Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 16.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
4.3/5 - (66 votes)

Każdy samochód ma elementy eksploatacyjne, które co jakiś czas trzeba wymieniać, by nasze auto działało bez zarzutu. Z niektórymi można poradzić sobie samodzielnie, w przypadku innych warto zwrócić się do specjalisty. Wymiana płynu hamulcowego to coś, z czym na pewno sobie poradzisz. Oto najważniejsze informacje, jak wymienić płyn hamulcowy.

Dlaczego trzeba wymieniać płyn hamulcowy?  

Jak każdy element eksploatacyjny w aucie, płyn hamulcowy się po prostu zużywa. Substancja ta ma właściwości higroskopijne, co oznacza, że pochłania z czasem wilgoć. Im więcej wody przyjmie płyn hamulcowy, tym słabsza skuteczność hamowania. Płyn traci swoje właściwości, zaczyna źle odprowadzać temperaturę, zaczyna się gotować.

W jaki sposób woda się tam dostaje? Przez mikronieszczelności w układzie hamulcowym. Dlatego należy w trosce o bezpieczeństwo wszystkich użytkowników samochodu wymienić co jakiś czas płyn hamulcowy. Co ile się wymienia? Optymalna dla auta wersja wydarzeń zakłada, że należy zmienić płyn hamulcowy co 2 lata.

Rodzaje płynów – jaki wybrać?   

Zanim w ogóle zabierzemy się za konkretne działanie, musimy zorientować się, jaki rodzaj płynu znajduje się w naszym samochodzie, czyli jaki musimy wcześniej kupić. Na rynku dostępne są płyny hamulcowe w trzech kategoriach oznaczonych symbolami: 

  • DOT-3
  • DOT-4 (najczęściej używany) 
  • DOT-5. 

Różnica między poszczególnymi kategoriami polega właściwie tylko na tym, że każdy z nich ma inna temperaturę wrzenia. Kiedy już mamy odpowiedni płyn do naszego układu, możemy zaczynać. Oto wymiana płynu hamulcowego w pięciu krokach.

Płyn hamulcowy – wymiana. Co przygotować?

Ile kosztuje wymiana płynu hamulcowego u mechanika? Widełki cenowe tej usługi to około 100-150 zł. Ale jeśli ktoś czuje się na siłach, może to zrobić we własnym zakresie w swoim garażu – zwłaszcza w przypadku samochodu, który nie jest naszpikowany najnowocześniejszą technologią. Zacznijmy od tego, że wymiany płynu hamulcowego co prawda możemy dokonać samodzielnie, ale na pewno nie sami. Okazuje się, że potrzebna jest jeszcze jedna osoba do pomocy.

Będzie ona w odpowiednim momencie naciskać hamulec podczas odpowietrzania układu. Jednak oprócz niezbędnego pomocnika warto przygotować jeszcze kilka przydatnych pomocy. Warto zorganizować sobie odpowiedni pojemnik na zużyty płyn, odrdzewiacz, który przyda się w starszym samochodzie lub nowe odpowietrzniki na wszelki wypadek oraz odpowiedni zestaw narzędzi. 

Jak wymienić płyn hamulcowy w samochodzie?

Przeanalizujemy teraz czynności, które trzeba po kolei wykonać, aby wymienić płyn hamulcowy. Pierwszy krok to podniesienie auta na podnośniku lub osadzenie na podkładkach i zdjęcie wszystkich kół. Następnie odkręcamy korek zbiornika wyrównawczego płynu hamulcowego, który znajduje się pod maską samochodu.

Uzupełnienie płynu hamulcowego znajdującego się w nim sprawi, że nie zapowietrzy się układ hamulcowy. Wcześniej nie spuszczamy starego płynu, a nowy wlewamy aż po korek. Teraz dopiero przystępujemy do spuszczenia zużytego już płynu hamulcowego. Całość zadania wykonujemy w rękawiczkach ochronnych.

Jak spuścić płyn hamulcowy? 

Jak już zostało wspomniane, to jest właśnie moment, w którym potrzebny może się okazać odrdzewiacz. Odpowietrzniki mogą być w niektórych przypadkach skorodowane, więc warto je wcześniej przeczyścić. Odpowietrzniki znajdują się przy zacisku hamulca. Aby wypompować stary płyn, trzeba zacząć od tylnego koła, które znajduje się najdalej od pompy hamulcowej i powtarzać czynność na każdym kole coraz bliżej pompy. 

Aby skutecznie wypompować płyn, warto sobie wcześniej przygotować zbiorniczek lub butelkę z włożoną do środka przezroczystą rurką o ściśle pasującej do odpowietrznika średnicy. Po odkręceniu śruby należy założyć przewód na odpowietrznik tak, by drugi koniec znajdował się w pojemniku. W ten przyjazny dla środowiska sposób pozbędziemy się zużytego płynu, który potem należy oddać do utylizacji. Podczas pompowania niezbędna okazuje się druga osoba, która w odpowiednim momencie naciska na hamulec. 

Wymieniony płyn – po czym to poznać?

Osoba, która nam pomaga, musi reagować na polecenia związane z naciskaniem i puszczaniem hamulca. Zwiększa to odpowiednio ciśnienie w układzie hamulcowym. Po kilkukrotnym wciśnięciu należy przez jakiś czas trzymać pedał, wówczas właśnie odkręcić odpowietrznik i spuszczać płyn. Skąd wiemy, że do przewodu dotarł już nowy płyn? Należy obserwować go w wężyku i zwrócić uwagę na dwie sprawy. Przede wszystkim kolor – zużyty płyn jest brunatny, a nowo wlany żółtawy.

Poza tym trzeba kontrolować, czy w płynie nie ma pęcherzyków powietrza. Jeśli płyn ma jasny kolor i nie ma w nim powietrza, czas na zakręcenie odpowietrznika i można puścić hamulec. Taką czynność powtarzamy przy wszystkich kołach, pamiętając o dolewaniu płynu do zbiornika. 

Ubezpieczenie assistance zapewnia spokój

Oczywiście opisywany wyżej sposób wymiany płynu hamulcowego pozwala na samodzielną naprawę i spokój na długi czas. Ale jeśli nie czujesz się na siłach, by dokonać tej naprawy samodzielnie, a chcesz być pewien, że dotrzesz do celu, warto zaopatrzyć się w ubezpieczenie assistance w podróży. Taka polisa sprawi, że nawet w razie awarii, Twoje auto zostanie odholowane do najbliższego warsztatu, a Ty będziesz mógł zaczekać na jego naprawę lub udać się w dalszą podróż samochodem zastępczym.

PODSUMOWANIE:

  • Płyn hamulcowy należy do elementów eksploatacyjnych auta, a jego wymiany należy dokonywać co 2 lata.
  • Wymiany płynu można dokonać samodzielnie, ale trzeba mieć pomocnika do odpowietrzenia układu hamulcowego.
  • Należy sprawdzić, jakiego rodzaju płyn wymagany jest w naszym samochodzie.
  • Do zbiornika pod maską dolewamy płynu, odkręcamy odpowietrzniki i spuszczamy systematycznie zużyty płyn w każdym kole.
Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Dołącz do dyskusji

  • juras pisze:

    Dot 5 różni się od reszty silikonowymi frakcjami i nie może być stosowany zamiennie z dot 3 i 4, które są na bazie glikolu. Dlatego producenci stworzyli glikolową wersję dot5 – dot 5.1, który może być stosowany zamiennie z dot 3 i4.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej