Producenci aut prześcigają się w najnowszych technologicznych rozwiązaniach. Samochody naszpikowane są elektroniką i potrafią coraz więcej. Jednym z ważnych zadań nowych pojazdów jest dbanie o bezpieczeństwo użytkowników. Dlatego instaluje się systemy bezpieczeństwa w samochodzie. Do czego służą i co potrafią? Oto szczegóły. 

Nowoczesne systemy bezpieczeństwa w samochodzie

Czasy poczciwych maluchów i innych prostych w konstrukcji pojazdów dawno już minęły. XXI wiek przyniósł ze sobą niezwykłe designerskie rozwiązania w kwestii wyglądu aut. Niektóre z nich to przecież niemal dzieła sztuki. Ale to nie wszystko. Od aut sprzed 30 lat dzisiejsze samochody różnią się przede wszystkim zastosowaną technologią. Systemy samochodowe montowane w nich mają dbać nie tylko o komfort jazdy, ale także o bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów.

W jaki sposób? Na pewno ułatwiają prowadzenie samochodu, hamowanie, ale dbają też o doświetlanie drogi i bezpieczne parkowanie. Oczywiście im nowszy model, tym układy bezpieczeństwa znajdujące się w aucie zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa. Poznajmy najważniejsze z nich.

Systemy antypoślizgowe

Oczywiście najważniejszym elementem samochodu zawsze pozostaje kierowca. Jednak czasem potrzebuje pomocy. System antypoślizgowy w samochodach ma za zadanie dbać o skuteczne hamowanie w trudnych warunkach.

Oto szczegóły dotyczące najważniejszych systemów bezpieczeństwa:

  • ABS (Anti-Lock Braking System) to system, który przeciwdziała blokowaniu kół podczas ostrego hamowania szczególnie na śliskiej nawierzchni. Dzięki zmieniającemu się ciśnieniu w kołach mogą się one cały czas obracać. W ten sposób kierowca zachowa kontrolę nad sterownością auta. Pamiętaj, jeśli ABS się włączy, trzeba wciskać pedał hamulca do końca mimo zaskakujących dźwięków, które wydaje wtedy samochód. 
  • BAS (Brake Assist System) potocznie zwany asystentem hamowania – system ten współpracuje z ABS-em, a jego zadanie polega na wspomaganiu hamowania poprzez zwiększenie ciśnienia w układzie hydraulicznym. Jest bezcenny właśnie, gdy kierowca mało odważnie naciska hamulec po włączeniu się ABS-u.
  • EBD (Electronic Brakeforce Distribution) – współpracuje z systemami ABS oraz BAS i zajmuje się rozkładem siły hamowania pomiędzy kołami, dzięki czemu skraca się droga hamowania auta.
  • ASR (Acceleration Slip Regulation) przeciwdziała poślizgowi kół, na które przekazywany jest napęd. Jeżeli czujniki ABS wykryją, że jedno koło zaczyna np. buksować, system blokuje koła lub zmniejsza moc silnika.
  • ESP (Electronic Stability Program) to system, który zapewnia kierowcy utrzymanie toru jazdy. Gdy układ czujników odkryje, że auto zaczyna schodzić z zadanego toru jazdy, system ESP przyhamowuje odpowiedniego koło i obniża moc silnika. Dzięki temu auto nie wpada w poślizg. W najnowszych modelach wraz z tym systemem, czujnikami i kamerą współpracuje system automatycznego hamowania czyli City Safety – idealny do jazdy w miejskich korkach, który włącza się do prędkości 30 km/h. Jeśli „wyczuje” przeszkodę, a kierowca nie reaguje, auto samo się zatrzyma.  

Systemy zwiększające bezpieczeństwo ruchu

Podstawą bezpieczeństwa w samochodzie na pewno jest skuteczne hamowanie. Jednak systemy czuwają także nad bezpieczeństwem jazdy. Jakie systemy nad tym czuwają? Ich lista jest bardzo długa, od ACC (czyli aktywny tempomat), po TSR (system rozpoznawania znaków drogowych). Oczywiście nazwy te mogą się różnić, w zależności od producenta pojazdu.

Oto przykłady:

  • ACC (Adaptive Cruise Control) to tempomat z automatyczną regulacją prędkości. Utrzymuje on bezpieczny odstęp od poprzedzających aut, czyli system automatycznie zwalnia, jeśli one hamują i przyspiesza, jeśli droga jest wolna.
  • BLIS (Blind Spot Information System) czyli zestaw kamer w lusterkach bocznych oraz czujniki zamontowane w zderzakach, które ostrzegają przed autami znajdującymi się w martwym polu – zmorze wszystkich kierowców.
  • Asystent utrzymywania pasa ruchu (Lane Assist) – kamera i czujniki rozpoznają, gdy auto przekracza białą linię. Wtedy system ostrzega kierowcę poprzez wywołanie drgań na kierownicy.
  • System kontrolujący stan zmęczenia kierowcy można znaleźć w najnowszych modelach. Wiele czujników śledzi reakcje kierowcy (np. mruganie, ruch kierownicą) i jeśli wykryje zmęczenie, zasygnalizuje, że czas na postój. 
  • TSR (Traffic Sign Recognition) to system, który przy pomocy kamery odczytuje znaki drogowe i wyświetla je, a przy okazji ostrzega dźwiękiem np. przed przekroczeniem prędkości.
  • AFL (Adaptive Forward Lighting) czyli system, który pozwala na doświetlanie zakrętów na dwa sposoby. Albo mogą się włączać dodatkowe światła skierowane w bok, albo światło z reflektora głównego podąża za ruchami kierownicy.

Systemy zabezpieczeń samochodowych

Technologia rozwinęła się także w kwestii zabezpieczenia naszych samochodów przed kradzieżą. Już nie czuwa nad nami tylko anioł stróż, ale wiele systemów, dzięki którym właściciel może spać spokojnie. Jakie zabezpieczenia antykradzieżowe stosuje się w nowych autach? Oprócz dobrze znanych od dawna blokad na kierownicę, pedały, czy skrzynię biegów, w grę wchodzą obecnie alarmy i immobilisery czy alarmy z funkcją powiadomienia. Jednak najnowsze i najskuteczniejsze rozwiązania to system monitoringu GPS oraz monitoringu radiowego. 

Ubezpieczenie samochodu, niezawodny system ochrony

Oczywiście nie możemy zapominać także o ubezpieczeniu naszego pojazdu. Jeśli chcemy być pewni, że nasze auto jest chronione, warto zaopatrzyć się w pakiet ubezpieczenia OC oraz Autocasco. Jeśli jeszcze nie masz takiej polisy, sprawdź jej ceny na Beesafe. Na pewno znajdziesz ubezpieczenie dostosowane do własnych preferencji. Nie zwlekaj! Żadne systemy bezpieczeństwa w samochodzie nie zapewnią Ci podobnej ochrony co dobra polisa.

PODSUMOWANIE:

  • Nowe samochody wyposażone są w wiele systemów, które mają na celu zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa.
  • Systemy antypoślizgowe to ABS, BAS, EBD, ASR, ESP dbają o bezpieczeństwo hamowania samochodu.
  • Auta posiadają także liczne systemy poprawiające bezpieczeństwo w ruchu np. ACC, BLIS, Lane Assist, AFL.
  • Producenci montują w autach coraz lepsze systemy zabezpieczeń np. monitoring GPS.
Dorota Bajorek

Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.