Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 14.06.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
Rate this post

Hamulec postojowy, znany także jako hamulec ręczny, zgodnie z przepisami, służy do unieruchamiania pojazdu na parkingu. Ten rodzaj hamulca zyskał jednak szerokie zastosowanie w sportach motorowych i różnego rodzaju wyścigach. Aby skutecznie wprowadzić pojazd w kontrolowany poślizg, potrzebna nam będzie tzw. hydrołapa. Co to jest hydrołapa? Jak działa hydrołapa? Tego dowiecie się w naszym artykule.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Sprawny i mocno działający hamulec postojowy pozwoli uniknąć nam niekontrolowanego staczania się samochodu na pochyłym terenie. Nie raz widzieliśmy pojazdy samoczynnie wyjeżdżające z miejsc postojowych – czasem wynika to z słabej pamięci kierowcy, a czasem z usterki układu.

Czytaj także: Hamowanie awaryjne

Na pustych parkingach możemy spotkać też miłośników szybkiej jazdy, którzy próbują wprowadzić pojazd w poślizg przy użyciu hamulca ręcznego. Zapewne jest to świetna zabawa, ale po pierwsze takie zachowanie jest nielegalne – policja może ukarać nas bardzo wysokim mandatem (nawet 5000 zł), a po drugie niebezpieczne – nigdy nie wiemy, czy w miejscu, w którym wykonujemy poślizg, nie pojawi się niespodziewana przeszkoda.

W Polsce są miejsca, gdzie legalnie i bezpiecznie można poślizgać się samochodem, który wyposażony jest w hydrołapę, co daje jeszcze lepsze wrażenia z jazdy.

Hydrołapa co to?

Hydrołapa wykorzystywana jest w sportach motorowych takich jak drifting czy rajdy. Standardowo, hamulec ręczny uruchamiany jest za pomocą linki przymocowanej do dźwigni w środku samochodu, za którą pociągamy. Konstrukcja hydrołapy jest bardzo podobna, jednak wyróżnia ją jeden kluczowy element – dodatkowa pompa hydrauliczna zamontowana do układu hamulcowego.

Dzięki takiemu rozwiązaniu hamulce zaciskają się błyskawicznie i ze znacznie zwiększoną siłą, co bez trudu pozwala wprowadzić nasz samochód w nadsterowność, czyli poślizg. Zwykły układ oparty na lince nie sprawdzi się w ekstremalnych wyczynach. Linka poddana ogromnym przeciążeniom mogłaby nie wytrzymać.

Hydrołapa jak działa?

Po zaciągnięciu dźwigni hamulca ręcznego, specjalna pompa hydrauliczna zmienia ciśnienie w całym układzie. Dzięki temu hamowanie jest szybkie, mocne i bardzo gwałtowne. Oczywiście podczas takiego manewru blokowana jest wyłącznie tylna oś pojazdu. Układ hydrauliczny jest do tego niezwykle precyzyjny.

W tym miejscu warto wspomnieć, że zaciśnięcie hamulca i skręcenie kół momentalnie wprowadzi nasz samochód w poślizg.

W driftingu ten zabieg jest niezbędny. Gdyby nie hydrołapa, zawodnicy nie mogliby w efektowny sposób pokonywać toru. Podobnie jest w niektórych rajdach samochodowych. Co ciekawe – nie każda formuła rajdowa zezwala na używanie hamulca hydraulicznego blokującego tylną oś pojazdu – który znacząco ułatwia pokonywanie niektórych zakrętów.

Hydrołapa efekt i przepisy

Co jednak najważniejsze – montaż hydraulicznego hamulca ręcznego to bardzo poważna ingerencja w układ hamulcowy. Nieprofesjonalne wykonanie może skutkować poważnymi konsekwencjami związanymi z bezpieczeństwem. Trzeba też wiedzieć, że montaż hydrołapy dopuszczony jest wyłącznie w samochodach specjalnych. Nie możemy wyposażyć w taki system samochodu, którym poruszamy się po publicznych drogach.

Tego typu układ z pewnością nie przeszedłby przeglądu, a w przypadku kolizji czy zwykłej kontroli możemy mieć poważne kłopoty z prawem. Dlaczego tak jest? Zwyczajowo hamulec ręczny jest oddzielony od głównego układu hamulcowego.

W przypadku hydrołapy podłączamy się bezpośrednio do układu odpowiadającego za hamowanie podczas normalnej jazdy.

Hydrołapa cena

Kiedy zdecydujemy się już na zamontowanie hydraulicznego hamulca ręcznego w naszym samochodzie, musimy pamiętać, że wiąże się to ze sporymi kosztami.  Taka modyfikacja wraz z robocizną z pewnością przekroczy 1000 zł. Oczywiście wiele zależy od rodzaju samego mechanizmu. Im bardziej profesjonalny, tym droższy.

Musimy pamiętać, aby nasz samochód zawsze oddać w ręce specjalistycznych zakładów – bezpieczeństwo jest bowiem najważniejsze.

Hydrołapa podstawowe informacje

Jeżeli chcesz rozpocząć przygodę z driftingiem czy rajdami samochodowymi, jedną z podstawowych modyfikacji pojazdu będzie zamontowanie hydrołapy. Hydrołapa zastępuje klasyczny hamulec ręczny działający na linkach. Zmieniony układ montujemy bezpośrednio do głównego układu hamulcowego. Jego działanie jest niezwykle precyzyjne i mocne, ponieważ zamiast ściągania linek, zmienia ciśnienie w całym układzie hamulcowym.

Pamiętajmy, że samochód ze zmodyfikowanym układem hamulcowym nie przejdzie przeglądu i nie może poruszać się po drogach publicznych.

Złamanie tego zakazu grozi bardzo poważnymi konsekwencjami podczas kolizji drogowej lub zwykłej kontroli. Dzięki hydrołapie jesteśmy w stanie bardzo łatwo wprowadzić samochód w kontrolowany poślizg. Montaż hydrołapy kosztuje około tysiąca złotych. Wiele zależy od tego, na jaki rodzaj mechanizmu się zdecydujemy. Na samym początku nie musi być on w pełni profesjonalny. Wraz z postępami w nauce warto zainwestować w lepszy sprzęt. Pozwala to osiągać jeszcze lepsze efekty.

Tę operację najlepiej zawsze powierzyć specjalistycznemu zakładowi mechanicznemu. Źle wykonana modyfikacja bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo, które w podczas jazdy samochodem jest zdecydowanie kluczowym elementem.

Podsumowanie:

  • Hydrołapa montowana jest najczęściej przez fanów rajdów i driftingu.
  • Hydrołapa montowana jest zamiast tradycyjnego hamulca ręcznego.
  • Hydrołapa niesie za sobą konsekwencje i auto z taką modyfikacją nie przejdzie przeglądu oraz nie może poruszać się po drogach publicznych.
  • Hydrołapa zamontowana w aucie to koszt około tysiąca złotych.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo
Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo? Autor Anna Rychlewicz Komunikacyjne
Odwieczne pytanie nurtujące zmotoryzowanych brzmi: “kiedy tramwaj ma pierwszeństwo?”. Dla kierowców, których drogi na co dzień nie krzyżują się z pojazdami szynowymi, kwestia pierwszeństwa przejazdu to prawdziwa zmora. I choć działa tutaj zasada mówiąca o pierwszeństwie pojazdu wi...
Czytaj dalej
Indywidualne tablice rejestracyjne
Indywidualne tablice rejestracyjne Autor Dorota Bajorek Komunikacyjne
Tablice rejestracyjne pozwalają na szybką identyfikację pojazdu w razie potrzeby i informują, skąd pochodzi dany pojazd. Jednak obecnie na różne sposoby próbujemy pokazać swoją osobowość. Coraz częściej więc właściciele samochodów chcą się wyróżniać z tłumu i decydują się n...
Czytaj dalej