazać się remont jednostki napędowej czy nawet wymiana jej na nową. 
  • Warto regularnie sprawdzać poziom zużycia oleju silnikowego, by wyeliminować sytuacje, w których silnik bierze olej. 
  • Przyczyn tego, że silnik bierze olej może być kilka – nieszczelne pierścienie tłokowe, problemy z turbosprężarką czy zużyte uszczelniacze zaworowe.
  • Oznaką tego, że silnik bierze olej może być szaroniebieskie zabarwienie spalin. 
  • Na rynku dostępne są specjalne preparaty, które nie tylko poprawią kondycję jednostki napędowej i zmniejszą zużycie paliwa, ale ograniczą także spalanie oleju silnikowego.

Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej