Opór toczenia opony wpływa nie tylko na osiągi naszego auta, ale też na nasze finanse. Co to jest, gdzie znaleźć jego oznaczenie i jak wpływa na spalanie naszego samochodu? Tym między innymi zajmiemy się w naszym artykule.
Praktycznie połowa polskich kierowców nie zwraca uwagi na oznaczenia na oponach To błąd. Z etykiety można wyczytać dużo informacji, m.in. jaka jest przyczepność danego ogumienia na mokrej nawierzchni, czy jak głośne są „gumy”, na których jeździmy. Producenci pokazują też opór toczenia opony, który ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy oraz nasz portfel. Im mniejszy bowiem opór, tym mniejsze zużycie paliwa.
Z tego artykułu dowiesz się...
Co to jest opór toczenia opony?
To wszystko, co utrudnia i spowalnia poruszanie się kół, nazywamy oporami. Chodzi więc o siły, które działają w odwrotną stronę niż poruszają się opony. Jednym z najważniejszych czynników, których udział w oporach toczenia wynosi od 80 do 95 proc., to odkształcenia bieżnika w kontakcie z nawierzchnią. Opona w trakcie ruchu „dopasowuje się” do nawierzchni, a to powoduje zginanie się koła. Skutkiem chwilowego uginania się opony i powrót do jej pierwotnego kształtu jest wytracenie energii.
Czynników hamujących jest jeszcze kilka:
- opór aerodynamiczny, czyli stawiany przez powietrze (może mieć nawet do 15 proc. udziału w oporze toczenia);
- stan nawierzchni i kąt nachylenia – im bardziej pod górę, tym bardziej hamowane jest auto; podobnie nieutwardzone czy nierówne drogi spowalniają ruch samochodu;
- masa pojazdu i ogumienia; tu zależność też jest prosta – im mniejsza masa, tym mniejszy opór toczenia; nie bez znaczenia jest wysokość zawieszenia, niższe powoduje mniejszy opór toczenia opony;
- konstrukcja bieżnika oraz ciśnienie ogumienia – przy zbyt niskim wzrośnie opór toczenia, natomiast budowa bieżnika może obniżyć tarcie nawet o 60 proc.;
- mikropoślizgi, czyli chwilowa utrata przyczepności, którą powodują odkształcenia opony.
Od 2012 roku informacje na temat oporów toczenia znajdują się na etykiecie opony w sekcji, która dotyczy efektywności paliwowej.
Opór toczenia opony a spalanie paliwa
Im mniejszy jest opór toczenia opony, tym zużywa ona mniej energii na poruszanie się. W efekcie nasze auto zużywa mniej paliwa. Dodatkowym bonusem jest niższa emisja dwutlenku węgla. Opór toczenia opony pokazywany jest na skali od A do E (gdzie A jest wartością najniższą). Najczęściej do opisu tego parametru używa się liter od A do C. Tak oznaczone gumy mają najlepszą efektywność energetyczną, czyli cechują się niskimi oporami toczenia, a co za tym idzie niższym zużyciem paliwa z tego powodu.
Tabela. Podział na klasy efektywności energetycznej dla aut osobowych:
Klasa efektywności energetycznej | RCC – współczynnik oporów toczenia (kg/t) |
A | RRC ≤ 6.5 |
B | 6.6 ≤ RRC ≤ 7.7 |
C | 7.8 ≤ RRC ≤ 9.0 |
D | 9.1 ≤ RRC ≤ 10.5 |
E | RRC ≥ 10.6 |
Różnica w zużyciu paliwa między poszczególnymi poziomami oporów toczenia opony wynosi około 0,1 l/100km. Na liczbach wygląda to tak, że dzięki oponom o wysokiej klasie energetycznej możemy zaoszczędzić 0,25 l na 100 km. Z pozoru niewiele. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę, że statystycznie pokonujemy rocznie 20 tys. km oszczędność robi się większa. Przy obecnych cenach paliwa może wynieść kilkaset złotych.
Ważne: współczesne mieszanki stosowane do produkcji opon oraz technologia produkcji sprawiają, że ogumienie o niskim oporze toczenia idzie w parze z wysoką przyczepnością opony. Przy starszych modelach opon takie połączenie obu parametrów było wyzwaniem.
Co jeszcze można wyczytać z etykiety na oponie?
Opór toczenia opony nie jest jedynym parametrem podawanym na etykietach ogumienia. Producenci zamieszczają tam jeszcze informacje o przyczepności na mokrej powierzchni oraz o poziomie hałasu generowanego przez gumy. Podobnie jak przy oporze toczenia skala oznaczona jest literami zaczynając od A. Wskaźnik przyczepności mieści się w przedziale od A do E, gdzie A ma najlepsze możliwości do pokonywania mokrej nawierzchni. Lepiej też będzie odprowadzać wodę z bieżnika.
Hałas generowany przez opony oznaczany jest na skali od A do C, gdzie A oznacza najcichsze gumy, a C te najgłośniejsze. Dodatkowo na etykiecie znajdują się informacje o producencie, rozmiarze i modelu opon czy dodatkowe piktogramy opisujące specyfikację ogumienia.
Uwaga: nowością na nowych etykietach (wprowadzonych od 1 maja 2021 roku) jest też
Pamiętajmy jednak, że poza czytaniem etykiet przy wyborze warto zapoznać się z testami ogumienia, np. prowadzonymi przez ADAC, TÜV SÜD Automotive, DEKRA czy IDIADA. Tylko w połączeniu z wiedzą z testów możemy dokonać pełnego porównania i oceny osiągów danych gum.
PODSUMOWANIE:
- Opór toczenia opony jest jednym z kilku parametrów, które opisują właściwości ogumienia. Mniejszy opór toczenia opony przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.
- Eksperci szacują, że opór toczenia może odpowiadać za 20 proc. zużycia paliwa.
- Jednym z najważniejszych czynników, które decydują o oporze toczenia, jest odkształcanie się opony w kontakcie z nawierzchnią.
- Opór toczenia opony podawany jest na etykiecie i mieści się w skali od A do E, gdzie A oznacza najniższy współczynnik.
Przeczytaj więcej na temat: opony samochodowe
Obowiązek wymiany opon
Obowiązek wymiany opon
Koło zapasowe
Koło zapasowe
Gdzie wyrzucić opony samochodowe
Gdzie wyrzucić opony samochodowe
Jak rozpoznać zużycie opon?
Jak rozpoznać zużycie opon?
Oznaczenie opon
Oznaczenie opon
Wymiana opon
Wymiana opon