Kontrolki w samochodzie potrafią nieźle namieszać w głowie mniej doświadczonym kierowcom. Niektóre widzimy cały czas i przestaliśmy zwracać na nie uwagę, inne z kolei pojawiają się nagle, budząc w nas niemalże panikę. W tym artykule znajdziesz łatwo zrozumiały opis kontrolek na desce rozdzielczej – warto uniknąć zaskoczenia, gdy następnym razem samochód „rozświetli się“ nam niczym bożonarodzeniowa choinka.

Szybki rozwój motoryzacji sprawia, że samochody stają się coraz bardziej zaawansowane technicznie. Mają coraz więcej elektronicznych systemów, komputerów, bardzo złożonych układów. W ślad za tym idzie sposób informowania o tym całym skomplikowanym mechanizmie.

W początkach motoryzacji nikt nie słyszał o czymś takim, jak kontrolki w aucie. Jeszcze niedawno było ich stosunkowo niewiele – ikonki w samochodzie można było policzyć na palcach jednej ręki, w każdym aucie wyglądały tak samo i dowiadywaliśmy się o nich podczas kursu na prawo jazdy. 

Kontrolki w samochodzie – czemu jest ich coraz więcej?

Dzisiaj instrukcje samochodów strasznie „spuchły“, kontrolki na desce rozdzielczej idą w dziesiątki, a każdy producent aut ma kilka swoich, autorskich. Dlatego pierwsza i podstawowa zasada brzmi:  jeśli świecą Ci się kontrolki w samochodzie i nie wiesz co oznaczają – zajrzyj do instrukcji. Producent dokładnie opisał każdą z nich i określił jakie działania należy w związku z nią podjąć.

Warto dodać, że elektroniczną wersję każdej instrukcji można znaleźć dzisiaj w Internecie – czy to na stronach producentów aut, czy na forach dyskusyjnych fanów danej marki. Pamiętaj – wyszukiwarka internetowa Twoim przyjacielem!

Mało kto jednak wozi instrukcję ze sobą w samochodzie. Szukanie jej w Internecie w kryzysowym momencie też może być nie najlepszym pomysłem. Dlatego warto wcześniej wiedzieć do czego służą najważniejsze kontrolki samochodowe i nie dać się zaskoczyć na drodze. Kontrolki na desce rozdzielczej dzielą się, w największym skrócie, na trzy rodzaje, z których każdy reprezentowany jest trochę innym kolorem.

Opis kontrolek na desce rozdzielczej

  • Zielone albo czasami niebieskie – kontrolki informacyjne lub sygnalizacyjne. Nie oznaczają zagrożenia.
  • Pomarańczowe ewentualnie żółte, czasami białe – kontrolki informacyjno – ostrzegawcze. Można jechać, ale trzeba zwrócić na nie uwagę. Być może trzeba zaplanować wizytę w warsztacie. 
  • Czerwone – kontrolki ostrzegawcze, alarmowe. Poważna sprawa – prawdopodobnie koniec jazdy i telefon po lawetę.

Kontrolki w samochodzie – informacyjne, sygnalizacyjne

Nie oznaczają niczego złego. Po prostu informują kierowcę o działaniu konkretnych funkcji auta. Nie zmuszają nas do żadnego działania. Dzięki nim wiemy, jakie światła mamy włączone, czy nie mamy przypadkiem włączonego kierunkowskazu, którego charakterystyczne „tykanie“ często jest zagłuszane przez muzykę. Mogą też informować o stanie poduszek powietrznych, uruchomieniu tempomatu, jeździe w trybie sportowym bądź ekonomicznymi lub o włączeniu różnych funkcji wspomagających komfort jazdy, których, we współczesnych autach, jest coraz więcej.

Są prawie zawsze zielone – jedynym odstępstwem od tego jest ikonka informująca o włączeniu tzw. świateł „długich“ czyli drogowych. W tym przypadku jest to kolor niebieski, by poinformować nas, że być może nie powinniśmy na nich jechać, jeśli nie jest to konieczne. Przypominamy, że tych świateł używamy tylko poza terenem zabudowanym i tylko wtedy, gdy z naprzeciwka nikt nie jedzie – w innym przypadku możemy w niebezpieczny sposób oślepiać pozostałych kierowców.

Kontrolki w aucie – informacyjno – ostrzegawcze

Tutaj sprawa nie jest już tak zupełnie oczywista. Pomarańczowe kontrolki ostrzegają nas przed wyłączonymi lub źle działającymi podzespołami wpływającymi na bezpieczeństwo jazdy, ale nie uniemożliwiającymi jej, o mniej istotnych awariach, które należy usunąć przy najbliższej okazji. Niektóre ikonki informują nas, że mamy włączone światła przeciwmgielne lub ogrzewanie tylnej szyby i prawdopodobnie za chwilę powinniśmy tę funkcję wyłączyć.

Warto zwrócić większą uwagę na kontrolki dotyczące systemów zwiększających bezpieczeństwo jazdy – na przykład ABS czy ESP. Jeszcze nie tak dawno rzadkość, obecnie prawie każde auto posiada takie układy, a kierowcy przyzwyczaili się na nich polegać. Przypadkowe ich wyłączenie, lub awaria, może spowodować na drodze poważne kłopoty – warto wiedzieć, że w tej chwili nie działają i nie można na nie liczyć. 

Najważniejszą chyba lampką z tej kategorii jest „check engine“, ikonka w kształcie silnika, która ostrzega o nieprawidłowościach wykrytych przez któryś z wielu czujników elektronicznych nadzorujących pracę  silnika naszego samochodu. Sprawa nie musi być poważna, ale zignorowanie jej może prowadzić do poważnej awarii i w związku z tym, ogromnymi kosztami. Należy zaplanować wizytę w warsztacie i dokładnie zdiagnozować problem – na tym etapie może być mały i koszty naprawdę niewielkie. Ryzyko się w tej sytuacji nie opłaca.

Uważaj na te kontrolki informacyjno-ostrzegawcze

Chcielibyśmy zwrócić jeszcze uwagę na dwie kontrolki z tej kategorii. Wyłączona poduszka powietrzna (bo na przykład przewoziliśmy na przednim siedzeniu małe dziecko w foteliku – przeczytaj więcej na tema bezpiecznego przewożenia dzieci „Przewożenie dzieci w samochodzie„) może skończyć się tragedią, jeśli zapomnieliśmy ją włączyć przed zaproszeniem do auta dorosłego pasażera.

Warto jeszcze pamiętać o jednej ważnej ikonce – kończące się paliwo czyli tzw. „rezerwa“. Po jej zapaleniu się zostało nam jeszcze tylko kilkanaście kilometrów do przejechania, tak więc warto się szybko zacząć rozglądać za stacją benzynową!

Kontrolki samochodowe – ostrzegawcze, alarmowe

W największym skrócie – koniec jazdy. Nawet jeśli w tej chwili jeszcze wszystko działa, za chwilę jakiś krytyczny system zupełnie padnie. Na przykład nie działające hamulce mogą za chwilę spowodować bardzo poważny wypadek. Czerwona ikona prawie zawsze oznacza telefon po lawetę i holowanie auta do warsztatu samochodowego.

Wśród kontrolek, na które warto zwrócić szczególną uwagę, można wymienić zbyt wysoką temperaturę płynu chłodzącego (ikona termometru zanurzonego w wodzie) – zignorowanie jej grozi zatarciem silnika i w następstwie tego koniecznością zostawienia w warsztacie samochodowym dużych pieniędzy. Podobna sytuacja dotyczy zbyt niskiego ciśnienia oleju w silniku (ikonka oliwiarki z kroplą oleju). W obu przypadkach dalsza jazda grozi wielką awarią i bardzo kosztowną naprawą – teoretycznie można zaryzykować krótką jazdę do najbliższego warsztatu, choć raczej bez pomocy drogowej się nie obejdzie.

Nawet w tej kategorii nie wszystkie kontrolki na desce rozdzielczej oznaczają poważne kłopoty. Do wyjątków należą na przykład lampki otwartych drzwi lub niezapiętych pasów. Również ikonka zaciągniętego hamulca ręcznego, choć ona może sygnalizować też zbyt małą ilość płynu w układzie hamulcowym, a co za tym idzie potencjalne kłopoty. Nie można więc ich ignorować.

Ikonki w samochodzie pomagają nam kontrolować wiele aspektów jazdy autem. Niektóre informują nas o działających systemach wspomagających, inne ostrzegają o wyłączeniu niektórych mniej lub bardziej ważnych układów, jeszcze inne informują o poważnych awariach.

Warto się zapoznać co oznaczają poszczególne kontrolki w samochodzie, by nie ulegać niepotrzebnej panice w trakcie jazdy. Szczegółowy opis kontrolek na desce rozdzielczej znajduje się w instrukcji auta, można go też bez problemu znaleźć w Internecie.

PODSUMOWANIE:

  • Kontrolki samochodowe dzielimy na informacyjne (sygnalizacyjne), informacyjno-ostrzegawcze i ostrzegawcze (alarmowe).
  • Zielone lub niebieskie kontrolki w aucie nie oznaczają zagrożenia i informują o działających w danym momencie funkcjach.
  • Pomarańczowe kontrolki w samochodzie oznaczają, że trzeba zwrócić na nie uwagę. Być może kończy się paliwo, a może czujniki w silniku wykrywają jakąś nieprawidłowość.
  • Czerwone kontrolki na desce rozdzielczej mogą, choć nie muszą, oznaczać poważną awarię. 
  • Jeśli widzimy czerwone ikonki w samochodzie, i nie są to pasy bezpieczeństwa ani drzwi, dzwonimy po pomoc drogową.
  • Jeśli nie wiemy co oznaczają dane lampki – sięgamy po opis kontrolek na desce rozdzielczej w instrukcji obsługi lub szukamy w Internecie.

Bartłomiej Skrobol

Bartłomiej Skrobol

Z wykształcenia dziennikarz zajmujący się nowymi technologiami, z praktyki specjalista do spraw komunikacji internetowej i ubezpieczeń. Prywatnie fan motoryzacji, muzyki i gier komputerowych.