Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 28.09.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.
5/5 - (2 votes)

Opłaty abonamentowe za radio i telewizję w Polsce od dawna stanowią temat wielu dyskusji i kontrowersji. Każdy, kto posiada odbiornik radiowy lub telewizyjny, powinien zrozumieć zasady i przepisy dotyczące tych opłat. Okazuje się, że obowiązuje także abonament za radio w samochodzie. Wyjaśniamy szczegóły.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Podstawy prawne i opłaty abonamentowe

Podstawą prawną opłat abonamentowych za radio i telewizję w Polsce jest ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych. To ona reguluje, kto i kiedy musi płacić za korzystanie z odbiorników radiowych i telewizyjnych.

Czytaj także: Jak ustawić radio samochodowe

Zgodnie z przepisami tej ustawy, każdy posiadacz odbiornika radiowego lub telewizyjnego jest zobowiązany do uiszczenia opłaty abonamentowej. To samo dotyczy kierowców, którzy korzystają z radia w swoim samochodzie. Tak, abonament za radio w samochodzie ma swoje uzasadnienie w prawie. Przepis ten ma pełne zastosowanie w przypadku pojazdów mechanicznych, a więc samochodów.

abonament za radio w samochodzie

Abonament za radio w samochodzie – ile wynosi?

Miesięczna opłata za abonament za radio w samochodzie wynosi standardowo 8,7 zł. Jednak istnieje możliwość skorzystania z zniżek, jeśli zdecydujemy się na wpłatę za większą ilość miesięcy z góry. Warto zrozumieć, jak te zniżki są obliczane, aby wybrać najlepszą opcję dla siebie.

  • 2 miesiące – Opłata wynosi 16,9 zł.
  • 3 miesiące – Opłata wynosi 25,10 zł.
  • 4 miesiące – Opłata wynosi 33,80 zł.
  • 5 miesięcy – Opłata wynosi 42,00 zł.
  • 6 miesięcy – Opłata wynosi 49,60 zł.
  • 7 miesięcy – Opłata wynosi 58,30 zł.
  • 8 miesięcy – Opłata wynosi 66,50 zł.
  • 9 miesięcy – Opłata wynosi 74,70 zł.
  • 10 miesięcy – Opłata wynosi 83,40 zł.
  • 11 miesięcy – Opłata wynosi 91,60 zł.
  • 12 miesięcy – Opłata wynosi 94,00 zł.

Jak widzimy, im dłużej zdecydujemy się opłacać abonament z góry, tym korzystniejsza jest zniżka. Przy płatności za cały rok możemy liczyć na 10-procentowy rabat, co przekłada się na opłatę wynoszącą 94 zł.

Kary za brak płatności abonamentu RTV

Jeśli nie uiszczamy opłaty abonamentowej za radio w samochodzie, grozi nam kara. Kara za brak płatności wynosi trzydziestokrotność opłaty podstawowej. Jednak to nie koniec konsekwencji.

Wraz z nałożeniem kary, abonent zostaje również wezwany do uregulowania opłat należnych wcześniej oraz regularnego opłacania abonamentu od momentu otrzymania kary. Warto zwrócić uwagę na to, że podczas naliczania opłat wcześniejszych, urzędnik może się cofnąć nawet 5 lat wstecz.

Jednak istnieje wyjątek w postaci art. 5 ust. 3 tej samej ustawy. Ten przepis mówi o pobraniu opłaty karnej w przypadku stwierdzenia używania niezarejestrowanego odbiornika radiofonicznego. Oznacza to, że jeśli zostaniesz przyłapany na korzystaniu z radia w samochodzie, który nie jest zarejestrowany jako odbiornik radiowy, możesz być obciążony karą za to wykroczenie.

Moment zakupu pojazdu i obowiązek rejestracji

Warto zrozumieć, że moment zakupu pojazdu ma istotne znaczenie w kontekście obowiązku płacenia abonamentu za radio w samochodzie. Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o opłatach abonamentowych, „obowiązek uiszczania opłaty abonamentowej powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano rejestracji odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego”.

Oznacza to, że jeśli kierowca nie zarejestrował odbiornika radiowego w swoim samochodzie, nadal pozostaje obowiązek uiszczenia opłaty za abonament za radio w samochodzie.

Jednak istnieje wyjątek w postaci art. 5 ust. 3 tej samej ustawy. Ten przepis mówi o pobraniu opłaty karnej w przypadku stwierdzenia używania niezarejestrowanego odbiornika radiofonicznego. Oznacza to, że jeśli zostaniesz przyłapany na korzystaniu z radia w samochodzie, który nie jest zarejestrowany jako odbiornik radiowy, możesz być obciążony karą za to wykroczenie.

Zwolnienia z opłat abonamentowych

Nie wszystkie osoby i pojazdy muszą płacić opłaty abonamentowe za radio w samochodzie. Istnieją grupy zwolnione z tych opłat. Należą do nich:

  • Osoby bezrobotne – Osoby, które są bezrobotne, mogą ubiegać się o zwolnienie z opłat abonamentowych za radio w samochodzie. Jednak warto zaznaczyć, że istnieją określone kryteria i procedury, które trzeba spełnić, aby skorzystać z tego zwolnienia.
  • Osoby niesłyszące – Osoby niesłyszące również mogą być zwolnione z opłat abonamentowych. Warto pamiętać, że osoba musi być oficjalnie uznana za niesłyszącą, aby skorzystać z tego zwolnienia.
  • Osoby niewidome – Osoby niewidome, których ostrość wzroku nie przekracza 15 proc., również mogą być zwolnione z opłat abonamentowych za radio w samochodzie.
  • Część emerytów – Niektórzy emeryci mogą być zwolnieni z opłat abonamentowych, ale to zależy od okoliczności i zasad określonych w ustawie.

Samochód na działalność: obowiązek płacenia abonamentu

Jeśli pojazd jest zarejestrowany na działalność gospodarczą, leasingowany lub wynajmowany, to jego użytkownik ma obowiązek zapłacenia opłaty abonamentowej za radio w samochodzie. To ważne, aby zrozumieć, że opłatę abonamentową należy uiścić za każdy samochód firmowy, który jest wykorzystywany do prowadzonej działalności gospodarczej.

To oznacza, że przedsiębiorcy, którzy korzystają z radia w samochodach służbowych, muszą wziąć pod uwagę ten koszt w swoich finansach.

Opłaty abonamentowe za radio w samochodzie to kwestia, którą warto zrozumieć, aby uniknąć nieporozumień i ewentualnych kar. Pamiętajmy, że zgodnie z ustawą o opłatach abonamentowych, opłata ta jest obowiązkowa dla większości posiadaczy pojazdów, którzy korzystają z radia. Jednak istnieją także zwolnienia dla niektórych grup społeczeństwa, które mogą być wyłączone z tego obowiązku.

abonament za radio w samochodzie

Dla przedsiębiorców ważne jest również zrozumienie, że samochody firmowe używane do działalności gospodarczej podlegają opłacie abonamentowej. Warto być świadomym tych zasad i przepisów, aby uniknąć niepotrzebnych kłopotów związanych z opłatami abonamentowymi za radio w samochodzie.

Podsumowanie

  1. Opłaty abonamentowe za radio w samochodzie w Polsce są regulowane przez ustawę o opłatach abonamentowych z 2005 roku. Każdy posiadacz odbiornika radiowego w pojeździe, włączając w to kierowców, jest zobowiązany do uiszczenia miesięcznej opłaty w wysokości 8,7 zł.
  2. Istnieje możliwość skorzystania z zniżek, jeśli abonent zdecyduje się opłacić abonament z góry na dłuższy okres. Najkorzystniejsza zniżka wynosi 10% i dotyczy płatności za cały rok, obniżając opłatę do 94 zł.
  3. Brak płatności abonamentu za radio w samochodzie może skutkować karą w wysokości trzydziestokrotności opłaty podstawowej. Dodatkowo, abonent zostaje wezwany do uregulowania opłat zaległych oraz konieczności regularnego opłacania abonamentu od momentu otrzymania kary.
  4. Istnieją pewne grupy zwolnione z opłat abonamentowych, takie jak osoby bezrobotne, niesłyszące, niewidome (z ograniczoną ostrością wzroku), oraz część emerytów. Dla przedsiębiorców ważne jest zrozumienie, że samochody firmowe używane do działalności gospodarczej podlegają opłacie abonamentowej. Zrozumienie tych zasad i przepisów jest kluczowe, aby uniknąć nieporozumień i kłopotów związanych z opłatami abonamentowymi za radio w samochodzie.
Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej