Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 01.03.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 4 minut.
4.3/5 - (6 votes)

Niby jaki chodnik jest każdy widzi, ale definicja tego elementu drogi potrafi zmienić bardzo wiele. Dotychczas, czyli do września 2022 roku, definicja wskazywała, że chodnik jest częścią drogi przeznaczoną do ruchu pieszych. Natomiast już od września znana Polakom definicja uległa zmianie. Według niej obecnie chodnik to część drogi dla pieszych przeznaczona wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch. Jak wiele to zmienia i za co można dostać mandat? Sprawdźmy!

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Na chodniku nie zaparkujesz! To wyczytasz w internecie

Na chodnikach często spotykaliśmy zaparkowane pojazdy, a warunkiem ich legalnego postoju, było zachowanie minimalnej odległości, czyli półtora metra przestrzeni dla osób docelowo poruszających się po chodniku, czyli pieszych. Oznaczało to zatem, że chodnik musiał być wystarczająco szeroki, aby mógł pomieścić zarówno poruszających się po nim ludzi, jaki potencjalnie poprawnie zaparkowane auto.

Zgodnie z nowymi przepisami kierowca nie ma już możliwości zaparkować choćby jednym kołem na chodniku.

Nie ma w tym wypadku najmniejszego znaczenia, czy pojazd zajmuje niewielką przestrzeń na chodniku, czy też pozostawia półtora metra lub więcej dla osób poruszających się po nim. Teraz zresztą można powiedzieć, że już właściwie nie ma chodnika. Teraz formalnie jest to droga dla pieszych. Oznacza to, że ustawodawca bardzo precyzyjnie określił, którzy z użytkowników drogi mogą się po tym fragmencie poruszać.

Co na to przepisy?

Przepisy jasno przedstawiają sytuację dotyczącą parkowania lub postoju na drodze dla pieszych. Zanim zaczniemy czytać porady kierowców w internecie, warto zapoznać się z przepisami.

Podstawa prawna

Art. 47. – [Zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych] – Prawo o ruchu drogowym.

Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że:

  • na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju;
  • szerokość chodnika jest nie mniejsza niż 1,5 m i nie utrudni ruchu pieszych;
  • pojazd umieszczony przednią osią na drodze dla pieszych nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.

2. Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 1 i 2, zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru lub wózka rowerowego. Inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony na drodze dla pieszych tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi.

3. Dopuszcza się postój roweru, hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego na drodze dla pieszych w miejscu do tego przeznaczonym, a w razie braku takiego miejsca – jak najbliżej zewnętrznej krawędzi drogi dla pieszych najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 2.

Chodnik od tego momentu nie jest zatem przestrzenią przeznaczoną wyłącznie dla osób poruszających się na piechotę ewentualnie przy wsparciu wskazanym definicji narzędziu.

Na tego rodzaju przestrzeni nie będzie można prowadzić sprzedaży, poruszać się rowerem i tak dalej. Oczywiście, poruszanie się rowerem po chodniku będzie w niektórych wypadkach możliwe, są to jednak bardzo ściśle określony sytuacje i generalnie rower powinien poruszać się po przeznaczonej dla niego przestrzenni.

Zmiany zostały wprowadzone jesienią i w wielu pieszych czy rowerzystów, jak również użytkowników hulajnóg oraz innych pojazdów, nie przetestowało jeszcze cierpliwości policjantów, a często też straży miejskiej. Czy oznacza to zwiększoną liczbę mandatów na wiosnę wśród nieświadomych kierowców i rowerzystów? Nie wiadomo. Wszystko okaże się wraz z nadchodzącą wiosną.

PODSUMOWANIE:

  • Definicji chodnika powoduje całkowitą zmianę możliwości parkowania aut na chodniku.
  • Zgodnie z nową definicją chodnika jest on przeznaczony wyłącznie dla pieszych i nie ma możliwości postawienia na nim auta, nawet jeśli zachowana jest odległość półtora metra.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Samochody hybrydowe mhev hev phev
Samochody hybrydowe mHEV, HEV i PHEV Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
W świecie motoryzacyjnym, pojęcie hybrydowego samochodu staje się coraz powszechniejsze, ale co tak naprawdę oznacza bycie hybrydą? Poza tradycyjnym silnikiem spalinowym, hybrydy wyposażone są w silnik elektryczny, a ich działanie można podzielić na trzy główne typy: mHEV, HEV i PHEV, k...
Czytaj dalej
Ubezpieczenie samochodu OC
Ubezpieczenie samochodu OC Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej właścicieli pojazdów mechanicznych, znane powszechnie jako ubezpieczenie samochodu OC, stanowi nie tylko obowiązkowy element posiadania i eksploatacji pojazdu w Polsce, ale również kluczowy aspekt bezpieczeństwa na drogach. W tym artykule przyjrzymy ...
Czytaj dalej