Ubezpieczenie opóźnienia lotu to niezbędna czynność każdego podróżnika. W innym wypadku odwołany lot może zepsuć niejeden wyjazd. Co musisz wiedzieć zanim wsiądziesz do samolotu? Poznaj swoje prawa! 

Co to jest ubezpieczenie opóźnienia lotu?

Ubezpieczenie opóźnienia lotu czy też ubezpieczenie odwołania lotu to elementarne zabezpieczenie dodawane do niejednej polisy podróżnej przez zakłady ubezpieczeniowe. Jednak nie każde opóźnienie lotu będzie się zaliczało do wypłat odszkodowania przez linię lotniczą? Na czym polega ta różnica?

Ubezpieczenie lotu dotyczy wykupionego pakietu podróżnego polisy turystycznej, natomiast rekompensaty za ubezpieczenie lotów wypłacane przez linie lotnicze dotyczą wypłaty odszkodowań zgodnych z  rozporządzeniem NR 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku. 

Na mocy tego przepisu wszyscy pasażerowie otrzymają rekompensatę, jeżeli linia lotnicza opóźnieni przelot o więcej niż 3 godziny. To jednak nie jedyne obostrzenie. Rekompensaty finansowe wyliczane są w zależności od długości trasy, którą miał pokonać samolot. 

Ile zapłaci linia lotnicza?

Jeżeli nasza podróż nie była dłuższa niż 1500 km, to otrzymamy 250 euro. Jeżeli podróż była dłuższa niż 1500 km, ale nie przekroczyła 3500 km, otrzymamy 400 euro. Pasażerowie wszystkich innych lotów otrzymają aż 600 euro.

W sytuacji gdy samolot nie wystartuje w ciągu 5 godzin, posiadacz biletu ma prawo żądać zwrotu pieniędzy za bilet.

W takiej jednak chwili traci on prawo do odszkodowania, o którym pisaliśmy powyżej. 

Kiedy skorzystamy z ubezpieczenia turystycznego?

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda, gdy posiadamy ubezpieczenie turystyczne. Jeżeli w ogólnych warunkach ubezpieczenia określono, że mamy prawo ubiegać się o zadośćuczynienie za opóźniony lub odwołany lot, warto również sprawdzić, jakie inne opłaty weźmie na siebie towarzystwo ubezpieczeniowe.

Ponieważ przesunięcie godziny wylotu może skutkować drastyczną zmianą planów osoby podróżującej, należy pamiętać, że takie udogodnienia jak: posiłek, nocleg czy możliwość skorzystania telefonu lub e-maila, zapewnią nam linie lotnicze.

Zazwyczaj jednak pozwalamy sobie w takich sytuacjach na zakupienie dodatkowych napojów czy przegryzek oraz niezbędnych w środków higieny osobistej i za te wydatki większość towarzystw ubezpieczeniowych zwraca swoim ubezpieczonym klientom pieniądze. 

Od którego momentu możesz liczyć na wsparcie ubezpieczyciela?

Taka sytuacja ma oczywiście miejsce wtedy, gdy lot jest odwołany lub opóźniony. Nie mówimy tu o opóźnieniu godzinnym czy 20 minutowym. Zazwyczaj towarzystwa ubezpieczeniowe zobowiązują się do opieki nad osobą, która wykupiła polisę, jeśli lot opóźnił się o pięć lub sześć godzin. Szczegółowe informacje dotyczące tego, ile czasu musi upłynąć, aby towarzystwo ubezpieczeniowe było zobowiązane do zwrotu kosztów określone są w umowie polisy – w ogólnych warunkach ubezpieczenia.

Również w tym dokumencie znajdziemy informację, w jaki sposób pasażer zobligowany jest poinformować ubezpieczyciela o zdarzeniu. Najczęściej towarzystwo ubezpieczeniowe prosi swoich klientów o poinformowanie o opóźnieniu lub odwołaniu lotu przez specjalną infolinię. Warto również w takiej sytuacji podać numer polisy, która obejmuje na swoją ochroną. 

Na jakiej podstawie towarzystwo ubezpieczeniowe zwraca pieniądze?

Ubezpieczyciele określają bardzo precyzyjnie w umowie polisy, czy klienci zobowiązani są do przekazania towarzystwu rachunków czy też faktur imiennych za wykupione usługi lub dokonane zakupy. Najczęściej odszkodowanie za opóźniony czy odwołany lot obejmuje takie wydatki jak: jedzenie, przybory higieny osobistej, ubrania, napoje, a w niektórych wypadkach koszt noclegu i przejazdu do i z lotniska, w momencie jeśli linie lotnicze nie zabezpieczyły tego rodzaju świadczeń. 

Bardzo często pasażerowie zapominają, że nie otrzymają rekompensaty za opóźniony i anulowany lot, jeśli był to lot czarterowy.

Większość towarzystw ubezpieczeniowych nie zwraca wydanych środków na bilety w przypadku strajków, zamieszek czy też wojen. 

Ubezpieczenie podróżne obejmuje nie tylko przelot samolotem, ale również koszty leczenia oraz ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków. W ramach tego rodzaju polisy dodatkowo można ubezpieczyć również przewożony sprzęt i bagaż podręczny. 

PODSUMOWANIE: 

  • Linie lotnicze mają obowiązek, w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu, wypłacić odszkodowanie na życzenie pasażera.
  • Rekompensaty ze strony linii lotniczych mogą wynosić aż 600 euro.
  • Ubezpieczenie turystyczne, czyli inaczej podróżne, również rekompensuje wydatki związane z oczekiwaniem na wylot i opóźnieniami lub odwołaniem podróży.
  • Ubezpieczenie turystyczne obejmuje również następstwa nieszczęśliwych wypadków oraz pokrywa koszty leczenia za granicą do kwoty określonej w ogólnych warunkach ubezpieczenia. 
Weronika Cichocka

Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.