Emisję gazów cieplarnianych możemy z grubsza podzielić na te, które powstają samoistnie naszej planecie oraz te, do których powstania przyczynił się człowiek. W ramach działań człowieka możemy wyróżnić: spalanie paliw kopalnianych, hodowlę bydła oraz na przykład stosowanie nawozów sztucznych.
W przypadku samochodów osobowych mówiąc o całkowitym śladzie węglowym należy brać pod uwagę nie tylko to, ile jak spala nasz samochód, ale również sposób jego transportu do miejsca sprzedaży, materiałów, z których powstał oraz eksploatację i, co równie ważne, utylizację auta. Nie jest więc to tylko jeden element, który możemy przeliczyć niejako miesięcznie w naszym budżecie, ale cały szereg czynności i działań, które niezbędne są do powstania naszego pojazdu. Dlatego też przy samochodach, które są elektryczne nie bierzemy pod uwagę paliwa spalanego w silniku, a do całkowitego śladu węglowego naliczamy wszystkie te emisje, które powstają na okoliczność ładowania samochodu.
Z tego artykułu dowiesz się...
Jakie są elementy składowe całkowitego śladu węglowego?
- Naliczenie śladu węglowego za stworzenie pojazdu.
- Wydobycie paliwa oraz jego transport do miejsca sprzedaży i naszego zakupu.
- Stworzenie infrastruktury, po której poruszają się pojazdy mechaniczne.
- Codzienne korzystanie z auta, a następnie jego utylizacja.
- Spalanie paliwa w silniku lub w przypadku samochodów elektrycznych, obliczenie emisji związanej z wytwarzaniem energii elektrycznej.
Naturalnie, poszczególne kraje bardzo różnią się infrastrukturą drogową, a także tym, w jaki sposób funkcjonuje na przykład w dużych miastach transport zbiorowy. Duże znaczenie mają zatem codzienne decyzje, które podejmujemy.
Zważywszy na to, że emisję związane z transportem ogólnie to aż 24% wszystkich gazów cieplarnianych w Polsce, a aż 2/3 z nich wytwarzana jest w ramach transportu pasażerów, mamy szansę na redukcja całkowitego śladu węglowego związanego z naszym i sposobami poruszania się.
Na co należy zwrócić uwagę?
- Nie wszędzie musisz dojechać autem. Spróbuj wybierać sklepy lokalne.
- Próbuj korzystać z transportu publicznego, a jeśli nie jest to możliwe, może należy zdecydować się na spacer lub rower – wtedy, kiedy to możliwe.
- Staraj się nie podróżować samochodem sam. Mniejszy ślad węglowy zostawisz wtedy, gdy auto będzie pełne pasażerów.
- Wybierz taki model pojazdu, który oszczędnie korzysta z zasobów, nie jest zbyt duży, a jego produkcja i utylizacja w jak najmniejszym stopniu będą przyczyniały się do emisji gazów cieplarnianych.
Pamiętajmy, że już w 2016 roku parlament europejski określił, że samochody osobowe odpowiadają w ponad 60% za 72% całej emisji ruchu pojazdów drogowych.
Co z eko samochodami? Czy rower nie zostawia śladu węglowego?
Niestety, zarówno eko pojazdy, jaki rower w ujęciu całościowym zostawiają ślad węglowy. Choć w pierwszym skojarzeniu oczywiście rower jest najbardziej ekologicznym rozwiązaniem, to przy ujęciu całkowitego śladu węglowego, czyli powstaniu i utylizacji, pozostawia również taki odcisk. Oczywiście nadal jest on nieporównywalnie mniejszy od jakiegokolwiek pojazdu, ale warto pamiętać, że całkowity ślad węglowy naliczamy od produkcji do zakończenia korzystania z pojazdu. Naturalnie nie należy to popadać w skrajności i nie zauważyć daleko większej produkcji całkowitego śladu węglowego wszystkich innych pojazdów mechanicznych, o których pisaliśmy wcześniej. Okazuje się, że najbardziej eko decyzję podejmiemy wtedy, gdy zdecydujemy się na podróż rowerem, metrem albo autobusem, a na kolejnym miejscu mamy właśnie samochodu elektryczne, dopiero później auta z silnikiem diesla.
Nadal jednak nie wszyscy przekonani są do rozwiązań eco, w tym pojazdów elektrycznych. Tu warto zwrócić uwagę na nasze wybory konsumenckie w momencie gdy decydujemy się na nowy pojazd, świadomość konsekwencji i to, co w sumie chyba najtrudniejsze, czyli przyzwyczajenia. International Council on Clean Transportation (ICCT) przeanalizował ostatnio, które z aut pozostawiają po sobie największe ślady. Zwrócono uwagę tym razem również na pojazdy elektryczne, wodorowe, a także hybrydowe. Warto podkreślić, że auta hybrydowe stają się coraz bardziej popularne, ale redukują emisję spalin jedynie o 20%.
Najlepiej w porównaniu wypadły pojazdy w przypadku tak zwanego niebieskiego wodoru emisję gazów cieplarnianych zmniejszyły się o 68% w stosunku do tradycyjnych pojazdów osobowych. W porównaniu zwrócono uwagę również na zielony wodór, który zmniejsza produkcję gazów o około 78% w stosunku do zwykłych samochodów.
Czy mając tę wiedzę chętni zdecydujesz się na zakup eko pojazdu? Przemyśl, jak Twoje decyzje mogą wpłynąć na Twoją rodzinę w ciągu najbliższych lat.
Kupiłeś auto i chce je ubezpieczyć?
W Beesafe wyliczenia dokonujemy całkowicie online, dlatego nie musisz niczego drukować, a samo potwierdzenie posiadania obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego możesz przechowywać w formie elektronicznej. To nasze działania paperless, dzięki któremu nie musisz już korzystać z drukarki, a do portalu klienta Beesafe możesz zalogować się samodzielnie o dowolnej porze i dokonać zakupów lub zmian w polisie.
źródła:
1.Rabiega, W. P., & Sikora, P. (2020). https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/9504-analiza-emisje-transport.pdf
2. https://theicct.org
3. dr Michał Czepkiewicz Co to jest ślad węglowy i jak można go zmniejszać w życiu codziennym i uniwersyteckim? http://www.garden.uw.edu.pl/__data/assets/pdf_file/0015/11616/Co-to-jest-slad-weglowy-i-jak-mozna-go-zmniejszac-w-zyciu-codziennym-i-uniwersyteckim.pdf
Produkują tlen i są łatwe w utrzymaniu. Dlaczego wciąż jest ich tak mało w miastach? Poznaj korzyści!
Ubrania z ananasa!? Kto o tym słyszał? Co może powstać z ulubionego owocu wielu Polaków? Sprawdziliśmy!
Jakie są sposoby na zmniejszenie CO2, który wytwarzamy na co dzień? Znamy kilka prostych sposobów!
Polisa digital z dostawą do domu
Pierwszy rok Beesafe z perspektywy HR
2 informacje do wyceny OC/AC? Jak działa innowacyjny kalkulator Beesafe?