13/10/2020 Turystyczne

Człowiek żyje według naturalnego, biologicznego zegara, który rządzi życiowymi procesami. Aktywność, sen, posiłki, to wszystko regulowane jest jego rytmem. Co więc się dzieje, jeśli przenosisz się w inną strefę czasową, by pracować lub spędzać urlop na innym kontynencie? Otóż czeka cię jet lag. Na czym dokładnie polega? Jakie są jego objawy i jak z nim walczyć? Dowiedz się więcej na ten temat. 

Jet lag – co to takiego?

Z naukowego punktu widzenia jet lag definiowany jest jako zespół nagłej zmiany strefy czasowej czyli jet lag syndrom. Jest to zespół objawów, które pojawiają się, jeśli wybierzesz się w podróż w kierunku równoleżnikowym, czyli ze wschodu na zachód lub odwrotnie. Oczywiście chodzi o taką podróż, w trakcie dochodzi do zmiany strefy czasowej o kilka godzin. Trudne dla organizmu jest zwłaszcza poruszanie się w kierunku na wschód.

Wtedy to „dzień” się błyskawicznie skraca i twój organizm po prostu za tym nie nadąży. Łagodniejsze objawy pojawiają się w odwrotnym przypadku, kiedy to doba się wydłuża. W praktyce okazuje się, że jeśli podróżujemy do Stanów lub Japonii, nagle znajdujemy się w strefie czasowej o różnicy 7-8 godzin. Dzień i noc zamieniają się miejscami, a twój dobowy rytm nie jest w stanie przestawić się tak błyskawicznie. Jakich objawów możesz więc się spodziewać?

Objawy jet lag – co cię czeka?

Rytm dobowy regulowany jest przez ilość światła, która dociera do twojego organizmu przez siatkówkę. Na tej podstawie melatonina wpływa na zasypianie i aktywność. Kiedy w podróży do innej strefy czasowej wszystko zostanie postawione na głowie, pojawi się szereg nieprzyjemnych objawów. Wśród nich najbardziej dokuczliwe okazują się: 

  • zaburzenia snu czyli bezsenność lub nadmierna senność
  • problemy ze skupieniem uwagi
  • dokuczliwe zmęczenie
  • wahania nastroju
  • obniżona sprawność fizyczna
  • problemy żołądkowo – jelitowe
  • ból głowy i ogólnie złe samopoczucie. 

Jet lag – co wpływa na jego przebieg?

Na to, jak odczujesz dolegliwości związane ze zmianą stref czasowych, wpływa kilka czynników. Na pewno zależy to od:

  • wieku – im starsza osoba, tym dotkliwsze objawy
  • kierunku podróży – w czasie podróży na wschód, dzień ucieka, na zachód przeszkadza nadmiar światła
  • ilości przekraczanych stref czasowych
  • typu osobowości – gorzej znoszą go osoby, które wstają wcześnie czyli skowronki niż u sów, czyli osób, które preferują nocną aktywność.

Jak długo trwa jet lag? U niektórych trwa dobę, u innych 2-3 doby, w rzadkich przypadkach przedłuża się bardziej. Jednak jeśli wówczas masz coś ważnego do załatwienia, pracujesz lub chcesz wygrać w zawodach sportowych, musisz mieć świadomość, że jet lag może mocno przeszkadzać. 

Z problemem jet lag zmaga się wiele osób na całym świecie, które z różnych powodów często podróżują do różnych stref czasowych. Są to przede wszystkim załogi samolotów, osoby podróżujące służbowo między kontynentami, a także sportowcy. Ci ostatni w czasie trwania sezonów lub wielkich imprez szczególnie odczuwają problemy z aklimatyzacją na innych kontynentach.

Jak walczyć z jet lag? 

Czy można w ogóle zapobiec objawom związanym ze zmianą strefy czasowej? Na pewno nie da się ich całkowicie wyeliminować, ale dobra wiadomość jest taka, że możesz je zminimalizować. Jak to zrobić? Na pewno dobrze jest zacząć przygotowania jeszcze przed wylotem za granicę. Warto, byś już na kilka dni przed podróżą zaczął kłaść się spać nieco wcześniej lub później, w zależności od tego, dokąd się wybierasz. O ile to oczywiście możliwe.

Warto także zadbać o odpowiednie nawodnienie i unikać alkoholu oraz napojów z kofeiną podczas podróży. A na miejscu próbować zasnąć nocą. Mogą wtedy się przydać zatyczki do uszu, opaski, a nawet leki nasenne, jeśli są konieczne. W czasie podróży przestaw koniecznie zegarek zgodnie ze strefą czasową, do której się wybierasz.        

Wyjeżdżasz w inną strefę czasową? Pamiętaj o ubezpieczeniu!

Jeśli wybierasz się w podróż do innej strefy czasowej, pamiętaj, że nie tylko jet lag może okazać się problemem. Jeśli nie jesteś w formie, może zdarzyć się wiele – choroba czy nieszczęśliwy wypadek. Dlatego pamiętaj, by ubezpieczyć się na wyjazd. Polisa turystyczna musi zawierać składniki dopasowane do twoich indywidualnych potrzeb, ale przede wszystkim zadbaj o odpowiednią sumę ubezpieczenia dla danego regionu świata. Jeśli więc zmieniasz strefę czasową, powinieneś wybrać co najmniej 60 000 euro. Jednak w przypadku, gdy wybierasz się do USA lub Australii, najbezpieczniej wybrać sumę ubezpieczenia 120 000 euro. Kliknij w link i sprawdź, jakie ubezpieczenie turystyczne wybrać.

PODSUMOWANIE:

  • Jet lag to zaburzenia zegara biologicznego związane z nagłą zmianą strefy czasowej w czasie podróży samolotem.  
  • Typowe objawy to zaburzenia snu, problemy żołądkowe, obniżenie samopoczucia, koncentracji i nastroju oraz zmęczenie.
  • Na odczuwanie jego skutków wpływa wiek, kierunek oraz indywidualne predyspozycje.
  • Można zminimalizować skutki zmiany strefy czasowej poprzez dostosowanie snu do nowego rytmu oraz wspomaganie się lekami nasennymi i unikanie używek. 
  • Na wyjazd w inną strefę czasową należy wybrać odpowiednie ubezpieczenie turystyczne. 
Dorota Bajorek

Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.