Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska
Aktualizowano: 30.10.2024 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
5/5 - (1 vote)

Jazda próbna przed zakupem używanego samochodu to nie fanaberia, a konieczność. Niezależnie od tego czy kupujesz auto w komisie, z ogłoszenia czy od kogoś znajomego, sprawdź, jak jeździ. Tylko w ten sposób możesz dowiedzieć się, czy wybrane auto nie ma ukrytych wad niewidocznych przy zwykłych oględzinach. Podpowiadamy, jak dobrze podejść do jazdy próbnej. 

Jakiś czas temu media obiegła informacja, że aż 20 proc. sprzedawców nie chce zgodzić się na jazdę próbną przed zakupem używanego samochodu i to nawet wtedy, gdy sami są za kierownicą. Nic dziwnego. Co innego odpicować samochód tak, by wyglądał świetnie, zamiast zadbać o jego poprawny stan techniczny. Jeśli więc sprzedający ma problem z jazdą próbą, ty możesz mieć spore kłopoty po zakupie takiego egzemplarza. Naprawa potencjalnych wad ukrytych może cię bowiem drogo kosztować. 

Przygotowanie do jazdy próbnej przed zakupem używanego samochodu

Do jazdy próbnej przed zakupem używanego samochodu trzeba się odpowiednio przygotować. Ustal datę i czas trwania jazdy (min. 30 min) oraz zróżnicowaną trasę. Chodzi o to, byś sprawdził samochód na różnych nawierzchniach oraz przetestował jak nim się jeździ przy różnych prędkościach.  Warto też zadbać o dobre towarzystwo. Najlepszą opcją jest mechanik lub osoba znająca się na samochodach za kierownicą lub choćby jako współpasażer.

Przed jazdą próbną poczytaj też możliwie dużo informacji na temat marki i wybranego do testu modelu. Szczególną uwagę zwróć na typowe dla tego auta usterki i czym się one objawiają. 

Uwaga
Przy umawianiu się na jazdę próbną zaznacz właścicielowi, że chcesz zacząć od tzw. zimnego silnika. Niektóre mankamenty powodują problem z uruchomieniem samochodu, ale po pewnym czasie ustępują. 

Jazda próbna przed zakupem używanego samochodu – na to zwróć uwagę

Na starcie oceń swoje ogólne poczucie komfortu. Jak ci się wsiada i wysiada, i czy po ustawieniu wszystkiego pod siebie czujesz się dobrze w środku pojazdu. Wydaje się mało ważne w porównaniu z oceną stanu technicznego, ale czy chcesz jeździć przez kolejne lata autem z niewygodnymi fotelami? To też dobry moment na sprawdzenie działania klimatyzacji i nawiewów (na czas jazdy dobrze je wyłączyć). Po wstępnej inspekcji czas na właściwy test.

Oto nasza lista rzeczy, na które powinieneś zwrócić uwagę podczas jazdy próbnej:

  1. Silnik na starcie. Powinien zaskoczyć płynnie, bez czkawki i dziwnych odgłosów, w przeciwnym razie możesz mieć kłopot ze sprzęgłem. 
  2. Kontrolki samochodowe. Prawidłowo podpięte powinny wyłączać się pojedynczo po starcie silnika. Jeśli któreś czujniki są spięte razem, wyłączą się też razem. Dlaczego to problem? Sprzedawca mógł celowo zmienić podłączenie, by ukryć jakiś mankament. 
  3. Układ kierowniczy. Kierownica powinna chodzić gładko i bezdźwięcznie. W czasie skrętów upewnij się, że nie ma luzów. Jeśli czujesz drgania pod ręką, może to oznaczać źle wyważone koła. 
  4. Skrzynia biegów. Biegi powinny wchodzić na luzie i bez blokad. Na pewno nie powinny wypadać. W przeciwnym razie to znak, że skrzynia jest dość mocno zużyta. 
  5. Zawieszenie. Jeśli podczas jazdy „po muldach” coś skrzypi lub trzaska, to albo masz kłopot z łącznikami sworznia lub stabilizatora, albo (co kosztuje dużo więcej) zużyte są wahacze lub pęknięta sprężyna. 
  6. Układ hamulcowy. W czasie jazdy próbnej przed zakupem używanego samochodu przynajmniej raz zahamuj pulsacyjnie i raz gwałtownie. Przekonasz się w ten sposób, jak działają klocki hamulcowe, tarcze oraz amortyzatory i czy nie trzeba wymienić płynu hamulcowego. 
  7. Obroty silnika. Tuż po starcie obroty silnika powinny szybko ustabilizować się na niskim poziomie. Przynajmniej raz sprawdź, co się dzieje, gdy masz wysoki bieg, niskie obroty i wciskasz gaz. Jeśli mocno drży skrzynia biegów, może to oznaczać zużyte poduszki układu napędowego. 
  8. Zachowanie auta w czasie jazdy. Testuj samochód przy różnych prędkościach. Wczuj się w to, jak zachowuje się przy hamowaniu i przyspieszaniu, i czy nie ściąga go na jedną stronę przy stabilnej jeździe.
  9. Dźwięki. Jazdę próbną przeprowadź bez włączonego nawiewu, by dobrze słyszeć pracę podzespołów czy elementów w środku auta. Jeśli części wyposażenia są „luźne”, to prawdopodobnie samochód był mocno naprawiany. Zwróć uwagę czy nie słychać dziwnych szumów spod kół, co może świadczyć o zużytych łożyskach lub przegubach. 
  10. Wskazania samochodu (temperatura płynu chłodniczego, stan oleju itp.).

Jazdę próbną przed zakupem używanego samochodu możesz też wykorzystać do wizyty w ASO na dodatkowe oględziny. Poinformuj o tym sprzedawcę i jeśli będzie miał z tym problem to raczej znak, że coś jest nie tak z autem.

Jazda próbna ze sprzedawcą za kierownicą

Zdarza się, że sprzedawca zgadza się na jazdę próbną przed zakupem używanego samochodu, ale pod warunkiem, że sam będzie za kierownicą. Być może obawia się, że uszkodzisz mu auto, a być może ma coś do ukrycia. Jeśli sprzedawca na starcie wspólnej jazdy próbnej włącza radio czy nawiewy i „grzeje” silnik, to znak, że próbuje zagłuszyć dźwięki auta. Po co? Żebyś ich nie usłyszał, bo to przecież znać, że samochód nie jest tak idealny, jak go opisywał handlarz. 

Dlatego przed jazdą testową ze sprzedawcą za kierownicą warto ustalić zasady:

  1. Nie rozmawiamy w czasie jazdy. 
  2. Radio, klima i nawiewy są wyłączone.
  3. Nie sprawdzamy, ile wyciąga auto. 

I najlepiej, jeśli usiądziesz na tylnej kanapie samochodu. Stamtąd lepiej słychać pracę podzespołów.

PODSUMOWANIE:

  • Jazda próbna przed zakupem używanego samochodu jest jedynym sposobem na to, by wiedzieć jak pracuje auto i czy nie ma wad ukrytych. 
  • Jeśli sprzedawca nie chce zgodzić się na jazdę próbną przed zakupem używanego auta, zazwyczaj oznacza to, że pojazd ma ukryte wady. 
  • Na jazdę próbną dobrze jest zabrać ze sobą mechanika lub osobę, która zna się na motoryzacji. 
  • Gdy odbywasz jazdę próbną ze sprzedawcą za kierownicą, zadbaj o to, b radio, dmuchawy i klimatyzacja były wyłączone i nie zagłuszały dźwięków wydawanych przez pojazd. 
Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.

Dołącz do dyskusji

mandat na raty
Mandat na raty Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Mandaty drogowe są jednym z najczęstszych sposobów karania kierowców za naruszenie przepisów ruchu drogowego w Polsce. Choć większość mandatów należy opłacić w wyznaczonym terminie, wielu kierowców znajduje się w sytuacji, w której jednorazowa spłata kary stanowi duże obciążenie...
Czytaj dalej
1 ar ile to m2
1 ar – ile to m2? Autor Katarzyna Matusiak Nieruchomości
Zakup działki pod budowę domu wiąże się z koniecznością zrozumienia kluczowych pojęć, które pomogą wybrać odpowiednią wielkość terenu. Co to jest hektar? Ile metrów kwadratowych to 1 ar? Co jeszcze warto wiedzieć na temat powierzchni działki przeznaczonej na budowę domu? Poniżej...
Czytaj dalej