Kupujesz swoje pierwsze auto i potrzebujesz samochodu treningowego, który bez żalu można otrzeć o słupek na parkingu w odróżnieniu od auta z salonu? Jesteś młodym kierowcą i nie stać cię jeszcze na drogi samochód? A może po prostu potrzebujesz małego miejskiego auta, które niewiele pali, aby codzienne stać nim w korkach w drodze do pracy? Powodów jest wiele, by zdecydować się na samochód do 20 tysięcy. Takie auta nieprzerwanie cieszą się na polskim rynku wielką popularnością.
Z tego artykułu dowiesz się...
Jaki samochód używany do 20 tysięcy wybrać?
Oczywiście, ilu właścicieli, tyle pomysłów na wybór samochodu. A w sumie 20 tysięcy mieści się wiele możliwości. Kwota ta uznawana jest obecnie przez liczne grono użytkowników samochodów za górną granicę zakupowego „szaleństwa”. Czyli że wielu kierowców uznaje, że używane auto o tej mniej więcej wartości spełni ich oczekiwania.
Czy przeznaczając akurat taką kwotę, czyli 20 tysięcy na zakup samochodu, musisz się nastawiać na jakiś konkretny typ, model lub rodzaj auta? Absolutnie nie. Wybór jest ogromny i każdy może znaleźć za te pieniądze coś interesującego.
Na jaki samochód używany do 20 tysięcy można liczyć? Okazuje się, że w tym budżecie mieści się każdy rodzaj nadwozia, w tym najpopularniejsze, czyli: hatchback, sedan, limuzynę czy kombi.
Jedynie SUV-y w dobrym stanie i roczniku nie mieszczą się raczej w tej półce cenowej. Ale za to jako samochód do 20 tysięcy bez problemu można kupić mały miejski samochód w bardzo dobrym stanie. Co ciekawe, za takie właśnie pieniądze dostępne są w Polsce sprowadzane z zagranicy auta premium. Niestety trzeba liczyć się z faktem, że te samochody przeszły już wiele, choć nadal mogą kusić chociażby bogatym wyposażeniem.
Samochód do 20 tysięcy – jakie roczniki wchodzą w grę?
Na pewno jednym z czynników, który wpływa na cenę samochodu jest jego rocznik w połączeniu z klasą pojazdu. Jak to się przekłada na praktykę? Jeśli bierzesz pod uwagę niewielki miejski samochód, możesz bez problemu znaleźć w cenie do 20 tysięcy całkiem atrakcyjne roczniki.
Okazuje się, że w takim budżecie mieszczą się już 5-letnie modele, jednak raczej słabo wyposażone i o niewielkim silniku. Dużo większy wybór pojawi się, jeśli obniżysz oczekiwania co do rocznika. Wśród 10-latków znajdziesz żwawe kompakty o atrakcyjnym wyglądzie. Jeśli jednak marzy ci się niemiecka limuzyna za te pieniądze, to musisz pogodzić się z faktem, że auto będzie wyeksploatowane i będzie miało spory przebieg.
Samochód do 20 tysięcy – top małych miejskich aut
Wśród samochodów miejskich spokojnie można wybrać modele poniżej planowanej sumy 20 tysięcy złotych. Miejskie auto to zazwyczaj samochód klasy A lub B. Niewielki, zwrotny, o silniku małej pojemności, który pozwala na bezproblemowe zaparkowanie nawet na ciasnym parkingu. Takie auto jest idealne do rozwijania niewielkich prędkości w ruchu miejskim. Spośród tego rodzaju modeli jako samochód do 20 tysięcy szczególnie polecane są:
Toyota Yaris II (2005–2011)
Opis/charakterystyka: Toyota Yaris drugiej generacji to kompaktowy i niezawodny samochód, który doskonale sprawdza się w mieście. Jest przestronny jak na swoje rozmiary, a jednocześnie bardzo zwrotny, co ułatwia parkowanie i jazdę w zatłoczonych miejscach.
Zalety:
- Niezawodność i długowieczność
- Niskie koszty eksploatacji i spalania
- Dobra dostępność części zamiennych
Wady:
- Średnia jakość wykończenia wnętrza
- Mało emocjonujący design
Najpopularniejsze silniki:
- 1.0 VVT-i (69 KM) – oszczędny, ale nieco słaby na trasie
- 1.3 VVT-i (87 KM) – najlepszy kompromis między dynamiką a spalaniem
- 1.4 D-4D (90 KM) – bardzo oszczędny diesel, idealny na dłuższe trasy
Volkswagen Polo IV (2001–2009)
Opis/charakterystyka: Volkswagen Polo to klasyczny samochód miejski, który łączy solidne wykonanie z przestronnym wnętrzem i dobrą jakością materiałów. Jego prosta stylistyka i solidność sprawiają, że cieszy się dużą popularnością na rynku wtórnym.
Zalety:
- Wysoka jakość wykonania i trwałość
- Dobre prowadzenie i komfort jazdy
- Szeroki wybór wersji silnikowych
Wady:
- Nieco wyższe koszty serwisowe w porównaniu do konkurencji
- Przeciętne wyposażenie podstawowych wersji
Najpopularniejsze silniki:
- 1.2 MPI (55-70 KM) – odpowiedni do miasta, ale mało dynamiczny
- 1.4 MPI (75 KM) – dobry kompromis dla spokojnych kierowców
- 1.9 TDI (100 KM) – bardzo dynamiczny, ale może być kosztowny w utrzymaniu
Opel Corsa D (2006–2014)
Opis/charakterystyka: Opel Corsa czwartej generacji to jeden z popularniejszych samochodów miejskich w Polsce. Cechuje się nowoczesnym wyglądem oraz stosunkowo przestronnym wnętrzem, jak na swoją klasę. Dobra widoczność i komfortowa jazda sprawiają, że idealnie nadaje się do miasta.
Zalety:
- Przyjemny design i nowoczesne wyposażenie
- Komfortowa jazda i dobre wyciszenie wnętrza
- Tanie części zamienne
Wady:
- Zdarzają się problemy z elektroniką
- Średnia jakość niektórych elementów wykończenia
Najpopularniejsze silniki:
- 1.0 Twinport (60 KM) – idealny do miasta, oszczędny
- 1.2 Twinport (80 KM) – lepszy na trasach, umiarkowane spalanie
- 1.3 CDTI (75-90 KM) – ekonomiczny diesel, ale może mieć problemy z DPF-em
Ford Fiesta VI (2008–2012)
Opis/charakterystyka: Ford Fiesta szóstej generacji to dynamiczny i dobrze prowadzący się samochód, który dzięki swojemu sportowemu charakterowi przypadnie do gustu aktywnym kierowcom. Jest popularny wśród młodych osób i oferuje dobre właściwości jezdne.
Zalety:
- Świetne prowadzenie i precyzyjny układ kierowniczy
- Atrakcyjny wygląd zewnętrzny
- Dobrze wyciszone wnętrze
Wady:
- Mniejsze przestrzenie bagażnika
- Problemy z trwałością skrzyni biegów w starszych egzemplarzach
Najpopularniejsze silniki:
- 1.25 Duratec (82 KM) – dynamiczny w mieście, umiarkowane spalanie
- 1.4 TDCi (68 KM) – bardzo oszczędny, ale nieco głośny
- 1.6 Duratec (120 KM) – dla tych, którzy szukają większej mocy
Fiat Panda II (2003–2012)
Opis/charakterystyka: Fiat Panda drugiej generacji to jeden z najtańszych i najbardziej oszczędnych samochodów miejskich na rynku. Jest mały, zwrotny i idealny do miasta. Jego prostota sprawia, że jest bardzo łatwy w naprawie i tani w utrzymaniu.
Zalety:
- Bardzo niskie koszty eksploatacji
- Zwrotność i łatwość parkowania
- Duża dostępność części zamiennych
Wady:
- Skromne wyposażenie w standardowych wersjach
- Mało atrakcyjny design i przeciętna jakość wykończenia
Najpopularniejsze silniki:
- 1.1 MPI (54 KM) – oszczędny, ale raczej wolny
- 1.2 MPI (60 KM) – wystarczający do miasta, niewielkie spalanie
- 1.3 MultiJet (70 KM) – dynamiczny diesel, bardzo oszczędny
Renault Clio III (2005–2012)
Opis/charakterystyka: Renault Clio trzeciej generacji to popularny samochód wśród kierowców, którzy cenią komfort i bogate wyposażenie. Mimo niewielkich rozmiarów, oferuje przestronne wnętrze oraz dobry poziom bezpieczeństwa.
Zalety:
- Komfortowe zawieszenie i dobre wyposażenie
- Wysoki poziom bezpieczeństwa
- Szeroki wybór wersji silnikowych
Wady:
- Awaryjność elektroniki
- Koszty napraw mogą być wyższe niż u konkurencji
Najpopularniejsze silniki:
- 1.2 16V (75 KM) – oszczędny, idealny do miasta
- 1.5 dCi (85-105 KM) – oszczędny diesel, ale wrażliwy na jakość paliwa
- 1.6 16V (110 KM) – dynamiczny, ale nieco bardziej paliwożerny
Każdy z tych modeli oferuje różne zalety, które mogą zaspokoić różne potrzeby w zależności od stylu jazdy i preferencji.
Samochody kompaktowe – jaki samochód kupić do 20 tysięcy?
Oczywiście nie każdy chce jeździć niewielkim samochodem, dlatego przyjrzymy się modelom samochodów kompaktowych, które można kupić w interesującej nas cenie. Auta kompaktowe to samochody większe, z wnętrzem dostosowanym do wygodnego podróżowania dla całej rodziny. Ich bagażniki osiągają pojemność do 400 litrów. Mają też mocniejsze silniki i wykonane są z trwalszych materiałów. Dlatego bez problemu sprawdzają się zarówno w mieście jak i na dłuższej trasie. Oto, jakie samochody tego rodzaju można kupić za mniej niż 20 tysięcy.
Volkswagen Golf V (2003–2008)
Opis/charakterystyka: Volkswagen Golf piątej generacji to klasyczny wybór w segmencie kompaktów. Cechuje się solidnym wykonaniem, komfortem jazdy i dobrymi osiągami. Golf jest znany z trwałości oraz szerokiego wyboru wersji silnikowych.
Zalety:
- Wysoka jakość wykonania i trwałość
- Świetne właściwości jezdne
- Szeroka gama silników i wersji wyposażenia
Wady:
- Wysokie koszty napraw niektórych elementów
- Starsze egzemplarze mogą mieć problemy z korozją
Najpopularniejsze silniki:
- 1.6 FSI (115 KM) – kompromis między dynamiką a spalaniem
- 1.9 TDI (105 KM) – popularny i oszczędny diesel, bardzo trwały
- 2.0 TDI (140 KM) – dynamiczny, ale może mieć problemy z układem wtryskowym
Ford Focus II (2004–2011)
Opis/charakterystyka: Ford Focus drugiej generacji to dynamiczny kompakt, który wyróżnia się świetnym prowadzeniem i komfortem jazdy. Jest popularny zarówno wśród młodych kierowców, jak i rodzin szukających przestronnego auta.
Zalety:
- Doskonałe prowadzenie i układ jezdny
- Dobra przestronność kabiny
- Atrakcyjna cena w stosunku do jakości
Wady:
- Średnia jakość wykończenia wnętrza
- Możliwe problemy z elektroniką
Najpopularniejsze silniki:
- 1.6 Duratec (100-115 KM) – oszczędny i wystarczająco dynamiczny
- 2.0 TDCi (136 KM) – mocny i oszczędny diesel, idealny na dłuższe trasy
- 1.6 TDCi (109 KM) – oszczędny, ale może mieć problemy z turbosprężarką
Opel Astra H (2004–2014)
Opis/charakterystyka: Opel Astra trzeciej generacji to praktyczny i dobrze wyposażony kompakt, który oferuje solidne właściwości jezdne oraz szeroką gamę silników. Jest to jeden z bardziej dostępnych modeli na rynku wtórnym w tej cenie.
Zalety:
- Dobre właściwości jezdne
- Bogata oferta wersji silnikowych i wyposażeniowych
- Niska awaryjność jednostek benzynowych
Wady:
- Nieco sztywne zawieszenie
- Problemy z elektroniką w starszych egzemplarzach
Najpopularniejsze silniki:
- 1.6 Twinport (105 KM) – oszczędny i trwały, odpowiedni do miasta i na trasy
- 1.7 CDTI (100-130 KM) – oszczędny diesel, ale z problemami przy większych przebiegach
- 2.0 Turbo (200 KM) – dla osób szukających więcej mocy
Mazda 3 I (2003–2009)
Opis/charakterystyka: Mazda 3 pierwszej generacji to dynamiczny i niezawodny kompakt, który cieszy się dobrymi opiniami w zakresie jakości wykonania i osiągów. Charakteryzuje się sportowym wyglądem oraz dużą frajdą z jazdy.
Zalety:
- Bardzo dobre właściwości jezdne
- Niezawodność i trwałość mechaniczna
- Atrakcyjny wygląd zewnętrzny
Wady:
- Podatność na korozję, szczególnie w starszych egzemplarzach
- Mniejsze wnętrze w porównaniu do konkurencji
Najpopularniejsze silniki:
- 1.6 MZR (105 KM) – ekonomiczny, dobry do codziennej jazdy
- 2.0 MZR (150 KM) – dynamiczny, ale bardziej paliwożerny
- 1.6 MZ-CD (109 KM) – oszczędny diesel, ale wrażliwy na jakość paliwa
Peugeot 308 I (2007–2013)
Opis/charakterystyka: Peugeot 308 pierwszej generacji to komfortowy i przestronny kompakt, który wyróżnia się nowoczesnym designem oraz dobrym wyposażeniem. Idealny do codziennego użytku, z niskim spalaniem i komfortową jazdą.
Zalety:
- Przestronne wnętrze i komfortowa jazda
- Dobra jakość wykończenia kabiny
- Oszczędne jednostki napędowe
Wady:
- Elektronika może być zawodna
- Niskie osiągi w podstawowych wersjach silnikowych
Najpopularniejsze silniki:
- 1.6 VTi (120 KM) – oszczędny, ale wymaga regularnego serwisu
- 1.6 HDi (90-110 KM) – oszczędny diesel, ale wrażliwy na układ wtryskowy
- 2.0 HDi (136 KM) – dynamiczny diesel, dobry na trasy
Toyota Auris I (2006–2012)
Opis/charakterystyka: Toyota Auris pierwszej generacji to trwały i niezawodny kompakt, który stanowi alternatywę dla Toyoty Corolli. Cechuje się dobrą jakością wykonania i niskimi kosztami eksploatacji, co sprawia, że jest często wybierany przez kierowców szukających niezawodności.
Zalety:
- Wysoka niezawodność i niskie koszty eksploatacji
- Dobra jakość wykonania wnętrza
- Niskie spalanie w większości wersji silnikowych
Wady:
- Mało emocjonujący design
- Średnie właściwości jezdne
Najpopularniejsze silniki:
- 1.4 VVT-i (97 KM) – oszczędny, idealny do miasta
- 1.6 VVT-i (124 KM) – bardziej dynamiczny, ale nadal oszczędny
- 2.0 D-4D (126 KM) – oszczędny diesel, świetny na dłuższe trasy
Każdy z tych kompaktów oferuje różne zalety, które mogą spełnić oczekiwania zależnie od potrzeb użytkownika.
Samochód do 20 tysięcy z klasy średniej – czy to możliwe?
A czy można, dysponując budżetem do 20 tysięcy, kupić sobie limuzynę klasy średniej? Tak, ponieważ od lat hitem sprzedażowym w tej cenie jest Audi A4 B7. Być może nie jest to najlepszy samochód do 20 tysięcy, ale na pewno jeden z częściej wybieranych przede wszystkim przez młodych kierowców. Z jakiego powodu? Popularne A czwórki to w dużej mierze egzemplarze sprowadzane, a ich siła tkwi w wyglądzie.
Zarówno limuzyna jak i kombi nie wyglądają na to, że auto kupione za 20 tysięcy ma już niekiedy znacznie ponad 10 lat. Audi te są też zazwyczaj nieźle wyposażone. Jednak nie ma się co czarować, często w tych samochodach liczniki są albo „kręcone”, albo mają przebiegi około 300 tysięcy km.
W omawianej generacji montowane były silniki 2.0 TFSI i 3.2 FSI oraz diesle TDI - 2.0, 2.7 i 3.0.
Najlepszy samochód do 20 tysięcy
Jakimi kryteriami trzeba się kierować, żeby wybrać najlepszy samochód, który można kupić do 20 tysięcy? Czy łatwo wskazać konkretny model? Oczywiście można kierować się rankingami popularności, niezawodności czy trwałości.
Jednak trzeba pamiętać, że każdy ma swoje oczekiwania wobec samochodu, a także własne upodobania, więc wybór jest kwestią indywidualną.
Ważne, by samochód kupiony za kwotę do 20 tysięcy spełniał oczekiwania właściciela i był funkcjonalny. A takich ofert na rynku samochodów używanych jest wciąż bardzo dużo.
Pamiętaj o ubezpieczeniu
Po sfinalizowaniu transakcji, jaką jest zakup samochodu do 20 tysięcy, jako nabywca stajesz się od tego momentu odpowiedzialny za jego ubezpieczenie. Jeśli udało się kupić samochód za relatywnie niewielką cenę, to dobra wiadomość jest taka, że także OC można kupić w korzystnej cenie. Wystarczy poszukać dobrej oferty i zaoszczędzić na obowiązkowym ubezpieczeniu. Polisa OC jest obowiązkowa i za jej brak można zapłacić nawet kilka tysięcy złotych.
Zupełnie inaczej sprawa wygląda w przypadku dobrowolnych polis. To ty jako właściciel samochodu decydujesz, czy chcesz wykupić inne polisy komunikacyjne takie jak AC, NNW czy assistance. W ten sposób ochronisz swój samochód przed finansowymi skutkami uszkodzenia, a siebie i pasażerów przed uszczerbkiem na zdrowiu. Warto też zadbać o pomoc techniczną gwarantowaną w polisie assistance.
PODSUMOWANIE:
- Na rynku wtórnym nieustającą popularnością cieszą się samochody do 20 tysięcy złotych.
- Za tę cenę można kupić auto, które łączy funkcjonalność i niezawodność z atrakcyjnym wyglądem.
- Do wyboru za tę kwotę można mieć zarówno niewielkie miejskie samochody, auta kompaktowe jak i limuzyny.
- Wśród niewielkich samochodów do jazdy po mieście warto kupić m.in.: Toyotę Yaris, Renault Clio III, Fiata Pandę II, Forda Fiesta VI, Opla Corsę D czy Volkswagena Polo IV.
- Spośród aut kompaktowych samochód do 20 tysięcy wart polecenia to in.: Toyota Auris, Peugeot 308, Mazda 3, Opel Astra H, Ford Focus II czy Volkswagen Golf V.
- Jednym z najczęściej wybieranym przez młodych kierowców samochodem używanym klasy średniej do 20 tysięcy jest Audi A4.
- Po zakupie samochodu do 20 tysięcy trzeba zadbać o to, by pojazd miał aktualną polisę OC, można też wybrać dodatkowe polisy komunikacyjne takie jak AC, NNW czy assistance.
Przeczytaj więcej na temat: zakup lub sprzedaż samochodu
Niemieckie strony z autami
Niemieckie strony z autami
Ile kosztuje Tesla?
Ile kosztuje Tesla?
Kary za brak PCC-3 po zakupie samochodu
Kary za brak PCC-3 po zakupie samochodu
Co trzeba zrobić po zakupie auta?
Co trzeba zrobić po zakupie auta?
Rękojmia na samochód używany
Rękojmia na samochód używany
Rodzinne kombi do 30 tys.
Rodzinne kombi do 30 tys.
Silnik 1.6 HDI
Silnik 1.6 HDI