Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 21.02.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 13 minut.
5/5 - (1 vote)

1 października 2021 roku zakończyła się era systemu via-Toll na polskich drogach. Systematycznie i etapami zastąpił poprzednie rozwiązanie zupełnie nowy system opłat drogowych czyli system e-TOLL. Jakie korzyści niesie on ze sobą? Jak działa ten system? Kto korzysta z tego rozwiązania? Na jakich drogach obowiązuje? Poznaj szczegóły związane z elektronicznym systemem e-TOLL.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

System e-TO>System e-TOLL – co to jest?

ch coraz częściej spotykamy się z nowoczesnymi rozwiązaniami w każdej dziedzinie życia. I słyszymy nowe nazwy. Jedną z nich jest właśnie pojęcie e-TOLL. Czym jest system e-TOLL? To całkowicie nowe rozwiązanie związane z uiszczeniem opłat za przejazd autostradą. To system, który umożliwia bezgotówkowe opłacanie należności za przejazd płatnymi drogami w Polsce. Płatne odcinki dróg to oczywiście poszczególne odcinki autostrad, którymi zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

System e-TOLL wszedł w życie w czerwcu 2021 roku i zastąpił działający do tego czasu system viaToll.

Od tego momentu rozpoczęło się stopniowe wprowadzanie tego systemu w coraz szerszym zakresie.  Rok wcześniej Szef Krajowej Administracji Skarbowej przejął od Głównego Inspektora Transportu Drogowego pobór opłaty elektronicznej za przejazd po drogach krajowych i opłaty za przejazd płatnymi odcinkami autostrad. Z tym wiąże się także utrzymanie, eksploatowanie i rozwijanie elektronicznego systemu poboru opłat.

Jak działa system e-TOLL?

System e-TOLL oparty zos>Jak działa system e-TOLL?h. Poprzedni system dział na zasadzie technologii radiowej. E-TOLL to krok naprzód, ponieważ powstał w oparciu o technologię pozycjonowania satelitarnego. Jak to działa? Otóż dane geolokalizacyjne przesyłane są do systemu i właśnie na tej podstawie nalicza się opłaty za przejazd odcinkami dróg płatnych.  Do przekazywania danych lokalizacyjnych użytkownicy systemu e-TOLL mogą wybrać:

  • aplikację mobilną e-TOLL PL
  • urządzenia pokładowe OBU (On Board Unit)
  • ZSL – Zewnętrzny System Lokalizacyjny.

E-TOLL – etapy wprowadzania

System elektronicznej opłaty za autostrady e-TOLL w>E-TOLL – etapy wprowadzaniaśnie stopniowo zastępował on poprzedni elektroniczny system opłat drogowych czyli viaToll. A odbywało się w następujących terminach:

  • od czerwca 2021 uruchomiony został pobór opłat w e-TOLL dla pojazdów ciężkich o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów na płatnych odcinkach dróg w całym kraju
  • do 30 września 2021 trwał okres przejściowy, w czasie którego funkcjonowały obok siebie dwa systemy e-TOLL i viaToll
  • od 1 października 2021 – jedynym systemem opłaty elektronicznej na państwowych drogach płatnych w Polsce stał się e-TOLL.
  • 1 grudnia 2021 – zlikwidowany został Manualny System Poboru Opłat na odcinkach autostrad: A2 Konin Wschód – Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie – Gliwice – Sośnica i uruchomiony został na tych odcinkach usługi bilet autostradowy.

Kto korzysta z systemu e-TOLL?

Grupa docelowa, której dedykowany jest system e-TOLL, zmieniała się wraz z kolejnymi etapami wprowad>Kto korzysta z systemu e-TOLL?a jeszcze możliwość opłaty przez viaToll. Oznacza to, że od czerwca 2021 roku, na początkowym etapie funkcjonowania tego projektu do korzystania z systemu e-TOLL zachęcani byli przede wszystkim użytkownicy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony.

Dołączyli także do nich kierowcy autobusów i to niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej. Oczywiście o ile pojazdy te poruszały się płatnymi odcinkami autostrad.

Jednak od 1 grudnia 2021 roku skończyła się dobrowolność i kierowcy pojazdów powyżej 3,5 tony oraz autobusów nie mogli już korzystać z innego rodzaju opłat za przejazd. Oznacza to, że system e-TOLL stał się dla nich obowiązujący.

A co z samochodami osobowymi? Otóż na początku także ich użytkownicy mogli korzystać z systemu, jeśli poruszali się z przyczepą i łączna masa całkowita zespołu pojazdów przekraczała 3,5 tony.

Natomiast od 1 grudnia 2021 roku na odcinkach płatnych A2 Konin Wschód – Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie – Gliwice – Sośnica jest to jedyny możliwy sposób na opłacenie w sposób elektroniczny przejazdu tymi drogami przez użytkowników osobówek.

Jakie korzyści płyną z wprowadzenia systemu e-TOLL?

Elektroniczny system opłaty za autostradę daje podstawową korzyść, jaką jest oszczędność czasu. Chyba każdy, kto jechał kiedykolwiek płatnym odcinkiem a>Jakie korzyści płyną z wprowadzenia systemu e-TOLL?wyeliminował więc problem korków na płatnych drogach spowodowanych opóźnieniem w płaceniu za przejazd. Koniec ze staniem w kolejkach do bramek!

Od momentu, kiedy zlikwidowano manualny system opłat na płatnych odcinkach autostrad A2 Konin Wschód – Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie  – Gliwice – Sośnica, każdy może korzystać z systemu e-TOLL. Wystarczy tylko zapłacić za przejazd za pomocą aplikacji e-TOLL PL lub przez e-bilet autostradowy. Jeśli jednak kierowca nie zarejestruje się w systemie, wystarczy, że wykupi stacjonarny bilet autostradowy na stacji benzynowej.

Co ciekawe, w ramach systemu e-TOLL użytkownicy będą mogli korzystać z Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej.

Różnice między systemem e-TOLL a viaToll

Z jakiego powodu zmieniony został poprzedni system elektronicznego naliczania opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg? Na pewno z tego powodu, że nowe rozwiązanie jest nowocześniejsze. Poprzednia technologia radio>Różnice między systemem e-TOLL a viaToll acji danego auta. Czy w związku z tym zmieniły się stawki za przejazd płatnym odcinkiem autostrady? Okazuje się, że wprowadzenie nowoczesnej technologii nie wpłynęło na ceny, natomiast bardzo precyzyjnie monitoruje drogę i stawki za przejazd.

A jak wygląda przejście z systemu viaToll do e-TOLL? Na szczęście bez nieprzyjemnych niespodzianek. Wystarczyło wyrejestrować się ze starego systemu i zarejestrować w nowym. A co jeśli płacąc w systemie viaToll, kierowca nie wykorzystał wszystkich środków? Czy dało się je odzyskać i zapłacić z nich przejazdy w aktualnym systemie?

Kaucja i niewykorzystane środki z viaToll – czy przydały się w systemie e-TOLL?

Zaraz po zmianie systemów i odejścia od płacenia za autostrady przy pomocy viaToll był czas na załatwienie formalności związanych ze zmianami. Na pewno kierowca nie mógł zwrócić urządzenia OBU viaToll. A co z kaucją i n>Kaucja i niewykorzystane środki z viaToll – czy przydały się w systemie e-TOLL?Zdecydowanie tak, ale tylko do 30 września 2022 roku.

Jeśli ktoś przegapił termin albo nie załatwił formalności z tym związanych, jego pieniądze przepadły.

Rejestracja w systemie e-TOLL dla samochodów osobowych – jak to zrobić?  

Nie ma już bramek na płatnych odcinkach, na których obowiązuje e-TOLL. Nic dziwnego, że wielu kierowców osobówek chce zarejestrować się w systemie e-TOLL, aby ułatwić sobie przejazdy autostradami. Jak to zrobić? Otóż można wybrać jedną z możliwości, a mianow>Rejestracja w systemie e-TOLL dla samochodów osobowych – jak to zrobić?  h, takich jak profil zaufany, aplikacja mObywatel lub bankowość elektroniczna

  • stacjonarnie – w Miejscach Obsługi Klienta e-TOLL – w tym celu należy okazać na miejscu dokument tożsamości, dowód rejestracyjny pojazdu oraz podać adres e-mail.
  • Aplikacja e-TOLL od tej pory będzie bardzo pomocnym narzędziem w uiszczaniu opłat autostradowych. Można ją pobrać na swój telefon ze sklepu w Google Play lub APP Store. A kiedy już zostanie zainstalowana, koniecznie trzeba wybrać metodę płatności. Można płacić za przejazdy na dwa sposoby, decydując się na:

    • przedpłatę – w takiej sytuacji kierowca musi przelać na konto pieniądze, którymi każdorazowo zapłaci za przejazd
    • odroczoną płatność – wtedy kierowca musi wpłacić odpowiednie zabezpieczenie.

    Aplikacja e-TOLL jest intuicyjna, łatwa w obsłudze i nie potrzebuje częstych aktualizacji. A jeśli użytkownik samochodu potrzebuje ją doładować, może to zrobić na różne sposoby w IKK/aplikacji mobilnej e-TOLL PL poprzez:

    • przelew bankowy
    • kartę płatniczą
    • kartę flotową
    • płatność mobilną – BLIK, Pay-By-Link.

    Jak kupić bilet autostradowy?

    Bilet autostradowy to jedna z możliwości zapłaty za przejazd płatną drogą dla pojazdów do 3,5 tony. Można go wykupić na stacjach sieci PKN Orlen, na niektórych stacjach sieci Lotos, w aplikacji e-TOLL, a także przez aplikacje partnerskie. Co trzeba pamiętać o bilecie autostradowym? Przede wszystkim to, że wykupiony bilet traci ważność po 48 godzinach od jego wykupienia. Chyba, że kierowca podczas>Jak kupić bilet autostradowy?trzyć w bilet nawet 60 dni wcześniej. W tym celu trzeba podać:

    • numer rejestracyjny samochodu osobowego lub motocykla
    • odcinek autostrady
    • planowaną datę i godzinę rozpoczęcia przejazdu.

    Ważna jest także kwestia zwrotu biletów. W razie potrzeby bilet należy zwrócić w ten sam sposób i u tego sprzedawcy, u którego się go kupiło.

    Aplikacje partnerskie – gdzie jeszcze można kupić bilet autostradowy?

    Z pomocą w opłatach za przejazd autostradą przychodzą też aplikacje partnerskie. Wśród nich warto wymienić aplikacje:

    • aplikacja Autopay
    • aplikacja mPay
    • aplikacja mFlota
    • aplikacja IKO.

    Na każdej z nich trzeba się zarejestrować i podać takie dane jak imię i nazwisko, numer telefonu,

    numer karty debetowej, numer rejestracyjny i markę poj>Aplikacje partnerskie – gdzie jeszcze można kupić bilet autostradowy?j pojawi się problem z płatnością. Aplikacja nie będzie w stanie prawidłowo uiścić opłaty także w kilku innych sytuacjach. Może się tak zdarzyć, gdy kierowca zbyt późno włączy aplikację, za szybko przejedzie przez punkt opłat, czy jego telefon pracuje w trybie oszczędzania baterii. Wtedy zaległy bilet można wykupić w terminie 3 dni na stronie partnera systemu e-TOLL.

    Czy wszędzie obowiązuje system e-TOLL?

    To byłoby zbyt proste rozwiązanie, gdyby w całym kraju obowiązywała ta sama zasada. Niestety tylko część płatnych dróg podlega systemowi e-TOLL. Płacenie za autostrady jest więc mocno skomplikowane. Dlatego przed przejazdem przez płatne odcinki trzeba mieć świadomość, w jaki sposób można opłacić daną autostradę. Koncesyjne odcinki autostrad można opłacić przy użyciu następujących aplikacji:

    • A4 – Kraków – Katowice – aplikacja Autopay lub urządzenie >Czy wszędzie obowiązuje system e-TOLL? i>
    • A2 – Konin – Świecko – płatność tylko w systemie manualnym przy bramkach.

    System e-TOLL obejmuje więc jedynie na dwóch odcinkach autostrad A2 Konin Wschód – Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie – Gliwice – Sośnica.

    Trzeba mieć jednak świadomość, że w przyszłości wszystkie autostrady w Polsce będą płatne i obejmie je któryś z systemów elektronicznych opłat.

    Czy w samochodach osobowych warto stosować urządzenie OBU e-TOLL?

    Część kierowców stawia na inne rozwiązanie niż aplikacja mobilna. Tym bardziej, że problem z jej skutecznością może się pojawić choćby w przypadku słabej baterii. Podobnie, jeśli kierowca nie zdąży włączyć aplikacji. Niestety nie jest to rozwiązanie idealne, ponieważ często się zawiesza i restartuje akurat w czasie, gdy powinna pobierać opłaty.

    Dlatego by uniknąć takich niespodzianek, można w aucie zainstalować urządzenie OBU e-TOLL. OBU to urządzenie, którego nazwa pochodzi od angielskiego On Board Unit.>Czy w samochodach osobowych warto stosować urządzenie OBU e-TOLL? artwiąc się o opłaty, które urządzenie samo nalicza.

    Co grozi za brak opłaty e-TOLL na autostradzie?

    Jazda po płatnym odcinku drogi bez opłaty oczywiście może zakończyć się wysokim mandatem. Oczywiście zdarza się, że ktoś jest urodzonym szczęściarzem i mimo że zapomni zapłacić lub ma problemy techniczne, to nie zostanie przyłapany. Taki urodzony w czepku kierowca może spokojnie w ciągu 3 dni zapłacić za przejazd.

    Co grozi za brak opłaty e-TOLL na autostradzie?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" alt="">

    Jeśli jednak ktoś ma nieco mniej szczęścia, musi się liczyć z poważnymi konsekwencjami. W razie kontroli kierowca, który nie opłacił przejazdu otrzyma mandat w wysokości 500 zł. Jeśli do tego dojdzie celowe zasłonienie tablic, żeby utrudnić identyfikację pojazdu, mandat wzrośnie do 1000 zł. Mandat może przyjść nawet po 9 miesiącach, a na jego egzekucję przewidziano aż 5 lat. Na szczęście nie pojawią się w tym przypadku odsetki karne.

    A kto może skontrolować, czy kierowca opłacił e-TOLL? Przede wszystkim patrole policyjne, które rozpoznają tablice i sprawdzają w systemie uiszczenie opłat. Co ciekawe. Jeśli kierowca zostanie przyłapany bez biletu autostradowego i zapłaci na miejscu, jego mandat zmniejszy się o 100 zł.

    Jazda po autostradzie a ubezpieczenie

    Jeśli sporo podróżujesz i do tego na dłuższych trasach, koniecznie pomyśl o ubezpieczeniu dostosowanym do swoich potrzeb. Awaria czy kolizja na autostradzie to zawsze kłopot. Dlatego w pakiecie z OC wybierz korzystne polisy o szerokim zakresie. AC potrzebne będzie, by pokryć uszkodzenia samochodu lub jego elementów i assistance okaże się niezbędne, gdy trzeba będzie zadzwonić po lawetę.

    PODSUMOWANIE:

    • E-TOLL to elektroniczny system umożliwiający pobieranie opłat za płatne odcinki autostrad w naszym kraju, który zastąpił via-Toll.
    • System ten był>Jazda po autostradzie a ubezpieczenie czął ostatecznie obowiązywać od 1 grudnia 2021 roku na płatnych odcinkach autostrad A2 oraz A4.
    • Za przejazd można zapłacić za pomocą aplikacji e-TOLL PL lub przez e-bilet autostradowy.
    • E-TOLL oparty na technologii pozycjonowania GPS zastąpił radiową technologię viaToll bez zmiany wysokości opłat za przejazd, a niewydane środki można było przenieść do nowego systemu.
    • Po zarejestrowaniu w systemie e-TOLL można płacić za przejazdy przy użyciu aplikacji, a także aplikacji partnerskich.
    • Za brak opłaty e-TOLL grozi mandat w wysokości 500 zł.

    Dorota Bajorek
    Dorota Bajorek

    Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

    Napęd AWD
    Napęd AWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
    Napęd AWD (All-Wheel Drive), czyli napęd na wszystkie koła, to technologia, która zyskuje coraz większą popularność wśród kierowców. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów napędu na jedną oś (FWD – na przednią oś, RWD – na tylną oś), napęd AWD rozdziela moc na wszystkie...
    Czytaj dalej
    napęd RWD
    Napęd RWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
    Napęd RWD (Rear-Wheel Drive), czyli napęd na tylne koła, to rozwiązanie, w którym moc silnika jest przekazywana na tylne koła pojazdu. W odróżnieniu od napędu na przednie koła, w RWD to tylna oś odpowiada za napędzanie samochodu, podczas gdy przednie koła pełnią głównie funkcję ki...
    Czytaj dalej