Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 21.02.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.
1.7/5 - (6 votes)

Uszkodzony przegub wewnętrzny to jedna z tego rodzaju poważniejszych usterek, którą może rozpoznać nie tylko specjalista w zakładzie naprawczym, ale również właściciel pojazdu podczas poruszania się nim. Zacznijmy zatem od podstaw i ustalmy,  o czym tak naprawdę mówimy.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Rodzaje przegubów w samochodach

Zacznijmy od tego, że samochodach możemy znaleźć różnego rodzaju przeguby. Generalnie, tak zwane przeguby napędowe można podzielić na dwa rodzaje: przeguby zewnętrzne oraz przeguby wewnętrzne.  Przede wszystkim należy pamiętać o tym, do czego służą, czyli jaką spełniają rolę przeguby.

Możemy powiedzieć, że przegub napędowy stosowany jest do łączenia wałów w taki sposób, aby przekazywany był moment obrotowy przy znacznym odchyleniu od kąta osi.

Dodatkowo przegub napędowy jako rodzaj kompensacyjnego sprzęgła przymusowego zazwyczaj pracuje pod kątem do 45 stopni,  ale ten kąt może zmieniać się diametralnie w czasie jazdy samochodem. Sposób przenoszenia tego ruchu może się odbywać różnie. Pierwszy z nich wymusza przeniesienie ruchu synchronicznie.

W takiej sytuacji oba wały poruszają się w takim samym tempie. Natomiast w przypadku przenoszenia ruchu asynchronicznego prędkość jest chwilowa i zmienia się w trakcie jednego obrotu. Same przeguby w układach napędowych pojazdów służą do tego, aby w prosty sposób przekazywać moment obrotowy z jednego wału na inny, w sytuacji gdy wały pracują pod kątem.

I tak w przypadku przegubów asynchronicznych możemy zauważyć, że stosowane są wyłącznie przy małych prędkościach obrotowych i wtedy, gdy odchylenie od kąta osi nie przekracza kilku stopni. W każdym innym wypadku stosowane są przeguby synchroniczne. W autach osobowych przeguby dotyczą najczęściej przedniego napędu, dzięki któremu umożliwiony jest ruch przednich kół w skręcie.

Najczęstsze powody awarii przegubów

Przegub napędowy przenosi, tak jak już pisaliśmy, napęd ze skrzyni biegów na koła i pozwala na bezpieczną i komfortową jazdę. Przeguby najczęściej uszkadzają się wtedy, gdy intensywnie, dynamicznie skręcamy. W przypadku aut osobowych mówimy tu najczęściej o przednich kołach, bo to na nich spoczywa napęd pojazdów.

Co do zasady możemy założyć, że auta poruszające się po miastach mają najbardziej zużyte przeguby ze względu na konieczność manewrowania w wąskich przestrzeniach przeznaczonych do parkowania, przy garażach, a także na samej drodze w dużym mieście, gdzie należy po pierwsze utrzymywać bezpieczny dystans, a po wtóre nie spowalniać jazdy innych kierowców.

Co bywa zaskakujące również dynamiczna jazda po mieście niesie za sobą szereg konsekwencji dla przegubów właśnie. Wszelkiego rodzaju dynamiczne ruchy w pozycji, gdy koła nie są idealnie prosto, za każdym razem wymagają reakcji ze strony przegubów, a co za tym idzie, zużywają się.

Innym nie mniej istotnym elementem, który ma znaczący wpływ na to, w jaki sposób eksploatowane są przeguby przez nasz pojazd, jest kwestia zakładania prawidłowego i dostosowanego do pojazdu oraz pory roku ogumienia.

Z pozoru banalna kwestia decyduje o tym, jak bardzo pojazd współdziała z drogą. Przyczepność samochodu na przykład zimą lub w deszczu jest dla przegubów auta niezwykle istotna. Podobnie jak to, ile kilogramów dodatkowo przewozimy w samochodzie. Poruszanie się z dużym obciążeniem pojazdem osobowym zawsze powoduje zwiększoną eksploatację auta – również w tym aspekcie.

Dlatego tak bardzo istotne jest to, aby zwracać uwagę nie tylko na styl poruszania się samochodem, ale również na decyzję zakupowe związane z oponami i tym, z jakimi innymi obciążeniami finansowymi mogą wiązać się nieprawidłowe decyzje w tym zakresie.

Uszkodzony przegub wewnętrzny objawy

Przede wszystkim, tak jak wspomnieliśmy na początku, musimy pamiętać o tym, że pierwsze objawy uszkodzenia przegubu lub jego zużycia możemy dostrzec, a właściwie usłyszeć, sami.

Powinniśmy być szczególnie za zaniepokojeni, jeżeli naszego auta wydobywają się dźwięki takie jak: puste pukanie przez niektórych określane jako stukotanie podczas jazdy samochodem.

Naszą uwagę powinien zwrócić również moment, gdy ruszamy autem, a koła nie są ustawione idealnie prosto i samochód wydaje dźwięki, których nie prezentował. Często w takiej sytuacji kierowcy wskazują, że jest im trudno kręcić kierownicą w jedną ze stron. Oczywiście właściciel samochodu takiej sytuacji powinien udać się do warsztatu samochodowego po to, aby sprawdzić, czy jego podejrzenia są słuszne.

Nietypowe dźwięki wydawane przez auto zawsze powinny budzić niepokój, ponieważ mogą zdecydować o cennych sekundach w momencie wypadku lub kolizji.

Jak rozpoznać uszkodzony przegub wewnętrzny, który nie działa?

Z doświadczenia kierowców możemy podzielić objawy uszkodzonego przegubu w samochodzie na 2 rodzaje. Po pierwsze w przypadku przegubu zewnętrznego objawy to dźwięki nietypowe dla poruszania się pojazdem, o tyle w przypadku przegubu wewnętrznego są to drganiach samochodu w momencie gdy ruszamy lub przyspieszamy.

Uszkodzony przegub wewnętrzny czy można jeździć?

Każdorazowo gdy podejrzewamy, że w naszym samochodzie dzieje się coś niepokojącego lub coś niespodziewanego, powinniśmy jak najszybciej udać się do warsztatu samochodowego lub stacji diagnostycznej po to,  aby sprawdzić, czy podejrzenia, które mamy, są prawidłowe.

Jest to o tyle istotne, że w momencie gdy specjalista będzie weryfikował uszkodzenia, mamy pewność, że możemy bezpiecznie poruszać się autem. Bardzo często bowiem kierowcy mimo tego, że słyszą, iż auto domaga się coraz głośniej przeglądu, zaniechują tę czynność. I tak może się okazać, że po pierwsze nieprawidłowo określimy źródło problemu i na przykład dojdzie do zatarcia silnika.

Albo też auto, które nieprawidłowo funkcjonuje stanowi zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego, w konsekwencji doprowadzając do wypadku lub kolizji. W takiej sytuacji naprawdę warto zdecydować się na wymianę przegubu. Koszt tego rodzaju wymiany to zazwyczaj 270 do 300 zł. Oczywiście osoby, które mają umiejętności samodzielnej wymiany tego rodzaju części zaoszczędzą na tak zwanej robociźnie i koszt wymiany zamknie się do 200 zł.

PODSUMOWANIE:

  • Wewnętrzne, jak i zewnętrzne, przeguby są istotnym elementem przy bezpiecznym poruszaniu się samochodem po drogach.
  • Jak sprawdzić, czy przegub wewnętrzny jest uszkodzony? Zawsze u specjalisty. Udaj się do zaufanego zakładu samochodowego lub stacji diagnostycznej i sprawdź, czy Twoje podejrzenia są prawidłowe.
  • Nieprawidłowe działanie przegubu wewnętrznego może w konsekwencji doprowadzić do unieruchomienia pojazdu, jak również może doprowadzić do wypadku lub kolizji.
  • Wymiana w warsztacie samochodowym przegubu powinna kosztować około 300 zł.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej