Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 02.11.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
3.8/5 - (5 votes)

Wprowadzenie nowego podatku ekologicznego od samochodów jest tematem, który budzi wiele kontrowersji i rozważań. Choć szczegóły dotyczące terminu wprowadzenia nowego podatku oraz jego dokładnej wysokości nie są jeszcze do końca znane, jedno jest pewne: opłata ta ma obowiązywać w Polsce już od 2024 roku.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Nowy podatek od samochodów spalinowych wynika z zobowiązań, do których Polska zobowiązała się, podpisując tzw. kamienie milowe. Ich spełnienie jest kluczowe dla uzyskania środków na realizację Krajowego Planu Odbudowy. W niniejszym artykule omówimy kluczowe kwestie związane z tym nowym podatkiem, jego wprowadzeniem oraz potencjalnymi skutkami dla właścicieli pojazdów w Polsce.

Wprowadzenie nowego podatku ekologicznego

Podatek od samochodów spalinowych, znany również jako podatek od auta spalinowego, ma zostać wprowadzony w Polsce do końca 2024 roku. Początkowo ma on stanowić jednorazową daninę. Jednak już w 2026 roku planowane jest wprowadzenie tego podatku na stałe, co oznacza, że będzie on naliczany corocznie.

Podatek ekologiczny od samochodu

Czytaj także: Podatek od sprzedaży samochodu

Jest to interesujący zwrot akcji, biorąc pod uwagę, że jeszcze niedawno wydawało się, że kierowcy nie będą musieli obawiać się takiego obciążenia. Podatek ten będzie naliczany na podstawie normy Euro, czyli norm emisji spalin danego samochodu.

Wartość opłaty będzie uzależniona od tego, jakie standardy spełnia dany pojazd.

Wysokość podatku – kryteria naliczania

Choć dokładna wysokość nowego podatku nie jest jeszcze znana, to wiadomo, że będą brane pod uwagę różne kryteria przy jego naliczaniu. Według wstępnych ustaleń, do których odnosi się „Rzeczpospolita,” przy obliczaniu podatku uwzględniane będą następujące czynniki:

  1. Rok produkcji samochodu: Starsze pojazdy, które nie spełniają nowszych norm emisji spalin, będą obarczone wyższym podatkiem.
  2. Normy emisji spalin (norma Euro): Samochody, które emitują mniej szkodliwych substancji, będą opodatkowane niższą kwotą.
  3. Emisja dwutlenku węgla (CO2): Wprowadzenie opodatkowania w oparciu o emisję CO2 ma na celu zachęcenie do posiadania bardziej ekologicznych pojazdów.
  4. Emisja tlenków azotu (NOx): Ta substancja również jest szkodliwa dla środowiska, dlatego pojazdy generujące mniejszą emisję NOx będą obciążane mniejszym podatkiem.

Podobne opłaty ekologiczne istnieją już w wielu krajach Unii Europejskiej. Jednakże, zasady naliczania tych podatków różnią się w zależności od państwa. Celem nowego podatku ekologicznego w Polsce jest zniechęcenie obywateli do posiadania i użytkowania starych pojazdów, które są znacznie bardziej szkodliwe dla środowiska.

Polska ma obecnie jedną z najstarszych flot samochodów w Europie, a aż 41% pojazdów w kraju ma ponad 20 lat.

Skutki wprowadzenia nowego podatku

Wprowadzenie podatku od samochodów spalinowych może mieć różnorakie skutki, zarówno dla kierowców, jak i dla rynku samochodowego oraz ochrony środowiska. Oto kilka kwestii, które warto rozważyć:

1. Wpływ na rynek samochodów używanych

Nowe przepisy podatkowe mogą negatywnie wpłynąć na rynek starych samochodów. Szczególnie dotkliwe skutki mogą odczuć właściciele pojazdów ze starymi normami emisji spalin, których w Polsce jest stosunkowo dużo. Wprowadzenie wysokich podatków od tych pojazdów może zniechęcić potencjalnych nabywców i spowodować spadek wartości rynkowej starszych aut. Jednocześnie może to zwiększyć popyt na nowsze, bardziej ekologiczne pojazdy.

2. Zachęta do zakupu pojazdów o niższej emisji

Nowy podatek ekologiczny może zachęcić kierowców do wyboru bardziej ekologicznych pojazdów. W miarę jak podatki będą wyższe dla aut emitujących duże ilości szkodliwych substancji, właściciele samochodów będą bardziej skłonni do inwestowania w pojazdy spełniające wyższe normy emisji spalin. To może wpłynąć na zwiększenie dostępności samochodów hybrydowych i elektrycznych na rynku polskim.

Podatek ekologiczny od samochodu

3. Wpływ na środowisko

Jednym z głównych celów wprowadzenia podatku od samochodów spalinowych jest redukcja emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Poprzez opodatkowanie pojazdów emitujących duże ilości CO2 i innych substancji szkodliwych, rząd ma nadzieję, że kierowcy będą bardziej świadomi wpływu swoich pojazdów na środowisko. W dłuższej perspektywie może to przyczynić się do poprawy jakości powietrza i zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na zmiany klimatyczne.

4. Zwolnienia podatkowe

Warto również zaznaczyć, że z nowego podatku ekologicznego zostaną zwolnione pojazdy wojskowe oraz zabytkowe. To ważna informacja dla kolekcjonerów pojazdów historycznych oraz instytucji odpowiedzialnych za obronność kraju.

Wprowadzenie nowego podatku ekologicznego od samochodów spalinowych to istotna zmiana w polskim systemie opodatkowania pojazdów. Choć szczegóły dotyczące wysokości podatku oraz sposobu jego naliczania nie są jeszcze znane, to już teraz warto zastanowić się nad potencjalnymi skutkami wprowadzenia tej opłaty.

Nowy podatek ma na celu nie tylko generowanie dodatkowych dochodów dla państwa, ale przede wszystkim zmianę zachowań kierowców na bardziej ekologiczne i odpowiedzialne. Jednakże, aby osiągnąć te cele, konieczne będzie staranne przemyślenie i dostosowanie przepisów, tak aby były sprawiedliwe i skuteczne.

Podsumowanie:

  1. Nowy podatek ekologiczny od samochodów spalinowych ma zostać wprowadzony w Polsce do końca 2024 roku. Początkowo będzie to jednorazowa opłata, z planami przekształcenia jej w roczny podatek od 2026 roku.
  2. Wysokość podatku będzie zależała od wielu czynników, takich jak rok produkcji pojazdu, normy emisji spalin (norma Euro), emisja CO2 oraz emisja tlenków azotu (NOx). Celem jest zniechęcenie do posiadania i użytkowania starych, bardziej szkodliwych pojazdów.
  3. Nowy podatek może wpłynąć na rynek samochodów używanych, zwłaszcza tych z niższymi normami emisji, co może obniżyć ich wartość rynkową.
  4. Jednakże, wprowadzenie tego podatku może także zachęcić kierowców do zakupu pojazdów o niższej emisji spalin, co ma potencjał na poprawę jakości powietrza i ochronę środowiska w dłuższej perspektywie. Zwolnienia podatkowe dla pojazdów wojskowych i zabytkowych stanowią ważne wyjątki od nowego opodatkowania.
Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej