Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 10.01.2023 Pozostałe
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.
2.7/5 - (78 votes)

Do tej pory zarówno wśród prawników, jak i policjantów trwał spór, w jaki sposób powinny być traktowane elektryczne hulajnogi lub deskorolki, czyli UTO. Problem ten wynikał głównie z tego tytułu, że przepisy w tym zakresie nie były precyzyjne. Obecnie Rządowe Centrum Legislacji przygotowało nowelizację przepisów Prawo o ruchu drogowym i to właśnie w niej znalazły się zapisy urządzenia tego typu.

UTO to inaczej urządzenie transportu osobistego, czyli właśnie elektryczne hulajnogi lub deskorolki. Zgodnie ze zmianami proponowanymi przez rząd kierowca tego rodzaju sprzętu miałby prawie takie same prawa jak rowerzysta. W ubiegłym sezonie hulajnogi poruszały się zarówno po chodnikach, jak i po jezdniach. Dochodziło do wielu groźnych wypadków z udziałem pieszych. Przeczytaj więcej o ubezpieczeniu rowerzysty: „OC rowerzysty

Elektryczna hulajnoga a obecne przepisy

Zgodnie z obecnymi przepisami hulajnoga elektryczna nie istnieje, a co za tym idzie, osoba poruszająca się na niej jest pieszym. Co bardzo ciekawe w niektórych regulaminach hulajnóg elektrycznych na wynajem wyraźnie zaznaczono, że użytkownicy powinni poruszać się nimi po ścieżkach rowerowych, a tam, gdzie nie jest to możliwe – jezdnią. Oznaczało to, że najmujący naruszał albo regulamin firmy, od której wypożyczał sprzęt, albo też naruszał przepisy drogowe.

W momencie gdy podróżujący korzystał z drogi rowerowej czy wydzielonej części jezdni dla jednośladów, mógł otrzymać mandat nawet do 500 zł. Z drugiej strony poruszanie się chodnikiem często było dość niebezpieczne, gdyż przyspieszenie elektrycznych sprzętów jest znaczne i manewrowanie na wąskich chodnikach między pieszymi dla wielu stanowiło niemałe wyzwanie. 

Alkohol i hulajnoga – co na to obecnie obowiązujące przepisy?

Traktowanie poruszającego się elektryczną hulajnogą jako pieszego wprowadzało innego rodzaju problem, a mianowicie korzystanie z tego sprzętu po alkoholu. Ponieważ na chwilę obecną elektryczna hulajnoga, jak już wspomnieliśmy zgodnie z przepisami nie istnieje, należało się stosować wyłącznie do tzw. norm społecznych, tak, jak muszą to robić wszyscy, którzy spożyli alkohol i poruszają się po mieście na piechotę. 

UTO i propozycje zmian w prawie

Zgodnie z propozycją nowelizacji za urządzenie transportu osobistego będzie uznany każdy pojazd, który nie przekracza 0,9 m szerokości  i jest nie dłuższy niż 1,25 m oraz “konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe, wyposażony w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h”. Osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach inwalidzkich zostały oczywiście wykluczone z tej definicji. Właścicielem hulajnóg, które będą wynajmowane W momencie wejścia przepisów w życie będą mieli pół roku na dostosowanie twoich sprzętów do obowiązujących przepisów.

UTO będą obowiązywały praktycznie takie same zasady jak rowerzystów. Oznacza to, że gdy zobaczymy znak zakazu poruszania się rowerem, nie będzie tam można również wjechać hulajnogą elektryczną. Kierujący tego rodzaju sprzętem będzie musiał poruszać się ścieżkami rowerowymi lub wyznaczoną do tego częścią jezdni. 

UTO z kartą rowerową dla nieletnich

Kolejną kwestią jest wiek osób, które mogą poruszać się tego rodzaju pojazdami. Dzieci do lat 10 nie będą mogły korzystać z hulajnóg elektrycznych bez opieki dorosłych. Natomiast osoby od 10. do 18. roku życia będą zobligowane do posiadania karty rowerowej. Kierowcy hulajnóg muszą również pamiętać, że w miejscach, w których dozwolone będzie poruszanie się chodnikami, czyli w tak zwanych ciągach pieszo-rowerowych, będą musieli ograniczyć swoją prędkość do szybkości z jaką “porusza się pieszy”. Jeżdżąc UTO należy również pamiętać o ustępowaniu pierwszym. Brak zastosowania się do tych przepisów będzie skutkował mandatem. 

UTO a ubezpieczenie

Obecnie niewiele towarzystw ubezpieczeniowych posiada w ofercie specjalne polisy na przykład dla elektrycznych hulajnóg. Wiele firm ubezpiecza natomiast od odpowiedzialności cywilnej, która obejmuje swoją ochroną również tego rodzaju zdarzenia komunikacyjne. Przed zakupem warto jest zwrócić uwagę na wykluczenia i w ogólnych warunkach ubezpieczenia na to, czy wypadek spowodowany tego rodzaju pojazdem będzie objęty ochroną ubezpieczyciela. Decydując się na jazdę elektryczną hulajnogą zawsze musimy brać pod uwagę to, że możemy zderzyć się z pojazdem, samochodem, potrącić pieszego lub wjechać pod auto. Warto zatem mieć OC hulajnogi.

Zniszczymy wtedy nie tylko sprzęt, ale możemy zrobić sobie lub komuś krzywdę. Bez ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za wszystkie spowodowane szkody osobom trzecim oraz mieniu należącym do tych osób,  będziemy musieli zapłacić sami. Sprzęt i inne materialne zniszczenia to często  wysokie kwoty, a leczenie ofiary zdarzenia drogowego też może okazać się kosztowne i długotrwałe. Musimy również pamiętać o wykupieniu ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków tak, aby w razie urazu lub trwałego uszczerbku na zdrowiu było nas stać na rehabilitację i dojście do zdrowia.

W związku z dynamicznym rozwojem rynku UTO i szerokimi zmianami proponowanymi w ustawie Prawo o ruchu drogowym można się spodziewać, że już niedługo w zakresie ubezpieczeń dla UTO nastąpią zmiany, a liczba polis oferowanych przez towarzystwa ubezpieczeniowe będzie znacznie wyższa.

PODSUMOWANIE:

  • Rządowe Centrum Legislacji przygotowało nowelizację ustawy w zakresie urządzeń transportu osobistego, tak zwanego UTO.
  • Kierowca elektrycznej hulajnogi lub deskorolki nie będzie mógł się poruszać szybciej niż 25 km/h.
  • Użytkownik UTO nie będzie mógł również poruszać się po jezdni.
  • Elektryczna hulajnoga otrzyma takie same prawa i jak kierowca roweru. W związku z tym będzie trzeba poruszać się po ścieżkach rowerowych lub specjalnych częściach jezdni przeznaczonych dla cyklistów. 
  • Osoby poniżej 10. roku życia będą mogły korzystać z hulajnóg elektrycznych tylko pod nadzorem osób dorosłych, a od 10. do 18. roku życia będą mogły korzystać z tego typu sprzętów jedynie, jeżeli posiadać będą kartę rowerową. 
  • Jeżdżąc hulajnogą elektryczną pamiętaj o wykupieniu ubezpieczenia OC w życiu prywatnym, aby nie ponosić odpowiedzialności finansowej za straty na osobie lub mieniu.
  • Korzystając z UTO wykup również ubezpieczenie NNW w życiu prywatnym.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Dołącz do dyskusji

  • Anonim pisze:

    XDDD

  • Andrzej pisze:

    Czy wykupując oc na hulajnogę elektrzyczna w Polsce na cała Europę mogę jeździć ja po Niemczech? O ile wiem wymagają tam naklejki ubezpieczeniowej.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej