Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska
Aktualizowano: 22.11.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.
3.2/5 - (12 votes)

Liftback to typ nadwozia samochodowego, który jest niezwykle podobny do sedana lub do hatchbacka. Niektórzy twierdzą nawet, że te pojęcia są sobie tożsame i nie ma między nimi żadnych różnić. Jak jest naprawdę? Jak odróżnić nadwozie liftback od innych typów samochodów? Zapraszamy na krótki przewodnik, który pomoże Ci rozwiać wszelkie wątpliwości.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Czym się różni liftback od sedana?

Samochody liftback są bardzo często mylone z nadwoziem sedan. Co prawda, można zauważyć pomiędzy nimi wiele podobieństw, jednak jeśli dłużej będziemy się im przyglądać, tym więcej różnic zaczniemy dostrzegać. Jak więc wypada zestawienie liftback vs sedan?

Czytaj także: Rodzaje nadwozia

Pierwszą różnicą, która rzuca się od razu w oczy, jest tył pojazdu. Sedan to samochód trójbryłowy, którego segmenty są od siebie wyraźnie oddzielone. Granicę pomiędzy kabiną pasażerską a komorą bagażnika stanowi tylna szyba pojazdu. W sedanie nie unosi się ona wraz z klapą bagażnika, jak ma to miejsce w przypadku hatchbacków lub pojazdów typu kombi.

Liftback przypomina w tym tę grupę pojazdów, ponieważ jego tylna szyba nie jest odseparowana od klapy i kiedy otwieramy bagażnik – podnosi się ona do góry.

Ta właściwość jest ukryta nawet w samej nazwie tego nadwozia, ponieważ „lift” z języka angielskiego znaczy „podnosić”, a słowo „back” oznacza „tył”.

Z aspektem tym wiąże się kolejna różnica pomiędzy tymi typami nadwozia, czyli ilość przestrzeni bagażowej. Sposób unoszenia się klapy bagażnika pozwala na zapakowanie do pojazdu znacznie większych przedmiotów niż sedan. Nadwozie liftback daje swojemu użytkownikowi możliwość złożenie tylnej kanapy i uzyskania dodatkowego miejsca do przewozu ładunku. Sedany z racji swojej budowy i odseparowania komory bagażnika od kabiny pasażerskiej raczej nie należą do samochodów nadających się do transportowania większych przedmiotów.

Ostatnią różnicą pomiędzy tymi pojazdami, która nie dotyczy ich budowy, jest popularność. Sedan to nadwozie, które powszechnie spotykamy, poruszając się po drogach.

Samochody liftback należą raczej do rzadkości, ponieważ nie wszyscy producenci samochodów mają ten rodzaj nadwozia w swoich ofertach.

Jaki wybrać samochód w nadwoziu liftback?

Decydując się na zakup nowego samochodu, rodzaj nadwozia jest jedną z pierwszych rzeczy, na jakie zwracamy uwagę. Wybór ten wiąże się z możliwościami auta i tym, w jaki sposób będzie mogło być użytkowane. Nie należy również umniejszać roli walorów estetycznych, które dla większości kierowców są niezwykle istotne.

Rozważając wybór nadwozia liftback, warto zastanowić się, w jakim celu będziemy użytkować dany pojazd. Samochody liftback świetnie spisują się w przestrzeni miejskiej, przez co chętnie wybierane są jako wygodny środek transportu w codziennej drodze do pracy lub na zakupy. Składane siedzenia pozwalają na wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni bagażowej, która jednak może być niewystarczająca dla osób, które za pomocą auta transportują spory ładunek.

Kolejnym aspektem jest marka pojazdu. Nadwozie liftback nie należy do najbardziej rozpowszechnionych i nie wszyscy popularni producenci samochodów posiadają w swojej ofercie tego typu nadwozie. Warto jednak podczas poszukiwań zwrócić uwagę na tę kwestię.

Auta niektórych marek cieszą się zdecydowanie większym zaufaniem klientów i oferują im wysoką jakość wykonania pojazdu, która jest gwarancją niezawodności.

Ogromną rolę odgrywa oczywiście stan techniczny pojazdu, przebyte naprawy i jego udział w kolizjach, przebieg i kondycja jednostki napędowej. Decydując się na zakup samochodu liftback pochodzącego z rynku wtórnego, warto zabrać na oglądanie pojazdu zaufanego mechanika, który będzie w stanie profesjonalnym okiem ocenić jego stan.

Jak wygląda samochód w nadwoziu liftback?

Nadwozie liftback jest bardzo podobne do hatchbacka. Na pierwszy rzut oka bardzo trudno jest je odróżnić. Pojawiają się opinie, które mówią, że w praktyce są to takie same pojazdy, a różnica w nazwie jest związana wyłącznie z nazewnictwem producenta. Różnice pomiędzy tymi dwoma rodzajami nadwozia może nie są spektakularne, ale po bliższym zapoznaniu się z obiema konstrukcjami są zauważalne.

Pierwsza z nich dotyczy orientacji tylnej szyby pojazdu. Oba typy nadwozia łączy unoszenie się jej wraz z klapą bagażnika. Jednak w przypadku samochodu liftback jest ona zdecydowanie bardziej nachylona do poziomej osi pojazdu. Hatchback ma tylną szybę ustawioną praktycznie pionowo, z delikatnym jedynie nachyleniem. Kolejną różnicą jest subtelny nawis nadwozia nad tylnym kołem pojazdu, który mają samochody liftback.

Liftback to nadwozie dwubryłowe, co oznacza, że w jego budowie możemy wyróżnić dwa wyraźne segmenty. Pierwszy z nich to komora silnika, czyli tzw. maska. Przechodzi ona następnie w drugą bryłę, czyli w tym przypadku połączone ze sobą kabinę pasażerką i komorę bagażnika.

Dla kogo przeznaczony jest liftback?

Liftback to samochód wielozadaniowy. W przeciwieństwie do swojego bliskiego krewnego – sedana, może zapewnić znacznie bardziej pojemną przestrzeń bagażową. Zatem świetnie sprawdzi się w garażu osób, które często wyjeżdżają na wakacje lub na co dzień transportują spore ilości ładunków. Z tego powodu są często wybierane jako pojazdy służbowe, czego najlepszym przykładem może być popularna Skoda Superb drugiej generacji.

Samochody liftback nie należą do dużych pojazdów. Są zwrotne, dzięki czemu łatwo jest się nimi poruszać w ciasnych miejskich uliczkach lub na zatłoczonych parkingach. Doskonale sprawdzą się w codziennej jeździe, dlatego są chętnie wybierane jako samochody rodzinne. Bardziej ekonomiczne modele, cechujące się niskim spalaniem, doskonale sprawdzą się w żmudnej jeździe po mieście lub w dłuższych trasach.

W przeciwieństwie do masywnych SUV-ów nie wymuszają na swoich właścicielach częstych wizyt na stacjach benzynowych.

Liftback z racji swojego designu pełni również funkcje reprezentacyjne. Nie można odmówić mu uroku i zdecydowanie nie należy do topornych aut terenowych przeznaczonych do pracy. Modele wyposażone w mocniejsze jednostki napędowe mogą niejednokrotnie pokazać swój sportowy charakter i dają możliwość maksymalnego czerpania radości z jazdy.

Liftback to tak naprawdę samochód dla każdego. Zadowoli zarówno fanów klasycznych sedanów, pojemnych kombi, jak i zwrotnych hatchbacków. Łączy w sobie wiele użytecznych cech, które świetnie sprawdzą się w trasie i w codziennych podróżach do pracy.

Ile kosztuje samochód typu liftback?

Cena, którą musimy zapłacić za pojazd wyposażony w nadwozie liftback, jest uzależniona od kilku czynników. Oczywistym wydaje się to, że inną wartość mają nowe samochody kupowane bezpośrednio w salonie, a inną – pojazdy pochodzące z rynku wtórnego. U autoryzowanych dealerów raczej nie zapłacimy kwoty, która ma mniej niż sześć zer.

Swój wymarzony liftback możesz jednak znaleźć na rynku wtórnym. Do Polski co roku sprowadza się setki pojazdów, głównie pochodzących z zachodniej Europy. Z zależności od interesującej Cię marki i rocznika, cena może wahać się od 5 tys. do 40 tys. złotych. Jest to naprawdę spora rozbieżność, tak jak zróżnicowane są oferowane przez sprzedawców egzemplarze.

Decydując się na zakup samochodu, warto szczególną uwagę poświęcić jego ogólnej kondycji.

Pojazdy mocno wysłużone, nadszarpnięte zębem czasu, mogą kusić kupujących swoją niską ceną. Warto jednak pamiętać, że tego typu samochody mogą z czasem pochłonąć dodatkowe koszty związane z ich naprawą i wymianą uszkodzonych części. Tego typu prace serwisowe potrafią zaabsorbować środki zdecydowanie przewyższające wartość samego pojazdu.

Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej