Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 14.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 11 minut.
Rate this post

Najnowsze modele samochodów wyposażane są przez producentów w coraz nowocześniejsze technologie. Auto właściwie samo parkuje, hamuje, wraca na swój pas jezdni, doświetla zakręty. Dlaczego więc nie ma czytać znaków przy drodze? Tak – to nie żart – wiele współczesnych samochodów już to potrafi. Służy to tego wbudowany system TSR. Czym dokładnie jest i jak działa? Jak pomaga kierowcy na drodze? Czy jest nieomylny? Oto szczegóły związane z tym rozwiązaniem technologicznym.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

System TSR – co to takiego?

Współcześnie produkowane samochody mają niezwykle rozbudowane systemy bezpieczeństwa. Standardem od dawna są w autach systemy takie jak ABS, EBD, tempomat, asystent parkowania, czy choćby system, który wykrywa martwe pole w lusterkach. To wszystko ma na celu jak najwyższy poziom bezpieczeństwa w czasie jazdy danym modelem.

Nowoczesny samochód pomaga kierowcy, a czasem wręcz wyręcza w zachowaniu bezpieczeństwa. Jednak producenci nie ustają w poszukiwaniach nowych rozwiązań. Jednym z najnowszych osiągnięć inżynierii motoryzacyjnej jest system TSR. Skrót ten pochodzi od angielskiej nazwy Traffic Sign Recognition i oznacza system rozpoznawania znaków drogowych.

Po co stosuje się system TSR?  

Bezpieczeństwo jazdy to podstawa. W momencie, kiedy większość aut zjeżdżających z taśm produkcyjnych jest perfekcyjna pod względem designu i osiągów, producenci samochodów konkurują ze sobą właśnie dbałością o bezpieczeństwo użytkowników. Naszpikowanie elektroniką to jednak nie pusta zabawa w gadżety, ale po prostu realna potrzeba. Wspomniany system rozpoznawania znaków drogowych pomaga uniknąć wielu niebezpieczeństw na drodze.

Większość zagrożeń podczas jazdy spowodowana jest przecież nadmierną prędkością. Bardzo łatwo przegapić znak sygnalizujący ograniczenie prędkości czy zakaz wjazdu albo wyprzedzania. Jeśli jednak już tak się stanie, system TSR natychmiast ostrzeże kierowcę, że przekracza prędkość lub wjechał w jednokierunkową. Komunikaty o ograniczeniach prędkości, a także inne ostrzeżenia pojawiają się w wielu modelach na przedniej szybie.

Pozwala na to wyświetlacz Head-up, a dzięki temu wzrok kierowcy nie odrywa się od drogi. To bardzo poprawia bezpieczeństwo jazdy.

System TSR – jak to działa?

System TSR jest jednym z wielu elementów, który składa się na zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS). Wyposażone w nie samochody mają wmontowany cały szereg  czujników, kamer, radarów i czujników ultradźwiękowych. Dzięki temu „widzą” otoczenie i „czują” przeszkody. Jak więc nasze auto wyposażone w system TSR rozpoznaje znaki drogowe?

Nie ulega wątpliwości, że do tego potrzebne są właśnie kamery i to one są podstawą. Skoro znaki znajdują się z przed pojazdem, to oczywiście kamera systemu TSR jest zamontowana w przedniej szybie, jako część lusterka lub we wnętrzu dachu. Taka kamera systemowa wychwytuje obraz z przydrożnych znaków. Następnie na podstawie jej danych na desce rozdzielczej auta wyświetlają się poszczególne komunikaty lub informacje o zagrożeniach na drodze. W starszych modelach rozpoznawanie znaków odbywa się tylko i wyłącznie na podstawie obrazu kamery.

W najnowszych i bogatszych systemach TSR dochodzą do tego informacje pochodzące z oprogramowania GPS.

Jak samochód widzi znaki drogowe?

Okazuje się, że nie ma jednego sposobu „czytania” znaków drogowych przez samochód. System TSR zmienia obraz analogowy na format cyfrowy, a całość przetwarzana jest na odpowiednie dane. Samo przetwarzanie obrazu i przekazywanie go kierowcy w formie komunikatu odbywa się różnie.

Jednak efekt jest zawsze taki sam – kierowca zostaje ostrzeżony przed niebezpieczeństwem. Najczęściej stosowane w procesie rozpoznawania znaków drogowych są metody binaryzacji i segmentacji obrazu. A oto, na czym one w ogromnym skrócie polegają:

  • binaryzacja obrazu to przekształcenie obrazu kolorowego lub obrazu w różnych odcieniach szarości w tzw. obraz binarny. Polega to na zamianie w obraz, którego piksele mają wyłącznie wartości 0 i 1. Dzięki temu ilość informacji zostaje zredukowana, a same piksele otrzymują określoną wartość. Część z nich zostaje określona jako odpowiedni obiekt, a reszta zostaje uznana za tło. Przetworzony obraz trafia na wyświetlacz auta.
  • segmentacja z kolei to technologia, która opiera się na wykrywaniu pewnych obszarów wyróżniających się jednorodnością. System wychwytuje na obrazie z kamery pewne charakterystyczne cechy np. może to być kolor, kształt lub faktura. Segmentacja umożliwia detekcję czyli wykrywanie takich jednorodności na obrazie. W praktyce oznacza to, że system przypisuje także wartości zero jedynkowe zarejestrowanych przez kamerę znaków. Następnie odczytuje odpowiedni kolor znaku a także kształt koła, trójkąta czy prostokąta charakterystyczny dla konkretnego znaku drogowego.

Jakie znaki rozpoznaje TSR? 

Przede wszystkim należy zacząć od tego, że system TSR rozpoznaje wyłącznie znaki drogowe, które są zgodne z Konwencją Wiedeńską. A jeśli chodzi o szczegóły, to system rozpoznawania znaków każdego producenta i każdej marki może reagować na nieco inny zestaw symboli i właśnie przed nimi ostrzegać kierowcę konkretnego modelu. Biorąc więc pod uwagę systemy różnych producentów, można wskazać, że TSR wyświetla przede wszystkim komunikaty dotyczące znaków:

  • ograniczenia prędkości a także koniec ograniczenia prędkości
  • zakazu wjazdu
  • zakazu wyprzedzania i koniec tego zakazu
  • znaki informacyjne takie jak np. początek i koniec autostrady.

Kilka słów o przeszłości systemu TSR 

System rozpoznawania znaków drogowych nie ma zbyt długiej historii. Oczywiście elektronika wkroczyła do świata motoryzacji dość dawno, jednak dopiero ostatnie lata to prawdziwa pogoń za optymalizacją rozwiązań i montowanie coraz to większej ilości systemów do konkretnych modeli. Po raz pierwszy system TSR pojawił się w samochodzie w 2008 roku. Pionierskim modelem okazał się Vauxhall Insignia, a niedługo w jego ślady poszło BMW. W 2009 roku system TSR zamontowano w BMW serii 7.

Od tego momentu nastąpił przełom i szybki rozwój technologii. Z każdym rokiem coraz więcej marek wprowadza na rynek samochody z zainstalowanym systemem rozpoznawania znaków.

System TSR obecnie

System rozpoznawania znaków drogowych stał się standardem w modelach wyższej klasy, które są obecnie produkowane. Informacje o rozpoznanych znakach wyświetlają się na desce rozdzielczej lub na wyświetlaczu Head-up. Wśród modeli, które posiadają na swoim wyposażeniu system TSR, warto wymienić chociażby takie jak: Mazda CX-5, Honda Accord, Ford Kuga, BMW ActiveHybryd 3, BMW 7 a także wiele innych. Co ciekawe, w przypadku modelu Volvo S60 system ten nazywa się RSI (Road Sign Information). Istnieje także możliwość w przypadku tańszych modeli dokupienia systemu jako opcji dodatkowej.

Przyszłość TSR

System TSR czeka świetlana przyszłość. Po pierwsze oczywiście dlatego, że się sprawdza. A po drugie dlatego, że takie są odgórne ustalenia. Okazuje się, że już niedługo stanie się on obowiązkowym wyposażeniem nowo wyprodukowanych samochodów. Termin, który zmieni politykę producentów to maj 2022 roku.

To od tego momentu wszystkie nowe auta na terenie Unii Europejskiej będą musiały mieć fabrycznie montowany system rozpoznawania znaków drogowych.

Jak system TSR pomaga kierowcy?

TSR ma niewątpliwe zalety. System rozpoznawania znaków wciąż jest rozwijany, a prace nad nim skutkują poszerzaniem jego funkcji. Już rozpoznaje coraz więcej znaków, a z czasem na pewno będzie wyświetlał komunikaty o znakach nie tylko pionowych, ale także poziomych. Jednak już obecnie system TSR jest doskonałym pomocnikiem w czasie prowadzenia samochodu. Z różnych powodów zdarza się czasem kierowcy przegapić znak. Jeśli jest to ograniczenie prędkości, zakaz wjazdu lub wyprzedzania, niepotrzebny manewr lub noga na gazie narazi kierowcę na mandat. Tymczasem system TSR zdąży ostrzec i zapobiec łamaniu przepisów. Dzięki temu można się w aucie czuć komfortowo i bezpiecznie.

Uwaga! System TSR to wyłącznie wspomaganie kierowcy w czytaniu przydrożnych znaków. Absolutnie nie przejmuje odpowiedzialności za działania kierowcy. Użytkownik auta z tym systemem nadal podejmuje własne decyzje i ponosi konsekwencje za swoje zachowanie na drodze.

Kiedy system TSR nie zadziała?

Niestety system rozpoznawania znaków ma też swoje wady. Jest oczywiście bardzo pomocny, ale ma pewne ograniczenia, które mogą sprawić, że w danej sytuacji TSR nie zadziała. Może też wprowadzić kierowcę w błąd, informując go o innej dozwolonej prędkości niż ta przewidziana na znaku. Dlaczego tak się dzieje? Zazwyczaj winy trzeba upatrywać w złośliwości rzeczy martwych lub warunkach na drodze. Problemy z kamerą lub brak możliwości rozpoznania znaku sprawią, że system zawiedzie. Oto, jakie przyczyny najczęściej sprawiają, że TSR nie zadziała poprawnie:

  • kamera zostaje „oślepiona” przez nisko świecące słońce lub pojazd z naprzeciwka
  • nastąpi nagła zmiana oświetlenia – wjazd lub wyjazd do tunelu
  • przednia szyba (kamera) jest zaparowana lub mocno zabrudzona
  • auto gwałtownie skręci
  • gdy są niesprzyjające warunki pogodowe – ulewa lub śnieżyca
  • znak jest brudny, popisany przez wandali, pokrzywiony lub uszkodzony
  • znak jest częściowo zasłonięty np. przez gałęzie.

Dlatego trzeba postawić na rozsądek. Oczywiście pomoc systemu jest bardzo przydatna. Ale czynnik ludzki zawsze jest ważniejszy i nie można ślepo w każdej sytuacji ufać technologii.

Pamiętaj o ubezpieczeniu!

System TSR to system bezpieczeństwa montowany w nowych modelach z górnej półki. Jeśli masz taki samochód, nie oszczędzaj na ubezpieczeniu. Wiadomo, że musisz mieć opłacone OC. Ale bez względu na ilość nowoczesnych systemów w twoim samochodzie, zawsze może cię spotkać na drodze jakaś nieprzewidziana sytuacja. Dlatego twój nowoczesny samochód powinien być chroniony przez polisę AC. Dzięki niej w razie uszkodzenia samochodu, kolizji czy wypadku, otrzymasz zwrot kosztów za naprawę.

A trzeba pamiętać, że w przypadku nowych aut każde uszkodzenie może generować spore koszty. Ważny jest także fakt, że nawet jeśli do zdarzenia dojdzie z twojej winy, także otrzymasz odszkodowanie. Warto także zainwestować w assistance, ponieważ wówczas można liczyć na pomoc techniczną i informacyjną w razie kłopotów w czasie podróży.             

PODSUMOWANIE:

  • TSR to system rozpoznawania znaków drogowych.
  • Dzięki systemowi TSR znacznie poprawia się bezpieczeństwo, ponieważ „czyta” on znaki i wyświetla w samochodzie odpowiednie komunikaty.
  • TSR dostępny jest obecnie jako wyposażenie modeli wyższej klasy, a od 2022 roku stanie się obowiązkowym wyposażeniem każdego nowego samochodu w UE.
  • TSR czyta znaki dotyczące ograniczenia prędkości, zakazu wjazdu i wyprzedzania.
  • System jest doskonałym pomocnikiem wzmacniającym bezpieczeństwo jazdy, ale nie zwalnia kierowcy z odpowiedzialności na drodze.
  • TSR nie zadziała, gdy kamera ma problem z rozpoznaniem znaku lub znak drogowy jest nieczytelny, np. brudny, zasłonięty czy uszkodzony.
  • Warto wykupić dla swojego samochodu cały pakiet ubezpieczeń komunikacyjnych o szerokim zakresie ochrony.

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej