Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 08.12.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 4 minut.
5/5 - (1 vote)

GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym strategicznym obszarze.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Nowy kierunek ruchu

Zgodnie z zapowiedziami, GDDKiA wystartowała z pracami nad określeniem nowego przebiegu DK9, obejmującym odcinek od drogi S74 w okolicy Tarnobrzega do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4. Ten planowany kierunek zostanie uzupełniony już przygotowywanymi obwodnicami Nowej Dęby i Kolbuszowej, realizowanymi w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Budowa DK9

Skala prac

Ogłoszony przetarg obejmuje prace przygotowawcze dla budowy nowego przebiegu trzech odcinków DK9, które zostaną podzielone na konkretne części:

  • Od obwodnicy Nowej Dęby do drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim (ok. 19 km).
  • Droga łącząca obwodnicę Nowej Dęby z obwodnicą Kolbuszowej w ciągu DK9 (odc. Komorów – Cmolas, ok. 11 km).
  • Droga łącząca obwodnicę Kolbuszowej w ciągu DK9 z autostradą A4 węzeł Rzeszów Zachód (odc. Widełka – A4 Rzeszów Zachód, ok. 14 km).

Etapy realizacji

Termin składania ofert upływa 3 stycznia 2024 r. Prace będą podzielone na etapy, zaczynając od wykonania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Kryteria oceny ofert będą uwzględniały zarówno cenę, jak i kryteria pozacenowe, takie jak doświadczenie głównego projektanta drogowego, geologa i kierownika zespołu środowiskowego.

Czytaj także: Opłaty na A4

Cel inwestycji

DK9 ma kluczowe znaczenie dla ruchu na osi północ-południe, a obecny jej przebieg generuje duże natężenie ruchu, głównie tranzytowego. Średni dobowy ruch pojazdów na poszczególnych odcinkach DK9 jest imponujący, oscylując między kilkoma tysiącami do nawet kilkunastu tysiącami pojazdów na dobę.

Uciążliwość dla obszarów zabudowanych

To duże obciążenie sprawia, że obecna infrastruktura drogowa nie jest wystarczająca, co utrudnia płynność ruchu. DK9 krzyżuje się z wieloma innymi drogami, a istniejące zagospodarowanie terenu nie pozwala na rozbudowę.

Budowa nowego odcinka DK9 ma rozwiązać te problemy, odciążając obszary zabudowane i poprawiając płynność tranzytu.

Korzyści i efektywność

Nowy przebieg DK9 ma zapewnić szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie, skracając czas przejazdu oraz eliminując wąskie gardła warunkujące spowolnienia ruchu pojazdów. Ponadto, poprawi komunikację na kierunku Rzeszów – Radom i dalej do Warszawy.

Stan przygotowania obwodnic

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic w woj. podkarpackim powstaje osiem nowych inwestycji drogowych, które aktualnie są w fazie przygotowawczej. Postępowania przetargowe na projektowanie i budowę kolejnych etapów obwodnic już trwają.

Budowa DK9

Inwestycja w nowy odcinek DK9 ma za zadanie zredukować obciążenie ruchem na istniejących trasach, zapewniając lepszą komunikację na osi północ-południe. To strategiczne przedsięwzięcie, które ma potencjał znacząco usprawnić ruch drogowy w rejonie Rzeszowa oraz przyległych obszarów.

Podsumowanie

  1. Planowany nowy odcinek DK9 to wyrazista inwestycja w poprawę infrastruktury drogowej na osi północ-południe w Polsce, mająca na celu zwiększenie płynności ruchu.
  2. Aktualnie ogłoszony przetarg obejmuje prace przygotowawcze, a termin składania ofert upływa w styczniu 2024 roku. Inwestycja składa się z trzech głównych odcinków, które mają znaczący wpływ na ruch drogowy w rejonie Rzeszowa.
  3. Budowa nowego odcinka DK9 ma za zadanie odciążyć istniejące trasy o dużym natężeniu ruchu, zapewniając szybsze i bezpieczniejsze podróże dla kierowców. To również krok ku usprawnieniu komunikacji na ważnym kierunku północ-południe.
  4. Projekt wpisuje się w większy plan rozbudowy infrastruktury drogowej województwa podkarpackiego, gdzie obwodnice, w tym Nowa Dęba i Kolbuszowa, również odgrywają kluczową rolę w poprawie ruchu drogowego.
Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej
Samochody hybrydowe mhev hev phev
Samochody hybrydowe mHEV, HEV i PHEV Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
W świecie motoryzacyjnym, pojęcie hybrydowego samochodu staje się coraz powszechniejsze, ale co tak naprawdę oznacza bycie hybrydą? Poza tradycyjnym silnikiem spalinowym, hybrydy wyposażone są w silnik elektryczny, a ich działanie można podzielić na trzy główne typy: mHEV, HEV i PHEV, k...
Czytaj dalej