Wydaje ci się, że opony dzielą się na zimowe, letnie i całoroczne? A do wymiany ogumienia wystarczy ci informacja o rozmiarze felgi? Otóż sprawa jest znacznie bardziej skomplikowania. Pomóc może oznaczenie opon, czyli ciąg liter i cyfr. Z nami dowiesz się, jak czytać oznaczenia stosowane przez producentów gum i które są ważne.
Oznaczenie opon nie jest przypadkowym ciągiem symboli. To rodzaj kodu, który zawiera szereg istotnych informacji o zastosowanym ogumieniu, m.in. chodzi o dane dotyczące rozmiaru opon (szerokość opon, średnica felg, profil ściany bocznej), indeksy prędkości i nośności.
Producenci kodują też informację o przeznaczeniu ogumienia, roku produkcji czy homologacji.
Z tego artykułu dowiesz się...
Oznaczenie opon – lista
Na oponach możesz znaleźć blisko 30 informacji. Są to:
- nazwa producenta opon
- informacja o ilości warstw i rodzajów kordów osnowy i opasania (sidewall apply rayon, nylon, fibreglass, poliester, aramid, steel)
- nazwa modelu (nazwa handlowa opony)
- ostrzeżenie eksploatacyjne (TWI)
- informacja, gdzie i kiedy została wyprodukowana dana opona (kod DOT, czyli MWXW i ciąg liczb)
- oznaczenie homologacji w zależności od kraju europejskiego (zaczyna się do litery E)
- numer homologacji
- oznaczenie klasy jakości (UTGQ)
- oznaczenie wewnętrznej konstrukcji ogumienia (R, RF, B, D – czytaj niżej)
- szerokość opony wyrażona w milimetrach
- wysokość profilu – wyrażona w procentach
- średnica felgi wyrażona w calach
- indeks nośności (maksymalne obciążenie opony)
- indeks prędkości (maksymalna prędkość jazdy na ogumieniu)
- kraj produkcji ogumienia
- oznaczenie o sposobie montażu opony
- informacja o maksymalnym dopuszczalnym ciśnieniu (max inflation)
- informacja o maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu (max load)
Dodatkowe oznaczenie opon – przykłady:
- Reinforced/XL– gdy opona jest wzmacniania
- C (commercial) – oznaczenie opon dostawczych
- oznaczenie opon, którymi można kontynuować jazdę mimo utraty ciśnienia (symbole zależne są od producenta, czytaj niżej)
- oznaczenia 3PMSF (three-peak mountain snowflake) – oznaczenie na zimowych oponach
- M+S (mud plus snow) – oznaczenie opon zimowych i całorocznych.
Lista oznaczeń jest dość spora, dlatego skupimy się na tych, które są najważniejsze dla właściciela auta.
Rozmiar opony
Oznaczenie opon dotyczące jej rozmiaru jest kluczową informacją dla właściciela auta i na szczęście jest wystandaryzowane. To znaczy, że niezależenie od producenta i modelu opony zawsze to będzie ten sam sposób zapisu. Najlepiej omówić go na przykładzie:
215/55 R17 98V
W takim zapisie masz zakodowane po kolei szereg informacji. Pierwszą z nich jest szerokość opony, zawsze wyrażona w milimetrach. W przykładzie wyżej jest to 215 mm. Dalej znajduje się profil opony, czyli wysokość ściany bocznej (od zewnętrznej krawędzi felgi do bieżnika) – w naszym przypadku to 55 proc. Wartość ta zawsze wyrażana jest w procentach, które odnoszą się do szerokości ogumienia (w przykładzie profil opony wynosi 55 proc. z 215 mm). Trzecią informacją jest rozmiar felgi, zawsze wyrażony w calach (w przykładzie: 17 cali). Na większości opon średnicę felgi poprzedza oznaczenie literowe, które informuje cię o konstrukcji opony. W naszym przypadku jest R, czyli opona radialna.
Możliwe są jeszcze 4 oznaczenia konstrukcji:
- D– opona diagonalna (brak litery też oznacza domyślnie taką konstrukcję)
- B– opona opasana
- RF– określa oponę samonośną
- ZR– Z określa indeks prędkości, R oponę radialną
Indeks nośności i prędkości
W trakcie jazdy opony muszą zapewniać dobrą przyczepność, odprowadzać skutecznie wodę i przede wszystkim utrzymywać auto w torze jazdy. Aby ogumienie mogło to wszystko zrobić i się nie rozpaść, musi mieć odpowiednią budowę, którą opisują ostatnie cyfry i litery z naszego przykładowego ciągu.
Czytaj także: Opór toczenia opony
Podstawowe oznaczenie opon kończy się kodem, który zawiera dwie informacje: jakie maksymalne obciążenie może znieść opona przy pełnej prędkości (indeks nośności) oraz jaka jest maksymalna zalecana prędkość, z jaką można jeździć na danym ogumieniu (indeks prędkości).
Odwołując się do naszego przykładu – kod 98 V oznacza 750 kg maksymalnego obciążenia oraz maksymalną prędkość do 240 km/h (V). Pełną listę indeksów nośności możesz znaleźć na licznych stronach sprzedawców opon – to przydatna ściągawka do samodzielnego odkodowania zapisu na gumie. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze wartości.
Lista indeksów nośności
Indeks | Maksymalna nośność | Indeks | Maksymalna nośność |
80 | 450 kg | 98 | 750 kg |
81 | 462 kg | 99 | 775 kg |
82 | 475 kg | 100 | 800 kg |
83 | 487 kg | 101 | 825 kg |
84 | 500 kg | 102 | 850 kg |
85 | 515 kg | 103 | 875 kg |
86 | 530 kg | 104 | 900 kg |
87 | 545 kg | 105 | 925 kg |
88 | 560 kg | 106 | 950 kg |
89 | 580 kg | 107 | 975 kg |
90 | 600 kg | 108 | 1000 kg |
91 | 615 kg | 109 | 1030 kg |
92 | 630 kg | 110 | 1060 kg |
93 | 650 kg | 111 | 1090 kg |
94 | 670 kg | 112 | 1120 kg |
95 | 690 kg | 113 | 1150 kg |
96 | 710 kg | 114 | 1180 kg |
97 | 730 kg | 115 | 1215 kg |
Także oznaczeń maksymalnej prędkości jest sporo. Poniżej przedstawiamy ich pełną listę:
A1 – do 5 km/h
A2 – do 10 km/h
A3 – do 15 km/h
A4 – do 20 km/h
A5 – do 25 km/h
A6 – do 30 km/h
A7 – do 35 km/h
A8 – do 40 km/h
B – do 50 km/h
C – do 60 km/h
D – do 65 km/h
E – do 70 km/h
F – do 80 km/h
G – do 90 km.h
J – do 100 km/h
K – do 110 km/h
L – do 120 km/h
M – do 130 km/h
N – do 140 km/h
P – do 150 km/h
Q – do 160 km/h
R – do 170 km/h
S – do 180 km/h
T – do 190 km/h
H – do 210 km/h
V – do 240 km/h
W – do 270 km/h
Y – do 300 km/h
VR – powyżej 210 km/h
R – powyżej 240 km/h
Homologacja i data produkcji
DOT (skrót od Department of Transportation), czyli numer seryjny opony, znajduje się na jej boku od jej zewnętrznej strony. To oznaczenie opony informuje gdzie, kiedy i jak została wyprodukowana dana guma. Składa się maksymalnie z 12 znaków, z czego pierwsze litery to kod producenta, następny jest kod rozmiaru, a 4 ostatnie cyfry to data produkcji (tydzień i rok). Przykładowo 3221 będzie oznaczało, że dane ogumienie zeszło z taśmy produkcyjnej w 31 tygodniu 2021 roku.
Ważne: nie przejmuj się zgodnością dat produkcji swoich opon. Może tak być, że w twoim nowym komplecie znajdą się gumy wykonane w różnych tygodniach, a nawet przez różnych podwykonawców danego producenta. Niezależnie od tego ich specyfikacja techniczna będzie taka sama.
Inne ważne oznaczenia opon
Run Flat oznacza, że możesz na danej gumie kontynuować jazdę nawet po jej przebiciu i utracie ciśnienia. W zależności od producenta i modelu różne są możliwości takiego ogumienia po uszkodzeniu. Zazwyczaj daje się na nich przejechać około 80 km z prędkością nie większą niż 80 km/h. W przeciwieństwie do kodu oznaczającego rozmiar opony, tutaj nie ma wystandaryzowanego zapisu i zależy on od producenta. Dlatego prezentujemy kolejną ściągawkę, tym razem kodów Run Flat w zależności do producenta.
Kod Run Flat | Producent |
RFT | Bridgestone |
SSR | Continental |
DSST | Dunlop |
EMT | Goodyear |
ROF | Goodyear, Dunlop |
HRFS | Hankook |
XRP | Kumbo |
ZP | Michelin |
SSRF | Pirelli |
TRF | Toyo |
ZPS | Yokohama |
RSC | Opony dla BMW |
Wskaźnik zużycia. Użytecznym oznakowaniem opon jest TWI (tread wear incidacotr), często w kształcie trójkąta. Dzięki niemu wiemy, jak bardzo zużyte mamy opony. Jeśli nawierzchnia dotyka tego symbolu, oznacza to że jeździsz na gumach, których bieżnik wynosi 1,6 mm lub mniej. Innymi słowy, czas na wymianę ogumienia, bo nie spełnia ono norm bezpieczeństwa.
UTQG nie pojawia się na wszystkich oponach, bo nie jest np. obowiązujący w Europie, ale zawiera ciekawe informacje dotyczące jakości opon. W kodzie tym ukryte są trzy informacje:
- treadewear, czyli odporność bieżnika na ścieranie, mierzone wielokrotnością liczby 20;
- traction, czyli przyczepność opony na mokrej nawierzchni; indeks zaczyna się od klasy AA, dalej jest A, B i C;
- tempreture, czyli odporność ogumienia na ścieranie; występuje w trzech klasach A, B i C.
Wzmocnienie. Niektóre opony mogą, dzięki specjalnym materiałom wzmacniającym, pracować przy zwiększonym obciążeniu i wyższym ciśnieniu niż standardowo dobierane do danego modelu. Producenci takie gumy oznaczają w następujący sposób:
- RF, REF, RFD, REINF – wzmocnione opony dla małych pojazdów dostawczych
- XL, EXL, EL – wzmocnione opony dla pojazdów z dużą mocą silnika i wyższym momentem obrotowym
- C – wzmocnione opony dla większych pojazdów dostawczych
M+S (mud plus snow) jest oznaczeniem charakterystycznym dla opon całosezonowych lub zimowych. Informuje, że bieżnik ogumienia nadaje się do jazdy w błocie i śniegu
3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), zwane też symbolem alpejskim, pojawia się tylko na zimowych gumach. Czasem zamiast ciągu liter pojawiają się ikonki płatków śniegu i trzech górskich szczytów. Oznaczenie opon w ten sposób wskazuje, że przeszły one testy zgodne z dyrektywą UE i skutecznie zahamują na oblodzonej czy mocno ośnieżonej nawierzchni.
Dlaczego warto znać się na symbolach?
Oznaczenie opon nie jest zawracaniem głowy. Prawidłowe odczytanie poszczególnych kodów pomaga w odpowiednim dobraniu ogumienia do maszyny. A tym samym zapewnia w miarę bezproblemową późniejszą eksploatację opon i samego pojazdu. Może mieć też znaczenie przy wypłacie odszkodowania z AC. W sytuacji źle dobranego ogumienia, jeśli towarzystwa uzna, że przyczyniło się to do powstania szkody, może odmówić wypłaty części lub całości odszkodowania z tytułu casco.
Ważne: aby doszło do odmowy z AC z powodu źle dopasowanych opon ubezpieczyciel musi udowodnić związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy ogumieniem a zdarzeniem, które spowodowało szkodę.
PODSUMOWANIE:
- Oznaczenie opon składa się z nazw, ciągów liter, cyfr i symboli. Zawiera kilkadziesiąt informacji dotyczących rozmiaru opon, przeznaczenia, producenta czy np. homologacji.
- Jednym z najważniejszych kodów na oponie jest ten, który dotyczy jej rozmiaru i parametrów wytrzymałościowych.
- Oznaczenie DOT zawiera informacje o tym, gdzie, jak i kiedy została wyprodukowana dana opona.
Przeczytaj więcej na temat: opony samochodowe
Obowiązek wymiany opon
Obowiązek wymiany opon
Koło zapasowe
Koło zapasowe
Gdzie wyrzucić opony samochodowe
Gdzie wyrzucić opony samochodowe
Opór toczenia opony
Opór toczenia opony
Jak rozpoznać zużycie opon?
Jak rozpoznać zużycie opon?
Wymiana opon
Wymiana opon