Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz
Aktualizowano: 06.10.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
4.1/5 - (9 votes)

Rozładowany akumulator jest prawdziwą zmorą kierowców. Niestety jest to też nieodzowny element rzeczywistości zmotoryzowanych, dlatego warto wiedzieć, jak radzić sobie w takiej sytuacji. Po czym poznać, że bateria jest rozładowana i jak naładować całkowicie rozładowany akumulator? 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Po czym poznać rozładowany akumulator? Objawy

Pamiętasz ten dreszczyk emocji, który towarzyszy Ci przy pierwszym odpaleniu samochodu podczas zimowych dni? Kiedy temperatura spada poniżej 0 lub kiedy auto jest po prostu rzadko użytkowane – rośnie prawdopodobieństwo, że samochód odmówi współpracy. Winowajcą całego zajścia może być rozładowany akumulator. 

UWAGA: Przyczyną rozładowanego akumulatora może być również pozostawienie włączonych świateł czy innych urządzeń czerpiących prąd w aucie.

Jeśli po przekręceniu kluczyka w stacyjce i mimo pracy rozrusznika, auto nadal nie odpala, warto pochylić się na chwilę nad samym akumulatorem. Chcąc sprawdzić jego kondycję należy zweryfikować napięcie akumulatora. Do tego niezbędny będzie miernik. Prawidłowe napięcie akumulatora wynosi od 13,8 V do 14,4 V (dokładna wartość zależy przede wszystkim od typu samochodu i jest podana w instrukcji auta). Jest to wartość, która powinna widnieć na mierniku bez żadnego obciążenia, czyli przy wyłączonych światłach, radiu czy klimatyzacji. 

Ile ładować akumulator rozładowany do zera? 

Rozładowany akumulator? Podejmujemy więc próbę jego reanimacji. Tutaj zazwyczaj pojawia się pytanie – ile ładować akumulator rozładowany do zera? Na czas ładowania wpływ będzie miała nie tylko wielkość akumulatora i stopień jego rozładowania, ale także natężenie prądu. W przypadku korzystania z akumulatorów klasycznych, gdzie konieczne będzie ustawienie prądu ładowania, jego wartość wyznaczy pojemność akumulatora.

Czytaj także: Przegląd auta na jesień

Przyjęło się, że natężenie prądu powinno wynosić co najmniej 1/10 pojemności akumulatora. Standardowo, w przypadku samochodu osobowego i ładowania prądem o natężeniu 8,5A, pełne naładowanie akumulatora powinno zająć około 10 godzin. Podczas procesu należy jednak bacznie obserwować wskaźnik naładowania, by nie doprowadzić do przeładowania akumulatora.

UWAGA: Zmniejszając natężenie prądu, a jednocześnie wydłużając czas ładowania akumulatora, możemy nieznacznie przedłużyć żywotność baterii.

W przypadku prostowników mikroprocesorowych, które nie posiadają regulacji natężenia prądu, urządzenie automatycznie dobiera odpowiednie parametry ładowania. 

Rozładowany akumulator – jak odpalić bez kabli? 

W przypadku rozładowanego akumulatora, do uruchomienia pojazdu będzie niezbędne jego podładowanie. To może odbywać się na dwa sposoby – ładowanie akumulatora przy użyciu prostownika czy też odpalenie za pomocą kabli rozruchowych. Drugi sposób będzie wymagał jednak skorzystania z pojazdu ze sprawnym akumulatorem. Co jednak w sytuacji, gdy nie mamy możliwości skorzystania z prostownika, ani nie dysponujemy kablami rozruchowymi?

Czytaj także: Przygotowanie samochodu do zimy

Innym wariantem, który umożliwi nam awaryjny rozruch silnika jest przenośne urządzenie rozruchowe. Jest to nic innego jak mobilne źródło energii, które uruchomi silnik wówczas, gdy akumulator jest całkowicie rozładowany. Miejmy jednak na uwadze, że zdecydowanie tańszym i prostszym sposobem wydaje się jednak podładowanie akumulatora za pomocą kabli rozruchowych. Warto więc by pod ręką miał je każdy kierowca. 

Jak naładować całkowicie rozładowany akumulator za pomocą prostownika i kabli rozruchowych? 

Ładując rozładowany akumulator za pomocą prostownika warto sprawdzić, jaki rodzaj będzie odpowiedni do naszego auta. Tutaj należy zwrócić uwagę na trzy parametry – prąd ładowania, napięcie oraz typ akumulatora. Proces ładowania rozpoczynamy od zdjęcia klem z biegunów akumulatora. W pierwszej kolejności odłączamy klemę minusową, a dopiero później klemę dodatnią. Zaciski krokodylkowe łączymy z odpowiednimi biegunami akumulatora. W skrócie – łączymy “plus z plusem” i “minus z minusem”. Ostatnim krokiem będzie już bezpośrednie podłączenie prostownika do źródła zasilania. 

UWAGA: Pamiętajmy, że w przypadku prostowników klasycznych, konieczne będzie także ustawienie odpowiednich parametrów ładowania.

Ładowanie za pomocą kabli rozruchowych możemy potraktować jako doraźne rozwiązanie, które umożliwi nam w ogóle uruchomienie silnika. W przypadku korzystania z kabli, w pierwszej kolejności podłączamy przewody do sprawnego akumulatora, a dopiero później do auta, które chcemy uruchomić. Następnie należy uruchomić silnik sprawnego samochodu, by podładować akumulator. 

Rozładowany akumulator – ile jeździć, by naładować baterię? 

Akumulator ładowany jest poprzez alternator samochodowy podczas jazdy autem. Zdarza się więc, że może on odmówić posłuszeństwa w przypadku, kiedy auto użytkowane jest sporadycznie, na małych dystansach. Jeśli raz na tydzień, odpalamy samochód, by dojechać nim do sklepu kilka ulic dalej, to zdecydowanie za mało.

Przyjmuje się, że dla optymalnej pracy alternatora i doładowania akumulatora, powinniśmy pokonywać jednorazowo co najmniej 15 km. Poruszanie się na krótkich trasach może okazać się niewystarczające, by uzupełnić straty energii zużytej podczas rozruchu silnika. 

PODSUMOWANIE: 

  • Rozładowany akumulator może być skutkiem pozostawienia włączonych odbiorników prądu czy chociażby spadku temperatury.
  • Natężenie prądu powinno wynosić co najmniej 1/10 pojemności akumulatora. 
  • W przypadku samochodu osobowego i ładowania prądem o natężeniu 8,5A, pełne naładowanie akumulatora powinno zająć około 10 godzin.
  • Rozładowany akumulator możemy doładować poprzez kable rozruchowe lub dzięki podłączeniu do prostownika, ewentualnie urządzenia rozruchowego.
  • Urządzenie rozruchowe to mobilne źródło energii, które uruchomi silnik wówczas, gdy akumulator jest całkowicie rozładowany.

Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.

Dołącz do dyskusji

  • Bogdan pisze:

    Proszę by pal Łukasz Wójcik zadzwonił do mnie tablica rejestracyjne ksuhf94

  • debolszoj pisze:

    poprawcie artykuł. pomylono napięcie alternatora(ładowania) z napięciem akumulatora.
    Prawidłowe napięcie akumulatora to 12,5- 12,8 V i nigdy nie osiągnie 14,8V a tak napisano w artykule. 14,8 to napięcie ładowania. Nie wprowadzajcie ludzi w błąd.

  • debolszoj pisze:

    14,4 napisano a nie 14,8 ale to nic nie zmienia. Akumulator nowy ma około 12,8V i to jest bdb akumulator, 12,5 do 12,8 to jest poprawne napięcie, poniżej 12,5 należy doładować.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej