Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 14.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 11 minut.
Rate this post

Jakie zalety ma system ABS i czy to prawda, że wydłuża drogę hamowania? Na te i inne pytania znaleźliśmy dla Was odpowiedzi!

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Do czego służy ABS?

Anti-Lock Braking System to właściwa nazwa tego technicznego rozwiązania. System ABS powstał początkowo po to, aby ułatwić prowadzenie pojazdu kierowcy. Układ ten reaguje na poślizg i w taki sposób reguluje ciśnienie w układzie, żeby ograniczać możliwość poślizgu, w momencie gdy prowadzący auto intensywnie zatrzymuje samochód. System ABS wspiera kierowcę w sytuacjach, gdy może dojść do zablokowania się kół. Konsekwencją takiego blokowania może być utrata kontroli nad sterowność pojazdu, a w konsekwencji na przykład wirowanie auta czy też, równie często, ściąganie samochodu na boki.

Jak działa ABS? Kiedy włącza się ABS? – wyjaśniamy

System ABS, aktualnie produkowany w pojazdach, składa się z trzech elementów. Należy do nich sterownik, modulator ciśnienia oraz czujnik prędkości obrotowej. Co do zasady elementy ABS mogą być elektroniczne i hydrauliczne. Sterownik odpowiada za pobieranie i przetwarzanie, a także analizę informacji przekazywanych mu z czujników, między innymi o prędkości obrotowej kół. Po niezbędnej analizie danych wydaje on polecenia elementom hydraulicznym.

System ABS nie działa bez inicjatywy prowadzącego pojazd. To kierowca poprzez naciśnięcia pedału hamulca, czyli rozpoczęcie procesu hamowania, aktywuje system ABS.

Warto mieć jednak w pamięci, że system ASR, a także elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego czy też układ stabilizacji toru jazdy oraz aktywny tempomat wykorzystują układ hamulcowy bez aktywnego udziału właściciela pojazdu. Mechanizm ten działa jakby w tle wskazanych systemów. Warto też wiedzieć, że system ABS jest bardzo wrażliwy na sposób, w jaki kierowca wykonuje manewry na drodze. Skuteczność układu zależy od tego, czy prowadzący umie wykorzystać znajdującą się w aucie technologię.

Jak hamować z ABS?

Wielu kierowców ucząc się w szkole nauki jazdy wiele lat temu, korzystało w aut nieposiadających systemu ABS. Obecnie większość dostępnych na rynku pojazdów jest już wyposażonych w to udogodnienie. Z tego też tytułu warto wiedzieć, w jaki sposób układ ten zmienia, lub też właściwie: powinien zmienić, zachowanie kierowcy.

Jeśli więc jesteśmy zmuszeni zahamować awaryjnie należy z całą mocą nacisnąć hamulec i nie hamować pulsacyjnie. Pedał hamulca powinien zostać wciśnięty do oporu i ten sposób powinien być utrzymany przez prowadzącego, aż do całkowitego zatrzymania się pojazdu. Niezależnie od tego, jakie manewry kierowca będzie musiał wykonać podczas hamowania, nie powinien zwalniać hamulca. Hamowanie awaryjne może zaskoczyć wielu niedoświadczonych kierowców. System ABS powoduje tak zwane “odskakiwanie pedału”. Prowadzący samochód będzie miał poczucie, że jego noga odskakuje z pedału. Mimo wszystko powinien utrzymać całkowicie wciśnięty pedał hamulca.

System ABS w takich sytuacjach wydaje również wiele dźwięków, które mogą budzić niepokój. Należy zachować spokój.

Są to zupełnie naturalne i przewidziane w ramach działania tego układu dźwięki. Dla osób, które nie korzystały wcześniej z ABS, może to być bardzo nieprzyjemna sytuacja nie tylko dlatego, że samo hamowanie awaryjne zazwyczaj oznacza niekomfortową sytuację na drodze, ale również dlatego, że zachowanie pojazdu różni się znacznie od zwykłego, tradycyjnego hamowania podczas podróży.

Wielu kierowców zwraca również uwagę na to, aby hamowanie z wykorzystaniem systemu ABS rozpoczynać na jak najbardziej stabilnym podłożu. Jeśli więc przed nami są wyboje, dziury, nierówności na jezdni, spróbujmy rozpocząć awaryjne hamowanie tuż za nimi lub przed nimi tak, aby przyczepność auta była jak największa przynajmniej podczas rozpoczęcia zatrzymania. Bardzo istotnym jest to, żeby zapamiętać, by nie hamować pulsacyjnie. Sam system robi to za kierowcę pod warunkiem, że, tak jak wspomnieliśmy, pedał hamulca wciśnięty jest do końca. Hamowanie impulsowe wykonywane przez system ABS jest o wiele bardziej precyzyjne. Dzięki temu możliwe jest utrzymanie sterowności pojazdu w różnych sytuacjach na drodze.

Zalety układu ABS

Dzięki systemowi nawet mniej doświadczeni kierowcy mają możliwość uchronienia się przed wpadnięciem w poślizg. Układ działa w taki sposób, aby uniemożliwić szansę na zablokowanie się kół w samochodzie. Daje to sposobność na utrzymanie kontroli nad pojazdem. Jednocześnie w sytuacji gdy awaryjnie hamujemy, droga hamowania co do zasady, przy prawidłowo działającym systemie ABS, powinna być krótsza. Nie dzieje się tak jednak, gdy przyczepność pojazdu nie jest dobra. Piasek albo śnieg mogą wydłużyć drogę hamowania

System ABS wymaga konserwacji?

Oczywiście, jak każdy układ w pojeździe, wymaga on troski. W związku z powyższym właściciel pojazdu powinien sprawdzać ilość płynu hamulcowego w układzie. Oprócz tego warto również zwrócić uwagę na czujniki, od których zależy precyzja działania systemu. Tego rodzaju konserwacji niestety nie możemy dokonać samodzielnie. Powinniśmy zrobić to w zakładzie mechanicznym, posiadającym odpowiedni sprzęt.

Jeżeli układ nie będzie działał sprawnie, może włączyć się w sytuacji zupełnie nieadekwatnej do jego prawidłowego działania, a tym samym przyczynić się do stworzenia zagrożenia na drodze.

Pamiętaj, że od 1 lipca 2004 roku wszystkie auta, które zostały wyprodukowane w Unii Europejskiej mają obowiązkowo zamontowany system ABS. Samochody wyprodukowane na terenie Polski obowiązkowo zamontowany ten układ mają dopiero od 1 lipca 2006 roku. W tym zakresie samochody kupowane za granicą i w Polsce mogą się znacznie różnić.

OC – Twoje zabezpieczenie

Pamiętajmy o tym, że wyruszając na drogę jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za stan techniczny własnego pojazdu, ale również za bezpieczeństwo innych osób na drodze. Sprawdzajmy regularnie techniczne elementy auta oraz czy wszystkie posiadane przez nas dokumenty są aktualne. Badanie technicznego pojazdu to nie wszystko. Sprawdźmy, czy nasze obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne jest nadal ważne.

Jest to nie tylko istotne z powodu bardzo wysokich kar nakładanych za brak OC przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, ale również dlatego, że to ubezpieczenie komunikacyjne chroni nas przed finansową odpowiedzialnością za straty na mieniu i osobach. Dziś obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne, czyli OC, możemy kupić nie tylko u agenta czy udając się do ubezpieczalni, ale również przez internet. Dzięki temu rozwiązaniu możemy w zaledwie kilka minut zapoznać się ofertą. Kalkulator Beesafe pozwala na wyliczenie wysokości składki obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego na podstawie zaledwie dwóch informacji, co jest ogromnym ułatwieniem, ponieważ nie trzeba mozolnie przepisywać wszystkich danych dotyczących właścicieli i pojazdu.

Decydując się na OC online, mamy możliwość wybrania najkorzystniejszej oferty dla nas i dokupienia ewentualnych, dodatkowych polis, która są dla nas istotne. Należy również pamiętać o tym, że w przypadku obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego, właściciel pojazdu może kierować się jedynie ceną, ponieważ zakres ochrony polisą OC jest dokładnie taki sam w każdym towarzystwie ubezpieczeniowym. Jest on ściśle regulowany przepisami ustawy. W tym zakresie wszyscy ubezpieczyciele muszą świadczyć identyczne usługi.

Nieobowiązkowe polisy komunikacyjne

Oprócz OC warto zdecydować się również na ochrona autocasco. Sprawdź również, czy ochrona OC i AC w pakiecie nie będzie dla Ciebie korzystna finansowo. Sama polisa autocasco chroni właściciela pojazdu przed działaniem osób trzecich, a także żywiołów, takich jak: deszcz czy też pożar. W sytuacjach określonych w umowie polisy towarzystwo ubezpieczeniowe pokryje straty wynikłe ze zdarzenia. Innym rodzajem polisy, która przydatna jest dla osób często korzystających z samochodu, jest assistance.

Dzięki ochronie tym ubezpieczeniem możemy otrzymać pomoc ze strony towarzystwa ubezpieczeniowego np. w sytuacji gdy auto odmówi dalszej jazdy. W zależności od wykupionego pakietu możemy liczyć na różne zakresy wsparcia ze strony ubezpieczyciela. Część firm oferuje nie tylko pomoc mechaników oraz ewentualną lawetę, ale też auto zastępcze oraz w określonych warunkach nocleg czy wsparcie w dalszej organizacji trwający podróży. Nie możemy również zapomnieć o ubezpieczeniu następstw nieszczęśliwych wypadków. Tego rodzaju polisa chroni nie tylko kierowcę, ale również współpasażerów w razie gdy doznają uszczerbku na zdrowiu.

W umowie ubezpieczenia określone są zawsze w wysokości odszkodowania przysługujące w konkretnych przypadkach. Dzięki temu leczenie lub nawet zakup leków i wizyty u specjalistów będą mogły się odbywać w sposób niezakłócony, niezależnie od NFZ, gdzie często terminy są bardzo odległe.

W chwili gdy wypadek okaże się śmiertelny, towarzystwo ubezpieczeniowe przekazuje osobom wskazanym środki niezbędne między innymi na zorganizowanie pogrzebu. Rozwiązania, które można znaleźć w umowach nieobowiązkowych polis komunikacyjnych potrafią być bardzo szerokie.

Dlatego warto z uwagą przestudiować ogólne warunki ubezpieczenia i zweryfikować, jaki rodzaj ochrony jest dla nas konieczny i co może się okazać przydatne, gdy dojdzie do zdarzenia drogowego. Choć w Polsce właściciele pojazdu mają obowiązek jedynie wykupić obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne, czyli OC, często pakiet oferowany przez towarzystwa ubezpieczeniowe wraz z innymi nieobowiązkowymi polisami może okazać się niewiele droższy. Pamiętaj, że inwestujesz w swoje bezpieczeństwo i spokój rodziny.

PODSUMOWANIE:

  • System ABS chroni auto przed utratą sterowności pojazdu, wirowaniem i ściąganiem pojazdu na boki.
  • System ABS składa się z trzech elementów to jest: sterownika, modulatora ciśnienia i czujnika prędkości obrotowej.
  • Część układów znajdujących się w pojeździe korzysta z systemu hamulcowego bez wiedzy kierowcy.
  • Hamując autem awaryjnie, gdy posiadasz system ABS, pamiętaj o wciśnięciu pedału hamulca do końca. Nie przerywaj tego, aż do zatrzymania pojazdu.
  • System ABS wyklucza samodzielne hamowanie pulsacyjne przez kierowcę, ponieważ sam wykonuje to znacznie dokładniej niż prowadzący, ale tylko w sytuacji gdy pedał hamulca wciśnięty jest do maksimum.
  • Układ ABS wymaga konserwacji, sprawdzania poziomu płynu hamulcowego oraz działania czujników odpowiadających za reakcję pojazdu.
  • Niepoprawnie działający system może stwarzać zagrożenie dla osób poruszających się autem.
  • Wszystkie auta wyprodukowane po 1 lipca 2004 roku w Unii Europejskiej mają obowiązkowo zamontowany system ABS. Układ ten obowiązkowo montowany jest w Polsce dopiero od 1 lipca 2006 roku.
  • Niewątpliwą zaletą ABS-u jest to, że kierowca ma większą szansę na utrzymanie kontroli nad kierunkiem jazdy.
  •  ABS pozwala na skrócenie drogi hamowania nawet na mokrej jezdni. Należy jednak mieć pamięci, że niestabilne podłoże, takie jak śnieg czy piasek, może powodować wręcz wydłużenie się drogi hamowania samochodu w awaryjnej sytuacji na drodze.
  • Pamiętaj, aby nie poruszać się po drogach, jeżeli nie posiadasz obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego. Jego brak może wiele Ciebie kosztować, a za ewentualne zniszczenia będziesz musiał zapłacić z własnej kieszeni.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej