Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 29.11.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 4 minut.
1.7/5 - (34 votes)

2024 rok zbliża się wielkimi krokami, a polskie stacje paliwowe przygotowują się do rewolucyjnej zmiany. Benzyna oznaczana symbolem E5, będąca dotychczasowym standardem jako paliwo 95-oktanowe, ustępuje miejsca nowej generacji. Będzie to benzyna E10. To nie tylko krok w kierunku bardziej przyjaznego dla środowiska paliwa, ale również wyzwanie dla kierowców i branży paliwowej. Czy wszystko jest gotowe na tę przemianę?

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Benzyna E10 – co to jest?

Od czasu, gdy Ministerstwo Klimatu i Środowiska rozpoczęło prace nad wprowadzeniem nowego paliwa E10 w 2019 roku, wiele się zmieniło. Coraz bliżej do daty, kiedy wszystkie stacje paliwowe w Polsce zastąpią dotychczasową benzynę E5 paliwem E10. Co to oznacza dla przeciętnego kierowcy?

Czytaj także: Rodzaje paliwa na stacji

Planowane na 1 stycznia 2024 roku wprowadzenie benzyny E10 na wszystkich stacjach paliw w Polsce to nie tylko zmiana oznakowania na dystrybutorach czy pistoletach wydawczych.

To również przede wszystkim konieczność zrozumienia przez kierowców, co te zmiany oznaczają dla ich pojazdów.

Które samochody nie mogą jeździć na paliwie E10?

Większość współczesnych samochodów jest gotowa na przyjęcie benzyny E10, jednakże nie można tego założyć bez zbadania. Dlatego Ministerstwo Klimatu i Środowiska wprowadziło specjalną wyszukiwarkę, umożliwiającą kierowcom sprawdzenie kompatybilności ich pojazdów z nowym paliwem. Stacje paliwowe, zwłaszcza te prowadzone przez Orlen, już przygotowują się do tego przejścia, oznakowując wyraźnie stanowiska do tankowania benzyną E10.

Co z benzyną Pb98?

Jednakże, czy kierowcy powinni rozważyć inne opcje niż nowa benzyna E10? Benzyna premium o liczbie oktanowej 98 RON będzie nadal dostępna, jednak w formacie E5. To ważna informacja dla właścicieli pojazdów, które wymagają wyższej jakości paliwa.

Warto zwrócić uwagę na to, czy używanie benzyny o innej liczbie oktanowej niż zalecana przez producenta samochodu ma wpływ na jego funkcjonowanie. Czy można bezpiecznie tankować benzynę 98 zamiast 95? Tak, ale z pewnym rozwagą. Większość silników aut jest dostosowana do benzyny 95, więc stosowanie paliwa o wyższej liczbie oktanowej może być po prostu niepotrzebne, chyba że producent pojazdu inaczej zaleca.

Z drugiej strony, używanie benzyny o niższej liczbie oktanowej, na przykład 91 RON zamiast 95 RON, może prowadzić do problemów technicznych. Wlewanie benzyny o niższej jakości może skutkować stukaniem w silniku lub mniej płynną jazdą, co na dłuższą metę może wpłynąć na wydajność i zużycie paliwa.

Czy starsze silniki mogą będą działać na paliwie E10?

Najważniejszą kwestią, szczególnie dla właścicieli starszych samochodów, jest pytanie, czy benzyna E5 jest lepsza dla starszych pojazdów. Pomimo że wiele starszych modeli aut poradzi sobie z benzyną E5 bez większych problemów, podwojenie ilości etanolu w paliwie (co ma miejsce w przypadku E10) może stanowić poważny problem.

Wybór właściwego paliwa dla swojego samochodu będzie kluczowy w obliczu zbliżających się zmian na rynku. Kierowcy powinni kierować się zaleceniami producentów swoich pojazdów i monitorować ewentualne reakcje silnika na nowe paliwo.

Świadomość i precyzyjne wybory mogą znacząco przyczynić się do dłuższego i bardziej sprawnej eksploatacji samochodu.

Podsumowanie

  1. Od 1 stycznia 2024 roku benzyna 95-oktanowa, oznaczana jako E5, zostanie zastąpiona przez benzynę E10 na wszystkich stacjach paliw w Polsce. To krok mający na celu poprawę ekologiczną, ale wymaga uwagi kierowców co do kompatybilności ich pojazdów z nowym paliwem.
  2. Większość współczesnych samochodów będzie mogła używać nowej benzyny E10 bez problemu. Ministerstwo Klimatu i Środowiska uruchomiło wyszukiwarkę umożliwiającą kierowcom sprawdzenie, czy ich pojazdy są zgodne z nowym paliwem.
  3. Benzyna premium o liczbie oktanowej 98 RON pozostanie dostępna w formacie E5, co może być istotne dla aut wymagających wyższej jakości paliwa. Jednakże, stosowanie benzyny o innej liczbie oktanowej niż zalecana przez producenta może skutkować problemami technicznymi.
  4. Dla właścicieli starszych samochodów pytanie o wpływ nowej benzyny E10 jest istotne. Podwojenie ilości etanolu w paliwie może stanowić problem dla starszych modeli aut, co warto brać pod uwagę przy wyborze odpowiedniego paliwa dla pojazdu.
Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Samochody hybrydowe mhev hev phev
Samochody hybrydowe mHEV, HEV i PHEV Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
W świecie motoryzacyjnym, pojęcie hybrydowego samochodu staje się coraz powszechniejsze, ale co tak naprawdę oznacza bycie hybrydą? Poza tradycyjnym silnikiem spalinowym, hybrydy wyposażone są w silnik elektryczny, a ich działanie można podzielić na trzy główne typy: mHEV, HEV i PHEV, k...
Czytaj dalej
Ubezpieczenie samochodu OC
Ubezpieczenie samochodu OC Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej właścicieli pojazdów mechanicznych, znane powszechnie jako ubezpieczenie samochodu OC, stanowi nie tylko obowiązkowy element posiadania i eksploatacji pojazdu w Polsce, ale również kluczowy aspekt bezpieczeństwa na drogach. W tym artykule przyjrzymy ...
Czytaj dalej