Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 18.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
5/5 - (1 vote)

Jeśli znasz i stosujesz się do zasad ecodrivingu, twoja jazda samochodem jest podwójnie eko. Po pierwsze ekonomiczna, ponieważ dzięki temu oszczędzasz, a po drugie ekologiczna, bo mniejsze zużycie paliwa to także mniejsza ingerencja w środowisko. Zajmiemy się przede wszystkim kwestią oszczędnej jazdy. Na czym dokładnie polega ecodriving? Oto szczegóły.

Jak zaoszczędzić paliwo?

Bez względu na to, czy ceny paliwa chwilowo spadają, czy, jak bywa znacznie częściej, systematycznie szybują w górę, wydatki na stacjach benzynowych mocno obciążają domowe budżety. Jeśli więc istnieje sposób na to, by nieco zaoszczędzić na paliwie, warto podjąć wyzwanie. Okazuje się, że zachodnie społeczeństwa, a zwłaszcza Skandynawowie od lat testują, że to działa. Ten sposób to ecodriving znany także jako ekojazda lub jazda ekonomiczna.

Te nazwy chyba w pełni wyjaśniają, o co w niej chodzi najbardziej. Przede wszystkim o to, by jak najszybciej pokonać daną trasę, a jednocześnie jechać bezpiecznie i oszczędzać paliwo z mniejszym zużyciem elementów samochodu. Czy aby tak jeździć, trzeba być mistrzem kierownicy albo należeć do tajnego stowarzyszenia? Zdecydowanie nie. Wystarczy jedynie poznać kilka zasad i się do nich stosować.

Czym charakteryzuje się ecodriving?

Zasady ekonomicznej jazdy samochodem oczywiście można poznać na specjalnych lekcjach i kursach. Jednak są one na tyle proste, że nawet bez tego jesteśmy w stanie przyswoić je i stosować na co dzień.

Do podstawowych zasad ecodrivingu zaliczamy:

  • prawidłowe ruszanie – od razu po włączeniu silnika powinniśmy ruszyć autem. Nie dość, że silnik pracujący na postoju zużyje znacznie więcej paliwa, to jeszcze w terenie zabudowanym możemy dostać mandat, jeśli będziemy stać dłużej niż minutę.
  • ekonomiczna zmiana biegów – zbyt długie i nieuzasadnione „piłowanie” auta na pierwszym albo drugim biegu to kolejna strata paliwa. Po ruszeniu z jedynki po 10 metrach powinniśmy wrzucić dwójkę, a jeśli samochód osiągnął już 30-50 km/h – trojkę. Po zwiększeniu prędkości należy wrzucić kolejne wyższe biegi. Odwrotna sytuacja dotyczy redukcji biegów. Ze świadomością, że za chwilę musimy się zatrzymać, należy stopniowo redukować biegi. Ważne w obu sytuacjach jest to, aby nie pomijać i nie przeskakiwać np. z dwójki na czwórkę lub odwrotnie.  
  • utrzymywanie stałej prędkości – najbardziej ekonomiczna jest jazda ze stałą prędkością na niskich obrotach, choć wiadomo, że łatwiej będzie o to na autostradzie niż wiejskiej krętej drodze pod górę. 
  • płynna jazda – oprócz utrzymywania stałej prędkości musimy także uważać na to, co robią inni uczestnicy ruchu. Jazda zderzak w zderzak może skończyć się gwałtownym hamowaniem. Często też przez brak płynności jazdy tworzy niepotrzebny korek – główny wróg oszczędnej jazdy.   
  • hamowanie silnikiem – to na pewno przyda się właśnie na tej krętej drodze podczas zjeżdżania. Redukcja biegów w tej sytuacji oraz wielu innych poprawi także bezpieczeństwo, bo zapobiega gwałtownemu hamowaniu i poślizgowi. Z kolei w momencie dojazdu do świateł warto dotoczyć się na miejsce na tzw. „luzie”.   

Ecodriving automatem

A co jeśli chcemy stosować się do zasad ekonomicznej jazdy, a mamy samochód z automatyczną skrzynią biegów? Czy automat będzie chciał z nami współpracować w tej kwestii? Oczywiście. Automat zrozumie nasze intencje, jeśli lekko odpuścimy gaz w momencie osiągnięcia odpowiedniej prędkości. Wówczas automatyczna skrzynia biegów przechodzi na najwyższy bieg. Fakt, że do tego potrzebujemy odrobiny wyczucia. Mianowicie, zdaniem ekspertów, pedał gazu w samochodach z automatem należy wciskać jedynie czubkiem stopy i jedynie na połowę dostępnej głębokości. Do tego powinno się to zrobić jednocześnie delikatnie i stanowczo. 

Czytaj także: Jak obliczyć spalanie auta

W przypadku niektórych marek i modeli aut jeszcze prościej stosować się do zasad, których wymaga od kierowców ecodriving. Automat posiadający dodatkową funkcję tryb „eko” nastawiony jest na mniejsze zużycie paliwa przez zmianę działania niektórych urządzeń. Jej włączenie sprawia, że biegi zmieniane są w racjonalny sposób, co znacznie zwiększa nie tylko oszczędność paliwa, ale także bezpieczeństwo na drodze. 

Jak jeszcze dbać o ekonomię jazdy?

Oprócz tego, co możemy robić w danym momencie na trasie, o ekonomię jazdy możemy zadbać na różne inne sposoby. Przez cały rok należy dbać o dobrą formę swojego samochodu. W jaki sposób? Przede wszystkim trzeba zmieniać elementy eksploatacyjne takie jak oleje, filtry, łożyska, klocki hamulcowe. Poza tym pamiętać, by tankować paliwo dobrej jakości. Im jest ono lepsze, tym korzystniej wpływa to na samochód. Znaczenie w zużyciu paliwa ma nawet odpowiednie ciśnienie w oponach i odpowiednie wyważenie kół. Jeśli o to wszystko dbamy, na pewno przełoży się to na ekonomię jazdy.

PODSUMOWANIE: 

  • Ecodriving (ekonomiczna jazda) to jazda samochodem, która pozwala na oszczędzanie paliwa, mniejsze zużycie samochodu i ingerencję w środowisko.
  • Główne zasady ecodrivingu to: ruszanie po zapaleniu silnika, ekonomiczna zmiana biegów, hamowanie silnikiem czy płynna jazda.
  • Ecodriving możliwy jest też w przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów. 
  • Na ekonomię jazdy wpływa dbanie o odpowiedni stan techniczny samochodu i wymiana części eksploatacyjnych.   
Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej