Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz
Aktualizowano: 14.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.
Rate this post

Problemy z odpaleniem auta? Zna je każdy kierowca. Zimą, kiedy pod wpływem niskich temperatur pojemność baterii ulega skurczeniu czy chociażby przez moment nieuwagi i pozostawienie włączonych świateł czerpiących energię z akumulatora – tyle wystarczy, by unieruchomić auto. Wówczas z pomocą przychodzi nam prostownik. Co to jest i jak działa? Podpowiadamy, jak podłączyć prostownik i przywrócić sprawność akumulatora. 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Prostownik – co to jest i do czego służy? 

Prostownik to nic innego jak ładowarka akumulatorów. Aby unieruchomić auto i wyczerpać zasoby akumulatora wystarczy chociażby pozostawienie włączonych świateł czy radia. Chcąc przywrócić akumulator do życia konieczne będzie wówczas jego naładowanie. Tutaj swoją rolę spełni właśnie prostownik, który wystarczy podłączyć do samochodowego akumulatora, a następnie do źródła zasilania. Ten zmienia wówczas napięcie przemienne na napięcie stałe. 

Wyróżnić możemy chociażby prostowniki standardowe i automatyczne.

Te pierwsze nie posiadają żadnych dodatkowych systemów elektronicznych i dają możliwość regulacji prądu ładowania, dzięki czemu możemy ustawić takie parametry, które potrzebne są do danego rodzaju baterii. Prostowniki mikroprocesorowe wyróżnia z kolei działanie intuicyjne – automatycznie dobierają one parametry ładowania, a po naładowaniu akumulatora po prostu wyłączają się. 

Ładowanie akumulatora – jak się do niego przygotować? 

Po części teoretycznej i odpowiedzi na pytanie: “prostownik – co to jest?” czas przejść już do działania. Zanim jednak wyjaśnimy, jak podłączyć prostownik do akumulatora, warto wspomnieć o konieczności zapewnienia procesowi odpowiednich warunków. Dlaczego jest to tak istotne? Prawidłowe ładowanie akumulatora jest niezwykle ważne nie tylko ze względu na wydajność, ale i samo bezpieczeństwo procesu. 

Czytaj także: Ubezpieczenie assistance akumulator

Pamiętajmy, że pomieszczenie, w którym zamierzamy ładować akumulator, powinno być suche, ponieważ wysoka wilgotność we wnętrzu może uszkodzić sam prostownik. Co jednak najważniejsze – podczas ładowania akumulatora, z jego elektrolitu może wydzielać się wodór, który w połączeniu z tlenem tworzy tak zwaną mieszaninę piorunującą, czyli silnie wybuchową. Co jeszcze warto wiedzieć w kwestii ładowania akumulatora? Nie wszystkie prostowniki będą w stanie sprostać zadaniu w niższym temperaturach. Oznacza to, że jeżeli ładowanie akumulatora miałoby mieć miejsce zimą, na świeżym powietrzu, warto przenieść akumulator do cieplejszego pomieszczenia. 

Jak podłączyć prostownik do akumulatora – co sprawdzić przed ładowaniem?

Zanim przystąpimy do samego ładowania akumulatora, warto wiedzieć, jaki prostownik wybrać do swojego auta. Tutaj konieczne będzie zwrócenie uwagi na trzy podstawowe parametry – prąd ładowania, napięcie oraz przeznaczenie, czyli typ akumulatora. Tutaj często pojawia się jednak pytanie, jak podłączyć prostownik do akumulatora 24v?

Warto wiedzieć, że w przypadku akumulatorów w samochodach osobowych, które mają zazwyczaj napięcie 12v, musimy dobrać prostownik o takiej samej mocy. Wiedza dotycząca tego, jak podłączyć prostownik do akumulatora 24v przyda nam się w przypadku chociażby maszyn rolniczych.

Jak podłączyć prostownik – krok po kroku 

Wiemy już, co to jest prostownik i do czego służy, czas przejść do samego ładowania. Pozostaje pytanie – jak podłączyć prostownik pod akumulator? Cały proces rozpoczynamy od zdjęcia klem z biegunów akumulatora. Jako pierwszą odłączamy klemę minusową, czyli czarny przewód, a dopiero później klemę dodatnią, czyli czerwony przewód. A teraz kluczowy element, czyli jak podłączyć prostownik pod akumulator? 

Zaciski krokodylkowe łączymy z odpowiednimi biegunami akumulatora – czerwony kabel z zaciskiem oznaczonym “+”, a następnie czarny kabel z zaciskiem “-”. Kolejną czynnością jest już podłączenie prostownika do źródła zasilania oraz ustawienie odpowiednich parametrów ładowania. 

UWAGA: W przypadku akumulatorów klasycznych konieczne będzie ustawienie prądu ładowania, który wyznaczy pojemność akumulatora - ten powinien wynosić co najmniej 1/10 pojemności akumulatora.

Czas pracy prostownika i długość ładowania będzie uzależniona od wielkości akumulatora i stopnia jego rozładowania. W przypadku samochodu osobowego trwa to zazwyczaj około 10 godzin. Po pełnym naładowaniu możemy wyciągnąć wtyczkę z gniazdka, a dopiero w dalszej kolejności zdjąć zaciski z akumulatora. To, co najważniejsze – bieguny baterii podłączamy do klem w odwrotnej kolejności do odłączania, czyli najpierw podłączamy klemę dodatnią, a dopiero następnie ujemną. 

UWAGA: W przypadku prostowników automatycznych, ładowanie skończy się samoczynnie po osiągnięciu odpowiedniego poziomu naładowania, natomiast w przypadku prostowników klasycznych odpowiedni moment odłączenia od zasilania należy odczytać ze wskaźnika naładowania.

Ładowanie akumulatora bez prostownika – jak to zrobić? 

Wiedząc już jak podłączyć prostownik i posiadając wiedzę dotyczącą tego, jak w ogóle przebiega ładowanie akumulatora, może się wydawać, że już nic nas nie zaskoczy. Że nawet jeśli rozruch auta będzie niemożliwy, my doskonale wiemy, co robić. A co w sytuacji, gdy nie mamy prostownika? Czy ładowanie akumulatora bez prostownika jest możliwe? 

W takiej sytuacji możemy podładować akumulator za pomocą kabli rozruchowych. W tym celu niezbędny będzie drugi pojazd ze sprawnym akumulatorem. Tutaj, podobnie jak w przypadku ładowania za pomocą prostownika, także ważna jest odpowiednia kolejność. Oznacza to, że najpierw zaciskami czerwonego kabla łączymy dodatnie bieguny obu akumulatorów, a dopiero następnie czarny przewód podpinamy do tego oznaczonego minusem w akumulatorze dawcy. To, co najważniejsze – drugiego końca kabla oznaczonego minusem nie podpinamy pod rozładowany akumulator, a do tak zwanej masy, czyli uziemienia. Tutaj sprawdzi się nielakierowany, metalowy element konstrukcyjny pod maską auta. Po podładowaniu akumulatora, kable odłączamy w odwrotnej kolejności do podłączenia. 

PODSUMOWANIE:

  • Prostownik to ładowarka do akumulatorów, która zmienia napięcie przemienne na napięcie stałe i pozwala na przywrócenie sprawności akumulatora w aucie. 
  • W przypadku akumulatorów w samochodach osobowych, które mają zazwyczaj napięcie 12v, musimy dobrać prostownik o takiej samej mocy. Prostownik o mocy 24v przyda się w przypadku maszyn rolniczych. 
  • W przypadku akumulatorów klasycznych konieczne będzie ustawienie prądu ładowania, który powinien wynosić co najmniej 1/10 pojemności akumulatora. 
  • Długość ładowania w przypadku samochodu osobowego wynosi zazwyczaj około 10 godzin.
  • Używając prostowników automatycznych, ładowanie skończy się samoczynnie po osiągnięciu odpowiedniego poziomu naładowania.
  • Ładowanie akumulatora bez prostownika możliwe jest z wykorzystaniem kabli rozruchowym i sprawnego akumulatora drugiego pojazdu.

Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej