Hamulec postojowy, znany także jako hamulec ręczny, zgodnie z przepisami, służy do unieruchamiania pojazdu na parkingu. Ten rodzaj hamulca zyskał jednak szerokie zastosowanie w sportach motorowych i różnego rodzaju wyścigach. Aby skutecznie wprowadzić pojazd w kontrolowany poślizg, potrzebna nam będzie tzw. hydrołapa. Co to jest hydrołapa? Jak działa hydrołapa? Tego dowiecie się w naszym artykule.
Sprawny i mocno działający hamulec postojowy pozwoli uniknąć nam niekontrolowanego staczania się samochodu na pochyłym terenie. Nie raz widzieliśmy pojazdy samoczynnie wyjeżdżające z miejsc postojowych – czasem wynika to z słabej pamięci kierowcy, a czasem z usterki układu.
Czytaj także: Hamowanie awaryjne
Na pustych parkingach możemy spotkać też miłośników szybkiej jazdy, którzy próbują wprowadzić pojazd w poślizg przy użyciu hamulca ręcznego. Zapewne jest to świetna zabawa, ale po pierwsze takie zachowanie jest nielegalne – policja może ukarać nas bardzo wysokim mandatem (nawet 5000 zł), a po drugie niebezpieczne – nigdy nie wiemy, czy w miejscu, w którym wykonujemy poślizg, nie pojawi się niespodziewana przeszkoda.
W Polsce są miejsca, gdzie legalnie i bezpiecznie można poślizgać się samochodem, który wyposażony jest w hydrołapę, co daje jeszcze lepsze wrażenia z jazdy.
Z tego artykułu dowiesz się...
Hydrołapa co to?
Hydrołapa wykorzystywana jest w sportach motorowych takich jak drifting czy rajdy. Standardowo, hamulec ręczny uruchamiany jest za pomocą linki przymocowanej do dźwigni w środku samochodu, za którą pociągamy. Konstrukcja hydrołapy jest bardzo podobna, jednak wyróżnia ją jeden kluczowy element – dodatkowa pompa hydrauliczna zamontowana do układu hamulcowego.
Dzięki takiemu rozwiązaniu hamulce zaciskają się błyskawicznie i ze znacznie zwiększoną siłą, co bez trudu pozwala wprowadzić nasz samochód w nadsterowność, czyli poślizg. Zwykły układ oparty na lince nie sprawdzi się w ekstremalnych wyczynach. Linka poddana ogromnym przeciążeniom mogłaby nie wytrzymać.
Hydrołapa jak działa?
Po zaciągnięciu dźwigni hamulca ręcznego, specjalna pompa hydrauliczna zmienia ciśnienie w całym układzie. Dzięki temu hamowanie jest szybkie, mocne i bardzo gwałtowne. Oczywiście podczas takiego manewru blokowana jest wyłącznie tylna oś pojazdu. Układ hydrauliczny jest do tego niezwykle precyzyjny.
W tym miejscu warto wspomnieć, że zaciśnięcie hamulca i skręcenie kół momentalnie wprowadzi nasz samochód w poślizg.
W driftingu ten zabieg jest niezbędny. Gdyby nie hydrołapa, zawodnicy nie mogliby w efektowny sposób pokonywać toru. Podobnie jest w niektórych rajdach samochodowych. Co ciekawe – nie każda formuła rajdowa zezwala na używanie hamulca hydraulicznego blokującego tylną oś pojazdu – który znacząco ułatwia pokonywanie niektórych zakrętów.
Hydrołapa efekt i przepisy
Co jednak najważniejsze – montaż hydraulicznego hamulca ręcznego to bardzo poważna ingerencja w układ hamulcowy. Nieprofesjonalne wykonanie może skutkować poważnymi konsekwencjami związanymi z bezpieczeństwem. Trzeba też wiedzieć, że montaż hydrołapy dopuszczony jest wyłącznie w samochodach specjalnych. Nie możemy wyposażyć w taki system samochodu, którym poruszamy się po publicznych drogach.
Tego typu układ z pewnością nie przeszedłby przeglądu, a w przypadku kolizji czy zwykłej kontroli możemy mieć poważne kłopoty z prawem. Dlaczego tak jest? Zwyczajowo hamulec ręczny jest oddzielony od głównego układu hamulcowego.
W przypadku hydrołapy podłączamy się bezpośrednio do układu odpowiadającego za hamowanie podczas normalnej jazdy.
Hydrołapa cena
Kiedy zdecydujemy się już na zamontowanie hydraulicznego hamulca ręcznego w naszym samochodzie, musimy pamiętać, że wiąże się to ze sporymi kosztami. Taka modyfikacja wraz z robocizną z pewnością przekroczy 1000 zł. Oczywiście wiele zależy od rodzaju samego mechanizmu. Im bardziej profesjonalny, tym droższy.
Musimy pamiętać, aby nasz samochód zawsze oddać w ręce specjalistycznych zakładów – bezpieczeństwo jest bowiem najważniejsze.
Hydrołapa podstawowe informacje
Jeżeli chcesz rozpocząć przygodę z driftingiem czy rajdami samochodowymi, jedną z podstawowych modyfikacji pojazdu będzie zamontowanie hydrołapy. Hydrołapa zastępuje klasyczny hamulec ręczny działający na linkach. Zmieniony układ montujemy bezpośrednio do głównego układu hamulcowego. Jego działanie jest niezwykle precyzyjne i mocne, ponieważ zamiast ściągania linek, zmienia ciśnienie w całym układzie hamulcowym.
Pamiętajmy, że samochód ze zmodyfikowanym układem hamulcowym nie przejdzie przeglądu i nie może poruszać się po drogach publicznych.
Złamanie tego zakazu grozi bardzo poważnymi konsekwencjami podczas kolizji drogowej lub zwykłej kontroli. Dzięki hydrołapie jesteśmy w stanie bardzo łatwo wprowadzić samochód w kontrolowany poślizg. Montaż hydrołapy kosztuje około tysiąca złotych. Wiele zależy od tego, na jaki rodzaj mechanizmu się zdecydujemy. Na samym początku nie musi być on w pełni profesjonalny. Wraz z postępami w nauce warto zainwestować w lepszy sprzęt. Pozwala to osiągać jeszcze lepsze efekty.
Tę operację najlepiej zawsze powierzyć specjalistycznemu zakładowi mechanicznemu. Źle wykonana modyfikacja bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo, które w podczas jazdy samochodem jest zdecydowanie kluczowym elementem.
Podsumowanie:
- Hydrołapa montowana jest najczęściej przez fanów rajdów i driftingu.
- Hydrołapa montowana jest zamiast tradycyjnego hamulca ręcznego.
- Hydrołapa niesie za sobą konsekwencje i auto z taką modyfikacją nie przejdzie przeglądu oraz nie może poruszać się po drogach publicznych.
- Hydrołapa zamontowana w aucie to koszt około tysiąca złotych.