Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz
Aktualizowano: 01.09.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.
3/5 - (2 votes)

Przebicie opony w trakcie jazdy skutecznie uniemożliwi nam dalszą podróż. Wybawieniem z opresji może być pomoc drogowa, na którą przyjdzie nam czekać nawet kilka godzin, albo wzięcie sprawy w swoje ręce. Wówczas bohaterem staje się koło zapasowe lub jego mniejszy i lżejszy zamiennik – koło dojazdowe. Czym różni się koło zapasowe od koła dojazdowego? Jak długą podróż gwarantują i z jakimi ograniczeniami się wiążą? 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Jaka jest różnica między kołem zapasowym a dojazdowym?

Kierowcy, którym przyjdzie stawić na drodze czoła z przebitą oponą, mają zazwyczaj do wyboru kilka opcji. Ci bardziej samodzielni i zapobiegliwi, podejmą rękawicę i rozpoczną wymianę koła. Klasycznym zamiennikiem będzie koło zapasowe, które jest po prostu dodatkowym, piątym kołem w samochodzie.

Nie różni się niczym od właściwego koła - ma taką samą oponę i felgę - jest więc jego pełnowartościowym odpowiednikiem. Zapasowe koło pozwala więc na bezproblemowe kontynuowanie podróży z dowolną prędkością, bez szczególnych ograniczeń.

Czytaj także: Opony całoroczne

Alternatywą koła zapasowego jest tak zwane koło dojazdowe. Jak sama nazwa wskazuje, ma ono na celu umożliwienie jedynie dojazdu do miejsca, w którym będziemy mogli otrzymać właściwą pomoc. Koło zapasowe dojazdowe jest pomniejszoną wersją koła zapasowego. Zarówno opona dojazdowa, jak i obręcz są węższe niż ich pełnowartościowy zamiennik, a jednocześnie mniejsze i znacznie lżejsze. 

Koło zapasowe a dojazdowe – które wybrać?

Koło zapasowe dojazdowe – dokładnie tak samo, jak koło zapasowe – umożliwia nam kontynuowanie podróży. Niesie za sobą jednak pewne ograniczenia. Choć producenci nie regulują dystansu, jaki możemy pokonać na kole dojazdowym, ze względów bezpieczeństwa nie zaleca się długotrwałej jazdy.

Jest to koło, które służy jedynie pomocy doraźnej. Ze względu na mniejszą powierzchnię styku opony z podłożem, opona dojazdowa charakteryzuje się mniejszą przyczepnością. To wszystko zwiększa niebezpieczeństwo wpadnięcia w poślizg, a także wydłuża drogę hamowania. Kierowcy, którzy zdecydują się na założenie koła dojazdowego, muszą pamiętać o ograniczeniu prędkości – zazwyczaj wynosi ona do 80 km/h.

Efektem montażu koła zapasowego może być również uniemożliwienie prawidłowej pracy systemów bezpieczeństwa. Zaleca się wówczas unikać gwałtownego hamowania i zachować pełną ostrożność podczas wchodzenia w zakręty. A jak na tle opony dojazdowej wypada zapasowe koło? 

Koło zapasowe umożliwia w pełni bezpieczną jazdę, praktycznie bez większych ograniczeń. Jest ono jednak większe i cięższe niż koło dojazdowe, w związku z czym potrzebuje więcej miejsca w bagażniku, a jego ciężar może przyczynić się do większego spalania. Należy także pamiętać, że w momencie, gdy koło zapasowe ma oponę z wyższym bieżnikiem niż pozostałe koła, może powodować to znaczne zmniejszenie komfortu jazdy.  

UWAGA: Według przepisów ruchu drogowego, opony na jednej osi auta powinny charakteryzować się nie tylko identycznym modelem, rozmiarem czy stopniem zużycia, ale także przeznaczeniem. Opony na tej samej osi muszą mieć takie same indeksy nośności czy prędkości.

Mając do wyboru koło zapasowe czy dojazdowe, kierowcy bardzo często determinują wybór dostępnym miejscem w bagażniku. Opona dojazdowa zajmie zdecydowanie mniej przestrzeni niż opona zapasowa. Będzie również tańsza.

Czy w każdym samochodzie jest koło zapasowe?

Pełnowymiarowe koło zapasowe stanowi coraz rzadszy element wyposażenia nowych samochodów. Dawniej, najczęściej montowane pod podłogą bagażnika, były one absolutnym standardem. Dziś producenci aut coraz częściej rezygnują z niego w standardowym wyposażeniu, zaoszczędzając nie tylko pieniądze, ale i cenne miejsce w bagażniku.

W zamian zdarza się, że oferują koło dojazdowe lub sam zestaw naprawczy składający się z kompresora i uszczelniacza, który trzeba wtłoczyć wraz z powietrzem do koła. Kierowcy decydujący się na zakup nowego auta, mogą jednak wybrać koło zapasowe jako dodatkowe wyposażenie. 

Czy warto mieć koło zapasowe?

Standardowe wyposażenie Twojego auta nie obejmuje koła zapasowego? Zastanawiasz się czy rzeczywiście warto je mieć na stanie? Przepisowo, koło zapasowe nie jest ujęte w obowiązkowym wyposażeniu samochodu. Tym jest jedynie sprawna gaśnica oraz trójkąt ostrzegawczy.

Niemniej koło zapasowe może wybawić nas z opresji i pozwoli uniknąć nie tylko stresu na drodze, ale także wielogodzinnego oczekiwania na pomoc. Jeśli dysponujemy odpowiednią przestrzenią w bagażniku, warto zdecydować się na przewożenie koła zapasowego.

Może przydać się ono szczególnie wtedy, gdy często udajemy się w długodystansowe trasy, z dala od większych aglomeracji miejskich, gdzie od najbliższego zakładu wulkanizacyjnego dzielą nas dziesiątki kilometrów.

Ile kosztuje koło dojazdowe?

W przypadku nowych samochodów, koła zapasowe zdarzają się już coraz rzadziej. Za dopłatą możemy więc doposażyć auto w dodatkowe koło pełnowartościowe lub w jego zamiennik – koło dojazdowe. To pierwsze będzie zdecydowanie droższe niż popularna dojazdówka. Cena będzie uzależniona przede wszystkim od poszczególnego modelu auta.

Warto jednak mieć na uwadze, że sama opona dojazdowa czy obręcz, to dopiero początek wyposażenia.

Do tego należy doliczyć także zestaw kluczy, czy chociażby lewarek. W ostatecznym rozrachunku, w przypadku koła dojazdowego, warto przygotować się na wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych. Znacznie taniej możemy kupić koło dojazdowe chociażby na popularnych portalach aukcyjnych czy w sklepach motoryzacyjnych. A jak dobrać koło dojazdowe?

Tutaj należy pamiętać przede wszystkim o wymiarze felgi. Średnica felgi koła dojazdowego musi być taka sama, jak w przypadku innych kół.

Jak długo można jeździć na kole zapasowym?

Zarówno koło zapasowe, jak i koło dojazdowe, wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Przed kierowcą stawiają też pewne warunki, takie jak chociażby ograniczenia prędkości. Kierowcy powinni mieć na uwadze, że ograniczenia, które wskazane są na kole, wskazują prędkości graniczne, czyli takie, których nie wolno przekraczać.

W kwestii odległości ani producenci kół ani przepisy, nie precyzują ile kilometrów możemy przejechać na kole zapasowym. Warto mieć jednak na uwadze, że koło zapasowe należy niezwłocznie wymienić na identyczny model, jak ten, który znajduje się po przeciwległej stronie osi auta. 

PODSUMOWANIE:

  • Koło zapasowe jest pełnowartościowym odpowiednikiem właściwego koła.
  • Koło dojazdowe ma mniejszy rozmiar i wagę niż koło zapasowe – jest jego pomniejszonym odpowiednikiem.
  • Koło dojazdowe jest znacznie tańsze niż pełnowymiarowe koło zapasowe, ale jednocześnie wiąże się z większymi ograniczeniami – zazwyczaj pozwala na jazdę z prędkością do 80 km/h. 
  • Opony na jednej osi auta powinny charakteryzować się identycznym modelem, rozmiarem, stopniem zużycia, przeznaczeniem czy indeksem nośności. 
  • Koło dojazdowe charakteryzujące się mniejszą powierzchnią styku opony z nawierzchnią, wydłuża drogę hamowania i zwiększa niebezpieczeństwo wpadnięcia w poślizg.

Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej