Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 14.03.2025 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut.
Rate this post

Sprawne hamulce to podstawa bezpieczeństwa. Dlatego tak ważne jest, by działały niezawodnie i w każdej chwili można było na nie liczyć. Hamulce to tak jak wiele innych części w samochodzie elementy, które zużywają się w trakcie eksploatacji. Dlatego trzeba systematycznie zmieniać klocki i tarcze. Jednak to nie wszystko, ponieważ uwagi wymaga też płyn hamulcowy i odpowietrzenie całego układu. Jak odpowietrzyć hamulce krok po kroku? Poniżej odpowiemy na to pytanie.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Dlaczego hamulce wymagają odpowietrzenia?

Wymiana klocków hamulcowych i tarcz może nie załatwić sprawy dobrego działania hamulców. Najbardziej odczujemy to, gdy pedał hamulca wpada w podłogę i nie stawia oporu podczas hamowania. Mamy wtedy wrażenie, że trzeba go „podpompować” stopą, żeby znów działał. Na pewno problem stanowi wtedy powietrze w płynie hamulcowym. Gorący płyn hamulcowy podczas pracy może się zagotować i wtedy łatwo go zapowietrzyć.

Płyn hamulcowy to ciecz higroskopijna, czyli przyciągająca wodę.

A nawet niewielka zawartość wody obniża jego skuteczność i zagotowana w czasie jazdy paruje. Tworzą się wtedy pęcherzyki gazu, które utrudniają hamowanie. Dlatego koniecznie trzeba je usunąć, by poprawić działanie układu hamulcowego.

Przyczyny zapowietrzenia

Zapowietrzenie hamulców to sytuacja, w której do układu hamulcowego przedostają się pęcherzyki powietrza. Najczęściej dzieje się tak podczas wymiany płynu hamulcowego lub przy naprawach wymagających demontażu przewodów hamulcowych. Innym powodem może być uszkodzenie przewodów hamulcowych, które pozwala na przedostawanie się powietrza do układu. Dodatkowo, nieszczelny zbiornik wyrównawczy płynu lub pompa hamulcowa mogą przyczynić się do zapowietrzenia. Przegrzanie pompy hamulcowej również sprzyja powstawaniu pęcherzyków powietrza w układzie, co znacząco obniża ciśnienie w układzie hamulcowym i efektywność hamowania.

Jakie są objawy zapowietrzonych hamulców

Pierwszym i najbardziej charakterystycznym symptomem zapowietrzonych hamulców jest miękki pedał hamulca. Podczas hamowania pedał często wpada do podłogi, co świadczy o obecności powietrza w układzie hamulcowym. Dodatkowo, w samochodach wyposażonych w hamulce hydrauliczne, może występować wyraźne pogorszenie skuteczności hamowania oraz konieczność częstego uzupełniania płynu hamulcowego. W przypadku rowerów objawem zapowietrzonych hamulców może być miękka klamka hamulca, wymagająca znacznie większego nacisku, by uzyskać odpowiednią siłę hamowania. W ekstremalnych przypadkach układ hamulcowy wymaga natychmiastowej interwencji, ponieważ dalsza jazda z zapowietrzonymi hamulcami może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Jak skutecznie odpowietrzyć układ hamulcowy?

Jeśli chodzi o wymianę płynu hamulcowego, to trzeba to robić przynajmniej raz na dwa lata lub po przejechaniu 40 tysięcy km. Jednak często niedługo po wymianie, do układu dostaje się powietrze. Trzeba więc odpowietrzyć hamulce. Czy można to zrobić samodzielnie? Okazuje się, że jak najbardziej. Potrzebny jest tylko przydomowy warsztat oraz pomoc drugiej osoby.

A jak odpowietrzyć hamulce? Wszystko zależy od tego, czy nasz samochód posiada system ABS, czy też nie. Sposób odpowietrzania układu odbywa się nieco inaczej w każdym z tych typów układu hamulcowego. Oto jak odpowietrzyć hamulce krok po kroku w samochodzie z ABS-em i bez niego.

Przygotowanie do odpowietrzania

Aby samodzielnie odpowietrzyć hamulce, kluczowe jest odpowiednie przygotowanie narzędzi do odpowietrzania oraz stanowiska pracy. Potrzebny będzie zestaw do odpowietrzania hamulców, płyn hamulcowy dopasowany do układu (najczęściej płyn DOT do hamulców lub płyn mineralny do hamulców), klucze umożliwiające odkręcenie zaworu odpowietrzającego oraz przewód odpowietrzający i naczynie na płyn hamulcowy. W przypadku roweru konieczne mogą być także specjalne strzykawki do odpowietrzania oraz lejek do klamki hamulcowej. Ponadto należy upewnić się, że układ hamulcowy jest chłodny, gdyż gorące tarcze hamulcowe oraz klocki hamulcowe mogą utrudniać prawidłowe odpowietrzanie.

Co przygotować do odpowietrzania hamulców?

Taka usługa w serwisie samochodowym to koszt ok. 80 zł. Ale jak już zostało wspomniane, można odpowietrzyć hamulce samodzielnie. W tym celu trzeba wcześniej się przygotować. Przede wszystkim trzeba kupić nowy płyn hamulcowy o klasie zaleconej przez producenta.

Litrowa butelka takiego płynu kosztuje około 30 zł.

Potrzebny będzie także klucz oczkowy w rozmiarze 9 lub 11. Do tego konieczna jest także miękka rurka oraz pojemnik na zużyty płyn. Można też kupić prosty zestaw do odpowietrzania hamulców. Cała praca musi być wykonana przez dwie osoby, dlatego trzeba zapewnić sobie do odpowietrzania hamulców pomocnika.

Jak odpowietrzyć hamulce bez ABS-u?

Jak odpowietrzyć hamulce w samochodzie bez ABS-u? Na pewno nieco prościej niż w aucie, które ma ABS. Jednak trzeba pamiętać, że aby skutecznie wykonać odpowietrzanie, konieczne jest wykonanie odpowiednich działań w danej kolejności. Najpierw musimy zająć się zaworem odpowietrzającym.

To element narażony na czynniki zewnętrzne, dlatego najlepiej po zdjęciu kapturka przetrzeć zawór drucianą szczotką i spryskać odrdzewiaczem. Po kilku minutach trzeba zamontować na zaworze elastyczną rurkę, która będzie służyć do odpowietrzenia hamulców.

Jak odpowietrzyć hamulce przewodem?

Kiedy jeden jego koniec jest zamontowany na zaworze, drugi trzeba włożyć do pojemnika napełnionego do połowy płynem hamulcowym. Wtedy właśnie druga osoba musi pompować pedał hamulca, aż wyraźnie wzrośnie opór czyli wytworzy się przeciwciśnienie. Następnie hamulec trzeba przytrzymać nogą, a osoba czuwająca przy zaworach odkręca zawór odpowietrzający i kontroluje wypływający płyn. Musi on wypływać, dopóki ma w sobie widoczne pęcherzyki powietrza. Jeśli te znikną, pozostaje zakręcić zawór i założyć z powrotem kapturek zabezpieczający.

W jakiej kolejności odpowietrzać hamulce w aucie bez ABS-u?    

Wiemy już, jak odpowietrzyć hamulce, ale okazuje się, że nie można tego zrobić w dowolnej kolejności. Zaczynamy od hamulca, który jest najdalej od pompy hamulcowej. W praktyce przekłada się to na następującą kolejność odpowietrzania:

  • prawe tylne koło
  • lewe tylne koło
  • prawe przednie koło
  • lewe przednie koło.

Dla każdego koła osobno należy powtórzyć te same czynności, które zostały opisane powyżej dla samochodu bez systemu ABS.

Jak odpowietrzyć hamulce z ABS-em?

Odpowietrzenie układu hamulcowego w autach z ABS-em jest bardziej skomplikowane, ale nie jest niemożliwe. Musimy tylko bardzo uważać, by do pompy hamulcowej nie dostało się powietrze, czyli poziom płynu, który się w niej znajduje, nie spadł za bardzo.

Gdyby tak się stało, trzeba po prostu zawieźć samochód do profesjonalnego serwisu.

Okazuje się, że sposób odpowietrzania kół przednich i tylnych w autach z ABS-em różni się od siebie. Co ciekawe, tu kolejność jest inna. Najpierw pompa hamulcowa, a potem przednie koła – lewe i prawe i tylne koła – prawe i lewe. Pompa nie może pracować w trakcie odpowietrzania dłużej niż 2 minuty, żeby się nie przegrzała, dlatego trzeba robić przerwy.

Zacznijmy od kół przednich i prześledźmy kolejność działań. Aby odpowietrzyć przednie koła, trzeba:

  • wyłączyć zapłon i wcisnąć hamulec kilkadziesiąt razy, aby pozbyć się ciśnienia w układzie ABS
  • nalać do pełna płynu hamulcowego do pełna zbiornika wyrównawczego
  • założyć przezroczysty przewód na zawór odpowietrzający i drugi koniec włożyć do naczynia z płynem hamulcowym
  • pompować pedałem hamulca do wyczucia oporu
  • przytrzymać hamulec po wytworzeniu ciśnienia
  • odkręcić zawór i kontrolować płyn, który wypływa
  • w momencie spadku ciśnienia zakręcić zawór
  • powtarzać te czynności, dopóki w płynie hamulcowym widoczne są pęcherzyki powietrza
  • zakręcić zawór i napełnić zbiornik płynem.

Z kolei, aby odpowietrzyć układ hamulcowy dla tylnych kół, należy:

  • wyłączyć zapłon i nacisnąć pedał hamulca kilkadziesiąt razy, aby pozbyć się ciśnienia z układu ABS
  • przytrzymać wciśnięty pedał hamulca
  • włączyć zapłon, założyć przewód i odkręcić zawór odpowietrzający
  • zamknąć zawór dopiero wówczas, gdy w przewodzie przestaną być widoczne pęcherzyki powietrza
  • wyłączyć zapłon, a następnie włączyć i poczekać, aż pompa ABS się wyłączy
  • uzupełnić płyn hamulcowy.

PODSUMOWANIE:

  • Dla sprawnego działania układu hamulcowego, trzeba go co jakiś czas odpowietrzać.
  • Odpowietrzanie hamulców w samochodzie bez ABS-u wykonuje się w kolejności od najbardziej oddalonego od pompy hamulcowej.
  • Przy użyciu miękkiego przewodu dwie osoby wypompowują płyn hamulcowy aż do momentu, gdy znikną pęcherzyki powietrza.
  • W samochodzie z ABS-em odpowietrza się najpierw pompę hamulcową, a potem koła przednie i tylne.

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Dołącz do dyskusji

Napęd AWD
Napęd AWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd AWD (All-Wheel Drive), czyli napęd na wszystkie koła, to technologia, która zyskuje coraz większą popularność wśród kierowców. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów napędu na jedną oś (FWD – na przednią oś, RWD – na tylną oś), napęd AWD rozdziela moc na wszystkie...
Czytaj dalej
napęd RWD
Napęd RWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd RWD (Rear-Wheel Drive), czyli napęd na tylne koła, to rozwiązanie, w którym moc silnika jest przekazywana na tylne koła pojazdu. W odróżnieniu od napędu na przednie koła, w RWD to tylna oś odpowiada za napędzanie samochodu, podczas gdy przednie koła pełnią głównie funkcję ki...
Czytaj dalej