Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 10.01.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 3 minut.
5/5 - (3 votes)

Rondo turbinowe to innowacyjne rozwiązanie wymyślone w 1998 roku w Holandii. Zaprojektowane jest w taki sposób, aby potoki ruchu wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinały się. Oznacza to, że ruch na nim jest bezkolizyjny. Tego typu rondo jest niezwykle wydajne i bezpieczne – jedynym warunkiem jest jednak to, aby kierowcy potrafili z niego korzystać.

[bee_cta_inset style=’1′ header=’Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!’ link=’https://beesafe.pl/kalkulator-oc-ac/?rel=zajawka’]

Co to jest rondo turbinowe, jakie panują na nim zasady, kto ma pierwszeństwo na rondzie turbinowym, czy trzeba włączać na nim kierunkowskaz – tego wszystkiego dowiecie się w naszym artykule.

Po czym poznać rondo turbinowe?

Przed rondem turbinowym ustawione są znaki, które informują kierowcę, o tym, że powinien wybrać kierunek jazdy oraz właściwego dla tego wyboru pasa ruchu. Jest to bardzo ważne, ponieważ będąc już na samym rondzie, nie możemy zmienić pasa. Dzięki temu ruch odbywa się w niezwykle płynny sposób.

Czytaj także: Jazda po rondzie

[bee_quote_label message=’Często zdarza się, że pasy ruchu na rondzie ograniczone są wysepkami i separatorami, które fizycznie uniemożliwiają zmianę pasa.’]

Pojazdy poruszające się po rondzie turbinowym kierowane są bezkolizyjnie do odpowiedniego wylotu ronda, dzięki czemu, teoretycznie, wyeliminowane jest ryzyko kolizji. W praktyce jednak, szczególnie na polskich drogach, kierowcy nieumiejętnie poruszający się po tego typu rondzie, powodują niebezpieczne sytuacje.

[bee_quote_label message=’Rondo turbinowe określane jest też jako rondo ślimakowe i rondo hybrydowe.’]

Jak zachować się na rondzie turbinowym?

Rondo turbinowe zasady ma bardzo proste. Jak zachować się na rondzie turbinowym? Przede wszystkim powinniśmy zwracać uwagę na znaki, tuż przed wjazdem na rondo. Dzięki temu będziemy mogli wybrać odpowiedni pas dla celu naszej podróży. Jeżeli jednak pomylimy się, pod żadnym pozorem nie możemy zmieniać pasa ruchu przebywając już na samym rondzie.

[bee_quote_label message=’Po pierwsze linię ciągłą narażamy się na mandat, a po drugie, możemy spowodować kolizję z poprawnie poruszającym się pojazdem.’]

Kto ma pierwszeństwo na rondzie turbinowym?

Zasady panujące na rondzie turbinowym są bardzo proste. Musimy ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które znajdują się na rondzie. Czasem zdarza się, że rondo przecinają tory tramwajowe. W tym przypadku musimy zachować się podobnie. Jeżeli tramwaj wjechał już na rondo, mamy obowiązek go przepuścić.

Czy na rondzie turbinowym trzeba włączać kierunkowskaz?

Zasada jest taka sama jak przy klasycznym rondzie. Kierowca ma obowiązek zasygnalizować moment, w którym chce opuścić rondo. Nie trzeba włączać lewego kierunkowskazu podczas jazdy na samym rondzie.

PODSUMOWANIE:

  • Na rondzie turbinowym nie możemy zmienić pas.
  • Pas drogowy na podstawie znaków należy wybrać przed wjazdem na rondo.
  • Inne nazwy tego rodzaju ronda to: rondo ślimakowe i rondo hybrydowe.

[bee_cta_button label=”Sprawdź najszybszy kalkulator OC” link=”https://beesafe.pl/kalkulator-oc-ac/?rel=button”]

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

karta ekuz dla dziecka
Karta EKUZ dla dziecka By Katarzyna Matusiak Turystyczne
Podróżowanie z dzieckiem za granicę wiąże się z wieloma przygotowaniami, a jednym z kluczowych aspektów jest zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego. Karta EKUZ dla dziecka to dokument, który umożliwia dostęp do podstawowej opieki medycznej w krajach Unii Europejskiej oraz Europejskiego S...
Czytaj dalej
Napęd AWD
Napęd AWD By Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd AWD (All-Wheel Drive), czyli napęd na wszystkie koła, to technologia, która zyskuje coraz większą popularność wśród kierowców. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów napędu na jedną oś (FWD – na przednią oś, RWD – na tylną oś), napęd AWD rozdziela moc na wszystkie...
Czytaj dalej