Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska
Aktualizowano: 21.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
Rate this post

Obecne awarie czujników w samochodzie dają często niejednoznaczne objawy. Nierówna praca silnika, wzrost spalania, utrata mocy, czy po prostu paląca się kontrolka „check engine” świadczą o tym, że możesz mieć awarię. Jak sprawdzić czy przepływomierz jest uszkodzony w takiej sytuacji?

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Przepływomierz jest dość istotnym sterownikiem, który koordynuje prawidłową pracę silnika twojego samochodu. Ma niestety tę „wadę”, że jego usterka daje podobne objawy, jak awarie innych elementów wozu. Aktywna kontrolka „check engine” też nie daje pewności, czy za dziwnym zachowaniem silnika stoi ten czujnik czy coś innego. Wyjaśniamy, jak sprawdzić czy przepływomierz jest uszkodzony.

Czytaj także: Co oznaczają kontrolki w samochodzie

Co to jest przepływomierz?

Przepływomierz jest prostym w swojej konstrukcji urządzeniem, które ma dość istotne znaczenie dla prawidłowej pracy silnika. Jego zadaniem jest pomiar objętości powietrza, które trafia do silnika. Na podstawie jego wskazań komputer oblicza odpowiednią dawkę paliwa tak, by była ona zgodna z tzw. wartością stechiometryczną, czyli optymalną proporcją paliwa i powietrza w silniku.

W skrócie chodzi o to, żeby podana ilość paliwa była tak dostosowana do ilości powietrza, by doszło do całkowitego spalenia.

Odpowiednia proporcja mieszanki paliwowo-powietrznej sprawia, że silnik samochodu pracuje prawidłowo i pozwala na ekonomiczną jazdę (niskie spalanie) przy utrzymaniu możliwie wysokiej mocy silnika. Utrzymanie odpowiednich parametrów jazdy ma też wpływ na bezpieczeństwo. Źle działający przepływomierz powoduje spadek osiągów auta i może utrudniać hamowanie, co na drodze jest prawdziwym zagrożeniem.

Jak sprawdzić czy przepływomierz jest uszkodzony?

Awarie przepływomierza najczęściej są spowodowane zanieczyszczeniami ze zużytego filtra powietrza. Inną przyczyną są uszkodzenia mechaniczne, które mogły powstać podczas kolizji lub z powodu wibracji. Powodem nieprawidłowej pracy czujnika może być też brak styku na złączach elektrycznych. Bez względu na powód czujnik przestaje podawać dokładne pomiary, co w perspektywie przekłada się na złe działanie samochodu.

Objawy uszkodzonego przepływomierza są różne i w sumie niespecyficzne. Równie dobrze mogą oznaczać problemy z innym podzespołem. Do typowych symptomów awarii czujnika należą:

  • spadek mocy silnika,
  • nagłe gaśniecie silnika (zwłaszcza na ostatnim etapie hamowania),
  • Zwiększone spalanie,
  • nierówna praca silnika na wysokim lub jałowym biegu,
  • szarpanie przy przyspieszaniu.

Sygnałem świadczącym o kłopotach z przepływomierzem są też wskazania komputera pokładowego na wyświetlaczu. Najczęściej pali się wtedy żółta kontrolka „check engine”.

Jak sprawdzić przepływomierz?

Przepływomierz nie ma wpływu na uruchomienie samochodu. Jednak dłuższa jazda z niesprawnym czujnikiem nie jest wskazana, głównie ze względu na bezpieczeństwo jazdy. Czymś, co najczęściej prowadzi do sprawdzenia tego elementu, jest zauważalnie wyższe spalanie auta oraz żółta kontrolka „check engine”.

Jak sprawdzić czy przepływomierz jest uszkodzony? Można spróbować samemu. Jeśli w miarę się znasz na mechanice, sprawdź wtyczkę, która prowadzi do czujnika. Często śniedź na tym złączu odpowiada za problem. Oceń też pracę silnika na jałowym i wysokim biegu – czy trzęsie czy nie samochodem. Opcją jest też pomiar multimetrem, który pokazuje napięcie wyjściowe oraz wskazuje na parametry pracy czujnika.

Żeby jednak skutecznie skorzystać z takiego narzędzia, trzeba wiedzieć, jak sprawdzić przepływomierz miernikiem.

Dlatego najlepszą metodą na to, jak sprawdzić czy przepływomierz jest uszkodzony, to wizyta u mechanika. Specjalista ma odpowiedni sprzęt i wie, jak przeprowadzić diagnozę czujnika. Co więcej, może też od razu wyczyścić przepływomierz lub go wymienić, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Problem z przepływomierzem a ubezpieczenie samochodu

Jak wspominaliśmy, jazda z uszkodzonym przepływomierzem technicznie jest możliwa, bo nie powoduje unieruchomienia samochodu. Może jednak wpływać i to znacząco na bezpieczeństwo podczas jazdy. Awaria czujnika powoduje też kłopoty z ubezpieczeniem OC. Polisa nie zadziała, jeśli twoje auto nie ma ważnego przeglądu. Niesprawny przepływomierz może spowodować, że nie przejdziesz wymaganych badań technicznych.

W takiej sytuacji będziesz musiał jak najszybciej naprawić uszkodzenie i ponownie zgłosić się do stacji diagnostycznej.

PODSUMOWANIE:

  1. Przepływomierz jest czujnikiem, który mierzy objętość powietrza zasysanego przez silnik i na tej podstawie komputer dozuje odpowiednią dawkę paliwa do jednostki.
  2. Uszkodzenia przepływomierza dają widoczne, choć niespecyficzne objawy. W podobny sposób mogą się objawiać problemy związane z innymi podzespołami.
  3. Najczęściej widoczny skok spalania samochodu jest sygnałem, że może być coś nie tak z przepływomierzem.
  4. Jeśli wiesz, jak sprawdzić czy przepływomierz jest uszkodzony, możesz zrobić to samodzielnie np. korzystając ze specjalnego miernika. W innym przypadku lepiej zdać się na wiedzę mechanika.

Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej