Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 14.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 9 minut.
3.1/5 - (91 votes)

Zacznijmy od najważniejszego pytania, a mianowicie: czym jest raport TÜV 2022? Raport to zbiór informacji, dotyczących awaryjności samochodów, który opisuje ich wartość techniczną, jak również częstotliwość występowania usterek w konkretnych modelach.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Raport powstaje co roku na podstawie okresowych badań technicznych pojazdów. Powstaje on już 1973 roku. Jest to niemiecki raport i dane, które się pojawiają w zestawieniu, dotyczą okresowych badań technicznych wykonywanych na terenie Niemiec. TÜV to skrót od Technischer Überwachungsverein. Raport TÜV 2022 obejmuje informacje dotyczące aut 2- i 3- letnich, 4- i 5-letnich, 6- i 7-letnich, 8- i 9-letnich a także 10- i  11-letnich. Starsze auta nie są badane.

Raport awaryjności TÜV – podstawowe informacje

Aktualny raport TÜV 2022 obejmuje okres od lipca 2020 roku do czerwca 2021 roku. Badaniu zostały poddane auta aż 9,6 miliona razy oceniono 222 różne modele pojazdów. Tak jak wspomnieliśmy powyżej są one podzielone na pięć grup ze względu na wiek samochodów. Co bardzo istotne 17,9% testowanych i sprawdzonych pojazdów w ogóle nie przeszło przeglądu technicznego i zostało uznane za niebezpieczne lub posiadające poważne wady. Warto jednak nadmienić, że w stosunku do minionego raportu, nastąpił spadek o 2%.

Czytaj także: Najtańsze nowe samochody

Raport TÜV 2022 wskazuje też, że starsze, bardziej wyeksploatowane auta wiązały się w naturalny sposób z większą liczbą usterek. Wśród aut od 6 do 7 lat badania technicznego nie przeszło 12,4% samochodów i wraz z wiekiem procent aut, które mnie przechodziły badania, wzrasta. Co za tym idzie auta 8- i 9-letnie w 17,5% nie przechodziły badań technicznych, a pojazdy od 10 lat do maksymalnie 11 lat nie otrzymywały pozytywnego wyniku kontroli w 22,8%.

Z niemieckiego rynku z powodu nie przejścia badań technicznych wycofanych zostało około 10 000 samochodów. Na terenie Niemiec zgodnie z Federalnym Urzędem Transportu Samochodowego średni wiek pojazdu to 9,8 lat.

Procentowy udział usterek w autach według wieku (porównanie rok do roku)

raport tuv 2022

źródło: https://www.tuev-verband.de/

 

Raport TÜV 2022 – najmniej awaryjne samochody

  1. Grupa wiekowa 2-3 lata Mercedes GLC wskaźnik znaczących wad: 1,5%
  2. Grupa wiekowa 4-5 lat: Audi Q2 wskaźnik znaczących wad: 2,1%
  3. Grupa wiekowa 6-7 lat: Porsche 911 wskaźnik znaczących wad: 3,3%
  4. Grupa wiekowa 8-9 lat: Audi TT wskaźnik znaczących wad: 7,7%
  5. Grupa wiekowa 10-11 lat: Audi TT wskaźnik znaczących wad: 12,5%

Raport TÜV 2022 – najbardziej awaryjne samochody w każdej z kategorii:

  1. Grupa wiekowa 2-3 lata: Dacia Logan wskaźnik znaczących wad: 11,6%
  2. Grupa wiekowa 4-5 lat: BMW serii 5/6 wskaźnik znaczących wad: 16,8%
  3. Grupa wiekowa 6-7 lat: Fiat Punto wskaźnik znaczących wad: 23,3%
  4. Grupa wiekowa 8-9 lat: Renault Kangoo wskaźnik znaczących wad: 31,8%
  5. Grupa wiekowa 10-11 lat: Dacia Logan wskaźnik znaczących wad: 36,8%

Rankingi w grupach wiekowych – raport TÜV 2022 pełna lista

Zwycięskie modele – najmniej awaryjne auta – raport TÜV 2022

2- i 3-letnie auta (Ø 4,7%)

miejsce model wskaźnik znaczących wad
1 Mercedes GLC 1,5%
2 Mercedes B-Klasse 1,9%
3 VW T-Roc 2,0%
4 Mercedes SLC 2,1%
Porsche 911 2,1%

4- i 5-letnie auta (Ø 8,0%)

miejsce model wskaźnik znaczących wad
1 Audi Q2 2,1%
2 Porsche 911 2,9%
3 Mazda CX-3 3,5%
4 Seat Ateca 3,8%
5 VW Sportsvan 4,1%

6- i 7-letnie auta (Ø 12,4%)

miejsce model wskaźnik znaczących wad
1 Porsche 911 3,3%
2 VW Golf Sportsvan 5,5%
3 Suzuki SX4 6,1%
4 Toyota RAV4 6,5%
5 Mercedes B-Klasse 6,8%

8- i 9-letnie auta (Ø 17,5%)

miejsce model wskaźnik znaczących wad
1 Audi TT 7,7%
2 Mercedes B-Klasse 8,1%
3 Mercedes SLK 8,6%
4 Mazda CX-5 10,7%
5 Mercedes GLE 11,2%

10- i 11-letnie auta (Ø 22,8%)

miejsce model wskaźnik znaczących wad
1 Audi TT 12,5%
2 BMW X1 15,0%
3 Audi A1 16,1%
4 Honda Jazz 16,2%
 5 VW Golf Plus 16,2%

Najsłabsze modele dla poszczególnych kategorii wiekowych – raport TÜV 2022

2- i 3-letnie auta

miejsce model wskaźnik znaczących wad
1 Dacia Logan 11,6%
2 Dacia Duster 11,4%
3 Renault Kangoo 9,2%
4 Dacia Dokker 8,2%
 5 Fiat Tipo 8,2%

4- i 5-letnie auta

miejsce model wskaźnik znaczących wad
1 BMW 5er/6er 16,8%
2 VW Sharan 16,2%
3 Dacia Dokker 16,0%
4 Dacia Duster 15,9%
 5 Seat Alhambra 15,9%

6- i 7-letnie auta

miejsce model wskaźnik znaczących wad
1 Fiat Punto 23,3%
2 Renault Kangoo 22,1%
3 Dacia Dokker 21,7%
4 Ford Galaxy 20,0%
5 Dacia Duster 19,8%

8- i 9-letnie auta

miejsce model wskaźnik znaczących wad
1 Renault Kangoo 33,1%
2 Fiat Panda 29,6%
3 Dacia Logan 29,4%
4 Renault Twingo 27,4%
5 Fiat Punto 27,3%
Renault Clio 27,3%

10- i 11-letnie auta

miejsce model wskaźnik znaczących wad
1 Dacia Logan 36,8%
2 Fiat Panda 34,0%
3 Kia Picanto 33,7%
4 Dacia Sandero 33,5%
5 Renault Kangoo 33,1%

Jeśli i dla Ciebie najważniejsze jest to, żeby znaleźć auto, które jest najmniej awaryjne, to warto również przejrzeć raport TÜV 2022. Warto zwrócić uwagę nie tylko na czynniki awaryjności, które pokazane są w tym raporcie, ale również na to, w jaki sposób będziemy eksploatować auto, ile będzie kosztowało obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne, czy części zamienne do pojazdu są tanie i będzie po prostu, czy stać nas na korzystanie z samochodu, o którym marzymy.

Wszystkie te czynniki dopiero razem wzięte pod uwagę, stanowić mogą faktyczne cenne informacje, które pomogą nam podjąć decyzję o wyborze konkretnego modelu samochodu.

Niemiecki raport awaryjności TUV 2022

Naturalnie nie wszystkie modele dostępne na rynku, znajdują się w raporcie. W czołówce w kategoriach wiekowych mamy przede wszystkim auta pochodzenia niemieckiego, jak również te, które wywodzą się z Japonii. Warto zwrócić uwagę na dość wysokie miejsca Mercedesów i słabe wyniki dla Dacii Logan, Fiata Pandy oraz Renault Kangoo.

Oczywiście, zawsze należy wyrobić sobie opinie o danym pojeździe niezależnie, ponieważ mimo wysokiej pozycji w rankingu może okazać się, że właśnie nasz egzemplarz jest felerny albo też bardzo dobrze wykonany i nie będzie się sprawował tak, jak średnio wykazują wyniki niemieckich badań. W Niemczech badaniami pojazdów zajmuje się kilka instytucji. To właśnie z nich pochodzą dane, które analizowane są w raporcie. Do tych instytucji należy Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego, które w większości bada pojazdy poruszające się po niemieckich drogach. Kolejną instytucją, która sprawdza stan techniczny pojazdów jest Niemieckie Stowarzyszenie Pojazdów i ostatnią uprawnioną do tego instytucją jest Towarzystwo Nadzoru Technicznego.

Teoretycznie są również inne podmioty, które są uprawnione do badania pojazdów, ale udział procentowy badanych przez nich pojazdów jest niewielki. Niezależnie od tego, która z instytucji podjęła się badania pojazdu, zakres sprawdzonych elementów pojazdu w każdej z instytucji jest dokładnie taki sam. Dzięki temu można obiektywnie i niezależnie określić, czy pojazd nadaje się do ruchu po niemieckich drogach. Sytuacja zatem kształtuje się dokładnie w taki sam sposób, w jaki stacja kontroli pojazdów sprawdza polskie samochody. Również w Polsce bez pieczątki ze stacji diagnostycznej i nie mamy prawa poruszać się legalnie po drogach.

Ważne jest również, aby podkreślić, że w zestawieniu znajdują się wyłącznie te modele, które przeszły badanie techniczne w liczbie przynajmniej 10 000 egzemplarze.

Oznacza to, że auta nawet te, które mają 10 lub 11 lat, czyli powinny znaleźć się w zestawieniu, ale w większości nie przechodzą badań technicznych i łączna liczba pojazdów z danego modelu nie przekracza 10 000 z wynikiem pozytywnym, nie znajdą się w zestawieniu pełnym raportu TÜV 2022. W raporcie nie znajdziemy również tych pojazdów, które dostępne są w innych krajach niż Niemcy. Realnie więc w zestawianiu są tylko te pojazdy, które cieszą się popularnością u naszych zachodnich sąsiadów.

 PODSUMOWANIE:

  • Niemiecki raport TÜV powstaje od 1973 roku.
  • Raportów dotyczy awaryjności samochodów i częstotliwości występowania usterek w konkretnych modelach pojazdów.
  • Co roku raport obejmuje informacje dotyczące pięciu kategorii wiekowych: aut 2- i 3-letnich, samochodów 4- i 5-letnich, 6- i 7-letnich, 8- i 9-letnich oraz 10- i 11-letnich.
  • Auta, który wiek przekracza 11 lat nie są ujęte w raporcie.
  • W raporcie u niemieckich sąsiadów nie znajdziemy również informacji dotyczących mniej popularnych modeli, a także tych, które nie są dostępne w sprzedaży na terenie Niemiec.
  • Do najmniej awaryjnych modeli, zgodnie z niemieckim raportem, w kategorii 2 i 3 lata należą: Mercedes GLC, Mercedes B klasa i Volkswagen T-roc.
  • Do najstarszych, czyli 10- i 11-letnich modeli, o najniższym wskaźniku znaczących wad należy Audi TT, BMW X1 oraz Audi a1.
  • Najgorzej wśród najmłodszych aut w raporcie z zaprezentowały się modele: Dacia Logan, Dacia Duster i Renault Kangoo.
  • Wśród modeli 10- i 11-letnich o najwyższym wskaźniku znaczących wad znajdziemy również: Dacia Logan, Fiat Panda i Kia Picanto.
  • Badaniu zostało poddanych 9,6 miliona pojazdów i oceniono 222 różnych modeli pojazdów.
  • W raporcie TÜV 2022 badaniem zostały objęte samochody od lipca 2020 roku do czerwca 2021 roku.
  • Zgodnie z raportem TÜV 17,9 % testowanych i sprawdzonych pojazdów na terenie Niemiec w ogóle nie przeszło przeglądu technicznego, a zatem zostały niedopuszczone do ruchu i uznane za takie, które posiadają poważne wady.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Dołącz do dyskusji

  • grom52 pisze:

    O takich autach jak Lexus to pewnie dlatego nie piszecie, bo wstyd by Was było za ten niemiecki złom.

  • Anonim pisze:

    Gdzie są toyyoty i Lexusy?

  • max pisze:

    xD mam Fiata Punto od nowości i nic się nie zepsuło wiec skąd takie słabe noty xD

  • Anonim pisze:

    gdzie kurwa ta pełna lista

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej