Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 25.02.2022 O Beesafe
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
Rate this post

Emisję gazów cieplarnianych możemy z grubsza podzielić na te, które powstają samoistnie naszej planecie oraz te, do których powstania przyczynił się człowiek. W ramach działań człowieka możemy wyróżnić: spalanie paliw kopalnianych, hodowlę bydła oraz na przykład stosowanie nawozów sztucznych.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

W przypadku samochodów osobowych mówiąc o całkowitym śladzie węglowym należy brać pod uwagę nie tylko to, ile jak spala nasz samochód, ale również sposób jego transportu do miejsca sprzedaży, materiałów, z których powstał oraz eksploatację i, co równie ważne, utylizację auta. Nie jest więc to tylko jeden element, który możemy przeliczyć niejako miesięcznie w naszym budżecie, ale cały szereg czynności i działań, które niezbędne są do powstania naszego pojazdu. Dlatego też przy samochodach, które są elektryczne nie bierzemy pod uwagę paliwa spalanego w silniku, a do całkowitego śladu węglowego naliczamy wszystkie te emisje, które powstają na okoliczność ładowania samochodu.

Jakie są elementy składowe całkowitego śladu węglowego?

  1. Naliczenie śladu węglowego za stworzenie pojazdu.
  2. Wydobycie paliwa oraz jego transport do miejsca sprzedaży i naszego zakupu.
  3. Stworzenie infrastruktury, po której poruszają się pojazdy mechaniczne.
  4. Codzienne korzystanie z auta, a następnie jego utylizacja.
  5. Spalanie paliwa w silniku lub w przypadku samochodów elektrycznych, obliczenie emisji związanej z wytwarzaniem energii elektrycznej.

Naturalnie, poszczególne kraje bardzo różnią się infrastrukturą drogową, a także tym, w jaki sposób funkcjonuje na przykład w dużych miastach transport zbiorowy. Duże znaczenie mają zatem codzienne decyzje, które podejmujemy.

Zważywszy na to, że emisję związane z transportem ogólnie to aż 24% wszystkich gazów cieplarnianych w Polsce, a aż 2/3 z nich wytwarzana jest w ramach transportu pasażerów, mamy szansę na redukcja całkowitego śladu węglowego związanego z naszym i sposobami poruszania się.

Na co należy zwrócić uwagę?

  1. Nie wszędzie musisz dojechać autem. Spróbuj wybierać sklepy lokalne.
  2. Próbuj korzystać z transportu publicznego, a jeśli nie jest to możliwe, może należy zdecydować się na spacer lub rower – wtedy, kiedy to możliwe.
  3. Staraj się nie podróżować samochodem sam. Mniejszy ślad węglowy zostawisz wtedy, gdy auto będzie pełne pasażerów.
  4. Wybierz taki model pojazdu, który oszczędnie korzysta z zasobów, nie jest zbyt duży, a jego produkcja i utylizacja w jak najmniejszym stopniu będą przyczyniały się do emisji gazów cieplarnianych.

Pamiętajmy, że już w 2016 roku parlament europejski określił, że samochody osobowe odpowiadają w ponad 60% za 72% całej emisji ruchu pojazdów drogowych.

Co z eko samochodami? Czy rower nie zostawia śladu węglowego?

Niestety, zarówno eko pojazdy, jaki rower w ujęciu całościowym zostawiają ślad węglowy. Choć w pierwszym skojarzeniu oczywiście rower jest najbardziej ekologicznym rozwiązaniem, to przy ujęciu całkowitego śladu węglowego, czyli powstaniu i utylizacji, pozostawia również taki odcisk. Oczywiście nadal jest on nieporównywalnie mniejszy od jakiegokolwiek pojazdu, ale warto pamiętać, że całkowity ślad węglowy naliczamy od produkcji do zakończenia korzystania z pojazdu. Naturalnie nie należy to popadać w skrajności i nie zauważyć daleko większej produkcji całkowitego śladu węglowego wszystkich innych pojazdów mechanicznych, o których pisaliśmy wcześniej. Okazuje się, że najbardziej eko decyzję podejmiemy wtedy, gdy zdecydujemy się na podróż rowerem, metrem albo autobusem, a na kolejnym miejscu mamy właśnie samochodu elektryczne, dopiero później auta z silnikiem diesla.

Nadal jednak nie wszyscy przekonani są do rozwiązań eco, w tym pojazdów elektrycznych. Tu warto zwrócić uwagę na nasze wybory konsumenckie w momencie gdy decydujemy się na nowy pojazd, świadomość konsekwencji i to, co w sumie chyba najtrudniejsze, czyli przyzwyczajenia. International Council on Clean Transportation (ICCT) przeanalizował ostatnio, które z aut pozostawiają po sobie największe ślady. Zwrócono uwagę tym razem również na pojazdy elektryczne, wodorowe, a także hybrydowe. Warto podkreślić, że auta hybrydowe stają się coraz bardziej popularne, ale redukują emisję spalin jedynie o 20%.

Najlepiej w porównaniu wypadły pojazdy w przypadku tak zwanego niebieskiego wodoru emisję gazów cieplarnianych zmniejszyły się o 68% w stosunku do tradycyjnych pojazdów osobowych. W porównaniu zwrócono uwagę również na zielony wodór, który zmniejsza produkcję gazów o około 78% w stosunku do zwykłych samochodów.

Czy mając tę wiedzę chętni zdecydujesz się na zakup eko pojazdu? Przemyśl, jak Twoje decyzje mogą wpłynąć na Twoją rodzinę w ciągu najbliższych lat.

Kupiłeś auto i chce je ubezpieczyć?

W Beesafe wyliczenia dokonujemy całkowicie online, dlatego nie musisz niczego drukować, a samo potwierdzenie posiadania obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego możesz przechowywać w formie elektronicznej. To nasze działania paperless, dzięki któremu nie musisz już korzystać z drukarki, a do portalu klienta Beesafe możesz zalogować się samodzielnie o dowolnej porze i dokonać zakupów lub zmian w polisie.

źródła:

1.Rabiega, W. P., & Sikora, P. (2020). https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/9504-analiza-emisje-transport.pdf
2. https://theicct.org
3. dr Michał Czepkiewicz Co to jest ślad węglowy i jak można go zmniejszać w życiu codziennym i uniwersyteckim? http://www.garden.uw.edu.pl/__data/assets/pdf_file/0015/11616/Co-to-jest-slad-weglowy-i-jak-mozna-go-zmniejszac-w-zyciu-codziennym-i-uniwersyteckim.pdf

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Dołącz do dyskusji