Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 10.05.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
5/5 - (1 vote)

Samochody różnią się od siebie pod wieloma względami. Rodzaj paliwa, pojemność silnika to niezwykle ważne różnice. Ale najbardziej rzuca się w oczy po prostu kształt samochodu. Wygląd pojazdu jest istotny, ale wpływa także na jego funkcjonalność i możliwości. Przyjrzyjmy się więc, jakie rodzaje nadwozia wyróżniamy wśród samochodów osobowych oraz które modele je reprezentują.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Rodzaje nadwozia a klasa samochodu

Co ciekawe, często zdarza się, że niektóre modele samochodów osobowych wypuszczane są na rynek w odmianach z różnymi rodzajami nadwozia. Zazwyczaj jest to hatchback i kombi jednocześnie jak choćby w przypadku Opla Astry czy Forda Focusa lub sedan i kombi – tu narzuca się przykład Audi A4.  Zdarza się także, że klasyczne modele samochodów mają swoje sportowe odmiany.

Rodzaje nadwozia samochodu wpływają także na fakt, do jakiej klasy samochodów należy dane auto. A dzielą się one na poszczególne segmenty:

  • A – małe, mini
  • B – miejskie
  • C – kompaktowe – klasa niższa-średnia
  • D – klasa średnia – samochody rodzinne
  • E – klasa wyższa-średnia
  • F – luksusowe
  • S – sportowe
  • H – kabriolety
  • J – terenowe
  • M – vany

Niektóre rodzaje nadwozia samochodów osobowych pojawiają się tylko w jednej klasie – na przykład samochody luksusowe produkowane są wyłącznie jako sedany. Przyjrzyjmy się teraz, czym charakteryzują się poszczególne rodzaje nadwozia.

Hatchback

To chyba najpopularniejszy na naszych drogach typ nadwozia. Prawdopodobnie dlatego, że jest niewielki, co wpływa na jego cenę. Ten dwubryłowy rodzaj nadwozia może mieć 3 lub 5 drzwi. Bagażnik charakteryzuje się dużą tylną klapą i liczy się go jako drzwi. Przestrzeń bagażową można powiększyć po złożeniu foteli. Hatchbacki to auta klasy A, B, a także C, a najczęściej widywane na naszych ulicach to Opel Astra, Mazda 3, Ford Focus czy Volkswagen Golf.

Sedan

Sedan to wyraźnie trójbryłowa konstrukcja, w której rzuca się w oczy część silnikowa, pasażerska i bagażnik. Ten ostatni jest otwierany tylko jako klapa i nie zalicza się do ilości drzwi, a przestrzeń bagażową także można powiększyć przez złożenie kanapy. Nadwozie typu sedan uznawane jest za klasyczne i eleganckie. To właśnie w takim nadwoziu produkowane są limuzyny.

Za typowych przedstawicieli uznaje się Audi A8, BMW serii 7 czy Toyota Corolla.

Liftback

Liftback różni się od sedana tylko jednym ważnym szczegółem. Mianowicie klapa bagażnika podnosi się w tego typu samochodach razem z szybą. To znacznie zwiększa funkcjonalność auta. Jako liftbacki produkuje się Opla Insignię, Forda Mondeo czy Skodę Octavię.

Kombi

Ten rodzaj nadwozia pojawia się najczęściej w odmianach popularnych marek jako pojazd, który oferuje naprawdę sporą przestrzeń bagażową. Charakterystycznie przesunięty i powiększony tył ma zazwyczaj dużą pojemność. Standardem jest 500 litrów, a niektóre modele mają nawet 600 litrów pojemności. Klapa bagażnika otwierana z szybą także liczona jest jako drzwi.

Odmianę kombi ma wiele modeli, w tym m.in.: Volkswagen Golf, Mazda 6, Audi A4 czy Toyota Auris.

SUV i crossover

Te dwa podobne do siebie rodzaje nadwozia, jakimi są SUV i crossover to hit ostatnich lat. Miasta zaroiły się od takich właśnie wyglądających na terenowe samochodów. Wspólna cecha tych pojazdów to podwyższone nadwozie i zwiększony prześwit. Moda ta jest zrozumiała, bo auta tak skonstruowane prezentują się okazale, a niektóre naprawdę poprawiają jazdę w terenie. Różnica polega na tym, że SUV-y mają napęd na 4 koła, a crossovery nie.

Charakterystyczni przedstawiciele SUV-a to Jeep Cherokee, a crossovera: Nissan Qashqai czy Opel Mokka.

Van

Van to samochód duży i rodzinny. Ma podwyższoną linię dachu i wspólną część bagażowo – pasażerską. Taki samochód może mieć 5 lub nawet 7 miejsc, a wnętrze zawiera wiele schowków dla pasażerów i możliwość rozkładania i chowania foteli. Typowe vany to Ford S-Max czy Volkswagen Touran.

Coupe, Roadster, Cabriolet

Te rodzaje nadwozia warto omówić razem jako przedstawicieli samochodów, w których konstrukcji zasadniczą rolę odgrywa specyficzny dach. Wszystkie mają też tylko dwoje drzwi i opływowy kształt. A oto różnice:

  • kabriolet to nadwozie otwarte ze składanym dachem – np. Audi A5 cabrio
  • roadster to też typ kabrioletu o sportowym charakterze, wydłużonym przodzie i krótkim tyle – np. Porsche Boxster
  • coupe stawia na opływowy kształt i sportowe osiągi – np. Porsche 911

Pick-up

To bardzo popularny samochód na kontynencie amerykańskim. U nas znacznie rzadszy, ale za to doskonały jako samochód roboczy. Łączy w sobie cechy auta terenowego i dostawczego przeznaczonego do jazdy dla 2 lub 5 osób. Za przestrzenią pasażerską znajduje się duża przestrzeń ładunkowa, często otwarta, ale zdarzają się też pick-upy z hardtopem. Najpopularniejsze auta tego typu to Toyota Hilux czy Ford Ranger.

Rodzaje nadwozia – oznaczenia

A oto, jakie oznaczenia mają samochody osobowe ze względu na rodzaje nadwozia:

  • ca – kabriolet
  • cp – coupe
  • c/c – coupe z otwieranym dachem
  • hb – hatchback
  • kb – kombi
  • lif – liftback
  • rd – roadster
  • sed – sedan
  • van – van
  • p-up – pick-up

PODSUMOWANIE:

  • Jedną z cech odróżniających modele samochodów osobowych jest rodzaj nadwozia, czyli kształt samochodu.
  • Rodzaje nadwozia często mają związek z klasą pojazdu, jego funkcjonalnością i możliwościami.
  • Rodzaje nadwozia to: hatchback, sedan, liftback, kombi, SUV, crossover, kabriolet, coupe, roadster i pick-up.
  • Każdy typ nadwozia ma swoje specjalne oznaczenie.

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Dołącz do dyskusji

Napęd AWD
Napęd AWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd AWD (All-Wheel Drive), czyli napęd na wszystkie koła, to technologia, która zyskuje coraz większą popularność wśród kierowców. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów napędu na jedną oś (FWD – na przednią oś, RWD – na tylną oś), napęd AWD rozdziela moc na wszystkie...
Czytaj dalej
napęd RWD
Napęd RWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd RWD (Rear-Wheel Drive), czyli napęd na tylne koła, to rozwiązanie, w którym moc silnika jest przekazywana na tylne koła pojazdu. W odróżnieniu od napędu na przednie koła, w RWD to tylna oś odpowiada za napędzanie samochodu, podczas gdy przednie koła pełnią głównie funkcję ki...
Czytaj dalej