25/05/2020 31 sierpnia, 2020 Turystyczne

Każdy, kto wejdzie na stronę UFG, czyli Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego może na niej odnaleźć zakładkę Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. To organ, który pojawił się na rynku całkiem niedawno. Kiedy i do czego został powołany? Czym jest w praktyce? W czym może pomóc? Oto szczegóły dotyczące działania drugiego filaru zabezpieczenia finansowego imprez turystycznych.

Czym jest Turystyczny Fundusz Gwarancyjny?

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny czyli drugi filar zabezpieczenia finansowego imprez turystycznych został utworzony na mocy ustawy z dnia 22 lipca 2016 roku o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. z 2016r. poz.1334). Nie jest osobnym podmiotem i nie posiada osobowości prawnej, dlatego powiązany jest z UFG jako podmiotem nadrzędnym, który go obsługuje.

TFG powstał jako specjalne wsparcie dla uczestników imprez turystycznych.

Wystarczy śledzić doniesienia medialne, aby mieć świadomość, że zdarzają się przypadki, w których turyści zostają w jakiś sposób pokrzywdzeni. Upadłość biura podróży, kłopoty ze środkiem transportu mogą sprawić, że turysta pozostaje wbrew sobie w kłopotliwej sytuacji i traci pieniądze. Właśnie w takich okolicznościach wkracza do akcji TFG.

TFG – jak to działa? 

Fundusz gwarancyjny – co to jest? Przede wszystkim zaspokaja on roszczenia osób pokrzywdzonych z powodu błędnego działania biura. Do momentu powstania TFG, gwarantowany fundusz ubezpieczeń opierał się tylko na jednym filarze. Dlatego mimo starań touroperatorów sumy dla poszkodowanych turystów mogły nie być wypłacane w całości. Od momentu powstania TFG od każdej umowy zawartej na wyjazdy z organizatorem turystyki, a właściwie od każdego uczestnika takiej imprezy, touroperator zobowiązany jest odprowadzać składkę na fundusz.

W ten sposób biura podróży składają się na II filar zabezpieczeń. Wysokość składki zależy od kraju docelowego oraz środka transportu. A że przecież większość wyjazdów realizowana jest bez przeszkód, a opłacone zostaje ryzyko każdej wycieczki, składa się to na sporą sumę rocznie. Od początku działalności na konto TFG wpłynęło już ponad 100 mln zł. Ochroną gwarancyjną z TFG objęci są klienci biur podróży wpisanych do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych z siedzibą w Polsce.  

Kiedy TFG zadziała?

Wypłacalność biur podróży nie jest pewnikiem. Nawet doskonale radzące sobie na rynku firmy, mogą z różnych powodów mieć kłopoty finansowe. Dlatego w przypadku niewypłacalności biura podróży zwrot kosztów odbywa się na następujących zasadach:

  • w pierwszej kolejności wykorzystywane są środki z dotychczasowego, podstawowego systemu zabezpieczeń (I filar)
  • w drugiej – z systemu uzupełniającego (II filar czyli TFG). Gwarantuje on dodatkowe pieniądze, w sytuacji gdy touroperator nie może zapewnić powrotu swoich klientów do kraju, a środki z I filaru okażą się niewystarczające lub środki z zabezpieczenia finansowego biura nie wystarczą na pokrycie wszystkich roszczeń zgłoszonych przez jego klientów.

Przed czym chroni klientów TFG?

TFG nie dochodzi zasadności, nie bada należności ani nie określa wysokości wypłat. Jego zadanie polega wyłącznie na realizacji dyspozycji wydanej przez właściwego marszałka województwa.

Ze zgromadzonych środków TFG wypłacane są pieniądze na:

  • pokrycie kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej, gdy niewypłacalność nastąpiła jeszcze przed ich powrotem
  • zwrot kosztów klientom, gdy do imprezy turystycznej nie dojdzie z winy organizatorów
  • zwrot części kosztów, gdy impreza jest tylko w części zrealizowana i musi zostać przedwcześnie przerwana. Niewykorzystana część zostaje wówczas klientom zwrócona. 

Zalety działalności TFG

Główny Urząd Statystyczny podaje, że około 2 mln Polaków rocznie korzysta z usług biur turystycznych. To spora grupa klientów. TFG dba o prawa turystów i znacznie przyspieszył wypłacalność i usprawnił wsparcie finansowe tych, którzy zostali w jakiś sposób pokrzywdzeni przez pośrednika turystycznego. Wcześniej na odszkodowanie niektórzy zmuszeni byli czekać nawet do 1,5 roku, obecnie maksymalny czas oczekiwania na zwrot kosztów to 120 dni.

Poza tym zdarzało się, że kwota nie była wypłacana w całości. Natomiast TFG gwarantuje 100% zwrotu wpłaconej sumy. Okazuje się więc, że TFG to prawdziwe wsparcie i większe gwarancje dla turystów. 

PODSUMOWANIE:

  • Turystyczny Fundusz Gwarancyjny powstał w 2016 roku w celu ochrony interesów klientów biur podróży.
  • Działa w ramach UFG jako II filar zabezpieczenia finansowego imprez turystycznych.
  • Składki na TFG odprowadzają wszyscy touroperatorzy.
  • TFG gwarantuje zwrot kosztów w przypadku powrotu z imprezy turystycznej lub wyjazdu, które się nie odbyły z winy organizatora.
  • TFG gwarantuje zwrot kosztów w 100% w znacznie krótszym czasie niż odbywało się to w I filarze.
Dorota Bajorek

Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.