Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 07.03.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 12 minut.
5/5 - (1 vote)

Wymiana paska rozrządu to jedna z elementarnych i podstawowych czynności, z którą najczęściej młodzi kierowcy odwiedzają warsztaty samochodowe. Po prostu nie wiedzą,  jak to zrobić! Zastanówmy się jednak, czy warto działać samodzielnie i ile kosztuje tego rodzaju wymiana.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Przede wszystkim kierowcy, czy młodzi, czy nie, powinni pamiętać o tym, że wymiana paska rozrządu zawsze musi przebiegać zgodnie z zaleceniami, które przygotował dla właścicieli pojazdów sam producent. Naturalnie, skorzystanie z zaleceń producenta jest najbardziej optymalne i wskazane. Jednak część kierowców decyduje się na samodzielne działania w tym zakresie lub prosi o pomoc doświadczonego mechanika. Czy jednak wiemy, kiedy dokładnie powinniśmy się udać do specjalisty i jakie są symptomy sytuacji, w której czeka nas wymiana paska rozrządu?

Czym jest i jak działa pasek rozrządu?

Najważniejszym elementem każdego pojazdu jest jego silnik i jednym z najważniejszych elementów tego mechanizmu jest właśnie pasek rozrządu. W zależności od daty produkcji pojazdu budowa poszczególnych elementów będzie się różnić. Konstrukcja silnika ulegała zmianie, ciągłemu rozwojowi i decyzjom poszczególnych producentów –  w jakim kierunku powinni rozwijać swój silnik. Konsekwencją tego było różnego rodzaju wsparcie dla pojazdów ze strony serwisów motoryzacyjnych. Z tego też tytułu na rynku w chwili obecnej dostępnych jest kilka rodzajów rozrządu.

Pasek rozrządu – rodzaje

Obecnie w silnikach czterosuwowych możemy wyróżnić 3 rodzaje rozrządu to jest: rozrząd górnozaworowy z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy, rozrząd górnozaworowy z wałkiem w głowicy, a także rozrząd górnozaworowy popychaczowy. W starszych bardziej archaicznych rozwiązaniach można było zaobserwować napęd, którego siła przenoszona była przez koła zębate. Dzięki temu prostemu rozwiązaniu rzadko dochodziło do awarii w tym zakresie. Gdy zaprzestano stosowania kół zębatych, bardzo popularnym rozwiązaniem był łańcuch rozrządu. Należało go wymieniać po stosunkowo krótkich odcinkach przebiegów, czyli około 20000 km i bacznie się przyglądać jego stanowi technicznemu.

Czytaj także:

Wymiana paska klinowego

Kolejnym krokiem było zastosowanie rozwiązań z materiałów sztucznych, to jest gumy. W rozwiązaniach z łańcuchem właściciele pojazdów muszą zwrócić szczególną uwagę na nietypowe dźwięki i hałas wydobywający się spod maski ich samochodu. Łańcuchy stawiają spory opór i w sytuacji gdy coś nie działa w sposób prawidłowy, praca silnika staje się wyraźnie słyszalna podczas prowadzenia pojazdu. Jeżeli chodzi o sam pasek, wielu producentów i serwisantów zaleca sprawdzanie jego stanu po około  60 000 km.

Zanim czeka nas wymiana paska rozrządu Zastanówmy się dokładnie za co odpowiada i jak działa ten element. Pasek rozrządu, co do zasady, przenosi napęd z wału korbowego na inne elementy silnika. Dzięki niemu otwierane i zamykane są zawory, dzięki którym doprowadzane jest powietrze i wyprowadzane są spaliny. Proces ten musi przebiegać w odpowiednim rytmie i czasie.

Jakiekolwiek zaburzenia w funkcjonowaniu paska mają bezpośrednie przełożenie na kolejne elementy silnika, czyli po prostu mogą je zepsuć.

Wymiana paska rozrządu – w jakim celu?

Jeżeli masz pojazd, taki jak większość obecnie poruszających się po drogach, posiada on pasek rozrządu, który wykonany jest z materiału gumowego. A zatem musimy się liczyć z jego zużyciem. Jest to szczególnie istotne w rejonach gdzie warunki pogodowe ulegają częstym i dynamicznym zmianom, jak na przykład w Polsce: przy mroźnych zimach, wilgotnych jesieniach i gorących latach.

Ze względu na to, że produkowane auta mają obecnie tak zwane silniki kolizyjne, to, tak jak już wspomnieliśmy, ich działanie musi odbywać się w idealnym tempie i rytmie.

Zamykanie zaworów i ich otwieranie w cylindrach nie może się opóźniać lub odbywać się w sposób niepłynny. Może to powodować zerwanie paska i zderzenie tłoków z zaworami. Już sama naprawa tego rodzaju elementów to ogromny koszt – to nawet kilka tysięcy złych (w zależności od samochodu modelu i rocznika produkcji auta). Jeżeli zaniedbamy pasek rozrządu, a co za tym idzie, cały silnik, musimy się liczyć z o wiele większymi kosztami, dochodzącymi nawet do kilku tysięcy złotych. Jeżeli kolejne elementy, takie jak: wał korbowy czy głowica zostaną uszkodzone, niejednokrotnie o wiele bardziej opłaca się zakupienie całego, nowego silnika niż wymiana poszczególnych elementów.

Część modeli posiada tak zwany mokry pasek rozrządu. Sam pasek znajduje się w oleju, co ma za zadanie przedłużyć działanie paska. Z tym jednak bywa różnie, ponieważ wymaga to stałej wymiany oleju na ściśle określony przez producenta, a w silniku znajduje się jeszcze jeden pasek niedziałający już w tak zwany mokry sposób.

Wymiana paska rozrządu

Zawsze należy stosować się do tego, co zostało określone przez producenta. Jeżeli więc producent określił konkretny przebieg lub czas, po którym właściciel pojazdu powinien zweryfikować działanie paska rozrządu, należy to zrobić bez dyskusji. Warto również wziąć pod uwagę to, że jest to uśredniony czas dla danego paska rozrządu w posiadanym przez nas modelu.

Jeżeli jeździmy rzadko, nie męczymy silnika, jazda jest płynna – to możemy ściśle stosować się do określonych przez producenta zaleceń. Dużo baczniej swojemu pojazdowi powinni przeglądać się właściciele poruszający się po miastach, gdyż auta narażone są tam na szybkie zmiany prędkości, dynamiczną jazdę i eksploatują się po prostu dużo szybciej. Zniszczeniu ulega nie tylko guma znajdująca się na przykład na oponach, ale również sam pasek rozrządu.

Jeżeli nie posiadamy oryginalnego dokumentu, w którym wskazano dokładne zalecenia do naszego modelu, możemy skontaktować się z przedstawicielem danej marki w Polsce lub zweryfikować tego rodzaju informacje w Internecie. Bardzo często nawet w fanklubach danego modelu uzyskamy bardzo konkretne informacje.

Jeżeli tylko usłyszymy coś nietypowego, dźwięk nie wyda nam się normalny jak w poprawnie funkcjonującym silniku, absolutnie nie zwlekajmy. Możemy narazić się na wysokie koszty i wydatki związane z naprawą lub wymianą całego silnika. W tym wypadku warto działać zawczasu.

Jak często należy wymieniać pasek rozrządu?

Wymiana paska rozrządu jest jednym z podstawowych warunków tego, że zakupione przez nas auto będzie działać w sposób bezawaryjny. Bardzo ważne są regularne przeglądy i uzupełnianie wszystkich płynów samochodowych, a co najbardziej istotne – oleju silnikowego, dzięki któremu sprawność silnika naszego samochodu będzie dłuższa.

Jeżeli szukamy danych uśrednionych, możemy założyć, że po około 100 000 km należy wymienić pasek rozrządu w pojeździe.

W przypadku zaś aut, które mają tak zwany mokry pasek rozrządu, stosuje się zasadę, że wymiana powinna nastąpić po 200 000 km. Równie często można się spotkać też z przelicznikiem związanym z latami. I tu analogicznie w przypadku podstawowego paska wymiana powinna nastąpić do 5 lat, natomiast w przypadku paska mokrego co około 10 lat. Bardziej precyzyjne są jednak kilometry, które wskazują na faktyczną eksploatację pojazdu w określonym czasie. Jeżeli decydujemy się na zakup nowego paska, trzeba zwróć szczególną uwagę na to, jaka jest data produkcji lub też wskazana na produkcie data przydatności do użycia.

Tego rodzaju informacje powinny znaleźć się na produkcie, ponieważ zwyczajowo paski powinny zostać zamontowane maksymalnie do 5 lat od momentu produkcji. Wynika to z faktu wykorzystanych materiałów do produkcji tego elementu, czyli w tym wypadku gumy. Ważne jest, aby nie sparciała i pozostała elastyczna w stopniu wystarczającym do prawidłowego działania w silniku samochodu.

Przeskok paska rozrządu – co oznacza ten termin?

Zerwanie paska rozrządu to bardzo poważny problem. Co jednak stanie się, gdy nastąpi tak zwany przeskok paska rozrządu? Termin ten oznacza, że pasek przeskoczy o jeden ząbek. Może się stać tak, gdy od początku pasek zostanie źle zamontowany lub też zostanie źle napięty. W takiej sytuacji silnik również traci na synchronizacji i przestaje działać w odpowiednim rytmie. Choć nadal jednak funkcjonuje! Oznacza to, że nie dochodzi do zaprzestania działania, ale działanie odbywa się w sposób niedokładny.

Takie nieprecyzyjne otwieranie się i zamykanie zaworów w silniku odczuwalne dla kierowcy jest jedynie w sposób taki, że widzi on znacznie mniejszą moc silnika niż dotychczas, jak również mogą się pojawić problemy z uruchomieniem pojazdu, a także silnik zacznie pracować w sposób głośny i przeszkadzający w normalnym użytkowaniu pojazdu.

Czy są inne sytuacje, w ramach których koniecznie trzeba będzie zdecydować się na wymianę paska rozrządu?

Może się zdarzyć, że w przypadku gdy wymieniona będzie pompa chłodząca, mechanik samochodowy zasugeruje również wymianę paska na nowy. Tego rodzaju sugestia pojawi się również w sytuacji gdy dojdzie do wycieków oleju silnikowego lub też przeciekać będzie płyn chłodzący. Wtedy praktycznie nie ma dyskusji i należy zmienić ten element. Może się zdarzyć też, że trzeba będzie wymienić pasek rozrządu w przypadku gdy źle działał napinacz lub sam pasek został ubrudzony smarem lub jakimś płynem.

Wymiana paska rozrządu jest bardzo ważnym elementem prawidłowego funkcjonowania naszego pojazdu. Z tego tytułu warto skorzystać z profesjonalistów.

Zaufany mechanik będzie umiał dokonać wszelkich napraw w naszym pojeździe w sposób, który pozwoli na ochronę przed uszkodzeniem innych elementów. W wypadku paska rozrządu nie warto działać, jeśli nie jesteśmy znawcami, ponieważ ewentualne zniszczenia w tym obrębie samochodu dotyczą silnika, a ich naprawy zawsze związane są z bardzo wysokimi opłatami. Może zdarzyć się, że i tak trzeba będzie wymienić cały silnik.

Dodatkowe ubezpieczenie komunikacyjne

Jeżeli obawiasz się tego rodzaju sytuacji, należy zastanowić się nad dodatkowym, nieobowiązkowym ubezpieczeniem autocasco. W ogólnych warunkach ubezpieczenia znajdziesz informacje dotyczące tego, czy dana firma obejmuje swoją ochroną polisy również silnik Twojego pojazdu. Decydując się na obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne, sprawdź, czy dokupienie takiego elementu dodatkowego jak autocasco, nie spowoduje tylko nieznacznego wzrostu składki na 12 miesięcy ochrony polisą. Pozwoli Ci to spać spokojnie, nie martwiąc się o zepsucie elementów Twojego pojazdu.

PODSUMOWANIE:

  • Pasek rozrządu jest elementem działania silnika.
  • Podczas przeglądu w warsztacie samochodowym należy sprawdzać stan paska i jeśli to konieczne, to czeka nas wymiana paska rozrządu.
  • W niektórych pojazdach możemy spotkać się w tak zwanym mokrym paskiem rozrządu, który zatopiony jest w części w oleju silnikowym. Jednak przy tego rodzaju rozwiązaniach, stosowany jest również drugi pasek.
  • Jeśli wymiana paska rozrządu nie zostanie dokonana w odpowiednim czasie, to może nas czekać nie tylko naprawa, ale również wymiana całego silnika, to natomiast wiąże się z bardzo wysokimi kosztami.
  • Wymiana elementów silnika, takich jak: zawory, to kilka tysięcy zł. Natomiast gdy awarii ulegnie większa liczba elementów, koszty te mogą wzrosnąć nawet do kilkunastu tysięcy.
  • W najstarszych modelach aut przenoszeniem siły napędowej zajmowały się koła zębate. W bardziej nowoczesnych rozwiązaniach stosowano łańcuch, który jednak miał to do siebie, że po jakimś czasie rozciągnął się i potrafił zerwać.
  • Obecnie najczęściej stosowane są rozwiązania gumowane.
  • Guma stosowana do paska rozrządu również ma swoją wytrzymałość określoną przez producenta silnika.
  • Sprawdź, czy naprawa zniszczonego pojazdu po zerwaniu paska rozrządu nie będzie przekraczała wartości rynkowej Twojego pojazdu.
  • Głośny silnik to zawsze powód do niepokoju. Trzeba udać się z autem do warsztatu samochodowego.
  • Istnieje kilka powodów, dla których należy wymienić pasek rozrządu, nawet wtedy, gdy nie został on zerwany. Jest to między innymi: wyciek oleju silnikowego czy płynu chłodzącego, jak również zabrudzenie samego paska – na przykład smarem.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej