Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz
Aktualizowano: 14.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 4 minut.
5/5 - (1 vote)

Nagła sytuacja. Ułamek sekundy. Dziecko niespodziewanie wbiegające na ulicę, nagłe zatrzymanie samochodu przed nami czy zwierzę przebiegające przed maską samochodu- to tylko kilka sytuacji, w których konieczne będzie hamowanie awaryjne. Na czym tak naprawdę polega awaryjne hamowanie i jak je bezpiecznie wykonać? Sprawdź! 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Co to jest hamowanie awaryjne? 

Każdy kierowca nie raz spotkał się z określeniem “hamowanie awaryjne”. Już podczas egzaminu na prawo jazdy będzie sprawdzana umiejętność jego wykonania. Na początek warto więc odpowiedzieć na pytanie: co to jest hamowanie awaryjne? 

Czytaj także: Wymiana płynu hamulcowego

Hamowanie awaryjne jest bezpiecznym i skutecznym sposobem, dzięki któremu możemy uniknąć poważnych skutków zdarzenia lub chociażby zmniejszyć ich rozmiar. Awaryjne hamowanie to nic innego jak zwiększenie naszych szans na uniknięcie zdarzenia, które może zagrażać życiu lub zdrowiu kierowców i innych osób znajdujących się na jezdni. 

Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, kiedy nagle prosto pod maskę naszego samochodu wyjeżdża rowerzysta, wbiega zwierzę czy na drodze pojawia się dziecko. Wystarczy też, że samochód jadący przed nami nagle się zatrzyma – wówczas konieczne staje się awaryjne hamowanie. Niezbędny będzie tutaj nie tylko doskonały refleks, ale także umiejętność wykonania poprawnego hamowania awaryjnego. Jakie czynniki mają wpływ na odpowiednie wykonanie manewru i jak zrobić awaryjne hamowanie? 

Jak zrobić hamowanie awaryjne? 

Choć hamowanie awaryjne może wydawać się banalnie proste, wielu kierowców ma pewne wątpliwości dotyczące tego, jak zrobić hamowanie awaryjne. Awaryjne hamowanie polega na wciśnięciu sprzęgła i wciśnięciu z maksymalną siłą pedału hamulca. Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest właśnie zbyt słabe naciskanie hamulca, co w rezultacie może skutkować utratą stabilności przez pojazd, a nawet wpadnięciem w poślizg. Każdy kierowca powinien mieć świadomość tego, jak mocno powinien nacisnąć pedał hamulca tak, aby docisnąć go “do podłogi”. Hamulca i sprzęgła nie puszczamy aż do momentu całkowitego zatrzymania. 

UWAGA: Według niektórych specjalistów, hamowanie awaryjne powinno jednak przebiegać zupełnie inaczej. Inny sposób hamowania awaryjnego mówi o maksymalnym wciśnięciu pedału hamulca, a dopiero na sam koniec hamowania - dociśnięcie sprzęgła, aby nie doprowadzić do unieruchomienia silnika.

Co ważne – hamowanie awaryjne jest także jednym z manewrów, jakie należy wykonać podczas egzaminu na prawo jazdy. 

Hamowanie awaryjne na egzaminie – jak to wygląda?

Egzamin na prawo jazdy sam w sobie jest sporym stresem. Do tego dochodzi stres związany z jakimikolwiek sytuacjami awaryjnymi na drodze. Co warto wiedzieć w kwestii: “hamowanie awaryjne – egzamin”? Potrzeba hamowania awaryjnego zostanie nam zasygnalizowana przez egzaminatora. Jeszcze przed wyruszeniem na drogę, może on ostrzec egzaminowanego, że w przypadku wydania komend: “stój” lub “hamuj”, zdający egzamin powinien wykonać hamowanie awaryjne. Może zatem pojawić się pytanie, którą metodę hamowania wówczas zastosować. Tutaj warto kierować się wytycznymi szkoły jazdy, w której pobierana była nauka. 

Jak przygotować się do hamowania awaryjnego?

Samo hamowanie awaryjne może wydawać się manewrem niezbyt skomplikowanym. Warto jednak mieć świadomośc tego, że o jego powodzeniu w dużej mierze może zadecydować nasze przygotowanie się do samego hamowania. Wsiadając do samochodu warto zadbać o odpowiednie ustawienie fotela – ten musi być ustawiony w takiej odległości, by nawet dociskając pedał hamulca do samej podłogi, noga nadal była lekko ugięta w kolanie.

Należy zadbać także o wygodną pozycję siedzącą i odpowiednie ustawienie fotela tak, by w przypadku hamowania po prostu się z niego nie zsunąć.

PODSUMOWANIE: 

  • Awaryjne hamowanie to bezpieczny i skuteczny sposób, dzięki któremu możemy uniknąć poważnych skutków zdarzenia lub chociażby zmniejszyć ich rozmiar. 
  • Hamowanie awaryjne polega na wciśnięciu sprzęgła i wciśnięciu z maksymalną siłą pedału hamulca.
  • Możemy spotkać się z dwiema szkołami mówiącymi o tym, jak poprawnie wykonać hamowanie awaryjne. Na egzaminie warto stosować metodę, której uczyli nas w szkole jazdy. 
  • Do poprawnego wykonania hamowania awaryjnego niezbędny jest nie tylko refleks, ale i odpowiednie przygotowanie do jazdy. 
  • Odpowiednie ustawienie fotela powinno umożliwić maksymalne dociśnięcie pedału hamulca tak, aby noga nadal pozostawała lekko ugięta w kolanie.

Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.

Dołącz do dyskusji

  • pozycjonowanie sky-shop pisze:

    Awesome! Its really awesome article, I have got much clear idea about from this article. http://tntech.kr/g5/bbs/board.php?bo_table=community&wr_id=428159

  • Konrad pisze:

    Artykuł wprowadza w błąd, hamowanie awaryjne to nie wciśnięcie sprzęgła a potem hamulca, a jest to wciśnięcie hamulca a potem(jeżeli się uda, ale nie jest to wymagane) wciśnięcie sprzęgła. Sprzęgło nie może być pierwszym wyborem podczas ham. awar. ponieważ wydłuży to drogę hamowania, co może skutkować potrąceniem lub kolizją.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej