Bartłomiej Skrobol
Bartłomiej Skrobol
Aktualizowano: 22.12.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 11 minut.
5/5 - (1 vote)

Kontrolki w samochodzie potrafią nieźle namieszać w głowie mniej doświadczonym kierowcom. Niektóre widzimy cały czas i przestaliśmy zwracać na nie uwagę, inne z kolei pojawiają się nagle, budząc w nas niemalże panikę. W tym artykule znajdziesz łatwo zrozumiały opis kontrolek na desce rozdzielczej i ich funkcji. Warto uniknąć zaskoczenia, gdy następnym razem samochód „rozświetli się“ nam niczym bożonarodzeniowa choinka.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Szybki rozwój motoryzacji sprawia, że samochody stają się coraz bardziej zaawansowane technicznie. Pojazdy te mają coraz więcej elektronicznych systemów, komputerów, bardzo złożonych układów. W ślad za tym idzie sposób informowania o tym całym skomplikowanym mechanizmie. W początkach motoryzacji nikt nie słyszał o czymś takim, jak kontrolki w aucie. Jeszcze niedawno było ich stosunkowo niewiele – ikonki w samochodzie można było policzyć na palcach jednej ręki, w każdym aucie wyglądały tak samo i dowiadywaliśmy się o nich podczas kursu na prawo jazdy. 

Kontrolki w samochodzie i ich rodzaje – czemu jest tego coraz więcej?

Dzisiaj instrukcje pojazdów strasznie „spuchły“, kontrolki idą w dziesiątki, a każdy producent aut ma kilka swoich, autorskich. Kontrolka awarii poduszki powietrznej, kontrolka temperatury cieczy chłodzącej, kontrolka check engine czy kontrolka ESP – a to dopiero początek do bogatego wachlarza migających ikonek na desce rozdzielczej. Dlatego pierwsza i podstawowa zasada brzmi:  jeśli świecą Ci się poszczególne ikony w samochodzie i nie wiesz co oznacza kontrolka – zajrzyj do instrukcji. Producent dokładnie opisał każdą z nich i określił jakie działania należy w związku z nią podjąć.

UWAGA:

Elektroniczną wersję każdej instrukcji można znaleźć dzisiaj w Internecie – czy to na stronach producentów aut, czy na forach dyskusyjnych fanów danej marki. Pamiętaj – wyszukiwarka internetowa Twoim przyjacielem!

 

Mało kto jednak wozi instrukcję ze sobą w samochodzie. Szukanie jej w Internecie w kryzysowym momencie też może być nie najlepszym pomysłem. Dlatego warto wcześniej wiedzieć do czego służą najważniejsze kontrolki samochodowe i nie dać się zaskoczyć na drodze. Kontrolki na desce rozdzielczej dzielą się, w największym skrócie, na trzy rodzaje, z których każdy reprezentowany jest trochę innym kolorem.

Opis kontrolek na desce rozdzielczej pojazdu:

  • Zielone kontrolki w samochodzie (czasami niebieskie) – kontrolki informacyjne lub sygnalizacyjne. Nie oznaczają zagrożenia.
  • Pomarańczowe ewentualnie żółte kontrolki, czasami białe – kontrolki informacyjno-ostrzegawcze. Można jechać, ale trzeba zwrócić na nie uwagę. Być może trzeba zaplanować wizytę w warsztacie. 
  • Czerwone kontrolki w samochodzie – kontrolki ostrzegawcze, alarmowe. Poważna sprawa – prawdopodobnie koniec jazdy i telefon po lawetę.

Kontrolki w samochodzie – informacyjne, sygnalizacyjne

Zielona kontrolka nie oznacza niczego złego. Pełni funkcję informacyjną – informuje kierowcę o działaniu konkretnych funkcji auta. Kontrolki te nie zmuszają nas do żadnego działania. Dzięki nim wiemy, jakie światła mamy włączone, czy są włączone światła awaryjne, czy nie mamy przypadkiem włączonego kierunkowskazu, którego charakterystyczne „tykanie“ często jest zagłuszane przez muzykę. Mogą też informować o stanie poduszek powietrznych, uruchomieniu tempomatu, jeździe w trybie sportowym bądź ekonomicznymi lub o włączeniu różnych funkcji wspomagających komfort jazdy, których we współczesnych autach jest coraz więcej.

Kontrolki informacyjne są prawie zawsze zielone – jedynym odstępstwem od tego jest ikonka informująca o włączeniu tzw. świateł „długich“, czyli drogowych. W tym przypadku jest to kolor niebieski, by poinformować nas, że być może nie powinniśmy na nich jechać, jeśli nie jest to konieczne. 

UWAGA:

Przypominamy, że świateł drogowych używamy tylko poza terenem zabudowanym i tylko wtedy, gdy z naprzeciwka nikt nie jedzie – w innym przypadku możemy w niebezpieczny sposób oślepiać pozostałych kierowców pojazdów.

 

Kontrolki w aucie – informacyjno-ostrzegawcze

Tutaj sprawa nie jest już tak zupełnie oczywista. Pomarańczowa czy żółta kontrolka ostrzega nas przed wyłączonymi lub źle działającymi podzespołami pojazdu wpływającymi na bezpieczeństwo jazdy, ale nie uniemożliwiającymi jej. Żółta kontrolka jest sygnałem informującym o mniej istotnych awariach, które należy usunąć przy najbliższej okazji. Niektóre ikonki informują nas, że mamy włączone światła przeciwmgielne lub ogrzewanie tylnej szyby i prawdopodobnie za chwilę powinniśmy tę funkcję wyłączyć.

kontrolki ostrzegawcze

Warto zwrócić większą uwagę na kontrolki dotyczące systemów zwiększających bezpieczeństwo jazdy – na przykład ABS czy ESP. Jeszcze nie tak dawno rzadkość, obecnie prawie każde auto posiada takie układy, a kierowcy przyzwyczaili się na nich polegać. Przypadkowe ich wyłączenie lub awaria, może spowodować na drodze poważne kłopoty – warto wiedzieć, że w tej chwili nie działają i nie można na nie liczyć. A o czym konkretnie informuje kontrolka ABS i co zrobić, gdy już się zaświeci?

Kontrolka ta informuje o awarii systemu ABS, który odpowiada za zapobiegania blokowania się kół podczas hamowania. Świecąca się kontrolka ABS może być wywołana awarią czujnika prędkości obrotowej kół, niesprawną pompą ABS, ale może również oznaczać niski poziom płynu hamulcowego. A co warto wiedzieć o kontrolce ESP? System ten odpowiada za kontrolę toru jazdy. Jeśli kontrolka ESP zaczyna migać, oznacza to, że w danej chwili system ten działa i stabilizuje auto. 

kontrolki alarmowe

Najważniejszą chyba lampką z tej kategorii jest „check engine“, ikonka w kształcie silnika, która ostrzega o nieprawidłowościach, gdy któryś z czujników wykryje błąd w pracy silnika naszego samochodu. 

UWAGA:

Kontrolka silnika informuje nas o tym, że silnik najprawdopodobniej przeszedł w tryb awaryjny.

 

Check engine to po prostu kontrolka silnika, która choć sygnalizuje jakąś awarię, nie musi wcale oznaczać poważnych problemów. Warto jednak pamiętać, że zignorowanie zapalonej kontrolki “check engine” może prowadzić do poważnej awarii i w związku z tym, ogromnymi kosztami. Należy zaplanować więc wizytę w serwisie i dokładnie zdiagnozować problem – na tym etapie może być mały i koszty naprawdę niewielkie. Ryzyko się w tej sytuacji nie opłaca. 

UWAGA:

Kontrolka dotycząca pracy silnika może oznaczać chociażby nadmierne zużycie katalizatora, usterkę filtra DPF, zużycie świec zapłonowych czy awarię układu wtryskowego.

 

Uważaj na te kontrolki informacyjno-ostrzegawcze

Chcielibyśmy zwrócić jeszcze uwagę na dwie kontrolki w samochodzie z tej kategorii. Kontrolka awarii poduszki powietrznej czy wyłączona poduszka powietrzna (bo na przykład przewoziliśmy na przednim siedzeniu małe dziecko w foteliku – przeczytaj więcej na temat bezpiecznego przewożenia dzieci „Przewożenie dzieci w samochodzie„) może skończyć się tragedią, jeśli zapomnieliśmy ją włączyć przed zaproszeniem do auta dorosłego pasażera.

Warto jeszcze pamiętać o jeszcze jednej ważnej ikonce – kończące się paliwo czyli tzw. „rezerwa“. Po jej zapaleniu się zostało nam jeszcze tylko kilkanaście kilometrów do przejechania, tak więc warto się szybko zacząć rozglądać za stacją benzynową! Z tankowaniem nie warto zwlekać, ponieważ jazda na ciągłej rezerwie może doprowadzić do wielu usterek w aucie – korozja przewodów paliwowych czy zatarcie pompy paliwowej to dopiero początek problemów.

UWAGA:

Świecące się kontrolki na desce rozdzielczej zazwyczaj sygnalizują awarię lub nieprawidłowość w aucie. Nie będzie więc zaskoczeniem, że w takiej sytuacji samochód nie przejdzie badania technicznego.

Kontrolki samochodowe – ostrzegawcze, alarmowe

Kontrolki ostrzegające, czyli czerwona kontrolka na desce rozdzielczej zazwyczaj oznacza poważną awarię i jest jednoznaczna z koniecznością przerwania jazdy. Nawet jeśli w tej chwili jeszcze wszystko działa, za chwilę jakiś krytyczny system zupełnie padnie. Na przykład zużycie klocków hamulcowych może za chwilę spowodować bardzo poważny wypadek. Zapalenie się czerwonej kontrolki prawie zawsze oznacza telefon po lawetę i holowanie auta do warsztatu samochodowego.

Wśród kontrolek, na które warto zwrócić szczególną uwagę, można wymienić niskie ciśnienie w oponach, awarię świec żarowych mogących świadczyć o problemach z układem wtryskowym czy zapchanym filtrze paliwa czy zbyt wysoką temperaturę płynu chłodzącego (ikona termometru zanurzonego w wodzie) – zignorowanie jej grozi zatarciem silnika i w następstwie tego koniecznością zostawienia w warsztacie samochodowym dużych pieniędzy.

Podobna sytuacja dotyczy zbyt niskiego ciśnienia oleju w silniku (ikonka oliwiarki z kroplą oleju). W obu przypadkach dalsza jazda grozi wielką awarią i bardzo kosztowną naprawą – teoretycznie można zaryzykować krótką jazdę do najbliższego warsztatu, choć raczej bez pomocy drogowej się nie obejdzie. Z kolei kontrolka z akumulatorem świadcząca o zbyt niskim poziomie ładowania zapala się wtedy, gdy akumulator nie jest dostatecznie doładowany przez alternator. 

Nawet w tej kategorii nie wszystkie kontrolki na desce rozdzielczej oznaczają poważne kłopoty. Do wyjątków należą na przykład lampki otwartych drzwi, niezapiętych pasów czy ikona informująca o tym, że zaciągnięty jest hamulec ręczny (ta może sygnalizować też zbyt małą ilość płynu w układzie hamulcowym, a co za tym idzie potencjalne kłopoty). Niemniej warto pamiętać, że nie należy ignorować czerwonej kontrolki na desce rozdzielczej!

Kontrolki na desce rozdzielczej samochodu – dodatkowe informacje

Ikonki w samochodzie pomagają nam kontrolować wiele aspektów jazdy autem. Niektóre informują nas o działających systemach wspomagających, inne ostrzegają o wyłączeniu niektórych mniej lub bardziej ważnych układów, a jeszcze inne informują o poważnych awariach. Kontrolka akumulatora, kontrolka poduszki powietrznej, kontrolka check engine…  Nie warto ignorować żadnej z nich!

Warto natomiast zapoznać się co oznaczają poszczególne kontrolki w samochodzie, by nie ulegać niepotrzebnej panice w trakcie jazdy. Szczegółowy opis kontrolek na desce rozdzielczej znajduje się w instrukcji auta, można go też bez problemu znaleźć w Internecie.

PODSUMOWANIE:

  • Kontrolki samochodowe dzielimy na informacyjne (sygnalizacyjne), informacyjno-ostrzegawcze i ostrzegawcze (alarmowe).
  • Zielone kontrolki lub niebieskie kontrolki w aucie nie oznaczają zagrożenia i informują o działających w danym momencie funkcjach.
  • Żółte kontrolki w samochodzie oznaczają, że trzeba zwrócić na nie uwagę. Być może kończy się paliwo, a może czujniki w silniku wykrywają jakąś nieprawidłowość.
  • Czerwone kontrolki na desce rozdzielczej mogą, choć nie muszą, oznaczać poważną awarię. 
  • Jeśli widzimy czerwone ikonki w samochodzie, i nie są to pasy bezpieczeństwa ani drzwi, dzwonimy po pomoc drogową.
  • Jeśli nie wiemy co oznaczają dane kontrolki w samochodzie – sięgamy po opis kontrolek na desce rozdzielczej w instrukcji obsługi lub szukamy w Internecie.

Bartłomiej Skrobol
Bartłomiej Skrobol

Z wykształcenia dziennikarz zajmujący się nowymi technologiami, z praktyki specjalista do spraw komunikacji internetowej i ubezpieczeń. Prywatnie fan motoryzacji, muzyki i gier komputerowych.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej