Zacznijmy od najważniejszego pytania, a mianowicie: czym jest raport TÜV 2022? Raport to zbiór informacji, dotyczących awaryjności samochodów, który opisuje ich wartość techniczną, jak również częstotliwość występowania usterek w konkretnych modelach.
Raport powstaje co roku na podstawie okresowych badań technicznych pojazdów. Powstaje on już 1973 roku. Jest to niemiecki raport i dane, które się pojawiają w zestawieniu, dotyczą okresowych badań technicznych wykonywanych na terenie Niemiec. TÜV to skrót od Technischer Überwachungsverein. Raport TÜV 2022 obejmuje informacje dotyczące aut 2- i 3- letnich, 4- i 5-letnich, 6- i 7-letnich, 8- i 9-letnich a także 10- i 11-letnich. Starsze auta nie są badane.
Raport awaryjności TÜV – podstawowe informacje
Aktualny raport TÜV 2022 obejmuje okres od lipca 2020 roku do czerwca 2021 roku. Badaniu zostały poddane auta aż 9,6 miliona razy oceniono 222 różne modele pojazdów. Tak jak wspomnieliśmy powyżej są one podzielone na pięć grup ze względu na wiek samochodów. Co bardzo istotne 17,9% testowanych i sprawdzonych pojazdów w ogóle nie przeszło przeglądu technicznego i zostało uznane za niebezpieczne lub posiadające poważne wady. Warto jednak nadmienić, że w stosunku do minionego raportu, nastąpił spadek o 2%.
Czytaj także: Najtańsze nowe samochody
Raport TÜV 2022 wskazuje też, że starsze, bardziej wyeksploatowane auta wiązały się w naturalny sposób z większą liczbą usterek. Wśród aut od 6 do 7 lat badania technicznego nie przeszło 12,4% samochodów i wraz z wiekiem procent aut, które mnie przechodziły badania, wzrasta. Co za tym idzie auta 8- i 9-letnie w 17,5% nie przechodziły badań technicznych, a pojazdy od 10 lat do maksymalnie 11 lat nie otrzymywały pozytywnego wyniku kontroli w 22,8%.
Z niemieckiego rynku z powodu nie przejścia badań technicznych wycofanych zostało około 10 000 samochodów. Na terenie Niemiec zgodnie z Federalnym Urzędem Transportu Samochodowego średni wiek pojazdu to 9,8 lat.
Procentowy udział usterek w autach według wieku (porównanie rok do roku)
źródło: https://www.tuev-verband.de/
Raport TÜV 2022 – najmniej awaryjne samochody
- Grupa wiekowa 2-3 lata Mercedes GLC wskaźnik znaczących wad: 1,5%
- Grupa wiekowa 4-5 lat: Audi Q2 wskaźnik znaczących wad: 2,1%
- Grupa wiekowa 6-7 lat: Porsche 911 wskaźnik znaczących wad: 3,3%
- Grupa wiekowa 8-9 lat: Audi TT wskaźnik znaczących wad: 7,7%
- Grupa wiekowa 10-11 lat: Audi TT wskaźnik znaczących wad: 12,5%
Raport TÜV 2022 – najbardziej awaryjne samochody w każdej z kategorii:
- Grupa wiekowa 2-3 lata: Dacia Logan wskaźnik znaczących wad: 11,6%
- Grupa wiekowa 4-5 lat: BMW serii 5/6 wskaźnik znaczących wad: 16,8%
- Grupa wiekowa 6-7 lat: Fiat Punto wskaźnik znaczących wad: 23,3%
- Grupa wiekowa 8-9 lat: Renault Kangoo wskaźnik znaczących wad: 31,8%
- Grupa wiekowa 10-11 lat: Dacia Logan wskaźnik znaczących wad: 36,8%
Rankingi w grupach wiekowych – raport TÜV 2022 pełna lista
Zwycięskie modele – najmniej awaryjne auta – raport TÜV 2022
2- i 3-letnie auta (Ø 4,7%)
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Mercedes GLC | 1,5% |
2 | Mercedes B-Klasse | 1,9% |
3 | VW T-Roc | 2,0% |
4 | Mercedes SLC | 2,1% |
Porsche 911 | 2,1% |
4- i 5-letnie auta (Ø 8,0%)
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Audi Q2 | 2,1% |
2 | Porsche 911 | 2,9% |
3 | Mazda CX-3 | 3,5% |
4 | Seat Ateca | 3,8% |
5 | VW Sportsvan | 4,1% |
6- i 7-letnie auta (Ø 12,4%)
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Porsche 911 | 3,3% |
2 | VW Golf Sportsvan | 5,5% |
3 | Suzuki SX4 | 6,1% |
4 | Toyota RAV4 | 6,5% |
5 | Mercedes B-Klasse | 6,8% |
8- i 9-letnie auta (Ø 17,5%)
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Audi TT | 7,7% |
2 | Mercedes B-Klasse | 8,1% |
3 | Mercedes SLK | 8,6% |
4 | Mazda CX-5 | 10,7% |
5 | Mercedes GLE | 11,2% |
10- i 11-letnie auta (Ø 22,8%)
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Audi TT | 12,5% |
2 | BMW X1 | 15,0% |
3 | Audi A1 | 16,1% |
4 | Honda Jazz | 16,2% |
5 | VW Golf Plus | 16,2% |
Najsłabsze modele dla poszczególnych kategorii wiekowych – raport TÜV 2022
2- i 3-letnie auta
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Dacia Logan | 11,6% |
2 | Dacia Duster | 11,4% |
3 | Renault Kangoo | 9,2% |
4 | Dacia Dokker | 8,2% |
5 | Fiat Tipo | 8,2% |
4- i 5-letnie auta
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | BMW 5er/6er | 16,8% |
2 | VW Sharan | 16,2% |
3 | Dacia Dokker | 16,0% |
4 | Dacia Duster | 15,9% |
5 | Seat Alhambra | 15,9% |
6- i 7-letnie auta
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Fiat Punto | 23,3% |
2 | Renault Kangoo | 22,1% |
3 | Dacia Dokker | 21,7% |
4 | Ford Galaxy | 20,0% |
5 | Dacia Duster | 19,8% |
8- i 9-letnie auta
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Renault Kangoo | 33,1% |
2 | Fiat Panda | 29,6% |
3 | Dacia Logan | 29,4% |
4 | Renault Twingo | 27,4% |
5 | Fiat Punto | 27,3% |
Renault Clio | 27,3% |
10- i 11-letnie auta
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Dacia Logan | 36,8% |
2 | Fiat Panda | 34,0% |
3 | Kia Picanto | 33,7% |
4 | Dacia Sandero | 33,5% |
5 | Renault Kangoo | 33,1% |
Jeśli i dla Ciebie najważniejsze jest to, żeby znaleźć auto, które jest najmniej awaryjne, to warto również przejrzeć raport TÜV 2022. Warto zwrócić uwagę nie tylko na czynniki awaryjności, które pokazane są w tym raporcie, ale również na to, w jaki sposób będziemy eksploatować auto, ile będzie kosztowało obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne, czy części zamienne do pojazdu są tanie i będzie po prostu, czy stać nas na korzystanie z samochodu, o którym marzymy.
Wszystkie te czynniki dopiero razem wzięte pod uwagę, stanowić mogą faktyczne cenne informacje, które pomogą nam podjąć decyzję o wyborze konkretnego modelu samochodu.
Niemiecki raport awaryjności TUV 2022
Naturalnie nie wszystkie modele dostępne na rynku, znajdują się w raporcie. W czołówce w kategoriach wiekowych mamy przede wszystkim auta pochodzenia niemieckiego, jak również te, które wywodzą się z Japonii. Warto zwrócić uwagę na dość wysokie miejsca Mercedesów i słabe wyniki dla Dacii Logan, Fiata Pandy oraz Renault Kangoo.
Oczywiście, zawsze należy wyrobić sobie opinie o danym pojeździe niezależnie, ponieważ mimo wysokiej pozycji w rankingu może okazać się, że właśnie nasz egzemplarz jest felerny albo też bardzo dobrze wykonany i nie będzie się sprawował tak, jak średnio wykazują wyniki niemieckich badań. W Niemczech badaniami pojazdów zajmuje się kilka instytucji. To właśnie z nich pochodzą dane, które analizowane są w raporcie. Do tych instytucji należy Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego, które w większości bada pojazdy poruszające się po niemieckich drogach. Kolejną instytucją, która sprawdza stan techniczny pojazdów jest Niemieckie Stowarzyszenie Pojazdów i ostatnią uprawnioną do tego instytucją jest Towarzystwo Nadzoru Technicznego.
Teoretycznie są również inne podmioty, które są uprawnione do badania pojazdów, ale udział procentowy badanych przez nich pojazdów jest niewielki. Niezależnie od tego, która z instytucji podjęła się badania pojazdu, zakres sprawdzonych elementów pojazdu w każdej z instytucji jest dokładnie taki sam. Dzięki temu można obiektywnie i niezależnie określić, czy pojazd nadaje się do ruchu po niemieckich drogach. Sytuacja zatem kształtuje się dokładnie w taki sam sposób, w jaki stacja kontroli pojazdów sprawdza polskie samochody. Również w Polsce bez pieczątki ze stacji diagnostycznej i nie mamy prawa poruszać się legalnie po drogach.
Ważne jest również, aby podkreślić, że w zestawieniu znajdują się wyłącznie te modele, które przeszły badanie techniczne w liczbie przynajmniej 10 000 egzemplarze.
Oznacza to, że auta nawet te, które mają 10 lub 11 lat, czyli powinny znaleźć się w zestawieniu, ale w większości nie przechodzą badań technicznych i łączna liczba pojazdów z danego modelu nie przekracza 10 000 z wynikiem pozytywnym, nie znajdą się w zestawieniu pełnym raportu TÜV 2022. W raporcie nie znajdziemy również tych pojazdów, które dostępne są w innych krajach niż Niemcy. Realnie więc w zestawianiu są tylko te pojazdy, które cieszą się popularnością u naszych zachodnich sąsiadów.
PODSUMOWANIE:
- Niemiecki raport TÜV powstaje od 1973 roku.
- Raportów dotyczy awaryjności samochodów i częstotliwości występowania usterek w konkretnych modelach pojazdów.
- Co roku raport obejmuje informacje dotyczące pięciu kategorii wiekowych: aut 2- i 3-letnich, samochodów 4- i 5-letnich, 6- i 7-letnich, 8- i 9-letnich oraz 10- i 11-letnich.
- Auta, który wiek przekracza 11 lat nie są ujęte w raporcie.
- W raporcie u niemieckich sąsiadów nie znajdziemy również informacji dotyczących mniej popularnych modeli, a także tych, które nie są dostępne w sprzedaży na terenie Niemiec.
- Do najmniej awaryjnych modeli, zgodnie z niemieckim raportem, w kategorii 2 i 3 lata należą: Mercedes GLC, Mercedes B klasa i Volkswagen T-roc.
- Do najstarszych, czyli 10- i 11-letnich modeli, o najniższym wskaźniku znaczących wad należy Audi TT, BMW X1 oraz Audi a1.
- Najgorzej wśród najmłodszych aut w raporcie z zaprezentowały się modele: Dacia Logan, Dacia Duster i Renault Kangoo.
- Wśród modeli 10- i 11-letnich o najwyższym wskaźniku znaczących wad znajdziemy również: Dacia Logan, Fiat Panda i Kia Picanto.
- Badaniu zostało poddanych 9,6 miliona pojazdów i oceniono 222 różnych modeli pojazdów.
- W raporcie TÜV 2022 badaniem zostały objęte samochody od lipca 2020 roku do czerwca 2021 roku.
- Zgodnie z raportem TÜV 17,9 % testowanych i sprawdzonych pojazdów na terenie Niemiec w ogóle nie przeszło przeglądu technicznego, a zatem zostały niedopuszczone do ruchu i uznane za takie, które posiadają poważne wady.
Przeczytaj więcej na temat: eksploatacja samochodu
Prywatne ubezpieczenie zdrowotne ranking 2024
Prywatne ubezpieczenie zdrowotne ranking 2024
Czarny lód
Czarny lód
Ubezpieczenie domu mieszkania ranking
Ubezpieczenie domu mieszkania ranking
Badania dla kierowców seniorów
Badania dla kierowców seniorów
Bezpieczeństwo pod lupą
Bezpieczeństwo pod lupą
Bezpieczeństwo na drogach jesienią
Bezpieczeństwo na drogach jesienią
Test percepcji zagrożeń
Test percepcji zagrożeń
Staycation
Staycation