Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska
Aktualizowano: 19.06.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
3/5 - (2 votes)

Geometria kół, czy inaczej geometria podwozia, w istotny sposób wpływa na jakość i bezpieczeństwo jazdy. Od prawidłowych ustawień zależy też żywotność układu jezdnego samochodu. W jaki sposób sprawdza się geometrię kół i po czym poznać, że masz z nimi problemy? O tym piszemy w naszym tekście.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Określenie „geometria kół” obiło się o uszy niejednemu kierowcy. Nie każdy jednak ma świadomość, dlaczego jest ona ważna, a nawet bagatelizuje temat. Troskę o koła ogranicza do sezonowej wymiany gum lub wtedy, gdy zużyje się bieżnik. Niesłusznie. Geometrię kół powinno sprawdzać się w miarę regularnie, bo to ona decyduje o prawidłowej lub nie „postawie” samochodu.

Czytaj także: Ubezpieczenie opon

Czym jest geometria kół?

Geometria kół oznacza zestaw ustawień zawieszenia i układu kierowniczego, które mają bezpośredni wpływ na to, jak auto zachowa się w czasie jazdy na wprost, do tyłu i po łuku. Ustawienia dzielą się na regulowane (te sprawdzamy) i nieregulowane (należą do „sztywnej” konstrukcji).  Co więcej, parametry i ich wartości zależą od modelu auta. Zawsze powinny być korygowane więc do ustawień fabrycznych.

Regulowane parametry geometrii kół:

  • zbieżność kół,
  • kąt nachylenia kół,
  • kąty sworznia zwrotnicy.

Wskaźniki geometrii kół nieregulowane:

  • promień zataczania,
  • przesunięcie osi zwrotnicy względem osi koła,
  • różnicę kątów skrętu koła wewnętrznego i zewnętrznego.

Ustawienie geometrii kół zmienia się w czasie używania samochodu. Naturalna eksploatacja elementów zawieszenia, jak i jazda po dziurawych czy nierównych nawierzchniach, mają wpływ na zmiany parametrów. Odchylenia mogą pojawić się też po źle wymienionych oponach, naprawach np. wahaczy czy wymianie końcówek drążków kierowniczych. Geometria może się zmienić każdej, nawet drobnej stłuczce.

Czy geometria kół i zbieżność to to samo?

Już wiesz, że nie. W układzie zbieżność a geometria, ta druga jest pojęciem nadrzędnym. Ustawienie geometrii kół zawiera w sobie ustawianie zbieżności kół, ale obejmuje też pomiary położenia innych elementów zawieszenia. Nie ulega jednak wątpliwości, że zbieżność kół jest podstawową rzeczą, którą się sprawdza i ewentualnie reguluje. Bo to ona najczęściej ulega zmianie.

Jak ustawić zbieżność? Pomiary są robione z dokładnością do pół milimetra. Natomiast ustawienia zbieżności możliwe są w przedziale od minus trzech do plus siedmiu milimetrów.  W osobówkach z przednim napędem ustawianie zbieżności kół robi się w ten sposób, że obraca przeciwkrętarkę, która zamontowana jest na drążku kierowniczym. Oddzielnie operację przeprowadza się dla każdej ze stron.

Pamiętaj: geometria obejmuje też diagnozę i ewentualne poprawki innych ustawień. Zakres kontroli i korekt zależy od zaleceń producenta danego auta.

Co daje geometria kół?

Prawidłowe ustawienie geometrii kół, czyli zgodne z zaleceniami producenta, polepsza komfort jazdy, bezpieczeństwo i wydłuża żywotność niektórych komponentów. Auto z dobrze ustawioną zbieżnością kół ma lepszą przyczepność i utrzymuje tor jazdy. Nie musisz więc trzymać kurczowo kierownicy i co chwila zmieniać jej ustawienia, by jechać w odpowiedniej linii.

Optymalna geometria wpływa też na żywotność opon, elementów zawieszenia czy układu kierowniczego. Jeśli bieżnik zużywa się nierównomiernie, a jest to jeden z objawów złej geometrii, powyższe komponenty zużywają się znacznie szybciej. Przykładowo czas eksploatacji opon może skrócić się nawet o połowę.

Zła geometria nie jest też obojętna dla spalania, które będzie wyższe ze względu na większe opory powietrza.

Co ile kilometrów należy wykonać geometrię kół?

Nie ma zaleceń, które wskazują liczbę kilometrów, po której należy zrobić pomiary ustawień zawieszenia. Eksperci sugerują, by geometrię kół robić przynajmniej raz w roku lub częściej, jeśli jeździsz dużo i po średniej jakości drogach.

Jest też kilka sytuacji, po których nie warto zwlekać z diagnostyką i ewentualną korektą ustawień. Geometrię kół powinieneś zrobić:

  • po każdej naprawie zawieszenia,
  • po zamontowaniu nowego kompletu opon czy sezonowej wymianie,
  • po naprawie układu kierowniczego,
  • gdy nierówno ścierasz bieżnik opon,
  • gdy auto ściąga na jedną stronę,
  • po naprawie auta po kolizji lub wypadku.

 Jak geometria kół wpływa na bezpieczeństwo?

Niski komfort prowadzenia, auto, które nie trzyma drogi, szybko i nierówno zużywający się bieżnik czy uszkodzone elementy zawieszenia mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Auto z takimi usterkami prowadzi się źle i do tego niepewnie. Ciągle trzeba kontrolować tor jazdy.

Jeśli do tego wszystkiego przydarzy ci się kolizja lub wypadek, nieprawidłowa geometria może być powodem kłopotów z uzyskaniem odszkodowania. Jeśli ubezpieczyciel uzna, że wiedziałeś o złych ustawieniach zbieżności kół, co przyczyniło się do zdarzenia, może pomniejszyć kwotę wypłaty.

Ile kosztuje geometria kół?

Wprawdzie prawidłowość niektórych ustawień możesz ocenić na oko, to jednak pełną geometrię kół oraz ewentualne korekty robi się w warsztatach. Dzieje się tak dlatego, że do dokładnych pomiarów i potem ustawień potrzebny jest specjalistyczny sprzęt. Obecnie koszt ustawienia geometrii kół wynosi od 50 do 100 złotych. Dokładna cena zależy od miejsca wykonywania usługi.

Ważne: ustawienie geometrii kół możesz zrobić tylko w aucie ze sprawnych zawieszeniem i układem kierowniczym.

PODSUMOWANIE:

  • Geometria kół to szereg ustawień komponentów zawieszenia i układu kierowniczego wobec siebie.
  • Ustawienia geometrii kół mają bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
  • Zła geometria kół powoduje szybsze i nierówne ścieranie się bieżnika oraz wpływa na żywotność komponentów układu jezdnego samochodu
  • Geometrię kół należy sprawdzać i ewentualnie korygować raz do roku.

Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej