Głowica silnika jest górną częścią jednostki napędowej, gdzie umieszcza się zazwyczaj system rozrządu. Nieraz zdarza się, że głowica silnika ulega awarii. Wtedy przychodzi czas na wykonanie tzw. planowania, które jest jedną z kluczowych elementów podczas naprawy. Ile kosztuje planowanie głowicy? Na czym polega regeneracja głowicy silnika? Podpowiadamy!
Z tego artykułu dowiesz się...
Co to jest planowanie głowicy?
Planowanie głowicy – cena
Głowica to ważny element, który zamyka komorę spalania i jest jednocześnie korpusem dla mechanizmu rozrządu. Jest to pokrywa z wieloma istotnymi elementami, takimi jak czujniki temperatury płynu chłodzącego i ciśnienia oleju, kanałami chłodniczymi czy olejowymi. Powierzchnia głowicy musi być jak najbardziej równa, ponieważ tylko wtedy silnik pracuje poprawnie.
Istnieją dwa główne rodzaje głowic silnikowych. Mogą być one chłodzone płynem lub chłodzone powietrzem.
Najpopularniejszy jest ten pierwszy rodzaj, stosowany w wielu nowoczesnych silnikach samochodów. W głowicach chłodzonych płynem woda miesza się z płynem niezamarzającym oraz środkiem antykorozyjnym, który przeciwdziała destrukcyjnym działaniom korozyjnym wody. Z kolei głowice chłodzone powietrzem wykorzystują żeberka przedmuchujące powietrze. Są one lekkie i proste w naprawie. Głowice można dzielić także na jedno oraz wielocylindrowe.
Cena planowania głowicy zależy przede wszystkim od stanu jej powierzchni, ponieważ przekłada się bezpośrednio na to, ile mechanikowi zajmie czasu jej szlifowanie. Należy tutaj wyjaśnić, że nie da się tego wykonać samemu, przy użyciu prostych narzędzi. Dlatego należy znaleźć zakład, który oferuje usługę planowanie głowicy? Koszt usługi może być bardzo różny. Co jednak ważne, nie płaci się za nią z góry. Na jej wpływ może mieć również to, jaka jest renoma i lokalizacja warsztatu. Można jednak przyjąć, że ceny wahają się między 100 a 150 zł i mogą być one niższe, jeżeli powierzchnia głowicy była w miarę równoległa lub wyższa.
Planowanie głowicy w silniku – od czego zależy cena?
Pierwszym czynnikiem mającym wpływ na cenę takiej usługi jest stan powierzchni głowicy silnika. Dlatego koszt planowania nie jest z góry ustalony, tylko mieści się w tzw. widełkach. Co ciekawe, cena może być niższa, jeżeli dolna i górna płaszczyzna głowicy są równoległe. Nie będą to jednak duże oszczędności – możemy liczyć na rabat w wysokości maksymalnie kilkudziesięciu złotych.
Wiele również zależy od tego, ile cylindrów ma silnik. Im jest im więcej, tym regeneracja głowicy silnika może być droższa.
Cena przy 2- i 3-cylindrowym silniku jest znacznie niższa niż przy 5- lub 6-cylindrowym. Ostatecznie jednak nie można powiedzieć, żeby to była bardzo kosztowna usługa, o ile podczas wykonywania naprawy mechanik nie stwierdzi innych awarii jednostki napędowej. Wtedy ten zabieg może kosztować od 400 do nawet kilku tysięcy złotych. Cena może zależeć również od wielkości głowic, a także tego ile części należy zeszlifować.
Warto jednak wiedzieć, że w ten proces może wchodzić również pełna regeneracja głowicy, której dokonuje się, kiedy pojawiła się poważna awaria silnika. Do takich zaliczamy np. sytuację, gdy został zerwany łańcuch bądź pasek rozrządu lub pękła głowica pod wpływem różnicy temperatur, np. gwałtownego przegrzania.
Proces regeneracji głowicy dzieli się na kilka etapów i każdy z nich jest osobno płatny.
Najpierw spawa się pękniętą głowicę, tutaj koszty oscylują między 300 a 1000 zł, następnie szlifuje się zawory (10 zł za sztukę), potem frezuje bądź wymienia gniazda zaworowe (50-60 zł od sztuki), wymienia prowadnice oraz uszczelniacze zaworowe (50-80 zł za komplet), a na koniec dopiero następuje regeneracja głowicy silnika.
Ile trwa planowanie głowicy?
Zazwyczaj regeneracja głowicy trwa 1-2 dni, choć zdarza się, że przy bardziej złożonych przypadkach trzeba czekać od 3 do 4 dni. Wiele również zależy od tego, jakie obłożenie w danym momencie będzie mieć warsztat. Sam proces planowania głowicy trwa około pół godziny, ale jej wyciąganie z silnika jest pracą na kilka godzin.
Warto też pamiętać, żeby nie zabierać się samodzielnie za planowanie głowicy, bo nie przyśpieszy to w żaden sposób procesu. Bez odpowiednich urządzeń szlifierskich oraz wymaganego doświadczenia jest to prosta droga do uszkodzenia jednostki napędowej. Oprócz bardzo precyzyjnej pracy przy wyrównywaniu powierzchni trzeba również pamiętać o procesie rozmontowywania uszczelniacza oraz zaworów. Planowanie głowicy lepiej zostawić w rękach profesjonalisty i poczekać kilka dni na odebranie w pełni sprawnego samochodu.
Kiedy głowica wymaga planowania?
Głowica zazwyczaj nie wymaga natychmiastowej interwencji. Zdarzają się jednak przypadki, kiedy lepiej zająć się tym wystarczająco szybko. Może się np. pojawić sytuacja, w której płyn chłodniczy szybko ubywa lub trzeba wymienić uszczelkę pod głowicą. Powinno się wtedy planować głowicę, ponieważ przy demontowaniu uszczelki pod głowicą może się ona nieznacznie odkształcać. Znaczny ubytek płynu chłodniczego oznacza nieszczelność w układzie chłodzenia.
Czasem też pojawia się potrzeba zmodyfikowania jednostki napędowej, aby zwiększyć jej moc, wtedy regeneracja głowicy również jest konieczne.
Kiedy więc wymagana będzie regeneracja głowicy silnika? Można to poznać po znaczącym ubytku płynu chłodzącego, obecności oleju w zbiorniku wyrównawczym, białym lub niebieskim dymie z rury wydechowej czy też białej zawiesinie, która może się pojawiać na wewnętrznej stronie korka do wlewu olejowego. Nie są to jednak okoliczności jednoznacznie wskazujące na uszkodzenia głowicy. Mimo to mogą być pod tym względem sygnalizujące.
Regeneracja głowicy silnika odbywa się również za każdym razem, gdy zdejmuje się ją z silnika. Jest to więc proces, który może mieć miejsce również w trakcie remontów silnika podczas wymieniania uszczelki pod głowicą. Jak wcześniej wspomnieliśmy, regeneracja głowicy silnika musi być również dokonana przy tuningu silnika.
Na czym polega planowanie głowicy samochodu?
Regeneracja głowicy silnika to bardzo skomplikowany proces, wymagający wykwalifikowanych, profesjonalnych umiejętności, które powinien posiadać mechanik samochodowy. Podczas tego procesu używa się frezarki, pozwalającej na uzyskanie gładkiej powierzchni, a tym samym przeciwdziała rozszczelnieniu się silnika. Ponieważ głowica silnika jest pokrywą, która zawiera mnóstwo elementów i otworów, należy zadbać o ich odpowiednie zabezpieczenie. Regeneracja głowicy to najprościej ujmując szlifowanie głowicy i wyrównywanie jej powierzchni.
Czytaj także:
OC Bydgoszcz
Ten proces pozwala na uzyskanie odpowiedniego kształtu głowicy. Gładkość powierzchni głowicy jest kluczowa ze względu na styk głowicy oraz silnika. Ten proces nie musi być wykonywany prewencyjnie, a jedynie korzysta się z tej usługi w razie konieczności.
Dzięki planowaniu głowicy silnik pracuje ciszej, a do tego jest efektywniejszy w swojej pracy.
Przed rozpoczęciem planowania, głowicę najpierw dokładnie się oczyszcza, ponieważ może być zanieczyszczona resztkami oleju oraz nagarem. W następnej kolejności konieczne jest sprawdzenie głowicy za pomocą basenu. Czynność ta polega na podpięciu pod urządzenie imitujące pracę silnika i wprowadzeniu do niej powietrza pod ciśnieniem. W ten sposób można określić, czy głowica jest nieszczelna. Wtedy następuje faktyczny proces planowania głowicy.