Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 21.02.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.
4/5 - (1 vote)

Silniki samochodów to skomplikowane konstrukcje, które posiadają wiele elementów. Każdy z nich odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie całego układu. Jednym z wspomnianych elementów jest przepustnica. Uszkodzona przepustnica może sprawić wiele problemów. Jakie są objawy uszkodzonej przepustnicy? Jakie są przyczyny uszkodzenia przepustnicy? Tego wszystkiego dowiecie się w naszym artykule.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Co to jest przepustnica. Jak działa?

Niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, ale do prawidłowego działania silnika niezbędna jest odpowiednia ilość powietrza dostarczanego do układu. Prawidłowa dawka powietrza jest konieczna do wystąpienia kontrolowanego wybuchu mieszanki paliwowej, który sprawia, że jednostka działa i napędza samochód.

Układ powietrza jest rozbudowany i składa się z orurowania, filtra powietrza oraz kolektora ssącego. Każdy z nich jest bardzo ważny – jednak to filtr sprawia, że do układu nie dostają się zanieczyszczenia.

Ilość wpadającego powietrza musi być odpowiednia. Za regulację tego procesu odpowiada przepustnica. Ta część jest swojego rodzaju zaworem motylkowym, umieszczonym za filtrem powietrza. Klapa przepustnicy jest bezpośrednio połączona z pedałem gazu.

Przepustnica składa się z korpusu i klapki, które wykonane są ze stali oraz obudowy – najczęściej wykonanej ze sztucznego tworzywa. Korpus przepustnicy posiada specjalny otwór ssący, do którego trafia oczyszczone przez filtr powietrze. W tym zaraz za otworem ssącym znajduje się wcześniej wspomniana klapka – to właśnie ona reguluje przepływ powietrza.

Co ciekawe – w starszych pojazdach przepustnica była fizycznie połączona z pedałem gazu przy pomocy linki. W nowoczesnych pojazdach jej pracą steruje silniczek elektryczny. Jak łatwo się domyślić, naprawa usterki tego typu urządzenia, będzie zdecydowanie droższa.

Jak przepustnica działa? Gdy wciśniemy pedał gazu, klapka unosi się, dzięki czemu do komory spalania trafia więcej powietrza – właśnie dzięki temu samochód przyspiesza. Jeżeli odpuścimy pedał gazu, ilość powietrza się zmniejszy i samochód zwolni.

Nie oznacza to jednak, że w przypadku całkowitego zwolnienia gazu, np. podczas postoju, klapka przepustnicy jest całkowicie zamknięta. W takim przypadku nasz samochód natychmiast by zgasł.

Uszkodzona przepustnica objawy

Uszkodzona przepustnica jakie objawy? Objawy uszkodzenia przepustnicy są dosyć charakterystyczne. Uszkodzona przepustnica w dieslu objawy ma identyczne jak w przypadku samochodu benzynowego. Możemy zauważyć nierówną pracę silnika na biegu jałowym lub nagłe gaśnięcie. Częstym objawem jest również spóźniona reakcja na naciśnięcie pedału gazu, szarpanie w trakcie przyspieszania, a także zwiększone zużycie paliwa.

Przyczyny uszkodzenia przepustnicy

Najczęstszą przyczyną uszkodzenia przepustnicy jest jej zabrudzenie. Jak to możliwe, że przepustnica staje się brudna? Wszystkiemu winna jest nieregularna wymiana filtra powietrza i oleju.

Czytaj także: Co wymienić po kupnie samochodu?

Musimy pamiętać, że te elementy należy zmieniać raz w roku lub co około 10-15 tysięcy przejechanych kilometrów. Każdy filtr ma swoją wytrzymałość. Jeżeli przyjmie zbyt dużo zabrudzeń, po prostu przestanie prawidłowo działać. Dlatego musimy dbać o regularne przeglądy, wymiany filtrów oraz tankowanie dobrej jakości paliwa.

Zabrudzenia, to jednak nie jedyna możliwa przyczyna uszkodzenia przepustnicy. Może się zdarzyć się również, że awarii ulegnie czujnik położenia przepustnicy oraz silnik krokowy. W przypadku tych elementów przyczyną mogą być zużycie mechaniczne, uszkodzenie przewodów czy zaśniedziałe styki.

Czy powinniśmy jeździć z uszkodzoną przepustnicą? W żadnym wypadku. Może to prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, na przykład podczas wyprzedzania. Grożą nam również inne, dużo poważniejsze awarie, których naprawa może pochłonąć setki a nawet tysiące złotych.

Czyszczenie przepustnicy – czy warto?

Jak wspominaliśmy w poprzednim akapicie, brudna przepustnica może powodować spore problemy z pracą silnika i całego samochodu. Brud zalegający w przepustnicy może nie pozwalać na domykanie jej klapki, co z kolei powoduje nierówną pracę, utratę mocy, czy niekontrolowane gaśnięcie. Przepustnicę najłatwiej wymienić na nową, natomiast taki zabieg będzie oczywiście najdroższy. Czasem może się okazać, że przepustnicę wystarczy wymontować i wyczyścić.

W jaki sposób możemy ocenić, czy przepustnica nadaje się do czyszczenia? Naturalnie najlepiej oceni to wyspecjalizowany warsztat samochodowy.

Zanim jednak udamy się do mechanika, możemy sami sprawdzić jej stan. Jeżeli przepustnica nie wymaga czyszczenia, to jej elementy powinny posiadać metaliczny kolor. Jeżeli jednak zdejmiemy obudowę, a na elemencie będzie znajdował się czarny nalot, może okazać się, że jej wyczyszczenie jest konieczne.

Czyszczenie przepustnicy jest bardzo proste i nie wymaga dużych nakładów finansowych. Warto zdecydować się na ten krok, zanim podejmiemy decyzję o jej wymianie. Wystarczą nam podstawowe zdolności manualne i wiedza mechaniczna, benzyna ekstrakcyjna lub specjalny środek do czyszczenia przepustnic. Benzynę lub preparat należy nanieść i poczekać, aż brud się rozpuści. Następnie należy usunąć go za pomocą miękkiej szmatki. W ten sam sposób możemy również wyczyścić silniczek krokowy.

Po dokładnym wyczyszczeniu i złożeniu elementów, możemy przejść do testowania. W wielu przypadkach przynosi to pożądany efekt i niepokojące objawy mijają.

Co jednak w sytuacji, kiedy czyszczenie przepustnicy nie przyniosło żadnych skutków i problemy z silnikiem dalej występują? W tym przypadku najpewniej uszkodzeniu uległ któryś z elementów elektronicznych lub mechanicznych, które niestety będzie trzeba wymienić na nowe.

Czytaj także:
Ubezpieczenie OC w Łodzi

Czy warto czyścić przepustnicę? Odpowiedź jest bardzo prosta – warto. Benzyna ekstrakcyjna  czy nawet specjalny środek czyszczący są stosunkowo tanie. Przed wymianą na nowy element, zawsze warto spróbować go naprawić.

PODSUMOWANIE:

  • Przepustnica spełnia w samochodzie bardzo ważną rolę. Każdy silnik, aby pracować potrzebuje odpowiedniej ilości powietrza. Przepustnica odpowiada za jego regulację. Kiedy wciskamy pedał gazu, przepustnica dostarcza do układu więcej powietrza, dzięki czemu samochód przyspiesza. Na wolnych obrotach jej klapka nie zamyka się jednak całkowicie – to spowodowałoby zgaśnięcie silnika naszego samochodu.
  • Najczęstszym objawem uszkodzonej przepustnicy są falujące obroty, spadek mocy czy brak reakcji na naciśnięcie pedału gazu. Często zdarza się, że przyczyną takiego stanu rzeczy jest zabrudzenie. Wtedy przepustnicę warto spróbować wyczyścić. Jeżeli jednak wyczyszczenie nie usunie niepokojących objawów, przepustnicę najpewniej będzie trzeba wymienić na nową.
  • Pod żadnym pozorem nie powinniśmy poruszać się samochodem z uszkodzoną przepustnicą. Może to spowodować niebezpieczne sytuacje, choćby podczas manewru wyprzedzania.
  • Kiedyś przepustnice były połączone z pedałem gazu bezpośrednio metalową linką. W nowszych samochodach jej pracą steruje elektronika i specjalny silniczek. To rozwiązanie sprawia, że reakcja na gaz jest szybka i precyzyjna, ale jednocześnie, silniczki narażone są na usterki, których usunięcie pochłonie zdecydowanie więcej pieniędzy.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej