Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 12.12.2024 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.
5/5 - (1 vote)

Osoby, które poruszają się po polskich drogach są trzy razy bardziej narażone na utratę życia wypadku drogowym niż te osoby, które podróżują samochodami w Norwegii czy Szwecji. Co sprawia, że Polska zajmuje jedno z ostatnich miejsc w Unii Europejskiej pod względem bezpieczeństwa? Gdzie są najniebezpieczniejsze drogi w Polsce?

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Raport Komendy Głównej Policji o najniebezpieczniejszych drogach w Polsce

W 2023 roku na polskich drogach odnotowano 20 936 wypadków, w których zginęło 1 893 osób, a 24 125 zostało rannych.

Porównanie z poprzednimi latami:

  • Wypadki: W porównaniu z 2022 rokiem liczba wypadków spadła o 1,8%, a w porównaniu z 2021 rokiem o 8,2%.
  • Ofiary śmiertelne: W 2023 roku zginęły 3 osoby mniej niż w 2022 roku, co stanowi spadek o 0,2%. W porównaniu z 2021 rokiem liczba ofiar śmiertelnych zmniejszyła się o 15,7%.
  • Ranni: Liczba rannych spadła o 2,5% w porównaniu z 2022 rokiem i o 8,7% w porównaniu z 2021 rokiem.

Główne przyczyny wypadków:

  • Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu: 4 576 wypadków.
  • Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu: 4 216 wypadków.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych: 2 444 wypadki.

Czas i miejsce zdarzeń:

  • Dni tygodnia: Najwięcej wypadków miało miejsce w piątki (17% ogółu), a najwięcej ofiar śmiertelnych odnotowano w poniedziałki (15,8%).
  • Warunki atmosferyczne: Większość wypadków wydarzyła się przy dobrych warunkach pogodowych.
  • Obszar: 71,1% wypadków miało miejsce w obszarze zabudowanym, gdzie zginęło 38,6% ogółu ofiar śmiertelnych.

Sprawcy wypadków:

  • Kierujący pojazdami: Spowodowali 91% wypadków, w których zginęło 85,7% ogółu ofiar śmiertelnych.
  • Płeć sprawców: Mężczyźni byli sprawcami 71,9% wypadków, kobiety 23,7%.

Mimo ogólnej tendencji spadkowej w liczbie wypadków i ich ofiar, w 2023 roku zaobserwowano jedynie minimalną poprawę w porównaniu z 2022 rokiem. Warto zwrócić uwagę na wzrost liczby osób ciężko rannych oraz na utrzymujące się wysokie wskaźniki śmiertelności w niektórych województwach. Dalsze działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego są niezbędne.

Najniebezpieczniejsze drogi w Polsce – czyli które?

W Polsce łączna długość autostrad wynosi 1 864,8 km i w 2023 roku doszło do 357 wypadków. W tym czasie 56 osób poniosło śmierć, a aż 510 osób zostało rannych.

Najbardziej niebezpieczne odcinki dróg:

    • Autostrady:
      • A8 (Wrocław): Średnio 31 wypadków na 1 km.
      • A1: Średnio 19 wypadków na 1 km.
      • A2: Średnio 18 wypadków na 1 km.
    • Drogi ekspresowe:
      • S86 (Katowice-Sosnowiec): Średnio 113 kolizji na 1 km.
      • S2 (Warszawa): Średnio 81 kolizji na 1 km.
      • S6: Średnio 40 kolizji na 1 km.
    • Drogi krajowe:
      • DK86: Średnio 52 wypadki na 1 km.
      • DK97: Średnio 41 wypadków na 1 km.
      • DK1: Średnio 21 kolizji na 1 km.

Jakie były główne przyczyny wypadków z winy kierujących na autostradach?

Główne przyczyny wypadków na autostradach w Polsce w 2023 roku:

  1. Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu:
    • Przyczynia się do większości wypadków na autostradach.
    • Szczególnie niebezpieczne podczas opadów deszczu, mgły lub śliskiej nawierzchni.
  2. Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami:
    • Częste przy dużym natężeniu ruchu.
    • Prowadzi do karamboli, zwłaszcza na odcinkach o wysokiej prędkości.
  3. Niewłaściwe manewry zmiany pasa ruchu:
    • Nieprawidłowe wyprzedzanie, zajeżdżanie drogi.
    • Często wynika z nieuwagi lub braku sygnalizacji.
  4. Zmęczenie i brak koncentracji kierowców:
    • Długie trasy sprzyjają zmęczeniu, prowadząc do opóźnionych reakcji lub zaśnięcia za kierownicą.
  5. Nieprawidłowe korzystanie z pasów awaryjnych:
    • Zatrzymywanie się bez uzasadnienia lub nieprawidłowe korzystanie z pasa awaryjnego.
  6. Przekraczanie dopuszczalnych prędkości:
    • Prowadzi do utraty kontroli nad pojazdem i trudności w uniknięciu przeszkód.
  7. Kolizje z pojazdami wolnobieżnymi:
    • Dotyczy głównie autostrad z dużą ilością ruchu tranzytowego.
  8. Jazda pod wpływem alkoholu lub środków odurzających:
    • Na autostradach skutki takich zachowań bywają szczególnie tragiczne z uwagi na wysokie prędkości.
  9. Zły stan techniczny pojazdów:
    • Niesprawne hamulce, opony o niskiej jakości lub niewystarczająco napełnione, co zwiększa ryzyko wypadku.

Pogorszenie stanu dróg – najniebezpieczniejsze drogi w Polsce

Warto również zauważyć, że w ramach na raportu Najwyższej Izby Kontroli z 16 lipca 2021 roku wskazano, że w stosunku do lat 2018-2019 pogorszył się stan dróg, co ma bezpośredni wpływ na liczbę wypadków. W 2020 roku jako dobre określona 60,2% polskich dróg, stan zadowalający osiągnęło 24% dróg, a w złym stanie było 13,5% dróg zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz koncesjonariuszy autostrad.

W raporcie Naczelnej Izby Kontroli wskazano również, że jest to odwrócenie dotychczasowego trendu, który obserwowano w latach 2016-2019, w ramach którego miało miejsce stopniowe poprawianie stanu technicznego dróg w Polsce.

W raporcie wskazano również, że na natychmiastowe, konieczne naprawy należałoby przeznaczyć 4,8 miliarda złotych, natomiast Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na ten cel zaplanowała widać jedynie 500 mln zł.

Pamiętajmy, że w Polsce główną przyczyną wypadków drogowych oraz kolizji jest niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, a także generalnie nadmierna prędkość i brawura, którą wykazują się kierowcy.

Pamiętaj o ubezpieczeniu!

Niezależnie od tego, czy planujesz podróż długą, czy nie, bez obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego nie powinieneś się ruszać się na krok. Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe. Za brak polisy Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nakłada wysokie grzywny. Jeśli nie będziesz posiadać obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego dłużej niż 2 tygodnie, to w przypadku auta osobowego zapłacisz aż 5600 zł grzywny i nadal będziesz musiał wykupić OC!

Zakup obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego nie jest trudny. Od lat możesz zrobić wszystko online. Wystarczy, że skorzystasz z kalkulatora i na podstawie dosłownie dwóch informacji wyliczysz wysokość składki na 12 miesięcy ochrony polisą. Dzięki temu, jeśli zdarzy się wypadek, nie będziesz musiał rekompensować strat materialnych, jak również kosztów rehabilitacji i leczenia osób poszkodowanych, z własnej kieszeni. W takiej sytuacji z pomocą przyjdzie towarzystwo ubezpieczeniowe, które wesprze Cię w tych działaniach.

Polskie drogi pod presją: erozja asfaltu w zimowych warunkach

Sezon zimowy stał się dla polskich dróg okresem ekstremalnych wyzwań. Wahania temperatury wokół zera stopni sprzyjają tworzeniu się ubytków, wymagających natychmiastowej interwencji. Gminy tonami wypełniają te dziury masą bitumiczną, lecz niektóre obszary, jak np. Łódź, borykają się z niedoborem środków na naprawy, co skutkuje wykorzystywaniem słupków jako prowizorycznego rozwiązania.

Prognozy na ten rok są niepokojące – koszty napraw drogowych znacząco przekroczą wydatki z poprzednich lat, stając się poważnym obciążeniem dla budżetów lokalnych. Klimat w Polsce okazuje się wyjątkowo brutalny dla nawierzchni dróg, szczególnie zimą. Ciągłe zmiany temperatury sprzyjają wnikaniu wody w szczeliny nawierzchni, a gdy ta zamienia się w lód, asfalt pęka i niszczy się, co staje się kosztowną usterką dla zarządców dróg.

Nawet materiały drogowe, takie jak asfalt, podlegają lawinowemu wzrostowi cen. W listopadzie 2022 roku cena asfaltu wzrosła o 26% w porównaniu z poprzednim rokiem, co oznaczało koszt 2,8 tys. zł za tonę, a to o prawie 600 zł więcej niż rok wcześniej. Również w dłuższej perspektywie ceny te stale rosną – w porównaniu do 2019 roku wzrost wynosi niemal 61%. To wszystko wywiera presję na budżety miast i gmin, generując dodatkowe koszty.

Masz uszkodzony pojazd? Możesz dostać odszkodowanie!

Dla kierowców, którzy ponieśli szkody wskutek dziur na drogach, istnieje pewne ułatwienie – nawet bez dodatkowego ubezpieczenia można ubiegać się o odszkodowanie za naprawę pojazdu. W takich sytuacjach odpowiedzialność za szkody spoczywa na zarządcach dróg, zobowiązanych do utrzymania właściwego stanu technicznego dróg. To niewielka rekompensata dla poszkodowanych, których pojazdy padły ofiarą nieprzychylnych warunków drogowych.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Dołącz do dyskusji

napęd FWD
Napęd FWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd FWD (Front Wheel Drive), czyli napęd na przednią oś, to jeden z najczęściej stosowanych układów w nowoczesnych samochodach osobowych. Oznacza to, że moc silnika przenoszona jest bezpośrednio na przednie koła pojazdu, co wpływa na charakterystykę jazdy, zwłaszcza w warunkach miej...
Czytaj dalej
mandat na raty
Mandat na raty Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Mandaty drogowe są jednym z najczęstszych sposobów karania kierowców za naruszenie przepisów ruchu drogowego w Polsce. Choć większość mandatów należy opłacić w wyznaczonym terminie, wielu kierowców znajduje się w sytuacji, w której jednorazowa spłata kary stanowi duże obciążenie...
Czytaj dalej