Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 22.12.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
5/5 - (1 vote)

Drgania kierownicy przy hamowaniu to objaw, którego w żadnym wypadku nie powinniśmy lekceważyć. Tzw. bicie kierownicy może być objawem bardzo poważnej usterki zawieszenia lub układu hamulcowego. Oba układy odpowiadają bezpośrednio za nasze bezpieczeństwo.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Skuteczne hamowanie, to kwestia komfortu, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Czasem zdarza się, że podczas próby zatrzymania pojazdu na kierownicy odczuwamy nieprzyjemne drgania. Skąd się one biorą i jak się ich pozbyć? Tego wszystkiego dowiecie się w naszym artykule.

Drgania kierownicy przy hamowaniu – przyczyny

Drgania kierownicy mogą obniżać naszą koncentrację oraz doprowadzić do utraty przyczepności. Skąd się biorą? Najczęściej spowodowane są złym stanem tarcz hamulcowych i od tego elementu powinniśmy rozpoczynać diagnozę problemu.

Tarcze hamulcowe pod wpływem dużych obciążeń, ale także czasu i przebiegu pojazdu mogą się odkształcać, wyszczerbiać lub połamać. Na ich żywotność wpływa też brawurowa jazda czy częsty kontakt z wodą.

Podczas diagnozowania usterki należy zwrócić uwagę również na stan klocków hamulcowych i zacisków. Ich zużycie lub nieprawidłowe działanie może powodować znacznie szybsze zużycie tarcz hamulcowych. Przy tej okazji warto też skontrolować tylny układ hamulcowy.

Wibracje kierownicy przy hamowaniu – pozostałe przyczyny

Winny może być też układ zawieszenia. Jego usterki w znaczący sposób wpływają na komfort jazdy. Czasem niewielki luz na którymś z elementów może wprawić naszą kierownicę w drgania. Diagnozując tę usterkę, należy zwrócić uwagę na geometrię kół i wyważenie opon. Te z pozoru błahe usterki mogą być bardzo niebezpieczne. Drgania kierownicy podczas hamowania mogą pojawić się również bezpośrednio po wymianie kół.

W tym przypadku zbyt lekko lub zbyt mocno dokręcona śruba może powodować tego typu objawy. Bardzo ważne jest, aby w takiej sytuacji natychmiast przerwać jazdę i sprawdzić mocowanie koła. Nie musimy chyba tłumaczyć, jak może skończyć się jazda z niedokręconym kołem.

Wibracje kierownicy przy hamowaniu – wpływ na inne podzespoły

Musimy pamiętać, że zlekceważenie tego zjawiska może doprowadzić do szybszego zużywania się innych elementów układu kierowniczego. Im dłużej będziemy zwlekać z naprawą, tym bardziej prawdopodobne jest, że uszkodzimy inne części naszego samochodu i narazimy się na dużo większe koszty.

Nie warto więc zwlekać z naprawą usterki.

Drgania kierownicy podczas hamowania – jak je wyeliminować

Jak wspominaliśmy wcześniej, w pierwszej kolejności powinniśmy zdiagnozować przyczynę problemu. W tym przypadku najlepiej udać się do specjalistycznego warsztatu samochodowego. Samodzielna diagnoza może nie być dobra, a pamiętajmy, że chodzi o nasze bezpieczeństwo. Warsztat sprawdzi hamulce i zawieszenie.

Czytaj także: Jazda pod wpływem alkoholu

Po wykonaniu diagnozy przyjdzie czas na naprawę. Bardzo ważne jest, aby usunąć bezpośrednią przyczynę (np. krzywe tarcze hamulcowe czy uszkodzony drążek kierowniczy) tego problemu. Wymiana tarcz hamulcowych to koszt od ok. 300 zł w zależności od modelu. Za wymianę drążka możemy zapłacić od ok. 150 zł. Koniecznie poprośmy mechanika o sprawdzenie pozostałych podzespołów, które mogły uszkodzić się na skutek usuwanej awarii.

Koszt naprawy z pewnością wzrośnie, ale na bezpieczeństwie nigdy nie można oszczędzać.

Drgania kierownicy przy lekkim hamowaniu

Należy pamiętać, że niepokojące objawy mogą pojawić się przy lekkim hamowaniu, ale drgania kierownicy podczas hamowania przy dużej prędkości są szczególnie niebezpieczne. Łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której nie jesteśmy w stanie utrzymać kierownicy i tracimy panowanie nad pojazdem. Jest to wyjątkowo niebezpieczna sytuacja, która zagraża nam, naszym pasażerom, ale też innym uczestnikom ruchu drogowego.

Drgania kierownicy podczas hamowania – kluczowe informacje

Każda usterka samochodu może wpływać na bezpieczeństwo jazdy. Drgania kierownicy potrafią być jednak wyjątkowo niebezpieczne i przerodzić się w poważne problemy. O ile z wymianą filtra powietrza czy uzupełnieniem płyny do spryskiwaczy możemy poczekać, o tyle wibracje przy hamowaniu mogą doprowadzić do tragedii.

Jeżeli więc odczuwasz w swoim samochodzie bicie kierownicy przy hamowaniu, powinieneś jak najszybciej skierować się do specjalistycznego warsztatu. Po zdiagnozowaniu usterki, którą może być uszkodzony układ hamulcowy lub zawieszenie, przyjdzie czas na naprawę. Odpowiednio szybka reakcja może pozwolić uniknąć nam usterek innych podzespołów mechanicznych, których wymiana również potrafi generować wysokie koszty.

PODSUMOWANIE:

  • Drgania kierownicy podczas hamowania mogą mieć wiele przyczyn. Konieczna jest wizyta w warsztacie.
  • Przyczyną mogą być krzywe tarcze hamulcowe lub uszkodzony drążek kierowniczy.
  • Wibracje kierownicy przy hamowaniu z dużej prędkości są niebezpieczne. Auto może wpaść w poślizg kół.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej