Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz
Aktualizowano: 03.01.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
3/5 - (2 votes)

Jednym z najważniejszych elementów samochodu jest układ zawieszenia. Ten ma ogromny wpływ nie tylko na komfort jazdy, ale decyduje także o naszym bezpieczeństwie. Jedną z najistotniejszych kwestii związanych z układem zawieszenia, a jednak bardzo często pomijaną, jest zbieżność kół. Wyjaśniamy, czym jest zbieżność kół, jak często ją kontrolować i ile kosztuje jej ustawienie. 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Zbieżność kół – na co wpływa? Czy ma wpływ na zużycie opon?

Zbieżność kół

Zbieżność kół jest parametrem, który jest niezwykle istotny z punktu widzenia komfortu jazdy i prowadzenia się samochodu, ale przede wszystkim naszego bezpieczeństwa. Jest to zagadnienie związane z zawieszeniem samochodu, a konkretniej z ustawieniem kątów poszczególnych elementów zawieszenia (np. kąta wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy).

Zbieżność kół regulowana jest w każdym samochodzie i decyduje między innymi o stabilności podczas jazdy na wprost czy kierowalności w zakrętach.

Co więcej – odpowiednie ustawienie osi sworznia zwrotnicy ma także niemały wpływ na zużywanie opon i bieżnika. A czym jest zbieżność kół tak naprawdę?

Kiedy mamy do czynienia z rozbieżnością?

Choć możemy odnieść zupełnie inne wrażenie, w większości samochodów koła na jednej osi nie są położone równolegle względem siebie. Są to minimalne odchylenia, które niewidoczne są gołym okiem. Koła mogą być skierowane pod niewielkim kątem do wewnątrz lub na zewnątrz. W skrócie – jest to kąt położenia kół jednej osi względem siebie. Granica kąta pochylenia kół wynosi od +3 do -3 stopnie, przy czym mówiąc o zbieżności kół – kąt musi być dodatni. W przeciwnym razie mamy do czynienia z rozbieżnością. Warto mieć na uwadze, że parametr zbieżności kół odnosi się jedynie do kół znajdujących się na tej samej osi, co oznacza, że ustawia się ją osobno w przypadku przednich, jak i tylnych kół (ma to znaczenie w samochodach z napędem 4×4).

Geometria kół – jak ustawiać i kiedy to zrobić?

Zbieżność kół

Po pierwsze i najważniejsze – zbieżności kół nie jesteśmy w stanie ustawić samodzielnie. Wymaga to ogromnej precyzji, przy której wszelkie „domowe sposoby” ustawienia zbieżności nie zdadzą egzaminu. Wielu kierowców, którym kiedykolwiek obiło się o uszy sformułowanie: „zbieżność kół” może zastanawiać się, kiedy należy się jej baczniej przyjrzeć i sprawdzić ustawienia. Pierwszym sygnałem, który powinien wzbudzić nasze podejrzenia i sygnalizować konieczność kontroli, jest prostowanie się toru jazdy auta podczas podróży.

Najbardziej odczujemy to podczas szybkiej jazdy na wprost. Wówczas, nawet po puszczeniu kierownicy, pojazd powinien utrzymywać prosty tor jazdy. Jeśli w takiej sytuacji konieczne jest skręcanie kierownicy po to, by utrzymać taki tor – to najwyższy czas, by skontrolować zbieżność kół.

UWAGA: Zbieżność kół powinna być także skontrolowana po wszelkiej ingerencji w układ zawieszenia czy układ kierowniczy, a także po wymianie opon.

Kolejną przesłanką mówiącą o potrzebie sprawdzenia tego parametru jest także poczucie, że samochód łatwiej pokonuje zakręty na przykład lewe, niż odwrotnie. Pamiętajmy, że wszystko to ma ogromny wpływ na bezpieczne prowadzenie się samochodu i bezpieczeństwo nas samych.

Gdzie ustawić zbieżność kół?

Powiedzieliśmy już sobie, że parametr zbieżności kół nie jest możliwy do precyzyjnego skontrolowania w warunkach domowych. Nawet najlepszy mechanik może ocenić zbieżność kół “na pierwszy rzut oka”, jednak ryzyko błędu jest tutaj ogromne, a nawet najmniejsze odchylenia mogą okazać się bardzo problematyczne podczas jazdy. Do precyzyjnego pomiaru konieczne jest wykorzystanie specjalistycznych narzędzi.

Czytaj także: Wymiana opon

Specjalistyczne urządzenia pomiarowe zakładane na każde koło samochodu posiadają renomowane serwisy oraz stacje diagnostyczne. Te wyposażone są w sprzęt, który umożliwia bardzo precyzyjne ustawienie zbieżności kół w samochodzie. Warto więc powierzyć to zadanie fachowcom

UWAGA: Jeśli zależy nam na precyzyjnym ustawieniu zbieżności kół i fachowo przeprowadzonej korekcie geometrii, powierzmy to zadanie specjalistom. Warto skontrolować zarówno przednią, jak i tylną oś.

Ile kosztuje zbieżność kół?

Zbieżność kół

Decydując się na sprawdzenie zbieżności kół, warto wybrać renomowany zakład i fachowców, którzy doskonale znają się na tego typu pracach. Niewłaściwie przeprowadzona korekta może mieć poważne konsekwencje. To, ile kosztuje zbieżność kół, zależy przede wszystkim od zakresu przeprowadzonych prac i stopnia zaawansowania problemu. Sama kontrola geometrii powinna kosztować w granicach od 50 do 80 złotych.

Jeśli do tego dojdzie korekcja kół i kątów pochylenia, cena może wzrosnąć dwukrotnie.

W renomowanych serwisach stawki za prawidłowe ustawienie geometrii kół zapłacimy nieco więcej. Miejmy jednak na uwadze, że zapobieganie jest zdecydowanie lepsze i tańsze niż leczenie – za korektę zapłacimy nieporównywalnie mniej, niż za nowe ogumienie.

Zbieżność kół – podsumowanie

Wiesz już, czym jest geometria zawieszenia i na co wpływa prawidłowe ustawienie zbieżności. Możesz samodzielnie sprawdzić zbieżność kół, ale aby ją ustawić, oddaj samochód do mechanika, ponieważ ma to wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Przeczytaj krótkie podsumowanie na temat zbieżności.

  1. Zbieżność kół to relacja wzajemnego ustawienia kół przednich i tylnych. Oznacza, że zarówno prawe, jak i lewe koło ustawione jest minimalnie do wewnętrznej osi auta.
  2. Granica odchylenia wynosi od +3 do -3 stopnie, przy czym mówiąc o zbieżności kół – kąt musi być dodatni.
  3. Zbieżność kół powinna być skontrolowana po wszelkiej ingerencji w układ zawieszenia czy układ kierowniczy, a także po wymianie opon.
  4. Kontrolę i korektę geometrii kół przeprowadzimy w renomowanych serwisach oraz stacjach diagnostycznych.
  5. Cena ustawienia geometrii kół zależy od zakresu przeprowadzonych prac i stopnia zaawansowania problemu.

Najczęściej zadawane pytania

Jakie są objawy złej zbieżności?

O złej zbieżności może informować zachowanie samochodu na drodze. Najczęstszymi objawami nieprawidłowego ustawienia zbieżności kół są: opóźniona reakcja auta na ruchy kierownicą, popiskiwanie opon podczas wchodzenia w zakręty, gwałtowne zmiany położenia kierownicy i kierunku podczas jazdy na wprost i najechania na przeszkodę.

Ile kosztuje ustawienie zbieżności kół w samochodzie?

To, ile kosztuje zbieżność kół, zależy przede wszystkim od zakresu przeprowadzonych prac i stopnia zaawansowania problemu. Kontrola geometrii może kosztować około 50–80 złotych, natomiast regulacja geometrii zawieszenia może kosztować ok. 100–200 zł.

Ile trwa zrobienie geometrii?

Usługa regulacji źle ustawionej geometrii trwa około godziny.

Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej